Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten miehelle jarkea liikenteeseen? Aina pakko ajaa hieman ylinopeutta, aina pakko ohittaa, aina harmittaa kun joku jaa valoihin tien tukoksi.

Vierailija
02.03.2007 |

Mies ajaa paljon ja työkseen, joten en arvostele hänen ajotaitojaan, mutta jäin vain kerran miettimään, että paljonko tuolla hätäilyllä säästää aikaa. Luulisi olevan kivempaakin matkantekoa kun ottaisi ihan rauhassa kaikki tilanteet eikä yhdet nenän edestä vaihtuneet liikennevalot sapettaisi niin kamalasti. Kyydissä olisi ainakin mukavampaa, kun tehtäisiin ihan asennemuutos eli rauhassa liikenteessä. Itse ajelen aina just rajoitusten mukaan enkä koskaan yritä ehtiä hätäisesti jostain välistä vaan mielummin odottelen, eli olen varmaan jonkun mielestä tosi ärsyttävä töpeksijä ja tientukko.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka omat lamppusi eivät valoa antaisi puskuria pitemmälle, niin kai nyt sentään erotat edellä ajavan takavalot vähän pitempää?

Ja, kuten joku jo mainitsikin, niin liikenteessä on niitäkin, jotka joutuvat pakon edessä ajamaan max 80 km/h. Kyllä minä ainakin näen jo kaukaa, jos joku ajaa hitaammin ja osaan väistää ajoissa.

Kaupungissa hidastelijat ovat todellinen ongelma, sillä ruuhkan takia et välttämättä pääse ohi ja kyseiset kuskit ovat muutenkin onnettomia ajamaan ja tekevät ihmeellisiä jarrutuksia ja käännöksiä jne.

Vierailija
2/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan aktiivisesti muita samassa sumpussa ajavia ja niin se vaan on, että yritpä sitä itse ajaa isoja, tai pikkuteitä, nopeasti, tai hitaasti, niin aina sitä jossain risteyksessä ollan taas vieri vieressä=)

Yritän olla maltillinen, mutta SILTI ärsyttää ne, jotka ajavat alinopeutta, sillä silloin aikain on varmaa, että ei ehdi yksistäkään valoista läpi.

Ja olet oikeassa itsestäsi - minäkin uskon, että olet ärsyttävä tupeksija, anteeksi nyt vaan.

Miehesi on hätäpöksy, sinä tukkeena - yritäkääpä kumpikin opetella ENNAKOIMAAN tilanteita. Kun seuraa jonon liikkeitä, niin ei tarvitse väkisin ängetä mihinkään väliin, mutta ei myöskään tarvitse tukkia omaa jonoonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jotain opittuja malleja, ihan varmasti. Tiedän monia ihan ok miehiä, joilla jotenkin vain napsahtaa liikenteessä joku ihmeen alkuelukka päälle. Kauhea hoppu ja suorittaminen, vaikka ei edes ole kiire mihinkään. Ja aggressio, jos joku tai jokin estää etenemisen hetkeksikin.

Neuvoja? Itsellä ainakin muuttui asenne ruuhkiin aika totaalisesti, kun ajelin pari vuotta oikeassa suurkaupungissa. Kun muutaman kilometrin matkan olisi edennyt kävellen paljon nopeammin kuin autolla, alkaa ymmärtää, ettei se satunnainen vihreissä valoissa nukkuva kaveri edessä oikeasti ole kovin iso asia (voihan sen herättää silti tööttäämällä, mutta ei se mitään kiukkua nostata).

Vierailija
4/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim jos on tasa-arvoinen risteys, jossa joka suunnasta tulevat autot pysähtyvät väistämään toisiaan, mies ehtii kyllä menemään, " koska oikealta tuleva auto ei selvästikään aikonut käyttää etuajo-oikeuttaan" . Samoin vasemmalle käännyttäessä mies ajaa aina risteykseen, koska hän ehtii kääntymään vasemmalle kun vastaantulijoille vaihtuu punainen, vaikka hänellekin olisi jo keltainen. Ruuhkassa hän ajaa kyllä ihailtavan näppärästi ja varmasti, että tämä on kai sitä ennakoitavuutta.

ap

Vierailija
5/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin en tuikkaa kolmion takaa tielle niin, että tietä pitkin ajava joutuu ajattelemaan että mitäs toi ajoi suoraan eteen. Menen vasta sitten kun ehdin kääntymään ja kiihdyttämään niin ettei tiellä jo ajavat joudu jarruttelemaan.

ap

Vierailija
6/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kai ajattelee että kaiken pitäisi olla mahdollisimman sujuvaa ja nopeaa, eli valoilla maksimimäärä autoja yli eikä kukaan ja nitkuttamaan kytkimen tai sammuneen auton kanssa.

Vierailija
7/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde miehesi kanssa johonkin oikeisiin ruuhkiin suurkaupunkiin ajelemaan niin jo muuttuu asenne!

Kun kökötät kolmatta tuntia jonossa, keskellä kuutta moottoritie-kaistaa ja matka on edennyt tässä ajassa n. 100m, niin kummasti saa asiat toisenlaiset mittasuhteet. Että ei se ihan niin kamala ruuhka siinä Manskulla tai Sörnäisten rantatiellä olekaan... harvemmin niissä on montaa tuntia ajeltu.

Vierailija
8/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä, että miehesi aiheuttaa nopeilla liikkeillään muille tielläliikkujille äkkinäisiä tilanteita, joita he eivät välttämättä pystykään hallitsemaan. Eli miehesi saattaa kyllä ehtiä liikennevaloista keltaisellakin pois alta. Mutta joku toisesta suunnasta tuleva saattaakin pelästyä miehesi viime tingassa ajoa ja hätäpäissään jarruttaa yllättäen, jolloin seuraava ajaa jarruttajan perään. Ja siellä he sitten arpovat kumpi on syyllinen, vaikka todellinen aiheuttaja onkin miehesi.

Toisin sanoen jokaisen liikenteessä liikkujan pitää antaa myös toisille liikkumisrauha.

Ja sitten vielä aikuisesti ajattelevan ihmisen pitäisi kyllä osata suhteuttaa asioita ja laittaa niitä tärkeysjärjestykseen. Edellä onkin tullut jo vertaus todellisiin liikenneruuhkiin. Minä lisäisin vielä sen, että miehesi pitäisi kyetä miettimään lapsilleen antamaansa mallia, mahdollisia vaaratilanteita, läheltä piti -tilanteita, ajomukavuutta, matkustusmukavuutta, yms. Eli ovatko nämä edellä luetellut kaikki todella niin turhia, että tärkeämpää on pitää kiinni stressiajamisesta.

Ja sitäkin voisi miettiä, että jos sitten sattuisikin jokin onnettomuus, ja pahimmassa tapauksessa miehesi menettäisi lapsensa tai perheensä, niin voiko hän katsoa sen jälkeen peiliin. Siis riippumatta siitä kenen syy onnettomuus on, voiko hän olla varma sataprosenttisesta syyttömyydestään. Näitä asioita pitää miettiä ennen onnettomuutta, eikä vasta sitten, kun jotain on jo tapahtunut.

Toivooko miehesi muiden ajavan liikenteessä samoin kuin hän silloin, kun hänen lapsensa ovat koulutiellään.

Tässä minun ajatuksiani keskustelun pohjaksi.

Vierailija
9/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa auto oli ajanut liikennevaloista läpi, kun valo vaihtui jo punaiseksi. Samaan aikaa katua ylittävän suojatien valo vaihtui jo vihreäksi ja lapsi katsoi liikennevalosta, että nyt on turvallista ylittää katu, ja niinpä lapsi jäi auton yliajamaksi.

Että tosi kiva, kun tuolla liikenteessä on näitä kiireisiä isiä, joilla on muka-lupa poiketa säännöistä, koska heillä on niin tärkeä kiire.

Vierailija
10/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei tarvitse loppuikäänsä miettiä olisiko kuitenkin voinut ajaa toisella tavalla.

Liittyen kyllä enemmän siihen että ajaa työkseen rekkaa ja tuppaa aika usein ajamaan väsyneenä, kyydissä liian painavat kuormat jne.

Olen koittanut perustella juuri noin että entä jos ajaa väsyneenä, että pääsee sitten nopeammin kotiin ja sieltä kolmion takaa tulee joku " kiireinen" isä perheineen farmarilla alle ja joku/kaikki kuolevat. Vaikka onnettomuus kuinka selkeästi olisi sen kiireisen isän syytä niin pystyykö mieheni elämään sen kanssa vai miettiikö loppuikänsä sitä olisiko kerennyt reagoimaan JOS olisikin nukkunut sen pari tuntia pidempään...

Jotain olen jo saanut aikaan, ei enää aja ylinopeutta, mutta vielä sen pitäisi monta asiaa tajuta...

Vierailija
11/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljon (suurin osa!) C- ja D-kyytejä eli ei ajeta kiireellä mihinkään. Teho-osasto on teho-osasto ja tavallinen työ tavallista työtä.

Joskus oikein harmittaa kun itse ajelen rauhassa ilman kiireen häivääkään (palaamassa kyydiltä ja matkalla mäkkärille..) ja joku edellä ajava " pelästyy" ambulanssia tehden arvaamattomia ja äkkinäisiä liikkeitä ihan ennalta arvaamattomaan suuntaan aiheuttaen vaaraa muulle liikenteelle.

Pyydän, väistäkää vasta sitten kun tullaan pillit päällä ja tehkää sekin rauhallisesti, älkää lyökö jarruja pohjaan ja pysähtykö eteen. =)

Vierailija
12/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

12: hyvä ohje, kerrottehan tekin reilusti koska on hätä. Aika usein takaa tullaan valot päällä, mutta ilman pilliä. Voi jäädä huomaamatta jos peiliin ei juuri sillä hetkellä katso. Sireenin kuulee aina matkan päästä jo.

Vierailija
13/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin aina hänelle selittää, että meitä on liikenteessä hyvin eritasoisia ajajia - ja joillakuilla voi olla huono päivä (esim. tulossa kuolevan äidin luota sairaalasta, itse sairas jne.). On otettava huomioon muut ja mietittävä tämä perin juurin: liikenne - kuten elämäkään - ei ole täydellisten suoritusten areena.

Tämä myös sinulle tiedoksi - joka vihaat hiljaa ajajia (itse olen juuri sellainen).

Hiljaa ajaminen nykyisin johtunee myös siitä, että tämä mieheni sitten kuoli liikenneonnettomuudessa vuosi sitten. Juuri ohitustilanteessa, edellä ajaja ajoi sallittua nopeutta ja hän ajoi ohi - ylinopeutta. Seurauksena suistuminen tieltä liukkaalla kelillä ja päin liikennepylvästä. Niska poikki ja kuolema välitön.

Ihmettelen suuresti, miten nykyisin ihmiset luottavatkaan autoihinsa (kun niissä on muka eps ja abs - ja ne ratkaisevat kaikki), huonolla kelilläkin pitää painaa sitä mitä kyltissä lukee - tilannenopeutta ei aja kukaan, se taitaa olla jonkinlainen luuseriuden merkki. Tällä viikolla omalla paikkakunnallani on ollut kolme ketjukolaria liukkaan kelin vuoksi - kuusi ihmistä joutunut sairaalaan.

Järki ohoi.

Vierailija
14/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa körötellä, kun sujuvastikin voi ajella. Ja jos mittari näyttää +5 km/h niin se ei tarkoita että siellä mittarissa välttämättä on edes sitä sallittua. Ainakin meillä joka auto näyttää lähes kymmentä liian vähän eli tarkistakaa mittarinne.

t: suhinasussu, joka ei ole ajanut kolarin kolaria autolla

Vierailija
15/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin joskus jurppii nää 99 ajajat 100 alueella kun tie on kuiva ja hyvä, pääasiassa pitää mennä virran mukana eli niinkuin muukin liikenne; ärsyttää perä edellä vastaan tulevat (siis ajavat liikeenteeseen nähden alinopeutta). Se jos mikä myös aiheuttaa vaaratilanteita!

Minä ja mieheni ollaan molemmat joustavia ajajia, jotka ei arkaile, muteivät kaahotakaan tai ota turhia riskejä. Monesti kirotaan näitä jotka kokoajan kyttää pääsiskö ohi ja sitten kiilaavat just siihen turvaväliin jonka olet jättänyt! Eikä matkanteko etene heillä yhtään sen nopeammin.

Luulen että tämän tyyppiset ajajat ovat elämänsä muullakin saralla sellaisia machoja...

Vierailija
16/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

12: hyvä ohje, kerrottehan tekin reilusti koska on hätä. Aika usein takaa tullaan valot päällä, mutta ilman pilliä. Voi jäädä huomaamatta jos peiliin ei juuri sillä hetkellä katso. Sireenin kuulee aina matkan päästä jo.

Käyttääkä hyvät lanssit myös sireeniä jos niin kiire että pitää vilkut päällä ajella ylinopeutta!

Vierailija
17/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en todellakaan aio ottaa riskejä sen vuoksi, että muut kaahaavat ja haluavat mennä lumipyrylläkin 80:ä 80:n alueella. En todellakaan ole mikään mestariajaja - minulla on kaksi lastakin kyydissä!

Ja pakko on ajaa, kun on yh, eikä parempaa kuskia ole!

Suhinasussun korvissa joku päivä vielä suhisee piipaa-auto, jos asenne on tuo, että minä pärjään (koska en ole ajanut kolariakaan). Niin miehenikin luuli - ensimmäinen kolari oli fataali.

tv. ylläkirjoittanut leski

Vierailija
18/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoripyörän olen kyllä solmuttanut, sen myönnän.

Mutta aloitin harjoittelun ajamiseen liukkaalla kelillä oitis kun sain kortin. Ei kun kokeilemaan isolle turvalliselle alueelle MITEN se auto eri tilanteissa käyttäytyy...

Vierailija
19/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse en todellakaan aio ottaa riskejä sen vuoksi, että muut kaahaavat ja haluavat mennä lumipyrylläkin 80:ä 80:n alueella. En todellakaan ole mikään mestariajaja - minulla on kaksi lastakin kyydissä!

Ja pakko on ajaa, kun on yh, eikä parempaa kuskia ole!

Suhinasussun korvissa joku päivä vielä suhisee piipaa-auto, jos asenne on tuo, että minä pärjään (koska en ole ajanut kolariakaan). Niin miehenikin luuli - ensimmäinen kolari oli fataali.

tv. ylläkirjoittanut leski

On esim. todella vaarallista ajaa moottoritiellä 80 kun muut ajaa 100. on kamalaa pimeällä kun yhtäkkiä huomaa, että hei se edellä ajanut tulee syliin, jarruta!!!! Ja mikä on reaktio jarruttajan takana?

Moottoritiellä yleensä kuitenkin ajetaan melko reippaasti, on todella vaarallista jurnuttaa perä edellä siellä muun liikenteen seassa.

Vierailija
20/26 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä puhuttiinkaan ENNAKOIMISESTA? Ja turvavälistäkin joku mainitsi?

Ja jos pimeys on niin totaalinen ettei valojakaan erota, niin syytä ajaa valoisalla tai hankkia paremmat lamput autoonsa.