Av:n Asutaan tuppukylässä-simulaatio. Millaista on elää tuppukylässä
TÄÄLLÄ SAA kokea millaista elämä on tuppukylässä
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
On teillä kova ikävä maalle tuppukylään kun tämmöisiä ketjuja pitää tehdä.
Ihan hyvä aihe. Ei niihin tuppukyliin tarvitse ikävä olla. Tästäkin aiheesta on hyvä keskustella.
Kuule näitkös, kun meidän kylän läpi ajoi viime pyhänä sellainen rivon punainen, ison uusi hynttai? Että kukahan mahtoi olla. Se jo selvisi, että Saarelan vieraita se ei ollut, koska nehän on vielä siellä Kreikassa. Mistä niillä siihenkin raha löytyy, velaksi varmasti, sano mun sanoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä aihe. Ei niihin tuppukyliin tarvitse ikävä olla. Tästäkin aiheesta on hyvä keskustella.
Miksi? Jos ette siellä asu? Olette vaan nähtävästi kateellisia niille, jotka moisessa asuvat.
Tuppukylässäkin olen asunut. Tärkein ero kaupunkiin verrattuna oli se, että kaikki tunsivat toisensa.
Nyt asun kaupungissa ja parasta täällä on nimettömyys. Kukaan ei katso, että Jahas, Sini (nimi muutettu) ostaa näemmä keskikaljaa ja taitaa olla ituhippi, kun on kasvispihvejä korissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Jos ette siellä asu? Olette vaan nähtävästi kateellisia niille, jotka moisessa asuvat.
Monet vaihtavat välillä asuinpaikkaansa. Oletko kuullut moisesta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tuppukylä?
Kaikki Suomen kaupungit ja kylät. Myös "suuri" helsinki.
Työpaikkoja voi verrata tuppukyliin, sama meno niissä on, juoruilu, mustamaalaaminen, kato toi osti tota jne.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja voi verrata tuppukyliin, sama meno niissä on, juoruilu, mustamaalaaminen, kato toi osti tota jne.
Ja kaikkia harrastusseuroja, taloyhtiöitä sun muita missä ollaan tiiviisti yhdessä. Kaikissa noissa samoja piirteitä.
Mieleeni on jäänyt se tuijotus.
Jos vaikka kävelet ja tuppulainen ajaa autolla vastakkaiseen suuntaan, niin pää vieterillä yrittää kuski mielessään selvittää, kukahan tuo/ketähän nuo on. Koko auton sisältö katselee perään ja saattaapi kohta auto viuvahtaa uudelleen takaa päin, hitaasti.
Kahvilassa, baarissa - siellä se tuijotus vastaa tuntuu iholla asti. Myyjää harmittaa niin ja kovaa, kun ei oikein kehtaa kysyäkään. Joku myös kysyykin.
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin tuppukylässä. Siellä kun yksi ihminen sai tietää minusta jonkun asian, niin pian sen tiesi joka toinen.
Ja kaupungissa kun mammat itse laittavat ne asiansa sinne someen, niin 5 minuutissa sen tietää miljoona?
Jos sinne tuppukylään muuttaa jälkikäteen, niin kukaan ei tunne sinua ja se tuppukylän huonoin ominaisuus poistuu.
Jos voi tehdä töitä etänä, niin voi asua syrjässä, nauttia rauhasta ja se 500 tonnia maksava kaksio Töölössä vaihtuu 600 nelöin omakotitaloon.
Ja kun palvelut ovat nykyään aika hyvin netissä: somet, netflixit, woltit sun muut, niin ei ole suurta merkitystä tuollakaan!
ps ja jos sattuu olemaan työtön, niin ei ole sitä töihin joutumisen varaa, tästäkin edusta olen kuullut joidenkin nauttivan
Mitä pienempi kyläyhteisö, sitä karmeampi juorupesä. Hyi, en muuttaisi takaisin.
Mitä kovempi juoruilija, sitä arvostetumpi henkilö on noissa piireissä.
Vaikka muutat tuppukylään jälkikäteen, sinun asiasi tietää kohta koko kylä. Ahdistavia paikkoja, onneksi pääsin takaisin kaupunkiin, saa kulkea kadulla anonyymina.
Tervetuloa kankaanpäähän. Niin tuppukylä kun olla voi. Jos ihmiset olis ees ihmisiä toisilleen niin mikäs asuessa, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka muutat tuppukylään jälkikäteen, sinun asiasi tietää kohta koko kylä. Ahdistavia paikkoja, onneksi pääsin takaisin kaupunkiin, saa kulkea kadulla anonyymina.
Paitsi se naapuri joka kyttää sun tekemisiäsi, koska sulla käy vieraita, miksi ikkunaverhot kiinni, laputtaa kun käyt väärään aikaan suihkussa, jne.
Vierailija kirjoitti:
Kävele kadulla niin naapurin mummo ja katkera isäsi kakkosvaimo on tehnyt sinusta 3 lasua.
Ei ole mitään katuja tuppukylillä
Luin just Grönlanti jutun Ilta-sanomista. Siellä ollaan syrjässä. Suomi on mannermainen ja vitaalinen, ei mikään tuppu.
Mies on tuppukylästä. Hänen ja kaveriensa juttuja kun olen kuunnellut, niin kaikki tosiaan panee toisiaan ristiin ja samat naiset kiertää joka jampalla kyläbaarin illan jälkeen.
Miten nuo ihmiset on siellä S-marketissa ja bensa-asemalla ihan pokkana arkena, en oikein tajua.
Vierailija kirjoitti:
Mies on tuppukylästä. Hänen ja kaveriensa juttuja kun olen kuunnellut, niin kaikki tosiaan panee toisiaan ristiin ja samat naiset kiertää joka jampalla kyläbaarin illan jälkeen.
Miten nuo ihmiset on siellä S-marketissa ja bensa-asemalla ihan pokkana arkena, en oikein tajua.
Eikös tää ole normimeininki myös tietyissä lähiöbaareissa?
Kateutta se vaan on. Lehtiset niitä juttuja puhuvat, kun ovat pahalla mielellä siitä, että sait perinnöksi sen rantatontin silloin 25 vuotta sitten. Olivat luulleet, että saavat sen ostaa pilkkahintaan isältäsi silloin kun sillä oli se kosteampi kausi... Mutta onneksi äitisi oli topakka ja piti miehensä kurissa. Kyllä se oli hieno ihminen, se sinun äitisi. Vieläkös hänen siskonsa elää? Onko laitettu palvelutaloon?