Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ratsastus ilman kannuksia, kuolaimia ja raippaa?

Vierailija
21.01.2025 |

Haluan aloittaa harrastuksen mutta ehtona on tällöin ettei hevoselle tuoteta tuskaa ja sitä koulutetaan vain positiivisella vahvistamisella.

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, nuo pitäisikin kieltää, en tajua miten voi vielä olla laillista satuttaa eläintä kun se ei tottele.

Vierailija
2/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy joltain hevosen omistajalta, antaako sulle noille ehdoilla tunteja. Älä vaan tekotyhmänä tule tänne selittämään, että pitää löytyä halpa yleinen ratsastustunti max. 5 min päässä kodistasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastanut ratsastusta, raippaa ei tarvitse eikä kannuksia käytetty, kuolaimet kyllä oli, helpompi ohjata hevosta. Toki voit kokeilla ilman, mutta ens kertalaiselle mahdoton tehtävä, mutta et varmaan satulaakaan laita, kun se pitää kiristää niin ettei keikahda alas 

Vierailija
4/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen harrastanut ratsastusta, raippaa ei tarvitse eikä kannuksia käytetty, kuolaimet kyllä oli, helpompi ohjata hevosta. Toki voit kokeilla ilman, mutta ens kertalaiselle mahdoton tehtävä, mutta et varmaan satulaakaan laita, kun se pitää kiristää niin ettei keikahda alas 

Satula oikein käytettynä ei aiheuta haavoja eikä ruhjeita, eikä sillä voi hakata hevosta.

Vierailija
5/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin ratsastamaan sellaiseen paikkaan, jossa on hyvin opetetut hevoset. Tai ainakin se yksi, jolla sinä ratsastat. Raippa on merkinantoväline, ja kannukset tavallisilla ratsastajilla pikemminkin koriste kuin käytössä. Ilman kuolaimia voi kyllä ohjata, kunhan on opetettu niin. Meillä oli yksi sellainen ja murhe oli suuri, kun se jouduttiin lopettamaan tapaturman vuoksi ennen aikojaan.

Vierailija
6/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo mahdollista. Itse en ole koskaan käyttänyt kannuksia, hipaisuraippaa merkinantona joskus. Ilman kuolaimia voi ratsastaa jos hevonen on totutettu näin. 

Ota selvää missä voit näin toimia. Tai osta oma, nuori ratsutettava hevonen ja toimi periaateidesi mukaan. 

Vierailija
7/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lännenratsastus.

Vierailija
8/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyttänyt raippaa mutten yhtäkään hevosta hakannut tai sillä satuttanut. Luuleeko ap että se on vain hakkaamista varten? Kannuksia en ole käyttänyt. 

Vierailija
9/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käyttänyt raippaa mutten yhtäkään hevosta hakannut tai sillä satuttanut. Luuleeko ap että se on vain hakkaamista varten? Kannuksia en ole käyttänyt. 

Saanko suostumuksen käyttää raippaa sinuun?

Vierailija
10/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lännenratsastus.

Jep, aivan mahtavia hevosia. Olen kokeillut. Pelkkä kevyt polvella painaminen ja hevonen kääntyy. Itseasiassa olenko koskaan tarvinnut kuolaimia. Olen keveesti vetänyt harjasta kun on tarvinnut hidastaa tai pysähtyä.

Vierailija
11/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raipattomuus ja kannuksettomuus on hyvin mahdollista toteuttaa ihan tavallisella ratsastustunnilla, en itsekään käytä kumpaakaan. Kuolaimettomuus on hankalampi homma, sillä harvalla tallilla ratsastetaan montaakaan hevosta ilman kuolainta. Kuolaimettomuus ei sovi kaikille hevosille, ja se vaatii totutusta ja harjoittelua sekä hevoselta että ratsastajalta.

Myös kuolaimettomilla suitsilla saa kipua aikaan jos niitä ei osaa käyttää.

Vierailija
12/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa taitaa olla ne ratsastuskoulut, joissa perustuntilaiset käyttäisivät kannuksia.

Itse kävin yhden kauden tallilla, jolla ei ollut käytössä mitään noista kolmesta, eikä satulaakaan muualla kuin maastossa. Sielläkin siitä oli enemmän haittaa kuin hyötyä, koska oli rungoton satula, joka keikahti hevosen kyljelle sen hypätessä ojan yli ja hevonen pyrki sen jälkeen koko ajan voltille, kun painoni jakaantui epätasaisesti.

Raippaa en ole käyttänyt kuin joskus kersana leirillä, koristeena ja siksi, kun muillakin oli. Ponia en sillä läimäissyt kertaakaan ja kannuksia en ole koskaan edes sovittanut.

Ratsastaminen onnistuu kyllä ilman noita apuvälineitä, mutta hevosen pitää olla koulutettu kuuntelemaan paino- ja ääniapuja kuolaimen sijaan. Kuolaimettomia suitsia on toki, mutta ne ovat väärin käytettyinä vahingollisemmat kuin kuolaimet. Liian kovakätinen ratsastaja pystyy pahimmillaan murtamaan niillä hevosen nenäluun.

Vierailija
13/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lännenratsastus.

Jep, aivan mahtavia hevosia. Olen kokeillut. Pelkkä kevyt polvella painaminen ja hevonen kääntyy. Itseasiassa olenko koskaan tarvinnut kuolaimia. Olen keveesti vetänyt harjasta kun on tarvinnut hidastaa tai pysähtyä.

Ei mulle mitään polvella painamista opetettu, vaan oman tasapisteen muuttamista.

Vierailija
14/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella ensin ratsastamaan. Vasta sen jälkeen julistaa omia "fiksuja" mielipiteitään asiasta josta ei ymmärrä mitään.

Vierailija
15/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoa, paksunahkaista eläintä kun napauttaa tavallisella raipalla, se vastaa samaa kuin napauttaisit ihmistä mehupillillä. Kuten sinulle juuri kerrottiin, sillä ei ole tarkoitus hakata hevosta voimiensa takaa. Tämä raippojen kauhistelu on vähän sama kuin haluaisi kieltää kengät, koska jotkut potkivat koiria kengillä. 

Vierailija
16/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heppa kiittää.

Muista olla itsekin alasti.

Vierailija
17/111 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoa, paksunahkaista eläintä kun napauttaa tavallisella raipalla, se vastaa samaa kuin napauttaisit ihmistä mehupillillä. Kuten sinulle juuri kerrottiin, sillä ei ole tarkoitus hakata hevosta voimiensa takaa. Tämä raippojen kauhistelu on vähän sama kuin haluaisi kieltää kengät, koska jotkut potkivat koiria kengillä. 

Ei pidä paikkaansa. Hevosen tuntoaisti on vähintään yhtä herkkä kuin ihmisen.

Siinä olet oikeassa ettei raipalla ole tarkoitus hakata hevosta, ja ihminen joka niin luulee ei tiedä ratsastuksesta hölkäsen pöläystä.

Vierailija
18/111 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi ratsastaa ilman kuolaimia? Hevoset ovat tottuneet pitämään kuolaimia ja niissä ei ole mitään ihmeellistä.

Vierailija
19/111 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, nuo pitäisikin kieltää, en tajua miten voi vielä olla laillista satuttaa eläintä kun se ei tottele.

Öh, no en mä todellakaan käytä raippaa siihen, että hevonen ei tottele. (Kannuksia en käytä, koska mun on vaikea saada oikea jalka pysymään paikallaan.) Myöskään kuolaimet ei ole tarkoitettu siihen, että niillä rankaistaisiin hevosta, kun se ei tottele.

Käytän raippaa merkinantovälineenä. Kosketan tai napautan sillä hevosta, kun haluan pyytää sitä reippaammin eteenpäin tai esim. taipumaan selvemmin. Jos hevonen ei tottele, sille on tietenkin joku syy, joka näyttäytyy sellaisena, että se "ei tottele" (eli ei tee sitä, mitä ratsastaja haluaa). Silloin mietitään, mistä se johtuu, ei lyödä. 

Ainut asia, jossa käytän fyysistä väkivaltaa hevosiin (eli lyön esim. narulla) on se, kun hevonen rikkoo mun fyysistä koskemattomuutta joko tahallaan tai vain piittaamattomuuttaan. Se on vaarallista, koska hevonen painaa moninkertaisesti sen, minkä ihminen. En sano, että se on paras mahdollinen keino, paras on toki hevosen perusteellinen koulutus. Mutta en ole kouluttanut niitä hevosia, joiden kanssa olen tekemisissä, ja arvostan omaa henkeäni ja terveyttäni sen verran, että vaaratilanteessa saatan lyödä hevosta esim. narulla. Tämä on kuitenkin harvinaista. Yleensä hevosten kanssa tulee toimittua sulassa sovussa ja molemminpuolisesti toista huomioiden.

Positiivisella vahvisteella kouluttaminen on ihan hyvä vaihtoehto, mutta tässä on vain se juttu, että positiivisella vahvisteella kouluttaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin perinteisellä paine ja paineen poisto -metodilla. Jos kouluttaa positiivisella vahvisteella vähän sinne päin, hevosesta tulee helposti vaarallinen ihmisen yli kävelevä rohmu. 

Vierailija
20/111 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastan juuri noin. Välillä kyllä käytän raippaa, jos mieheni tahtoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme