Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että yhteiskunnalla on rahat tiukilla?

Vierailija
20.01.2025 |

Miksi ennen ei ollut ja nyt on?

Sen ymmärrän, että tuetaan Ukrainan sotaa, mutta siihen menee vain pieni siivu. Vanhuksia on suhteessa enemmän, mutta ei sekään riitä selittämään. 

Onko syynä yritysten liika voitontavoittelu? Tai se, että yritykset on liian suuria ja kansainvälisessä omistuksessa, jolloin kilpailua ei ole, jos yhteiskunta ostaa yrityksiltä toimintoja?

Mikä on syynä nykyisiin suuriin säästötavoitteisiin. 

Kommentit (324)

Vierailija
1/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaiko se, että poliitikoilla on liikaa kytköksiä yrityksiin?

Vierailija
2/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai onko palkkataso liian korkea, jolloin liikaa palkkaa menee myös julkisen alan ihmisille. 

Vai nämä kaikki yhdessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannan ottamien velkojen korkoihin menee niin paljon rahaa korkojen noustua.

Vierailija
4/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vähän luulen, että varaudutaan sotaan. Että jos se tulee, niin ihmiset eivät silloin joutuisi niin ahtaalle.

Vierailija
5/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai se, että globaalit markkinat on niin suuret, että suosivat suuryritysten onnistumisia ja Suomessa ei ole rahkeita sellaiseen. 

Vierailija
6/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosk rikkaat tuhlaavat rahat itseensä.

Vierailija
7/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vähän luulen, että varaudutaan sotaan. Että jos se tulee, niin ihmiset eivät silloin joutuisi niin ahtaalle.

Tämä sotaan varautuminen ei näy missään. Kun väittävät laskelmissaan vähiä rahoja aina vaan. 

Vierailija
8/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on ettei Suomessa ole yhtään kansainvälistä suuryritystä, ei innovaatioita eikä kehitystä. Suomi polkee paikallaan tai menee taaksepäin raaka-aine varastoksi Kiinalle. Olemme kuin kehitysmaa, tuotamme sellua ja ostamme kaikki kehittyneemmät tuotteet Kiinasta

Vierailija
9/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut onnekkaat ihmiset keränneet itselleen miljoona omaisuudet ja makuuttaa rahoja pankissa. Yksi on Roope setä ja muille ei jää kun pennit. 

Vierailija
10/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sota vie paljon. Koulutukseen menee enemmän, koska yhä useampi suorittaa amk/yliopistotukinnon. Maksuton toinen aste nukyään ja maksuton varhaiskasvatus. Enkä missään nimessä tarkoita, että näin ei pitäisi olla.

Vierailija
11/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat ovat nousseet, verot ovat nousseet, kaikki kulut ovat nousseet. Rahaa kiertää yhä pienempi määrä täällä. Ihmiset matkustelevat ulkomaille ja vievät rahansa sinne. 

Vierailija
12/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisten määrä, tämä on ennakoitu jo 1970-luvulla, olet varmasti kuullut aiheesta jo koulussa.

Vierailija
13/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sotaan varautuminen ei näy missään. Kun väittävät laskelmissaan vähiä rahoja aina vaan. 

Näkyy sitten jos sota tulee, ettei jouduta silloin leikkaamaan niin paljoa.

Vierailija
14/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vanhuksia on tosi paljon enemmän suhteessa työikäisiin. Tosin eipä niitä töitäkään ole, ettei se nyt mitään auttaisi kuitenkaan. Ennen niitä töitä riitti. Moneen työhön tarvittiin enemmän työvoimaa. Toimistoissa oli toimistotyöntekijät, eikä niitä töitä tehty muun työn ohessa. Pienessäkin koulussa oli vahtimestari, jolla siinä asunto, pari siivoojaa, oma keittäjä ja apulainen jne. Rahaa tietty meni, mutta näin jokaisella oli palkkatyö ja ostovoimaa. Nyt samat työt tehdään sellaista haipakkaa, ettei kukaan halua niitä enää tehdä ja menettää terveyttään.

Vierailija
15/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se raha on pakattu yhteiskunnan rikkaimmille eikä ole kierrossa vaan ulkomaisilla tileillä ja sijoituksissa. Miksi kysyt päivänselviä asioita?

Vierailija
16/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/4 työvoimasta on valtiolla töissä, loput työvoimasta joutuu maksamaan heidän palkat.

Vierailija
17/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaali ja terveyskuluihin menee liikaa rahaa. Tehdään liian vähän lapsia, niin veronmaksajia ei riitä jatkossakaan. 

Vieläkin jollain tasolla kuitataan 90-luvun lamaa, silloin mielenterveyspalvelut vedettiin säästösyistä nollille ja nyt ne ihmiset jotka oli lapsia silloin on nyt niitä ketkä ovat työkyvyttömyyseläkkeellä. 

Toisin sanoen, yhteiskunta on liian sairas eikä valtiolla riitä rahat hoitamiseen. 

Vierailija
18/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän kuinka paljon vanhuksiin uppoaa rahaa. Yli puolet kaikista naisten terveydenhuoltokustannuksista aiheutuu yli 65-vuotiaiden saamasta hoidosta. Kokonaiseläkemenot olivat 37,8 miljardia € viime vuonna. 

Vierailija
19/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis Orpo ja kumppanit eivät joudu ahtaalle kun karkaavat maasta.

Vierailija
20/324 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluun menee valtavasti. Huostaanotot lisääntyneet todella paljon, jos verrataan tilannetta tyyliin 30v sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan