Sinulle joka kysyit väkivaltaisen suhteen exän uuden naisen muuttuneesta suhtautumisesta sinuun!
Juuri ehti poistua se ketju palstalta, vaikka siinä ei ollut mitään sääntöjen vastaista. Aloitus oli ihan asiallinen ja mielenkiintoinen. Ehdin vastata siihen mietityn vastauksen. Niin laitan tähän:
Tämäpä mielenkiintoinen juttu.
Mulle tulee mieleen 2 vaihtoehtoa:
1) Hän on muuuttanut suhtautumistaan sinuun, koska mies on jo alkanut näyttää "esioireita" huolestuttavasta käytöksestä, vaikka ei ole vielä (luultavasti) ollut väkivaltainen. Ja sitten toi mitä aiempi kommentoijakin sanoi, että joku /jotkutmuu on sanonut samaa miehen käytöksestä, niin että sinun kertomasi on tullut vahvistetuksi ja siksi hän uskoo sinua.
Voi olla että hän ei halua myöntää, että suhteessa on mahdollisesti jo huolestuttavia* "ensioireita" tai ei osaa tunnistaa niitä, mutta tuntee nahoissaan että on vähän huolestuttavaa. Lisäksi hänellä on ylpeytensä vielä tässä vaiheessa, että mieluummin sanoo heillä menevän upeasti ja sivuuttaa pienet oireet.
* Väkivaltahan ei aina suoraan ala väkivaltana, vaan ensin on muita merkkejä ja sitten eskaloituu vähitellen. Jotkut ei miellä esim tavaroiden heittämistä päin tms väkivaltana, taikka "pientä" tuuppimista taikka tarttumisia jne. Pelottavaa vihaisuutta ja siitä sitten vähitellen muuta. Kaikilla ei etene, mutta niin. Tuli hyvä elokuva joitain vuosia sitten telkassa aiheesta, Rimakauhua ja Rakkautta- näyttelijätär oli siinä.
Tätä teoriaa tukee se, että hän haluaa jutella kanssasi, jos sinua vaivaavat jotkin asiat - - tämän sanominen on vinkki siihen suuntaan, että häntä TODELLA kiinnostaa tietää vähän enemmän miehen aiemmasta käytöksestä, jotta voi sitten verrata niitä omaan tilanteeseensa ja päätellä missä mennään jne. En usko että se oli siis pelkkää hyvän hyvyyden keskusteluapua.
2) Hän on muuttanut suhtautumistaan sinuun, koska on kuullut sinusta jotain empatiaa tai sääliä herättävää. Mutta en oikein tiedä tästä, kyllä luulen 90%sesti että kyse on 1):sestä kohdasta. Se selittää senkin, että kun hänellä on oma motivaatio mukana (selvittää oman suhteen oireita ja oppia/verrata kertomasi kautta), niin hän lähestyy sinua ja jopa kokee ehkä aiemman ikävän käytöksensä vikatikkinä - siis on niellyt ylpeyttään ja ymmärtää asioita, että et ollutkaan yrittämässä sabotoida suhdettaan vaan asiat olivat totta. Ja siis vaikuttaa siltä että he ovat muutenkin aloittaneet suhteensa silloin, kun te olitte vielä yhdessä, siis pettäjinä, niin ehkä hän on tehnyt jonkinlaisen kierroksen ajatteluissaan ja ymmärtänyt, että sinä et ole väärää tehnyt. Vaikea sanoa, voi olla että ei mitään moraaleja mieti, vaan ihan vain suhteensa tilaa.
Joka tapauksessa hyvä että pääsit väkivaltaisesti irti ja olet turvassa! :) Hyvä homma!!
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä alkuperäisen aloituksen tehnyt, näitkö tämän postauksen?
Löysin nyt googlettamalla sen lähisuhdeväkivallan eskaloitumisesta kertovan elokuvan, josta mainitsin yllä: Falling Apart. Sillä on Imbd:ssä 7.5 pisteytys.
Sähän voisit sanoa sille exän tuon elokuvan katsomissuosituksena. Jos hänellä on mietinnässä nämä asiat, mutta vinkkaa se jotenkin hienovaraisesti, niin ei ota sitä väärin. Tuli vaan mieleen.
Juu harmi että keskustelu poistettiin ja olin juuri vastaamassa sinulle. Ehdin kyllä lukemaan viestisi.
Niin, tuo uusi ainakin halusi kertoa, että ei ole minkäänlaista väkivaltaa, edes sen uhkaa tai muutakaan ollut havaittavissa mutta kuitenkin halusi osoittaa ymmärryksensä ja että varmasti on ollut vaikeaa tuo kaikki. On todella lempeä ja mukava minulle ja arvostan sitä kovasti. Heille myös aidosti toivon onnea ja on mielestäni aivan ihanaa jos heillä menee hyvin eikä exäni käyttäydy huonosti häntä kohtaan. Toivon että se myös jatkuu sellaisenaan.
Toivon myös, että jos exäni toinen puoli näyttäytyy niin hän uskaltaa minuun tukeutua koska itse ainakin tiedän asiasta paljon mutta ymmärrän senkin jos ei minulle siitä haluaisi kertoa.
Teoriasi voivat toki pitää paikkaansa.
-ap
Hyvä juttu! Kiitti "kuittaamisesta".
Kuulostaa kaikin puolin hyvältä kaikki. Mukavaa että teillä on ok välit ja lämmintä tunnelmaa. Toivotaan että kaikki on hyvin. Juuri näin! :)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu! Kiitti "kuittaamisesta".
Kuulostaa kaikin puolin hyvältä kaikki. Mukavaa että teillä on ok välit ja lämmintä tunnelmaa. Toivotaan että kaikki on hyvin. Juuri näin! :)
Juu kiitos sinulle että avasit keskustelun vielä. Harmi tosiaan että se poistettiin, olisin mielelläni keskustellut aiheesta laajemminkin.
Minulla on ehkä jonkinlainen vainu, että tämä uusi puoliso ymmärtää paljon asioita mutta haluaa olla se ihminen joka pystyy vaikuttamaan ja ratkomaan ongelmia. Ehkä se onkin niin mutta en ole täysin vakuuttunut, että niin syvät ongelmat mitä on jatkunut miehen eli exäni aikaisemmissakin suhteessa ennen minua niin on nyt noin vain pyyhkäisty pois. Vaikka se olisikin hienoa mutta silti ajattelen että uusi puoliso on vähintäänkin joutunut paljon tekemään työtä tässä näiden asioiden parissa. Tiedä näitä.
-ap
Hei sinä alkuperäisen aloituksen tehnyt, näitkö tämän postauksen?
Löysin nyt googlettamalla sen lähisuhdeväkivallan eskaloitumisesta kertovan elokuvan, josta mainitsin yllä: Falling Apart. Sillä on Imbd:ssä 7.5 pisteytys.
Sähän voisit sanoa sille exän tuon elokuvan katsomissuosituksena. Jos hänellä on mietinnässä nämä asiat, mutta vinkkaa se jotenkin hienovaraisesti, niin ei ota sitä väärin. Tuli vaan mieleen.