Kaveri matkii kaikessa mitä teen ja ostan, miksi?
Olemme molemmat nelikymppisiä naisia, ja aina kun ostan jotain, niin kaveri hankkii saman tavaran viikon sisällä. Jos otan tatuoinnin tai lävistyksen, niin hetken päästä kaverikin on varannut ajan samoihin juttuihin. Minkä takia joku ihminen tekee noin? Hän on lukemattomia kertoja hankkinut asioita joita ei edes käytä, mutta pakko vain omistaa sellainen kun minullakin on.
Kommentit (88)
olisihan se ihan kamalaa, jos kaverilla olisi samanlainen lamppu tai design esine. trollolloo
Kyllä tuolla kun liikkuu jopa lenkkipolulla niin tulee näitä klooneja vastaan. Ehkä jotkut kaverukset vaan matkivat toisiaan tarkoituksella tai tahattomasti. Ärsyttää muuten nuo kloonit, ei niitä toisistaan erota. Jos joku ostaa jotkut hai-saappaat niin niitä on sitten 9/10 jotka tulevat vastaan. Boring.
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi arvostaa tyyliäsi ja pitää sinun valinnoista. Ei mitään ihmeellistä. Olet hänelle suunnannäyttäjä.
Kieltämättä ei tunnu niin ärsyttävältä kun ilmaiset asian tuolla tavalla 😃 Toivoisin vain että nelikymppiselle ihmiselle olisi jo kehittynyt oma maku ja mielipiteet, ettei tarvitsisi seurata jonkun toisen ihmisen tekemisiä kaikessa.
Pikkupaikkakunnilla varsinkin on aika todennäköistä, että monella muullakin on se sama paikallisen huonekaluliikkeen huonekalu. Tai kampaus, jonka pitäjän ainut kampaaja leikkaa joka toiselle asukkaalle. Melko varmaan tulee sama vaatekin vastaan kylillä, jonka moni muukin ostanut paikkakunnan suosituimmasta putiikista.
Vierailija kirjoitti:
Pikkupaikkakunnilla varsinkin on aika todennäköistä, että monella muullakin on se sama paikallisen huonekaluliikkeen huonekalu. Tai kampaus, jonka pitäjän ainut kampaaja leikkaa joka toiselle asukkaalle. Melko varmaan tulee sama vaatekin vastaan kylillä, jonka moni muukin ostanut paikkakunnan suosituimmasta putiikista.
Varmaankin näin, mutta me emme asu millään pikkupaikkakunnalla.
Olen kerran testannut kaveria sillä tavalla, että olimme menossa samoihin juhliin, ja kaverihan tietysti alkoi jo paria viikkoa aiemmin kyselemään että miten aion pukeutua tilaisuuteen. Pikkupirut olkapäälläni luettelin hänelle kenkiä ja koruja myöten mitä aion laittaa päälle, mutta itse tilaisuuteen valitsin toisenlaisen asun ja asusteet. Kaveri oli jotenkin ihan häkeltynyt ja pihalla, kun ilmestyin paikalle. Hänellä oli päällään sentyyppinen asu, jonka olin sanonut laittavani päälle. Koko illan hän nyhti vaatteitaan ja tunsi olonsa silminnähden epämukavaksi, kun emme olleetkaan asukaksosia.
Vierailija kirjoitti:
Kysy häneltä itseltään.
Kun ei ole sellaista kaveria. Vaikea kysyä.
Sanot että hän matkii ja kopioi sinua. Ostaa samoja tuotteita kuin sinä.
Uskotaan, mutta en ymmärrä miksi tuo niin kauheasti ärsyttää.
Tulee mieleen että hän matkii sinua nimenomaan sellaisissa asioissa joissa sinä olet etevämpi kuin hän. Hän tietää että olet niissä ostosjutuissa etevämpi ja ajattelee jotenkin niin että tuo ystävä tietää tämän homman paremmin, minun ei kannata miettiä itse kun en osaa, ostan vääriä ja tyhmiä juttuja, parempi kun teen samalla tavoin kuin hän niin sitten menee hyvin.
Ihmiset ovat hyviä eri asioissa. Sinulla on ilmeisesti silmää sille mikä näyttää hyvältä, hänellä ehkä ei ole. Hän on hyvä jossain ihan muussa. Ehkä hän ei ole samalla tavalla visuaalinen ihminen kuin sinä, eli hän ei itse hoksaa mikä näyttää nätiltä ja hyvältä. Kaikki eivät hoksaa. Esim. minä en ole visualisti. En kerta kaikkiaan osaa pukeutua. En toisaalta matki kenenkään pukeutumistyyliä vaan puen päälle sen mikä kaapista ensimmäisenä käteen osuu. Olen tosin törmännyt siihenkin että toisia juuri tuo välinpitämättömyyteni ärsyttää. Pitäisi kuulemma vähän enemmän paneutua ulkoiseen olemukseensa. En ymmärrä miksi pitäisi kun asia ei merkitse minulle yhtään mitään. Olen puhdas ja siisti, en haise hieltä. Sen pitäisi riittää muille, vaan eipä tunnu aina riittävän.
Niinhän se tuppaa olemaan että teetpä niin tai näin niin löytyy joku kota ärsyttää.
Matkiiko hän sinua vain ostoksien suhteen vai kopioiko hän myös harrastuksesi ja ajattelutapasi? Ehkä ostokset ovat hänelle niin ulkonainen ja ei-tärkeä juttu ettei hän halua vaivata sillä päätään vaan kopioi siinä asiassa hyvän ystävänsä valintoja. Minulla se voisi mennä noin. Minulle on aika lailla sama miten pukeudun kunhan vaatteet ovat puhtaita, ehjiä, sopivan kokoisia ja säähän sopivia. En jaksa välittää.
Sinulle identiteetti näyttää merkitsevän lähinnä ulkonaisia asioita kuten sitä miten pukeudut, miltä näytät ja miltä kotisi näyttää. Monelle muulle tuo kaikki on ihan epäolennaista. Esim. minulle.
Et voi tehdä asialle yhtään mitään. Muista että matkiminen on itse asiassa ihailun muoto: hän luottaa sinun makuusi enemmän kuin omaansa, ja ehkä täydellä syyllä.
Minusta tuolla ei kannattaisi vaivata päätään.
Lakkaa kertomasta hänelle hankinnoistasi niin hän ei pysty matkimaan. Jos hän itse kysyy niistä, vastaa jotenkin epämääräisesti että eipä ole viime aikoina tullut mietittyä niitä asioita/ostettua mitään. Ei ole huono ajatus tuokaan, että kun tapaatte, pukeudut niin tylsästi että jos hän sitä matkii niin matkikoon.
Yhtä kaikki. On täysin hänen oma asiansa mitä hän omilla rahoillaan ostaa. Jos hän ostaa täsmälleen samoja juttuja kuin sinä niin sekin on hänen oikeutensa.
Jos sinua edelleen ihan kauheasti ärsyttää tuo ostosten matkiminen (vaikka en kyllä ymmärrä miksi) niin ota häneen etäisyyttä. Ystävyyden pitäisi perustua hyväksynnällä ja kunnioitukselle. Jos toinen koko ajan vain ärsyttää sinua niin et sinä ole hänen ystävänsä. Oikeasti.
Kysy häneltä! Luuletko meidän tietävän syyn moiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse nyt niin omaperäisistä ideoistasi, että niiden matkiminen olisi läpinäkyvää keneltä tahansa muultakin kuin vain kaveriltasi? Vai onko kyse tavanomaisista hankinnoista, että kuka tahansa muukin keksisi ne kuin vain sinä?
Aina kannattaa muistaa, että joku meistä keksii ideoita nopeasti ja toiset hitaammin. Jos ajattelet ideoitasi kuin täysinäistä hillopurkkia, niin onko se hillopurkkisi aina täynnä vai lähes tyhjä? Jos se on täynnä sinulla on varaa antaa kaverisi matkia sinua. Pian keksit taas jotakin uutta. Kaverisi hillopurkki on aina lähes tyhjä, joten hänen pitää ottaa sinulta saadakseen edes joskus maistaa hilloa. Ehkä et tajua vertaistani, mutta ole iloinen miten sinä keksit ja toinen vain sinun esimerkilläsi.Mikään ei ole sinulta pois. Ja voit olla varma, että aina törmäät seuraajiin.
N 62
Kyse ei ole omaperäisistä hankinnoista,
Kyllä se jossain kohti vaan menee liian pitkälle ja varmasti se ärsyttää.
Kysy häneltä miksi hän hankkii aina samat asiat?
On kai hänellä sentään omia mielipiteitä? Jos hänellä ei Ile omia mielipiteitä siitä millaiset vaatteet näyttävät hyvältä, niin ei se vielä tarkoita ettei hänellä ole omia mielipiteitä yhtään mistään. Väitätkö että hän kopioi sinun mielipiteesi muissakin asioissa ja omaksuu sinun mielipiteesi politiikasta, uskonnosta, elämänarvoista, filosofiasta, musiikista, ruoasta, lastenkasvatuksesta, parisuhteesta yms? Omaksuuko hän silmää räpäyttämättä koko sinun arvomaailmani ja ajattelusi?
Mä olen huomannut tän saman pukeutumisessa.
Jos laitan ruskeaa nahkatakkia tai punaista tuulipukua päälle ei mene kuin pari päivää niitä alkaa näkemään ympärillä.
Pari kertaa olen seurannut ensin viikon kaks missä hepeneissä porukka kulkee ja tehnyt itse vaihdoksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran testannut kaveria sillä tavalla, että olimme menossa samoihin juhliin, ja kaverihan tietysti alkoi jo paria viikkoa aiemmin kyselemään että miten aion pukeutua tilaisuuteen. Pikkupirut olkapäälläni luettelin hänelle kenkiä ja koruja myöten mitä aion laittaa päälle, mutta itse tilaisuuteen valitsin toisenlaisen asun ja asusteet. Kaveri oli jotenkin ihan häkeltynyt ja pihalla, kun ilmestyin paikalle. Hänellä oli päällään sentyyppinen asu, jonka olin sanonut laittavani päälle. Koko illan hän nyhti vaatteitaan ja tunsi olonsa silminnähden epämukavaksi, kun emme olleetkaan asukaksosia.
Ihan oikein hänelle. Tee jatkossa lisää näitä ehkä viesti menee perille joskus.
Hänkin kyllästyy jossain kohti.
Vierailija kirjoitti:
Sanot että hän matkii ja kopioi sinua. Ostaa samoja tuotteita kuin sinä.
Uskotaan, mutta en ymmärrä miksi tuo niin kauheasti ärsyttää.
Tulee mieleen että hän matkii sinua nimenomaan sellaisissa asioissa joissa sinä olet etevämpi kuin hän. Hän tietää että olet niissä ostosjutuissa etevämpi ja ajattelee jotenkin niin että tuo ystävä tietää tämän homman paremmin, minun ei kannata miettiä itse kun en osaa, ostan vääriä ja tyhmiä juttuja, parempi kun teen samalla tavoin kuin hän niin sitten menee hyvin.
Ihmiset ovat hyviä eri asioissa. Sinulla on ilmeisesti silmää sille mikä näyttää hyvältä, hänellä ehkä ei ole. Hän on hyvä jossain ihan muussa. Ehkä hän ei ole samalla tavalla visuaalinen ihminen kuin sinä, eli hän ei itse hoksaa mikä näyttää nätiltä ja hyvältä. Kaikki eivät hoksaa. Esim. minä en ole visualisti. En kerta kaikkiaan osaa pukeu
En kutsuisi suhdettamme ystävyydeksi, enkä ole itse tainnut sitä sanaa käyttääkään. Kavereita ollaan, eikä mitenkään älyttömän läheisiä.
Olet oikeassa varmaan siinä, että hän ei uskalla kokeilla uusia juttuja ominpäin, kun ei luota omaan makuunsa. Siksi seuraa tarkasti pukeutumistani, lävistyksiä ym että voi todeta että onhan tuo ihan hyvä juttu. Mutta en vain jaksa ymmärtää esim. sitä kalliin sähkötupakan ostamista, kun hänellä ei ole ollut minkäänlaista aikomusta lopettaa tupakointia, ja on sen ääneen sanonutkin. Yleensähän se hankitaan siinä kohtaa kun tupakoinnista kärvistellään eroon. Se oli yksi näistä jutuista mikä oli pakko ostaa kun minulla oli sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse nyt niin omaperäisistä ideoistasi, että niiden matkiminen olisi läpinäkyvää keneltä tahansa muultakin kuin vain kaveriltasi? Vai onko kyse tavanomaisista hankinnoista, että kuka tahansa muukin keksisi ne kuin vain sinä?
Aina kannattaa muistaa, että joku meistä keksii ideoita nopeasti ja toiset hitaammin. Jos ajattelet ideoitasi kuin täysinäistä hillopurkkia, niin onko se hillopurkkisi aina täynnä vai lähes tyhjä? Jos se on täynnä sinulla on varaa antaa kaverisi matkia sinua. Pian keksit taas jotakin uutta. Kaverisi hillopurkki on aina lähes tyhjä, joten hänen pitää ottaa sinulta saadakseen edes joskus maistaa hilloa. Ehkä et tajua vertaistani, mutta ole iloinen miten sinä keksit ja toinen vain sinun esimerkilläsi.Mikään ei ole sinulta pois. Ja voit olla varma, että aina törmäät seuraajiin.
N 62
Kyse ei ole omaperäisistä hankinnoista,
Anna kopioda :D
Tyhmyyttään samoja asioita ostaa, jos ei aijo niitä edes käyttämään! Älä oikeasti käytä enää energiaa tuon miettimiseen :D Etsi uusi harrastus ja tutustu uusiin ihmisiin
Sehän tarkoittaa sitä, että sinulla on hänen mielestä hyvä maku. Tuollainenhan on kunnia asia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapsuudessa/nuoruudessa kaveri, joka sai vanhemmiltaan aina saman kuin minä, tai jos mahdollista, sen kalliimman version.
Minun lapsella on nyt tällainen kaveri. Tämä kaveri saa aina perässä samat synttärilahjat ja menevät jopa meidän jälkeen samoihin lomakohteisiin. Perhe vaikuttaa muuten ihan normaalilta, mutta on outoa ostaa lapselle kalliitakin juttuja ja tehdä perhelomia kohteisiin, jotta saa samat jutut kuin kaveri..
Totta, et käyttänyt sanaa ystävä. Puhuit kaverista. Minusta sinun kannattaisi joka tapauksessa ottaa etäisyyttä, jos ko. henkilö lähinnä ärsyttää sinua. Ihmissuhteiden pitäisi tuottaa iloa eikä mieliharmia, vaikka olisikin kyse kaveruudesta eikä läheisestä ystävyydestä. Etäisyyden ottaminen olisi reilumpaa häntäkin kohtaan. Hän ei luultavasti edes tiedä ärsyttävänsä. Minä en haluaisi olla tekemisissä ihmisen kanssa jonka mielestä olen kauhean ärsyttävä ( johtui sen ärsyyntyminen mistä tahansa).
Vierailija kirjoitti:
Toisilleen läheiset ihmiset eivät pahastu siitä, jos rakkaalla ihmisellä on sama maku kuin itsellä on, tai jos rakas läheinen ihminen tekee samoja asioita kuin itsekin tekee. Monet ovat tavanneet sen oman hyvän ystävän tai rakkaan puolison itselle rakkaitte asioitten ja samojen kiinnostusten kohteitten parista.
Jos sellainen ottaa päähän, ei ole kovinkaan läheinen sen toisen kanssa. Korkeintaan tuttu on sitten sellaisen kanssa, muttei aidosti läheinen.
On myös täysin eri asia, että on vain todella samanlainen tyyli ja vahingossakin ostaa samoja vaatteita ja muuta. Kuin se, että toinen jatkuvasti ostaa samoja juttuja, vaikka esim. tutustuessanne teillä ei ole ollut yhtään samanlainen maku. Minulla on hyvä ystävä, jonka kanssa meillä nyt vaan on sama maku. Asutaan kaukana toisistamme eikä mitenkään puhuta ostoksistamme. Silti meillä on paljon samoja vaatteita ja ollaan monena vuonna ostettu toisillemme tasan sama asianjoululahjaksi.
Sitten taas minulla on ollut tuttu/opiskelukaveri, joka oli tavatessamme kiinnostunut ihan eri asioista, pukeutui eri tavalla ja hän lapsensa harrasti eri juttuja kuin minun. Vuoden tuntemisen jälkeen havahduin siihen, että hän osti aina samoja vaatteita perässä, hänen lapsensa oli samassa harrastuksessa minun lapsen kanssa ja hän itse oli aloittanut saman harrastuksen kuin minä. Ei nyt häirinnyt älyttömästi, mutta olihan tuo outoa. Ja kun muutimme toiselle paikkakunnalle ja etäännyin tämän kaverin kanssa, löysi tämä uuden ystävän, joksi alkoi muuttumaan. Puolen vuoden päästä meillä ei ollut enää mitään yhteistä, koska hänen mielenkiinnon kohteet olivatkin yhtäkkiä samat kuin tällä uudella ystävällä. Lapsensakin oli vaihtanut harrastusta tämän ystävän lapsen kanssa samaan. Ja siis aikuisia ollaan. 29-vuotiaita olimme, kun tutustuimme.
Kaverisi arvostaa tyyliäsi ja pitää sinun valinnoista. Ei mitään ihmeellistä. Olet hänelle suunnannäyttäjä.