Onko suomessa muita merenrantakapunkeja kuin Helsinki?
Jossa siis kaupunki oikeasti sivuaa meren rantaa
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun linna on ydinkeskustaa ja siinä joki on jo vaihtunut mereksi.
Menny vattalles. Linnalta on yli puolen tunnin kävelymatka keskustaan.
Typerys, keskustaa on muukin kuin tuomiokirkko ja kauppatori. Keskusta (ruutukaava-alue) ulottuu satamaan.
No ei todellakaan ulotu. Keskusta on kirkolta Koulukadulle ja Ratapihankadulta Itäiselle Pitkäkadulle. Eikä oikeastaan edes ihan kaikkea tuota.
Mitä tekemistä tällä on aloituksen kanssa? Turku kyllä sivuaa merta, mutta ei niin paljon kuin Rauma, sillä Raumalla pääsee nopeammin meren rantaan. Raumalla asuin ensimmäiset 20 vuottani, sen jälkeen melkein 40 on mennyt Turussa, joten tuttua minulle.
Aloituksen kanssa ei keskustan tai ydinkeskustan sijainnilla ole mitään tekemistä. Tehköön joku sitten sellaisen aloituksen, jos haluaa tietää, minkä kaupungin ydinkeskusta on meren rannalla. Suomessa ei minkään, by the way.
Tornio, Kemi, Oulu, Raahe, Kokkola, Pietarsaari, Vaasa, Kaskinen, Kristiinankaupunki, Rauma, Kaskinen, Naantali, hanko, Raasepori, Inkoo, Loviisa, Kotka, Hamina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turku?
Turun kaupunki sivuaa Aurajoen rantaa, ei merta
Tämä on totta. Myös Oulun ja Porin keskusta kaukana merenrannasta. Vaasa, Helsinki, Kotka on niitä joissa meri ihan keskustassa.
Ai nyt tämä muuttui, että keskustan pitää olla merenrannalla. Voi hyvää päivää.
Kyllä minä ainakin heti ymmärsin kysymyksen.
Helsingin keskusta tai Helsingin ydinkeskusta (ruots: Helsingfors centrum/innerstad) on Helsingin kantakaupungin osa, joka sijaitsee päärautatieaseman ympäristössä, johon suuri osa keskustan palveluista on keskittynyt.
Kauppatori on noin kilometrin päässä Helsingin keskustasta.
Lappeenrannasta ja Savonlinnasta on merelle aika matka 😂
Hamina, Loviisa, Kotka, Kirkkonummi, Hankoo, Naantali, Uusikaupunki, Rauma, Kristiinankaupunki, Vaasa, Kemi. Nuo ainakin tulee mieleen missä meri tulee ihan ytimeen asti.
Mä pistäisin kriteeriksi, että max kilometri torilta meren rantaan. Ei joen tai suiston.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helvetin tyhmä pitää olla jos ei ymmärrä kaupungilla tarkoitettavan tässä kontekstissa keskustaa?n
No kuinka helvetin tyhmä pitää olla, ettei kirjoita ydinkeskusta, jos tarkoittaa ydinkeskustaa. Silloin ei tarvitse arvailla konteksteja. Esim Jakomäki on Helsingin kaupunkia, mutta kaukana merenrannasta
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskusta tai Helsingin ydinkeskusta (ruots: Helsingfors centrum/innerstad) on Helsingin kantakaupungin osa, joka sijaitsee päärautatieaseman ympäristössä, johon suuri osa keskustan palveluista on keskittynyt.
Kauppatori on noin kilometrin päässä Helsingin keskustasta.
Eli Töölönlahden rannalla.
Joku täällä nyt vänkää vänkäämisen ilosta. On oma väärä käsitys, jota haluaa takoa toistenkin päähän, vaikka nämä toiset ovatkin oikeassa.
Niin kovin tyypillistä.
Nyt täytyy kyllä todeta että mitä mä just luin. Oletko alkuperäisväestöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerys, keskustaa on muukin kuin tuomiokirkko ja kauppatori. Keskusta (ruutukaava-alue) ulottuu satamaan.
No ei todellakaan ulotu. Keskusta on kirkolta Koulukadulle ja Ratapihankadulta Itäiselle Pitkäkadulle. Eikä oikeastaan edes ihan kaikkea tuota.
Mitä tekemistä tällä on aloituksen kanssa? Turku kyllä sivuaa merta, mutta ei niin paljon kuin Rauma, sillä Raumalla pääsee nopeammin meren rantaan. Raumalla asuin ensimmäiset 20 vuottani, sen jälkeen melkein 40 on mennyt Turussa, joten tuttua minulle.&n
Millä tapaa esim. Helsingin ydinkeskusta ei olisi meren rannalla? Tai Naantalin? Tai Hangon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh noh.
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap ikinä Vaasassa käyny? Siinä on kiva rantakaupunki. Ehkä tekisi hesalaiselle hyvä joskus reissata pk-seudun ulkopuolella. Ihan vaan maantiedon oppimistasi varten. Elämää on hesan ytimen ulkopuolellakin. :)
Siellä taas joku alemmuuskompleksinen. Sinä varmaan olet käynyt jokaisessa kolkassa Suomessa ja tiedät myös kaiken niistä paikoissa, haluatko mitalin?
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen kanssa ei keskustan tai ydinkeskustan sijainnilla ole mitään tekemistä. Tehköön joku sitten sellaisen aloituksen, jos haluaa tietää, minkä kaupungin ydinkeskusta on meren rannalla. Suomessa ei minkään, by the way.
Et ole tainnut käydä Hangossa?
Vierailija kirjoitti:
Raahe?
En tiedä mitä Raahelaiset keskustaksi mieltävät, mutta sen minkä itse Raahen keskustaksi miellän ei ole kovinkaan lähellä merta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helvetin tyhmä pitää olla jos ei ymmärrä kaupungilla tarkoitettavan tässä kontekstissa keskustaa?n
No kuinka helvetin tyhmä pitää olla, ettei kirjoita ydinkeskusta, jos tarkoittaa ydinkeskustaa. Silloin ei tarvitse arvailla konteksteja. Esim Jakomäki on Helsingin kaupunkia, mutta kaukana merenrannasta
Itse en ymmärrä miten joku ei ymmärtänyt kysymystä. Ei ydinkeskustalla ole tässä tekemistä. Vaan että kaupunki on meren rannassa.itse kaupunki versus lähiö tai syrjässä oleva satama.
Esim Turussa ei voi kävellä kaupungilla merenrannassa. Joen rannassa voi. Tämän ymmärtää tyhmäkin, vaikkei tietäisi missä ydinkeskustan rajat ovat. Jakomäessäkin ihminen huomaa, ettei ole kaupungilla, vaikka itse kaupungissa onkin.

Kyllä jo 50-luvulla kansakoulussa niitä kerrottiin olevan pitkä rimpsu Haminasta Kemiin välillä Maarianhaminaakaan unhoittamatta.