Oletko nähnyt fasaanin?
Kommentit (55)
Niitä on ihan riesaksi asti. Kurkkivat ikkunasta sisäänkin, jos lumikinos yltää ikkunanreunan tasolle. Eivätkä ole kovin kummoisen makuisiakaan.
No esim. Helsingissä Itiksen ja Mellunkylän välisillä metsikköalueillahan niitä näki ja kuuli vielä jokunen vuosi sitten usein, kuten kauriita, supikoiria, lumikoita ja mäyriäkin näkyi etenkin aamuyön hiljaisina hetkinä. Ne alueet vaan alkaa olla rakennettu niin täyteen, että eläimet ovat paljolti joutuneet siirtymään alta pois.
Kokeilkaas rääkäistä ukkofasaanille sen omaan tyyliin "svääpäp!!", ni yleensä se lähtee juoksemaan pyrstö pystys 😄
Olen nähnyt meidän pihalla. Tuossa noita pesueita taapertaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut väittää, että näitä on Suomessa. En kyllä usko, kun en ikinä ole nähnyt tai kuullut että joku olis nähnyt.
?? Ainakin Helsingissä niitä pyöriin. Ne tunkee kasvimaalle keskellä päivää ja vaikka itse kyykkii kitkemässä. Ne hiipii aina selkäpuolelta. Ja jos itse kääntyy ne painelee piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut väittää, että näitä on Suomessa. En kyllä usko, kun en ikinä ole nähnyt tai kuullut että joku olis nähnyt.
Ei niitä luonnonvaraisina täällä ole ollutkaan.
Tuontitavaraa se on, kuten valkohäntäpeuratkin.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on ihan riesaksi asti. Kurkkivat ikkunasta sisäänkin, jos lumikinos yltää ikkunanreunan tasolle. Eivätkä ole kovin kummoisen makuisiakaan.
En muuten muista nähneeni talvella. Mutta en köki kasvimaalla silloin.
Ihan omassa pihassa Helsingissä muutaman kerran!
Huvipuistohullu kirjoitti:
Kokeilkaas rääkäistä ukkofasaanille sen omaan tyyliin "svääpäp!!", ni yleensä se lähtee juoksemaan pyrstö pystys 😄
Fasaanikukon rääkäisy kuulostaa siltä kuin joku katkaisi jiirisirkkelillä listanpätkän poikki.
Ne nukkuu horroksessa pakkasessa, vähän kuin karhut. Kesällä niitä pörrää perhekuntina, aika metkoja vähän kuin ne maantiekiitäjät kun pakenevat reppanat. Syövät mun kasvimaalta jotain mutta en muista mitä. Peurat maistaa oikeastan ihan kaikkea.
Yksi lennähti kerran puuhun jonka alla istuin. Ammuin vaistonomaisesti sen noin kolmen metrin päästä. Eipä jäänyt syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuten muista nähneeni talvella. Mutta en köki kasvimaalla silloin.
Lintulaudan alla ne käy syömässä mitä muut linnut maahan pudottaa. Kovalla pakkasella ne menee johonkin piiloon horrostamaan ja kun lauhtuu ne lähtee etsimään syötävää.
Vantaalla, Helsingissä, Nurmijärvellä, Järvenpäässä, Äänekoskella
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Fasaanikukon rääkäisy kuulostaa siltä kuin joku katkaisi jiirisirkkelillä listanpätkän poikki.
Siihen vtuttaa herätä kun se rääkyy hiekkakasassa makuuhuoneen ikkunan takana aamuneljältä.
Vierailija kirjoitti:
Turussa ainakin Itäharjun suunnalla niitä liikkuu.
Samoin Länsikeskuksen lähettyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lennähti kerran puuhun jonka alla istuin. Ammuin vaistonomaisesti sen noin kolmen metrin päästä. Eipä jäänyt syötävää.
Vornaset ammuskelee vaistomaisesti kun niillä lirahtaa housuun.
kevään tullen niitä pihalla tallustelee, usein on ollut pesäkin, se paljastuu vasta kun poikasten kanssa kömpii esiin pensaitten alta
Fasaani on tosiaan muuttunut herroille ammuttaviksi tuoduista herkuista ihan urbaaniksi kaupunkilinnuksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen useita. Lähimetsässä asustaa useita. Kiitos karl fazerille kun toi lajin aikanaan suomeen. Kaunis lintu, mutta ruma ääni
Ja ne kukot on ilkeitä kun saattaa käydä päälle.
Meillä on kans paljon täällä Pirkkalassa.
Rovaniemellä on paljonkin, jotenkin pärjäävät myös talven yli