Miten ennen haettiin töitä tai vuokra-asuntoa?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katottiin paikallislehden Ilmoituksia-palstalta työpaikkoja ja asuntoja ja soitettiin niille.
Eikä ollut yhtään hankalaa kun työn ja asunnon sai parilla soitolla, nykyään menee monilla vuosi tai pari hakiessa, satoja hakemuksia, kymmeniä haastatteluita, ryhmähaastatteluita, video ceeveetä...
Asuntoa ei kyllä saanut parilla soitolla. Vuokra-asuntoja kun ei yksinkertaisesti ollut riittävästi tarjolla. Tämä siis -70-80-luvun vaihteessa.
Soittamalla ja kirjoittamalla. Kuten nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Käveltiin töihin. Cv nä: jos haluatte kunnollisen miehen hommiin tässä teillä semmonen.
Minkälaisiin töihin? Olen ollut töissä mm. Yleisradiossa ja Helsingin yliopiston kirjastossa, eikä sinne kyllä noin vain kävelty sisään.
Hesarista luettiin työpaikka- ja asuntoilmoituksia ja vastattiin niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä 56 v kertoo. Töitä hain soittamalla suoraan potentiaalisille työnantajille ja työkkäristä katsoin vapaat paikat ihan paikan päällä. Sitten tein hakemuksia yliopistolla koneella.
Vuokra-asuntoja hain lehti-ilmoituksella.Al ja Hesari ja Kirkko ja kaupunki.
Olihan se hankalaa!
Joo, ja työkkärissä oli puhelin tai puhelinkoppi, josta sai soittaa työnantajille. Puhelinta ja soitettuja numeroita kontrolloitiin jotenkin niin, ettei sillä voinut soittaa esim. mitään yksityispuheluita. Ja tosiaan lehdestä vuokra-ilmoitukset. Työkkärillä oli myös oma lehti, jossa työpaikkoja oli. Sieltä ympyröitiin haluttu paikka. Muistan, kun avokkini kanssa tarvitsimme töitä ja me molemmat ympyröimme lehdestä yhdet haluamamme työpaikat ja menimme kumpikin omille tahoillemme paikan päältä kysymään töitä. Meidät molemmat palkattiin tahoillamme saman tien juuri niihin hal
Juuri näin! Minäkin ympyröin Hok-Elannon ilmoituksen ja sinne Hkiin soitto ja käymään junalla ja paikka oli sinun! Sai vielä valita minne mennä.
Hesarin työpaikka ilmoitukset luin joka sunnuntai lähetin cv:n.
Työnantaja soittaa ja kutsuu työpaikka haastatteluun ja siinä se oli.
Vuokra-asunto löytyi myöskin hesarista ja puhelua soittamaan heti.
Minun nuoruudessani katsottiin hyvin kummastuneesti, jos työsskäyvä ihminen asui vuokralla. Siihen aikaan omistusasunto oli itsestäänselvyys, jos kävi ansiotyössä. Pankkilainaa sai helposti ja asuntojen hinnat olivat kohtuullisia. Meillä oli mieheni kanssa jo 28-vuotiaina velaton asunto, vaikka olimme ihan tavallisia duunareita, joilla ei ollut suuri palkka. Työnteon aloitin ollessani 14-vuotias. Mies taisi olla 15, kun meni ensimmäiseen kokopäivätyöhönsä. Nyt olemme jo yli 70-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Töitä haetttiin kävelemällä firmaan sisään ja kysymällä olisko hommia tarjolla. Vuokra-asunnoisa asui lähinnä päihdeongelmaisia tai muuten häiriintyneitä, koska asuntolainaa sai pankista käytännössä ilmoittamalla haluavansa sitä.
N56
Totta, opiskelijatkin ostivat oman asunnon heti, kun vanhempien luota muuttivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä haetttiin kävelemällä firmaan sisään ja kysymällä olisko hommia tarjolla. Vuokra-asunnoisa asui lähinnä päihdeongelmaisia tai muuten häiriintyneitä, koska asuntolainaa sai pankista käytännössä ilmoittamalla haluavansa sitä.
N56
Totta, opiskelijatkin ostivat oman asunnon heti, kun vanhempien luota muuttivat.
Alapeukuista päätellen 2020-luvun nuorten on täysin mahdotonta ymmärtää, että noin asia todellakin oli vielä muutama vuosikymmen sitten.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käveltiin töihin. Cv nä: jos haluatte kunnollisen miehen hommiin tässä teillä semmonen.
Minkälaisiin töihin? Olen ollut töissä mm. Yleisradiossa ja Helsingin yliopiston kirjastossa, eikä sinne kyllä noin vain kävelty sisään.
Oikeisiin töihin. Sellaisiin, joita valkokaulustyöläiset eivät osaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kermaperse, jos olet noihin suoraan mennyt. Vanhemmat kustantaneet opinnot eikä ole tarvinnut paljon hanttihommia tehdä? Kyllä esim. virastoihin, kauppoihin, toimistoihin, kahviloihin, sairaaloihin ja tehtaisiin vain käveltiin kysymään. Kaikissa noissa olen ollut useissakin, ja monesti tulin palkatuksi saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni meistä "entisaikaan" töissä olleista aloitti työuransa nulikkaiässä esim. raksalla lankkuja kantamassa. Ei sinne mitään Curriculum vitaeta ja videohakemusta temppuratojen kera tehty, vaan asteltiin mestarin koppiin ja kysyttiin lakki kourassa töitä.
M55
Siihen aikaan kun itse aloittelin työuraani (70-luvun puoliväli), palstalta tuttu "menkää töihin" oli käytännössä mahdollista. Itse sain ensimmäisen työpaikkani kävelemällä sisään kahvilan ovesta ja kysymällä paikkaa. Työ alkoi seuraavana aamuna. Olin tuolloin 15-vuotias ja tarjoilin ihan sujuvasti kaljaa ja kahvia tupakansavun keskellä.
Lehdissä oli avoimet työpaikat ilmoitukset, kuten myös vuokrattavana ilmoitukset.
Minä kävelin 18.vuotiaana Hervannan huoltoon ja kysyin onko kesätöitä. Sanottiin että tule huomenna klo 7 ja ota kumisaappaat mukaan!
ilmoitus lehteen tai esimerkiksi kaupan ilmoitustaululle, tietenki puhelinnumeron kera, tai sit firmoihin soitto jollekki pikkupomolle, että tarvitteko jeesiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N56
Alapeukuista päätellen 2020-luvun nuorten on täysin mahdotonta ymmärtää, että noin asia todellakin oli vielä muutama vuosikymmen sitten.
t. sama
Nelikymppisenä tiedän, että kaverit osti parikymppisenä kämppiä pelkästään vanhempien takauksella. Ei onnistu enää.
Siinä olisi ollut tehtaanpampulla naurussa pitelemistä, jos työmies olisi nykyiseen tyyliin väsännyt ansioluettelon ja hakemuskirjeen sekä päälle vielä psykologiset testit ja kolmivaiheisen videoesittelyn hakiessaan esimerkiksi hitsarin paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai, kun tarvi oikean värisen puoluekirjan.
Ei ollenkaan. Kyllä noita "annetaan vuokralle" tai "halutaan vuokrata" palstoja on edelleen. Moni firma myös mainostaa itseään lehdissä ja mainoksissa on ihan puhelinnumerotkin näkyvillä.