Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia tuntemasi vapaaehtoisesti lapsettomat ovat?

Vierailija
19.01.2025 |

Katsotaan löytyykö muita yhteisiä piirteitä kuin lapsettomuus.

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällaisia kannata kysellä av:llä joka tunnetusti on 80 % katkerien velavanhapiikojen täyttämä. 

Vierailija
162/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 40+ nainen, joka käyttää rahansa ennemmin matkusteluun, kulttuurielämyksiin ja hyviin ravintoloihin kuin vaippoihin, korvatippoihin ja kurahousuihin. Pidän lapsista, mutta en ole ikinä halunnut sellaista itselleni. 

Mä olen nainen 40+ ja voin kertoa, rmettä vaippa- ja kurahousuaika menevät varsin nopeasti ohi. Kyllä mä pääsen reissuun, harrastan kulttuuria jne vaikka on lapsia. 

Et ole kuitenkaan vapaa kuten lapsettomat - olet sekä juridisesti että moraalisesti vastuussa lapsistasi kunnes he täyttävät 18v, joten et voi mennä, tulla ja elää vapaasti.

Minäminäminäminä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedetään että ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, monet taustasyyt vaikuttavat usein tähän, eikä kaikki ole omia valintoja. Harvoin näitä myöskään ulkopuolisille kerrotaan. 

Tuntemani lapsettomat ovat kaikki normaalia itsekeskeisempiä aikuisia ja tykkäävät puhua itsestään. Eivät ole erityisen lämpimiä ihmisiä, tosin eivät monet lapsenkaan hankkineet ole. Tämä on oma kokemukseni, lapsettomiakin on varmasti monenlaisia. 

Vierailija
164/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vapaaehtoisesti lapseton.

Olen mieshenkilö, itsenäinen, introvertti, ihan ok työ mistä tienaan 3500-4000 euroa kuukaudessa bruttona ja olen ikisinkku. Olen vapaaehtoisesti lapseton koska en halua lapsia ja tähän on monia syitä.

M34

Hyvä päätös. Ei tuolla palkalla lapsia edes juuri elätetä jos pääkaupungissa asut. 

Vierailija
165/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti hän yritti deittailla miehiä ja kännissä aina avautui miten hänestä tulisi hieno äiti mutta yksikään mies ei huolinut. Ja kaskas, kun tuli menopaussi-ikään, hän on yhtäkkiä VELA. 😄

Se tavallinen tarina. Kuten Lenita, joka halusi lasta Melinin kanssa muttei saanut. Ja hän on kuulemma vela!

Vierailija
166/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedetään että ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, monet taustasyyt vaikuttavat usein tähän, eikä kaikki ole omia valintoja. Harvoin näitä myöskään ulkopuolisille kerrotaan. 

Tuntemani lapsettomat ovat kaikki normaalia itsekeskeisempiä aikuisia ja tykkäävät puhua itsestään. Eivät ole erityisen lämpimiä ihmisiä, tosin eivät monet lapsenkaan hankkineet ole. Tämä on oma kokemukseni, lapsettomiakin on varmasti monenlaisia. 

En ole udellut kenenkään lapsettoman syytä olla lapseton, mutta tuntemani lapsettomat ovat akateemisia ja työelämässä menestyviä uraansa panostavia mukavia ihmisiä. Ei heissä mitään outoa piirrettä ole. 

Vierailija
167/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehisestä kulmasta toteaisin että ainakin helvetin paljon pantavampia kroppansa puolesta kun ei sieltä alhaalta ole koripalloja pullautettu eikä tissit roiku polvissa. Nuoren naisen kaltaista beach kroppaa näkee hiukka vanhemmallakin naisella. Kelpaa oikein hyvin tuollainen lapseton puuma. Olen komea 40 päälle mies itse. Itsenäisiä järkinaisia ovat. En minäkään muuten toisen miehen lasta kattele enkä elätä.

Vierailija
168/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehisestä kulmasta toteaisin että ainakin helvetin paljon pantavampia kroppansa puolesta kun ei sieltä alhaalta ole koripalloja pullautettu eikä tissit roiku polvissa. Nuoren naisen kaltaista beach kroppaa näkee hiukka vanhemmallakin naisella. Kelpaa oikein hyvin tuollainen lapseton puuma. Olen komea 40 päälle mies itse. Itsenäisiä järkinaisia ovat. En minäkään muuten toisen miehen lasta kattele enkä elätä.

Toivottavasti ei sullakaan ole lapsia, jottei sen puuman tarvitse katsella sun jälkikasvua. Sittenhän peli on reilu,

T. 40+ lapseton puuma

Vierailija
169/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle velalle olen sanonut, että toivon heidän vanhempien valinneen saman tien. He saivat elämän lahjana, mutta eivät halua antaa sitä seuraavalle sukupolvelle. En minä itsekkäistä ihmisistä välitä

Se elämä, jonka minä seuraavalle sukupolvelle pystyisin tarjoamaan, olisi elämä kouluttamattoman, pitkäaikaistyöttömän, köyhän, mielisairaan, autistisen yksinhuoltajaäidin lapsena. En ole niin itsekäs, että pakottaisin ketään pientä ihmistä näihin oloihin.

Vierailija
170/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useita ja kaikki on jostain syystä erityisen välittäviä ihmisiä. Tekee tai on tehnyt työtä muiden hyväksi, myös hyväntekeväisyyttä ja vapaaehtoistöitä.

Kaikki on myös kasvattaneet jotain eläimiä. Eli sen lisäksi että on hoivattu muita ja muiden lapsia ja omia lemmikkejä, on kasvatettu myös lemmikkien lapsia. 

Siinä pari asiaa, mitkä tulee mieleen. 

Vierailija
171/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenestä sitten yksinelävä sinkku puhuisi. Eihän sitten olisi mitään puhuttavaa jos ei voisi omista harrastuksista ja muista tekemisistään puhua mitään. Mikä tämmöinen lämmin tyyppi sitten olisi. Joku teennäisen ystävällinen kehuskelijako.

Vierailija
172/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen saannin jälkeen luulisi olevan vielä entistäkin itsekkäämpi. "Minä olen nyt parempi ihminen kuin lapsettomat. "😇

Vierailija
173/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kategoriat:

1. Vanhemmat vähemmistöseksuaalit (vähän siis rajatapauksia ovatko veloja vai estikö ajan ilmapiiri liiaksi lapsihaaveet)

2. Mt-ongelmaiset/muut pitkäaikaissairaat (yleensä lasten sijaan on jotain elukoita ikään kuin lapsina)

3. Ne joilla intohimo johonkin on täyttänyt elämän, jossain kohtaa saattavat todeta että oho, eipä tullut niitä lapsia sitten hankittua vaikka kävi mielessä 

Vierailija
174/192 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kategoriat:

1. Vanhemmat vähemmistöseksuaalit (vähän siis rajatapauksia ovatko veloja vai estikö ajan ilmapiiri liiaksi lapsihaaveet)

2. Mt-ongelmaiset/muut pitkäaikaissairaat (yleensä lasten sijaan on jotain elukoita ikään kuin lapsina)

3. Ne joilla intohimo johonkin on täyttänyt elämän, jossain kohtaa saattavat todeta että oho, eipä tullut niitä lapsia sitten hankittua vaikka kävi mielessä 

Kyllä homojen on nuoremmassakin polvessa vaikea toteuttaa lapsihaaveitaan. Pitää löytyä joku nainen, joka on valmis kaverivanhemmuuteen, eikä tällaisia niin helposti löydy. Naiset voivat aina käydä siemenpankissa.

Vierailija
175/192 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tahaton ja vapaaehtoinen lapsettomuus ovat hyödyllisiä käsitteellisiä kategorioita, todellisuudessa monien naisten (ja ihmisten ylipäätään) kokemukset eivät mahdu tiukasti jompaan kumpaan.

Miksi jako ei ole yksiselitteinen?

Monimutkaiset motiivit: Jotkut naiset eivät ole aktiivisesti halunneet lapsia, mutta eivät myöskään sulkeneet ajatusta pois tilanne on ikään kuin "valinnallinen passiivisuus".

Ajan ja olosuhteiden vaikutus: Elämänkulku, kuten sopivan kumppanin puute, taloudelliset tekijät tai urakeskeisyys, voi johtaa tilanteeseen, jossa lastenhankinta ei koskaan toteudu vaikka varsinaista biologista estettä ei olisikaan.

Mielipiteet voivat muuttua: Joku saattoi nuorempana ajatella, ettei halua lapsia, mutta myöhemmin kokee surua siitä, ettei saanutkaan lapsia tai päinvastoin.

Osittain vapaaehtoinen / osittain tahaton: Jotkut kokevat jääneensä lapsettomiksi "olosuhteiden pakosta", mutta hyväksyvät tilanteen myöhemmin ja pitävät sitä lopulta hyvänä ratkaisuna.

Akateemisessa tutkimuksessa:

Tutkijat puhuvat usein lapsettomuudesta jatkumona tai spektreinä. Esimerkiksi:

Pakotettu tahattomuus olosuhteiden sanelema valinta vapaaehtoinen valinta

Tämä kolmiportainen tai jatkumomainen ajattelu tunnustaa, että ihmisten kokemukset ovat monisyisiä.

Yhteenveto:

Vaikka jako tahattomaan ja vapaaehtoiseen lapsettomuuteen on hyödyllinen yleistasolla (esim. tilastollisissa tai poliittisissa tarkasteluissa), henkilökohtaisella tasolla se on usein keinotekoinen tai riittämätön kuvaamaan monien todellista kokemusta.

Vierailija
176/192 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomia on ympärillä paljon mutta en ole kysellyt motiiveja. Jokainen kertoo jos itsestä siltä tuntuu.

Vierailija
177/192 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluja koirien ja kissojen hyysääjiä. Yrittävät epätoivoisesti saada seuraa esim. Ryyppäämään koska ovat taantuneet johonkin 18-vuotiaan tasolle. Eivät oikein ymmärrä että aikuisella ihmisellä voi olla jotain hieman järkevämpääkin tekemistä viikonloppuisin. 

Vierailija
178/192 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia tunnen itseni lisäksi, ihan normaaleita ihmisiä ollaan, toki korkeakoulutettuja ja hyväpalkkaisisissa duuneissa kaikki. Ja usein työpaikalla vanhemmat ladyt ovat alkaneet avautua, että ilmankin olisi pärjännyt ja miksi piti tehdä kun selviää, että mä olen lapseton.

Velkoja yhdistänee se, että tuntee itsensä aika hyvin ja ei ole niin altis yhteisön painostukseen.

Vierailija
179/192 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluja koirien ja kissojen hyysääjiä. Yrittävät epätoivoisesti saada seuraa esim. Ryyppäämään koska ovat taantuneet johonkin 18-vuotiaan tasolle. Eivät oikein ymmärrä että aikuisella ihmisellä voi olla jotain hieman järkevämpääkin tekemistä viikonloppuisin. 

Vaikutat kateelliselta?

Vierailija
180/192 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea todistelu tässä ketjussa. Hieman lapsellista tulla kertomaan, että kaikki velat on fiksuja ja lukeneita. Jotenkin outo ketju. 

Aika monilla lääkäreillä ja akateemisilla on lapsia. Olin töissä lääketieteen labrassa ja siellä oli kaikilla erikoislääkäreillä lapsia. Yhdellä esimiehellä oli 4 lasta. Suomen pressalla on lapsia jne. Mitä siis yritätte todistella täällä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme