En tiennytkään, että hääpukujen sovitus on nykyään maksullista myös Suomessa.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ahdistavaa, jos pitäisi etukäteen osata sanoa, mitä etsii! En ole ollenkaan morsiuspukuihin perehtynyt, mutta silti naimisiin menossa. Tarvitsen ammattilaisen apua pukuni valintaan, enkä aio anteeksi pyydellä, jos minulla ei ole tarkkaa mielipidettä helmasta, hihoista, materiaalista, pääntiestä jne liikkeeseen astuessani.
Sinullakin varmasti silti on jokin käsitys, mistä pidät, tai mitä et ainakaan halua. Myyjän pitää vaan kaivaa se esille.
Ehkä kannattaa aloittaa siitä, että jos näet jossain kivan hääpuvun, josta tykkäät, otat kuvan talteen. Voit ottaa sitten mukaan sovitukseen ja sen pohjalta aloittaa. Jos ei sovikaan lainkaan, niin sitten katsoa jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
*Miksi sinulle ei saa kertoa, että olet huono työssäsi?*
Okei, eiköhän tämä keskustelu ole nyt parasta päättää tähän. Sen verran luonnehäiriöiset ja ikävät vibat tulee nyt vastapuolesta.
No siitähän sä loukkaannuit!
Kirjoitit näin aikuisesti kertoen omasta osaamattomuudestasi:
"Mitähän hittoa? Sisältää alkuhaastattelun, kenelle? Myyjälle, mekolle, vai ostajalle? Kuulostaa todella työläältä ja stressaavalta koko prosessi.
Olen sentään työskennellyt erikoisliikkeessä myyjänä itsekin. Myös hoitanut sovituksia. Eipä olisi tullut mieleen veloittaa sovituksesta erikseen, koska kaikki meidät myyjät oli koulutettu niitä hoitamaan ja tuotteiden kateissa oli meidän palkat. Eikä olleet halpoja nekään. Ymmärrän veloituksen sovituksesta, jos samalla otetaan mittoja ja räätälöidään mekko juuri tismalleen ostajalle istuvaksi, mutta en muuten. Enkä tämmöiseen sovitukseen itsekään menisi. Kyllä pitää myyjän muutamalla lauseella osata tehdä tarvekartoitus ja selvittää, mistä asiakas pitää/ei pidä ja mitä aivan ehdottomasti haluaa/ei halua."
Sinusta myyjän pitää osata muutamalla lauseella tehdä tarvekartoitus ja nyt et osaa kertoa, mitkä ne lauseet ovat, joilla kykenet sieltä jopa 1000 mekon valikoimasta nappamaan morsiamelle sen juuri hänelle sopivan, jota ei tarvitse edes räätälöidä sopivaksi, oli morsian mitä kokoa tahansa.
Itse olen oppinut myyjiltä paljon. Esim luulin, että lpasellani on leveä jalka. Stockan myyjä sanoi, että se on korkea. Ja kenkien löytäminen helpottui. Ja paljon muuta. Materiaaleista, teknologiasta. Menisin maksulliseen pukeutumispalveluun, mutta ne on aina pitkälle varattuja. Itse arvostan kauppojen ja ravintoloiden palvelua. Ja jopa takseja yms. Ja jätän myös tipoiä. Enkä ole edes rikas. Tavis, joka kärvistelee paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen oppinut myyjiltä paljon. Esim luulin, että lpasellani on leveä jalka. Stockan myyjä sanoi, että se on korkea. Ja kenkien löytäminen helpottui. Ja paljon muuta. Materiaaleista, teknologiasta. Menisin maksulliseen pukeutumispalveluun, mutta ne on aina pitkälle varattuja. Itse arvostan kauppojen ja ravintoloiden palvelua. Ja jopa takseja yms. Ja jätän myös tipoiä. Enkä ole edes rikas. Tavis, joka kärvistelee paikallaan.
Suomessa ne tipit, eli myyjien palkat on kylläkin yleensä jo valmiiksi tuotteiden ja palvelujen hinnoissa. Parhaiten arvostaa asioimalla niissä paikoissa, joista saa hyvää palvelua ja tekemällä ostokset niissä, mahdollisuuksien mukaan. Ja aina voi myös sanoa kiitos ja jättää positiivisen palautteen.
Tässä tuli mieleen yksi vanha pieni pienen kaupungin farkkukauppa. Sen myyjät näkee yhdellä silmäyksellä mitkä farkut toiselle sopii. Yleensä saa etsiä viikkoja eri kaupoista ja sit löytyy jotkut suurinpiirtein sopivat. Mutta kun vierailee tuon laskettelu kaupungin farkkukaupassa, niin kaikki sovitettavat sopii ja niistä voi valita mieleisensä. Myyjissä on eroa. Ammattitaitoinen on kullan arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ne tipit, eli myyjien palkat on kylläkin yleensä jo valmiiksi tuotteiden ja palvelujen hinnoissa. Parhaiten arvostaa asioimalla niissä paikoissa, joista saa hyvää palvelua ja tekemällä ostokset niissä, mahdollisuuksien mukaan. Ja aina voi myös sanoa kiitos ja jättää positiivisen palautteen.
No en myyjille on teippiä antanut, mutta hyville tarjoilijoille, siivoojille ja takseille yms.
Niin. Nimenomaan kirjoitin, että ymmärrän sovituksesta veloittamisen, jos se sisältää mekon räätälöinnin asiakkaalle. Vääristelet, haukut, valehtelet ja riehut ketjussa. En halua keskustella kaltaisesi ihmisen kanssa.
Selvästi sinusta olen huono työssäni, kun nyt monta kommenttia olet kirjoittanut, miten huono ja osaamaton myyjä olen. Sitten ilkut vielä päälle, että tosi loukkaavat kommentit loukkaa. Asiakkailta saanut ihan päinvastaisia kommentteja ja jopa kukkia ja suklaita kiitoksena. Joten luotan enemmän siihen, mitä omat asiakkaat sanoo kuin anonyymin nettiöyhöttäjän kommentteihin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tuli mieleen yksi vanha pieni pienen kaupungin farkkukauppa. Sen myyjät näkee yhdellä silmäyksellä mitkä farkut toiselle sopii. Yleensä saa etsiä viikkoja eri kaupoista ja sit löytyy jotkut suurinpiirtein sopivat. Mutta kun vierailee tuon laskettelu kaupungin farkkukaupassa, niin kaikki sovitettavat sopii ja niistä voi valita mieleisensä. Myyjissä on eroa. Ammattitaitoinen on kullan arvoinen.
Tämähän se on. Ammattitaitoinen myyjä osaa muutamalla kysymyksellä kartoittaa asiakkaan tarpeet ja ymmärtää, ettei jokaiselle asiakkaalle ole satojen mekkojen valikoimaa, josta valita, vaan muutama malli joka kunkin asiakkaan kropalle sopii parhaiten ja imartelee optimaalisesti. Samoin ammattilainen kampaaja ei jokaisen asiakkaan kohdalla mieti jokaista mahdollista mallia ja väriä, vaan sitä, joka sopii parhaiten juuri sen asiakkaan kasvoihin ja väreihin.
Harkitsen, että suunnittelisin hääpukumalliston. Paljonko olisitte valmiita maksamaan mittatilauksena tehdyistä puvuista?
11 henkeä odottaa kaupan ulkopuoleööa että yksi kokeilee ja muut sullovat vaatteita kasseihin ,koska olin yksin.Joten sanoin heti että odotatte ulkona ja kun löytyy mieleinen mekko, voitte tulla katsomaan.
Kyllä pärstäkin kertoo ketkä ovat rehellisiä
Ei ar abit osta kuin omista kaupoista.
Mikään uusi juttu tuo ei ole, sillä ei sovittaminen ole oikeasti ollut ilmaista ikinä. Aikaisemmin se on maksettu pukujen hinnoissa.
Ostin oman pukuni juuri tuolta Niinattaresta v. 2010 ja palvelu oli tosi hyvää. Yksi myyjä oli koko ajan apuna. Ei noita eded pysty sovittelemaan itse, on kaikenmaailman nyörityksiä selässä, tarvitaan erilaisia alushameita ym. Päädyin vieläpä ostamaan puvun, joka oli aivan erilainen kuin mitä olin kuvitellut etsiväni. Myyjä vaati että sovitan sitä ja oli oikeassa, se puku oli päälläni uskomaton. Luulin haluavani sellaisen Carrie-tyylisen tyllipuvun, ja päädyin ostamaan kapean pitsipuvun. En olisi edes vilkaissut sellaista ilman myyjän asiantuntemusta.
Silloin ei ollut sovitusmaksua, mutta muutostöineen puku maksoi n. 1500 €. Tietysti myyjän palkka ja muut sovittelusta aiheutuneet kustannukset sisältyivät puvun hintaan, mutta niin sisältyi myös osuus kaikkien niiden ihmisten sovituskuluista, jotka eivät ostaneet pukua sovituksensa päätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän asiakas tuhlaa siinä yrittäjän aikaa.
Eikös se asiakas ole yrittäjää varten? Ilman asiakasta yrittäjä voi sulkea putiikkinsa.
Juu, mutta miksi yrittäjän pitäisi palvella asiakasta ilmaiseksi? Aika on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieshän sen loppujen lopuksi maksaa tavalla tai toisella joten mitä väliä?
Ai mies maksaa silloinkin, jos kaksi naista menevät naimisiin? Mielenkiintoista.
Hyvä kun täällä jankataan jostain ruoasta ja juomasta hääpuvun rinnuksilla! :D
En ole koskaan käynyt hääpukuliikkeessä, mutta mulle ei tule mieleenkään kuvitella, että ne ruoat ja juomat olisi satojen ja tuhansien arvoisten hääpukujen vieressä. Tai että puvut päällä syötäisiin yhtään mitään. Valoja päälle nyt!
Olen nähnyt vierestä, kuinka erään harrastusalan liikkeessä asiakkaat tekivät aivan avoimesti niin, että kävivät myymälässä sovittamassa saaden erinomaista palvelua ja sitten totesivat, että kiitos kovasti, tilaan tämän saman tuotteen netistä halvemmalla. Arvata saattaa, kuinka pienyrittäjän kävi. Kaupungista hävisi ainoa alan liike, ja jatkossa saivat asiakkaat tilata sieltä netistä sovittamatta. Nykyään on ihan perusteltua veloittaa maksu sellaisten tuotteiden sovittamisesta, jotka sitten tilataankin muualta. Mikäli ostaa myös, saa hyvityksen loppusummasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt vierestä, kuinka erään harrastusalan liikkeessä asiakkaat tekivät aivan avoimesti niin, että kävivät myymälässä sovittamassa saaden erinomaista palvelua ja sitten totesivat, että kiitos kovasti, tilaan tämän saman tuotteen netistä halvemmalla. Arvata saattaa, kuinka pienyrittäjän kävi. Kaupungista hävisi ainoa alan liike, ja jatkossa saivat asiakkaat tilata sieltä netistä sovittamatta. Nykyään on ihan perusteltua veloittaa maksu sellaisten tuotteiden sovittamisesta, jotka sitten tilataankin muualta. Mikäli ostaa myös, saa hyvityksen loppusummasta.
Mä en _ikinä_ kehtaisi mennä liikkeeseen sovittelemaan ja sitten tilata netistä. Siis en ikinä. Musta se olisi niin törkeästi tehty toiselle ihmiselle
Jösses. Kaikkeen sitä ihmiset hääkuumeessaan suostuvatkin. :D
Vierailija kirjoitti:
Mikään uusi juttu tuo ei ole, sillä ei sovittaminen ole oikeasti ollut ilmaista ikinä. Aikaisemmin se on maksettu pukujen hinnoissa.
Ostin oman pukuni juuri tuolta Niinattaresta v. 2010 ja palvelu oli tosi hyvää. Yksi myyjä oli koko ajan apuna. Ei noita eded pysty sovittelemaan itse, on kaikenmaailman nyörityksiä selässä, tarvitaan erilaisia alushameita ym. Päädyin vieläpä ostamaan puvun, joka oli aivan erilainen kuin mitä olin kuvitellut etsiväni. Myyjä vaati että sovitan sitä ja oli oikeassa, se puku oli päälläni uskomaton. Luulin haluavani sellaisen Carrie-tyylisen tyllipuvun, ja päädyin ostamaan kapean pitsipuvun. En olisi edes vilkaissut sellaista ilman myyjän asiantuntemusta.
Silloin ei ollut sovitusmaksua, mutta muutostöineen puku maksoi n. 1500 €. Tietysti myyjän palkka ja muut sovittelusta aiheutuneet kustannukset sisältyivät puvun hintaan, mutta niin sisältyi myös osuus kaikkien niiden ihmisten sovituskuluista, jotka ei
Meinaatko tosissasi että pukujen hinnat laskevat tuon sovitusmaksun myötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en _ikinä_ kehtaisi mennä liikkeeseen sovittelemaan ja sitten tilata netistä. Siis en ikinä. Musta se olisi niin törkeästi tehty toiselle ihmiselle
Siinä ehkä syy siihen, miksi sun ympäriltä katoaa tuolit ja lelu jää jumiin patterin väliin.
Mieshän sen loppujen lopuksi maksaa tavalla tai toisella joten mitä väliä?