Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olisit halunnut lahjaksi juuri kun sait vauvan?

Vierailija
18.01.2025 |

Eräs läheinen sai muutama päivä sitten vauvan, menen alkuviikosta tervehtimään ja haluaisin tuoreelle äidille viedä jonkun lahjan tai vastaavan. Ei siis vauvan vaatteita tms vaan äidille itselleen jotain. Vaikea keksiä mitään, suklaata hän ei syö. Mitä sinä olisit halunnut saada lahjaksi noin viikko vauvan syntymän jälkeen?

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen vauvan 🙂

Vierailija
122/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adoption tai huostaanoton.

Aika harva haluaa varmaan adoptoida tuoreen äidin, mutta saahan sitä toivoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoukseen apua, kahvia pullaa.. 

Vierailija
124/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napanuorakimpun - siis kukkakimpun, jossa on isompi ja pienempi kimppu yhdistetty nauhalla. 

Vierailija
125/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta oli kivaa kun ihmiset toivat kahvipöytään jotain niin saatiin yhdessä kahvitella eikä itse tarvinnut miettiä tarjottavia. Ei tarkemmin väliä mitä, mutta mielellään ei pelkkää herkkua, kun sitä monet kuitenkin tuo vaan esim. hedelmiä, karjalanpiirakkaa tms. Myös jos tiedät että äiti tykkää kovin jostain jota raskausaikana ei saa syödä, esim. salmiakki tai sushi, niin on kiva vieminen.

Jos vauvalla on isosisaruksia, niin heille jotain pientä, vaikka värityskirja, pikkuauto, karkkiaski, mistä nyt ajattelisit että tykkäävät. Tärkeää että sisaruksen huomioi jotenkin kun vauva voi muutenkin aiheuttaa mustasukkaisuutta.

Moni on kommentoinut että ei tungettaisi kylään, ja tämä onkin tärkeä neuvo, jos tuoreet vanhemmat vaikuttavat yhtään  vastahakoisilta. Mutta kaikki eivät ole tätä mieltä. Itse ainakin olen ollut aina iloinen vauvankatsojista, kivaahan on nähdä kavereita ja sukulaisia ja ihastella vauvaa yhdessä. Ja vauvan kanssa voi kyllä aika nopeasti käydä aika pitkäksi myös.

Vierailija
126/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin halunnut olla rauhassa vauvan kanssa. Mutta ei, heti kotiin tultua sukulaiset ja ystävät rynnivät paikalle vauvaa katsomaan. Ja heitä piti kahvittaa ja kestittää.  Olihan se kiva, että olivat niin innoissaan, mutta kun en olisi jaksanut. Olimme molemmat sairaitakin, minä ja vauva, viikko ylimääräistä sairaalassa. Kun oltaisiin vaan saatu olla. Ei he pahaa tarkoittaneet, ihan vaan piipahdetaan , mutta rakkaus on joskus tosi raskasta.

Vierailija
127/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoset koti fleece housut ja lämpösäteily sukat on tarpeen. Paljon kotona, vauva valvottaa ...on kylmä.

Vierailija
128/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääpä kokoa housuihin? 

Vähintää kakkua mukaa tms. Jos muksuja talossa niin pillimehua/ jäätelöä.

Vierailija
129/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakritsia ja salmiakkia. Niitä ei saanut syödä raskaana, niin teki kovasti mieli synnytyksen jälkeen. Myös erilaiset kivennäisvedet ja limut olivat kivoja, kun koko ajan piti juoda jotain.

Toinen oli ihan ruoka tai mikä tahansa suolainen. Kaikki toi vain pullaa ja kakkuja ja niitä sitten syötiin puoli vuotta pakkasesta. Välillä olisi ollut kiva napata jotain valmista ruokaakin. Joka päivä kuitenkin piti syödä. 

Miten ihmeessä äidit ovat osannet, pärjänneet ja viitsineet???  Nykyäiti on kuin taaperoikäinen.

Miksi hankkia lapsi?

Vierailija
130/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin kaivannut lahjaksi sitä, ettei meille olisi tultu passattavaksi. Että joku olisi etukäteen ilmoittanut, että sopiiko tulla aikana x? Hän tuo mukanaan ruoat z ja y, hän laittaa lämpimän ruoan pöytään ja katsoo vauvaa sen aikaa, että saan syödä rauhassa. Ja niin, ettei kylässä olla yömyöhään, vaan hän oikeasti lähtee perheen iltatoimien alkaessa.

Toinen pitkäaikaisempi lahja olisi ollut se, että joku olisi oikeasti ottanut ja vienyt vauvan vaunulenkille vaikka tunniksi. Kaikista isoin tuo lahja olisi ollut 1-2 v taaperon kanssa, jos joku olisi vienyt hänet vaunulenkille tai leikkipuistoon. Olin hoitovapaalla jatkuvasti kiinni taaperon kanssa, taukoja ei ollut. Alle 2 v ikäistä ei saanut myöskään mihinkään "tuo lapsesi 2 tunniksi hoitoon ja mene itse asioille/lepäämään" -palveluihin, joten siinä sitten sai olla vilkkaan taaperon kanssa.

Vierailija
131/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain tosi kauniin Marimekon ison meikkipussin. Sinne mahtui vaikka mitä ja oli aina vaippakassissa mukana.

Sain sen jo edesmenneltä kummitädiltäni

Vierailija
132/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä näitä suihku viestejä.

Vauva koppaan ja suihkuun tai vauva isälle ja suihkuun. Mä tykkään pitkistä kuumista suihkusta ja ihan normaalisti niitä jatkoin vauvan synnyttyä. Jos itki kopassa niin annoin itkeä. Kyllä se oma hyvinvointi ja puhtaus on ainakin itselleni tosi tärkeää. En halua olla mikään haiseva äiti.

Jos vauva on itkuinen / on koliikkia niin itku on jatkuvaa, eikä siinä pysty suihkusta nauttia. Suihku vauvan itkiessä on todella stressaavaa ja ei-mukava kokemus itselle. En todellakaan halua antaa vauvan itkeä yksinään 10 minuuttia, jos on ei ole aivan pakko. Muutoin odotetaan että toinen vanhempi tulee kotiin, tai että joku muu pitää vauvaa sylissä sen aikaa. 
Jos sinulla on ollut helppo ja tyytyväinen vauva, se ei tarkoita että kaikilla on ollut. 

Vierailija
133/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun eka lapsi nukkuu vauvasta asti kaikki yöt. Yhden kerran itki vatsavaivat.  No kolmella sitten oli kaikilla koliikki. Hyvä että  eka vauvan kanssa oli niin helppoa. Olin aika  nuori  äiti. Mies  oli hyvänä tukena hänellä oli paljon pikku sisaria.

Vierailija
134/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siitä lahjasta. Naapureita  tuli  kahville toivat  rotinan  ja täytekakun. Kahvu ja kukka  on hyvä tuliainen. Joku suolainen piirakka ja jotain makeaa. Voi ihan soittaa ja kysyä mitä tarvitsee.

Vierailija
135/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut tarvitsevani mitään.  Sainhan vauvan.

Vierailija
136/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin Playstationin lahjaksi, sainkin vauvan!

Vierailija
137/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kolme viikkoa on ihan hyvä antaa äidin ja vauvan olla ilman vieraita.  Jos äiti tuntee tarvitsevansa apua ja tukea olisi hyvä että soittaa jollekin.  Vaikeuksissa tukiverkostoa olisi hyvä

Vierailija
138/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rolexin

Vierailija
139/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos vauva on itkuinen / on koliikkia niin itku on jatkuvaa, eikä siinä pysty suihkusta nauttia....". Aloituksen mukaan kyse oli muutaman päivän ikäisestä vauvasta. Aika aikaisinpa on vauvallasi koliikki alkanut.

Vierailija
140/177 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kolme viikkoa on ihan hyvä antaa äidin ja vauvan olla ilman vieraita.  Jos äiti tuntee tarvitsevansa apua ja tukea olisi hyvä että soittaa jollekin.  Vaikeuksissa tukiverkostoa olisi hyvä. Ihana lahja jos joku tuttu tuli ja hoiti vauvaa niin pääsin suihkuun. Usein kuitenkin  ilalla kun mies oli kotona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme