miksi sektiota vältellään suomessa?
Kommentit (26)
alatiesynnytyksestä puhuttaisiin enemmän ja kerrottaisiin asiat niinkuin ne oikeasti ovat, ei naisilla olisi turhia pelkoja synnytystä kohtaan. Alatesynnytykselle on täysin luonnonmukaiset edellytykset; lapselle on valmiina reitti ulos, kun taas sektiossa reitti joudutaan erikseen avaamaan yms. yms. Miksi sitä on alettu pelkäämään? Vai johtuvako pelot ennemmin siitä, kun alatiesynnytystä ei voi kontrolloida, kun taas suunniteltu sektio on täysin kontrolloitu siitä asti kun päätetään päivä sektiolle.
Mulle tehtiin sektio sikiön perätilan vuoksi. Synnytystapa-arvion tehnyt gyne (rv 40+1) arvioi skiön pään olevan sen verran iso verrattuna minun kokooni, ettei ollut " mitään mahdollisuutta" synnyttää alakautta. Pojan päänymp. olikin vaatimattomat 37,5cm kun hän syntyi :D
En ymmärrä, miksi sektion pitäisi olla alatiesynnytyksen rinnalla tasavertainen vaihtoehto synnyttää, kun ei se millään tasolla ole. Siihen liittyy suuremmat riskit (poikkeuksena tietysti tapaukset, joissa alatiesynnytyksen on katsottu olevan vähintään yhtä riskaabeli), se on kalliimpi vaihtoehto jne. Paljon pelottavampi vaihtoehto minusta, kuin normaali ja luonnonmukainen alatiesynnytys.
En valitettavasti muista viitettä, mutta käsittääkseni sektio nostaa merkittävästi (useita prosenttiyksiköitä) kätkytkuoleman todennäköisyyttä. Tämä siksi, että sektiossa vauva ei aina " tajua" syntyneensä, joten se saattaa " unohtaa" hengittää. Alatiesynnytys on vauvalle sen verran " väkivaltainen" kokemus, että tietää syntyneensä :) Luonnollisesti tietyillä perusteilla sektio on se ainoa ja oikea synnytystapa.
Leikkaussairaanhoitajana voin sanoa, että se on iso leikkaus ja siinä on isot riskit. Aika ronskisti siinä mennään kohtuun asti. Kun on siinä avustamassa ollut, niin en itse haluaisi ikinä, että minulle tehtäisiin sectio (jos ei ole pakko).
Kyllä se alakautta synnyttäminen vaan on tosiaankin turvallisempaa ja siitä toipuu pääsääntöisesti nopeammin. Se on luonnollista.
Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka haluaa section (tietysti jos on todella kovat pelot synnyttää, niin on eri asia). Leikkaus on hyvä, jos alakautta synnyttäminen olisi vauvalle tai äidille vaarallista, mutta muuten kannatan kyllä alatiesynnytystä.
Tytteli-83
En tässä lähde arvioimaan eri synnytystapojen hyviä ja huonoja puolia, vaan haluan kertoa oman kokemukseni.
Itse synnytin sectioilla esikoiseni 02/06. Raskausaika sujui hyvin, ilman mitään ongelmia. Olin valmistautunut synnytämään ns. tavalla tai toisella; sillä lapsen terveys ja hyvinvointi on tärkeintä! Synnytys käynnistyi niin, että lapsivedet menivät maanantaina keskipäivällä, jonka jälkeen lähdimme synnärille...kivut olivat melkoiset koko ajan mutta siihen kyllä jotenkin turtui ja lääkitys auttoin jotenkin kestämään. Mutta! Mitään ei tapahtunut! Vauva ei suostunut liikkumaan mihinkään/laskeutumaan. Omat voimani, niin fyysisesti kuin henkisestikkin alkoivat olla jo aika vähissä ja kuume korkea sekä tulehdusarvot aika mellevät. Niinpä sitten lopultakin!!! päädyttiin hätäsecktioon ja prinsessa syntyi ke klo 21.40; n. kaksi vuorokautta lapsiveden menon jälkeen.
Leikkauksesta paranin erittäin nopeasti ja tyttö on kasvanut ja kehittynyt aivan normaalisti. Henkinen paraneminen kesti pidempään, mutta olen työstänyt asiaa niin asiantuntijoiden kuin lähipiirinikin kanssa.
Kuitenkin kaikki ihmiset jotka tapauksestani tietävät, niin ihmettelevät, että miksi minun annettiin ns. kärsiä/kitua niin pitkään... tietysti vauvan vointia seurattiin asianmukaisesti koko ajan, että sitä en moiti. Mutta niin helveltillisen traumaattinen kokemus se oli, että alateitse en suostu enää edes yrittämään!!! Siksipä jo nyt erittäin rakas pikkukakkosemme, la07/07 tulee syntymään secktiolla ja ihan suunnitellusti.
sectio on hyvä keksintö ja sitä tulee käyttää JOS ei muuta vaihtoehtoa ole. eli ei tasvertaisena synnytystapana vaan vaihtoehtona JOS luonnollinen tapa ei ole mahdollinen syystä tai toisesta. se on kuitenkin iso leikkaus ja YLEENSÄ siitä toipuminen on vaikeampaa (hlö.koht. kokemukset asia eriksen...) kun taas alakautta syntyminen on paras tapa JOS ei ole syytä toisin olettaa (lääkärin ja synnyttäjän keskusteltua kunnolla). joku taisi verrata sectiota muuhun isoon leikkaukseen. no, niille leikkauksille tuskin on vaihtoehtoa? lapsen saa ulos luonnollisestikin (yleensä), mutta esim. sydänleikkausta ei voi korvata luonnollisella keinolla.
minusta tässä ei ole mitään puitavaa. sectio ei tee äidistä huonompaa tai ole häpeiltävä, mutta siihen on oltava hyvä syy. tyhmäähän olisi alateitse synnyttää jos se olisi huonompi vaihtoehto!
tämän tarkemmin asiaan puuttumatta sanon vielä, että lähtökohtaisesti oletan synnytyksen olevan luonnollinen, mutta jos sectioon päädytään niin sittenpä. syystä se tehdään. ja kaikki äidit on yhtä kunnollisia synnytystavasta riippumatta! olkaamme ymmärtäväisiä ja iloisia siitä, ettei kenenkään vauvan ole pakko kuolla kohtuun!
6 kuukautta sitten sydänäänten laskun vuoksi. Eikä tullu mieleenkää ruveta öykkäröimään että muahan ei leikata. Raskausaikana en suunnitellu enkä murehtinu synnytystä mitenkää mutta en tullu ajatelleeksi sitä vaihtoehtoo että aina ei mee kaikki niinku pitäs.
Section jälkeen paranin todella nopeasti. Joskus ei ihan pysty tajuaan tätä että joku tosiaan antais lapsen kuolla kohtuun kun että leikattais. Mutta ehdottomasti, kukin tavallaan.