Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko teidän miehillä työsuhdeautoja? Paljonko he joutuvat " maksamaan" kuukaudessa siitä?

Vierailija
02.03.2007 |

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullut että saisi vapaasti valita - aina on meillä työnantajat määränneet auton hintaluokan ja jopa merkkivalikoimankin. Ja jako muuttuu vielä aseman mukaan....

näin isoissaa kansainvälisissä yrityksissä

Vierailija
22/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Autoetu jotain 750¿ josta

verovaikutus n. 400¿/kk

Verovaikutus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kannattaa vähän varoa noita yleistyksiä.

Vierailija
24/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä Land Cruiser ja mulla Aygo

Vierailija
25/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään työsuhdeautojen voimin ;)

Vierailija:

Jaha. ABB, Nokia, IBM, Wärtsilä ja Oracle eivät mm. sitten lienee isoja kansainvälisiä yrityksiä.

Vierailija:

Kannattaa vähän varoa noita yleistyksiä.

Vierailija
26/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin saa valita aika vapaasti, toisissa on sitten annettu tiukat raamit. Ja joissakin jopa auton väri on määritelty ja siihen tulee sitten isommat tai pienemmät firman tarrat päälle.

Tietääkö muuten kukaan miten on näiden Huoneistokeskuksen oranssien autojen kanssa? Onkohan nekin tuollaisia työsuhdeautoja? Pitääkö niistä hirvityksistäkin maksaa?

Entä sitten nämä Intrum Justitian kirkkaan keltaiset autot valtvilla logoilla? Pitääkö niistäkin maksaa? En kyllä ottais vaikka tarjottais...

Vierailija
27/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
28/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma edustaa tiettyjä automerkkejä ja niistä saa valita itselleen sopivimman. Myös värivalikoimaa rajoitetaan eli ei mitään pinkkiä tai oranssia, vaan tummat, hillityt värit.

Vierailija
29/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaikkapas niin että kun palkka on 3500¿ ja autoedun verotusarvo vaikkapa 700¿ (mikä on aika tavallinen) on verotukseen vaikuttava palkka siis 4200¿ josta verot progressiivisen verotuksen mukaan pois.

Autoetu siis on laskennallista palkkaa eikä rahaa joten se verotusvaikutus lienee sellaisen 400¿ paikkeilla.

Vierailija
30/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on täällä keskusteltu aikaisemminkin ja matematiikka sen suhteen, että miten paljon työsuhdeauto oikeasti maksaa työntekijälle. Jos lähtökohdaksi otetaan, että työntekijä saisi palkkaa saman verran lisää kuin mitä on auton verotusarvo, niin auton hintameno on hyvin tarkkaan se mitä on sen verotusarvo eli jos verotusarvo on vaikka 500, niin nettovaikutus palkkaan on silloin 500 euroa kuussa. Jos ei tuota autoa pysty neuvottelemaan palkastaan pois eli saman verran palkanlisää, niin se on sitten suoraan sanotusti aika huonosti neuvoteltu, sillä kustannukset autoedusta ovat työnantajalle melkoiset.

Ja mitä tuohon tulee, että eri firmoissa ei saa ottaa kaikkia autoja, niin tiedän sen itsekin varsin hyvin. Esim. jenkkifirmat haluavat, että autot ovat jenkkiautoja tai etteivät ole ainakaan ranskalaisia tai japanilaisia. Samoin usein auton arvolle asetetaan rajat.

Yhteenvetona voisi sanoa, että työntekijälle auto on suht plus miinus nolla kaupasta ostettuun vastaavaan autoon jollei sitten ole täys käyttöetu ja sitten vielä paljon omaa ajoa (jos on taas paljon firman ajoa, niin eiköhän niistä saa sitten puolestaan kilometrikorvaukset, jos autoa ei ole). Ainut ero on se, että jos on työsuhdeauto, niin on aina suht uusi auto ja auton kulut tietää tarkkaan etukäteen eikä tule yllättäviä menoeriä esim. huoltojen takia. Mutta jos itse ei halua välttämättä ihan uutta autoa vaan suostuu ajelemaan vaikka 2-6 vuotta vanhalla omalla autolla, niin luultavasti se tulee halvemmaksi, riippuen tietysti mm. siitä, että jos ostaa lainarahalla, että minkälaisen korkoprosentin saa sovittua, välillä kun on korot 0 tai 1, niin silloin ei ole ainakaan suuret korkomenot.

Vierailija
31/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini palkka on 4500 euroa ja siihen päälle VW Passat, oliskohan verotusarvo jotain 800 euron luokkaa? Oma palkkani on 3350 euroa ja käteen jää reilut 2200 euroa. Kaverilla jää käteen alle 2000 euroa. Molemmilla asuntolainaa ja ennen kaverin työsuhdeautoa myös hyvin samankokoiset veroprosentit.

Jos ajaa paljon, kannattaa pitää oma auto ja ottaa kilometrikorvauksia.

Vierailija
32/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

melba:

Yhteenvetona voisi sanoa, että työntekijälle auto on suht plus miinus nolla kaupasta ostettuun vastaavaan autoon jollei sitten ole täys käyttöetu ja sitten vielä paljon omaa ajoa

Tosin kannattaa muistaa, että työsuhdeautossa firma maksaa vakuutukset ja huollotkin.

Minulla on työsuhdeauto, josta maksan vähän yli 800 euroa kuussa. Minulla on pitkähkö päivittäinen työmatka (reilu 45km yhteen suuntaan), joten työsuhdeauto täysedulla on se minulle kannattavin vaihtoehto. Maksan tuon 800 euroa ja firma maksaa bensat, huollot, vakuutukset, ajoneuvoverot yms. ja olen tyytyväinen.

Vierailija
33/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos ajaa paljon, kannattaa pitää oma auto ja ottaa kilometrikorvauksia.

Jos ajaa paljon työajoja, mutta vähän henkilökohtaisia ajoja, kannattaa pitää oma auto. Henkilökohtaisista ajoista (ml. normaali työmatka) ei makseta km-korvauksia.

Vierailija
34/34 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut IBM:stä sellaisen käsityksen, ettei olisi varsinaisesti työsuhdeautoja, mutta työnantaja takaa/antaa (en enää muista kumpi) autolainan.

Aika paljon on kavereita töissä isoissa pörssiyhtiöissä/ kansainvälisissä firmoissa (ylempää keskijohtoa/johtoa) ja monissa paikoissa on rajoitettu ainakin merkkivalikoimaa. Miehen työpaikalla esim. Mersu ei kuulunut listoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi