Oletko nähnyt fasaanin?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ne nukkuu horroksessa pakkasessa, vähän kuin karhut. Kesällä niitä pörrää perhekuntina, aika metkoja vähän kuin ne maantiekiitäjät kun pakenevat reppanat. Syövät mun kasvimaalta jotain mutta en muista mitä. Peurat maistaa oikeastan ihan kaikkea.
Ne mitään pakene, marssivat edestä suoraan tien yli viis veisaten tuleeko autoja vai ei.
Tampereella ainakin omakotitaloalueilla ihan jokapäiväinen näky. Sekä omassa että vanhempieni puutarhassa käppäilee lähes päivittäin fasaaneja.
Olen nähnyt. Tuli aina vähän väliä kiekumaan mun takapihalle. Vähän sillä tavoin, että: Moi, oon täällä taas, mitä sulle kuuluu?
Sitten siirtyi jonkun toisen pihalle kiekumaan, ääni kuului, mutta lintua ei enää näkynyt. Sitten hävisi kokonaan. Saikohan kaupungin kämpän vai mitä tapahtui?
Lähes viikoittain omalla takapihalla tai lähikaduilla, läheisessä siirtolapuutarhassa jne. Muutama kuukausi sitten näin neljä ukkoa kerralla, aiemmin vain yksittäisiä. Naaraita liikkuu isommissa joukoissa kyllä säännöllisesti.
Vantaalla. Kutsuimme niitä fasadeiksi.
Yksi humoristisimmista linnuista seurattavaksi. Sellainen tuima mutta kuitenkin jotenkin hömelö ilme kun tepastelevat menemään pitkin poikin pihaa. Sen oppii seuraamalla näkemään milloin kukko aikoo rääkäistä, ensin ojentautuu kunnolla, sitten pullistaa itsensä ja rääkäisee täydellä voimalla tehostaen vaikutusta räpyttämisellä niin että meinaa tuiskahtaa nokalleen. Koominen näky, kertakaikkiaan.
Turussa Halisissa ja Ylioppilaskylässä monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella. En tiedä, missä talvella lymyävät, mutta kesän kynnyksellä ilmaantuvat. Täällä liikkuu uros ja kaksi naarasta. Meteli on kamala ja jos lenkillä tulee vastaan, niin erityisesti tämä uros levittelee siipiään. On aika pelottavaa, kun eivät tunnu pelkäävän mitään.
Täällä Tampereella ei kyllä ole yhtään uhkaavia, eivätkä hävinneet talveksi minnekään, vanhempaa omakotialuetta niin isoilla tonteilla löytävät kyllä pesäpaikkoja. Taisi olla suunnilleen viikko sitten kun viimeksi näin, pari km keskustaan meiltä.
Itä-helsingissä siirtolapuutarha-alueella rääkyvät.
Vielä kymmenisen vuotta sitten näkyi usein rivitalomme takapihalla, saattoi olla monta samaan aikaan.
Viime aikoina en ole nähnyt lainkaan.
Hauska niitä on seurata, ihan tässä meidän pihapiirissä rouvat paimentaa katrastaan kesäisin.
Helsingin Herttoniemessä. Takapihalla.
Sama havainto, piilottaa pesän ja poikaset tosi hyvin niin että poikaset ovat jo varsin isoja kun ne vasta näkee ensimmäisen kerran.