Voiko hautajaisiin laittaa punaiset kengät??
Voiko hautajaisiin laittaa punaiset kengät, muuten vaatetus on musta. Tajusin juuri, ettei minulla ole mustia talvisia ulkokenkiä paitsi icebugin nastakengät, enkä kerkiä kaupoille ennen hautajaisia ja kavereilla on eri kokoinen jalka.
Kommentit (84)
Mielestäni voi ihan hyvin. Tuskin kukaan kiinnittää sen kummempaa huomiota juuri sinun kenkiisi.
Miten läheistä sukua olet? Mielestäni vainajan lähimmät omaiset on niitä joilla on eniten vapauksia pukeutumisenkin suhteen, hehän koko tilaisuudesta muutenkin päättää ja järjestää. Tietyllä tavalla siis vainajan lähimmät omaiset on ns. etikettien yläpuolella varsinkin pukeutumisen suhteen. Esimerkiksi itselläni on ollut lähiomaisten haitajaisissa myös punaista, esimerkiksi tummanpunainen takki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvun hautajaisissa molemmin puolin kaikki ovat olleet mustissa vaatteissa. Tarvittaessa on jollekin lainattu takkia ja joskus on ostettu jollekin puku. Naisilla on toisinaan ollut vaan musta huivi topin päällä. Lapsilla riittää siistit vaatteet vaikka tumman sinisetkin. Mutta koulualisillakin on ollut jo jonkinlainen puku.
Eikö nyt löyty mitään mustia kenkiä edes kirkkoon sisälle ? Kai ulkonakin voi hetken seistä muissa kuin talvikengissä jos hyvät sukat ja pitkät kalsarit
Puku koululaisella? Just.
en teidä miten siellä maaseudulla mutta Helsingissä on muistaakseni nelosluokkalaisillekin pukujuhlat itsenäisyyspäivänä. Ja ainakin minun poikani koulussa lukiolaisilla on ollut puvut päällä juhlissa. Jos on puku , kyllä se hautajaisiin laitetaan.
Meillä täällä Helsingissä ei ole pukujuhlia neljäsluokkalaisille, vaan esimerkiksi housut ja kauluspaita käy oikein hyvin nelosten itsenäisyyspäiväjuhlaankin.
Suoraan sanoen minua ei omaisena kiinnostaisi mitä muilla ihmisillä on yllään. Hautajaisten jälkeen ei mitään muistokuvaa vaatteista, ei edes omista.
Ota sopivan väriset sisällä käytettävät kengät mukaan. Vaihdat ne samalla kun riisut ulkovaatteesi. Ulkona voit hyvin käyttää niitä punaisiakin.
Pukukoodin noudattaminen kertoo, että kunnioitat tilaisuutta. Arvostat saamaasi kutsua ja muita ihmisiä. Näin se vaan menee. Jos et viitsi pukeutua hautajaisiin tummiin vaatteisiin, annat vaikutelman, että sinä olet itse tärkeämpi kuin tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäisin pukeutua tilaisuuden mukaisesti. Riippuu tietysti siitä kenen hautajaiset on ja missä ne pidetään. Vanhan isoisän siunaustilaisuudessa kirkossa pönötetään kuin vaikkapa vastasyntyneen vauvan hautajaisissa. Kunhan et ole niin ylipampuvasti pukeutunut että se loukkaa surevia. Kun minun lapseni kuoli, sanoin nuorille hautajaisvieraille että kaikki saavat tulla arkivaatteissa, jotta kukaan ei olisi jäänyt tulematta sen vuoksi ettei heillä ole mustia juhlavaatteita tai tummaa pukua.
Miksi oletat, että nuorilla ei olisi tummia vaatteita? Täälläpäin ainakin nuoriso pukeutuu lähes pelkkään mustaan arkenakin.
Nuoriso sitä paitsi on kovin tietoisia pukeutumisesta. Taannoin rippilapsella (poika) oli isänsä vanha kauluspaita ja kravatti + uudet mustat suorat housut, jotka oli halunnutkin. Nuoriso osaa
Palstaetiketin mukaan tuo ei ole riittävä pukeutuminen, kun samanlaista asua suosittelin. Minusta se on ihan riittävä asu alban alle ja helteisellä ilmalla takki on aivan liikaa, mutta palstamammojen mukaan pitää olla puku. Juhlissakin kaikki miesvieraat riisuivat puvuntakkinsa pois, kun oli niin lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Pukukoodin noudattaminen kertoo, että kunnioitat tilaisuutta. Arvostat saamaasi kutsua ja muita ihmisiä. Näin se vaan menee. Jos et viitsi pukeutua hautajaisiin tummiin vaatteisiin, annat vaikutelman, että sinä olet itse tärkeämpi kuin tilaisuus.
Tuossahan on pukeuduttiin tummiin vaatteisiin. Kokonaisuus on se mikä ratkaisee, eikä jostain kenkien väristä kannata alkaa nillittämään.
Totta kai voit laittaa punaiset kengät. On kovin viime vuosisataista ajatella, että hautajaisissa ei voisi näkyä mitään muuta kuin mustaa. Ei sinne ole tarkoitus mennä kilpailemaan siitä, kenellä on komein musta vaatetus vaan saattamaan rakas ihminen haudan lepoon. Siinä käy punaiset kengät yhtä hyvin kuin sininen pusero.
"22 vuotta muotialalla"
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut hautajaisissa punainen talvitakki. Ja ihan joulunpunainen.
En käytä mustaa takkia eikä minulla ollut muutakaan tummaa talvista takkia, joten tuolla menin. Aivan sama jos joku siitä mielensä pahoitti eikä edes tullut mieleen, että olisin joltakin kysellyt takkia lainaan. Muuten vaatetus oli musta.
Aloittajalle sanon, että ihan hyvin voit laittaa punaiset kengät hautajaisiin.
"Aivan sama jos joku mielensä pahoitti..." Voi mitä itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan hanki kenkiä vain hautajaisia varten? Harvemmin nykyään enää muitakaan vaatteita.
Ettekö tosiaan ole käyneet viime aikoina hautajaisissa, kun ette tiedä pukeutumisesta muuta kuin mitä olette kuulleet 1950-luvulla painetussa käytösoppaassa lukevan? Tällä vuosituhannella hautajaisissa on nähty niin punaisia kenkiä kuin muitakin vaatteita. Ja harva sinne menee kyttäämään toisten pukeutumista.
Höpö höpö, olen 2020-luvulla käynyt useissa hautajaisissa eikä kenelläkään ole ollut punaisia kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut hautajaisissa punainen talvitakki. Ja ihan joulunpunainen.
En käytä mustaa takkia eikä minulla ollut muutakaan tummaa talvista takkia, joten tuolla menin. Aivan sama jos joku siitä mielensä pahoitti eikä edes tullut mieleen, että olisin joltakin kysellyt takkia lainaan. Muuten vaatetus oli musta.
Aloittajalle sanon, että ihan hyvin voit laittaa punaiset kengät hautajaisiin.
"Aivan sama jos joku mielensä pahoitti..." Voi mitä itsekkyyttä.
Mistä syystä joku pahoittaisi mielensä siitä punaisesta takista? Mikä siinä on mielen pahoittava asia?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan, ei yksikään ole tässä sekä sosiaalitukien että alipukeutumisen luvatussa maassamme niin köyhä, ettei olisi varaa pukeutua (Suomen tasoon) asiallisesti.
Aikaakin on järjestää asia. Meillä hautajaiset ovat noin kuukauden päästä kuolemasta. Kaikki muu on tekosyitä, homman heikkoutta, pihiyttä, tyhmyyttä ja huonotapaisuutta.
Punaiset kengät ja muu täysin asiaton pukeutuminen hautajaisissa on loukkaavaa ja moukkamaista. Voitte kivittää viestintuojan, mutta tämä asia ei muutu.
Kaikki eivät saa sosiaalitukia, köyhä vaikka olisi. Kirpparilta etsisin jos olisin ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, sama kuin laittaisit häihin mustan suruasun.
Eihän musta häissä ole suruasu. On mustia hääpukuja, olivat hyvinkin yleisiä ennen valkoisten yleistymistä. Ja yhä on joillakin. Unelmahäissä oli yhdes jaksos kaasolla/morsiustytöillä mustat puvut.
Niin ja nykyään on ihmisiä jotka tietää että kuolema tulee pian ja toivovat että hautajaisissa ei käytetä mustaa vaan vaikka värikästä tai lempivärejä. Siellä on varmaan sitten kultaisen käytöksen kirjan kanssa mammat motkottamassa.
Parit hautajaiset olen joutunut järjestämään ja ei kyllä omaisena voinut vähempää kiinnostaa muiden vaatteet. Tekopyhää nillittämistä joku kenkien väri.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kerran aasialaisissa katolisissa hautajaisissa ja siellä ei ollut mitään pönötys uskovaisten pukukoodeja. Miehiä oli shortseissa crocsit jalassa ja t- paidassa. Samoin naiset olivat aivan tavallisissa vaatteissa. Välillä kävivät röökillä ulkona ja taisivat naukutkin ottaa samalla. Bändi soitti nurkassa. Avoin arkku edessä. Rento meininki kaikilla. Ihmisiä oli valtavasti ja kukaan ei pahoittanut mieltään toisten vaatteista tai muistakaan toisarvoisista asioista. Eivätkä taatusti miettineet ja kyräilleet toisten käyttäytymistä mitä juttelin ihmisten kanssa.
Käsitin ettei ap ole nyt menossa Aasiaan.
Ei tässä ole kyse siitä, että joku jaksaakin nillittää ja kytätä hautajaisvieraiden kenkiä.
Kyse on etiketistä. Käytöstavoista.
Pukeutumisetiketin noudattaminen mm. mahdollistaa kaikkien huomion kohdistumisen siihen juhlittavaan asiaan.
On moukkamaista tuoda itseään esille ja huomion kohteeksi tällaisissa tilaisuuksissa.
Hautajaisissa keskitytään yksinomaan vainajaan, hänen muistoonsa, hänen elämänvaiheisiinsa, hänen persoonaansa.
Samasta syystä hautajaisasuun eivät kuulu minkäänlaiset, ei ainakaan näyttävät korut, tai voimakas ehostus.
Ei lyhyet hameet ja ohuet sukkikset, ei tissivaot, ei tekokuiturätit, ei verkkarit, eivät mustat farkut eivätkä lenkkarit - ei, vaikka olisivat sinänsä mustat.
Vaatteilla on ihan eri materiaalit ja leikkaukset erilaisiin käyttötarkoituksiin. Samoin kenkiä tehdään eri tarpeisiin.
Paljon näkee sitä - olen hautajaisissa työkseni koko ajan - että "Kunhan on mustaa". Ei se niin ole!
Arki- ja juhlavaate on eri vaate. Pikkulapsille sallitaan vapaus. Kouluikäinen viimeistään haluaa jo itsekin pukeutua juhlaan, olla kuten muutkin. Lähimmät omaiset saavat myös tulka suuressa surussaan ihan kuten jaksavat.
Etiketin pointti ei ole nillitys vaan juhlatilaisuuden pääasian ja päähenkilön,-henkilöiden kunnioittaminen huolehtimalla oma olemuksensa ja käytöksensä tilaisuuden hengen mukaiseksi.
Oikeasti aikuisen ihmisen täytyy ymmärtää, että ne punaiset kengät mustan asun kanssa mustiin pukeutu eiden joukossa kyllä huomataan. Ne osuvat silmiin, joka ikisellä.
Mutta siellä hautajaisissa ei ole kyse sinusta. Yhtään. Joten sinun tehtävä on olla neutraali, ei tehdä itsestäsi numeroa.
Jos ei ole rahaa, ei ketään keltä lainata rahaa tai asiallista vaatetusta eikä kuukaudessa kerkiä edes kirpputorille, niin voi kyllä miettiä, kannattaako hautajaisiin mennä itseänsä nolaamaan.
Ei näytä olevan kovin tärkeästä ihmisestä tuolloin kyse.
Jos tätä asiaa ei aikuinen ymmärrä, niin ikävä kyllä tätä selvemmin ei enää voi selittää. Sitten on kyllä jollain tavalla vajaa.
Nostetaan taas esiin Invalidiliiton henkilökuntaa ja rouvat Yasmin Löflund ja Helena Silvennoinen...Helena käyttää myös nimeä Helena Genell...Molemmat rouvista ovat sitä mieltä, että työläisillä ei saa olla tilillä säästöjä...Yasmin asuu Kirkkonummella ja Helena Espoossa....
Molemmat halveksivat työläisiä,heille duunarit ovat pelkkää työvoimaa, joka raataa heidän mukavuutensa eteen...!!! He tilaisuuden tullen vaikka kavaltavat jonkun duunarin tililtä rahaa...!!! He myös junailevat potkuja duunarille, jos huomaavat työläisen hankkineen säästöjä vaikka asuntolainan omavastuuta varten...!!! Tai joku pieni perintö jostain n mummonsa mökistä ja maapalasta...!!! He junailevat tälle duunarille potkut ja pitkäaikaistyöttömyyttä, että työläinen joutuu asuntosäästönsä syömään ennemmin kuin sijoittamaan asuntolainaansa....He eivät vain voi sietää sitä, että duunari omistaa mitään,kuten omaa asuntoa...tai edes autoa ..He ovat valkoaatteelisia rosvoja ja mielenterveys potilaita jotka haaveilevat säätyläisyhteiskunnan paluusta...!!??
Tästä syystä he ovat töissä Invaldiliitossa tuossa talossa työskentelee puhelinmyyjinä juuri pakkohoitoon määrättyjä hulluja jotka psykiatria on sinne sijoittanut...
Talo on pullollaan vanhoja Taistolaisia joille Yasmin ja Helena sopivat työkavereiksi koska heidän mieltymyksensä ja kaikki pempeillynsä sopii heidän propaganda tarkoituksiinsa...Stadin Taistolaiset osoittavat tarvittaessa heitä, että mikäli vasemmisto ei saa riittävästi kannatusta Yasmin ja Helenan kaltaiset porvari iiskotit vievät kaikki duunarin asuntosäästöt ja mummonmökit ym..
Yasmin ja Helena taas eivät piittaa muusta kuin hauskanpidosta ja, kun sukulaiset eivät anna heille hulluutensa ja leväperäisyytensä takia perheyhtiöistä vastuullisia tehtäviä ,kuten yhtiöhallituksen jäsenen tehtäviä tai ylempien toimihenkilöiden he piruuttaan kaveeraavat politbyroomielusten Moskovaan kallellaan olevien Taistolaisten kanssa, Kohvoijjaavat duunareiden tilipussista välittämättä siitä, että tekevät lähes Venäjämielistä propagandaa...Sattuvat vaan olemaan vain niin katkeria siitä, että saavat pelkkää puhelinmyyjän työtä tehdäkseen...Yasmin asuu vanhassa puutalossa Mäyrämäentiellä Kirkkonummen Kyrkvallassa....Hänen miehensä on Stig Löfman ja ajaa autoa, jonka rekkari alkaa kirjaimilla LYR
en teidä miten siellä maaseudulla mutta Helsingissä on muistaakseni nelosluokkalaisillekin pukujuhlat itsenäisyyspäivänä. Ja ainakin minun poikani koulussa lukiolaisilla on ollut puvut päällä juhlissa. Jos on puku , kyllä se hautajaisiin laitetaan.