Nuorella miehellä verenpaine koholla ja rytmihäiriö
22-v nuorella miehellä ollut nyt yli kuukauden kohonnut verenpaine, rytmihäiriöitä lähes päivittäin ja huimausta. Aika lääkärille vasta pitkän ajan päähän kun "ei kiireellistä". Alkaa vähän huolestuttaa. Kokemuksia?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisälyöntejä ja sydän jyskyttää tosi kovaa ja kuin tulisi rinnasta ulos. Verenpaine on noussut nyt lyhyessä ajassa. Ei ole usein mitattukaan tosin.
Ap
Paljonko paineet on?
Sh
150/90. Ja välillä yläpaine 140.
Ap
Tuolla alapaineella pitäisi olla ensiavussa.
No eihän tuo mitenkään hirveän korkea alapaine ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisälyöntejä ja sydän jyskyttää tosi kovaa ja kuin tulisi rinnasta ulos. Verenpaine on noussut nyt lyhyessä ajassa. Ei ole usein mitattukaan tosin.
Ap
Paljonko paineet on?
Sh
Ap
Oletteko käyneet päivystyksessä? Juoko nuori energiajuomia? Käyttääkö nikotiinivalmisteita? Lääkkeitä?
Vapen neste voi sisältää nikotiinia huomattaviakin määriä, tai siihen on voitu lisätä nikotiinisuolaa. Nikotiinin haittavaikutuksina ovat verisuonien supistuminen, sydämen sykkeen ja verenpaineen nouseminen sekä sydämen rytmihäiriöille altistuminen
https://www.nopolanews.fi/artikkelit/2023/11/hyvinvointi/lasten-ja-nuor…
Juoko paljon energiajuomia tai muita kofeiinipitoisia juomia?
Eletään vuotta 1998. Soitin päivystykseen, kun alkoi taju mennä pyörrytyksen ohella. Hengitys vinkui. Kyseessä oli kammiotakykardia. Sain adrenaliinia, kun verenpaine putosi alle 30 (yläpaine siis). Eipä ollut kyse piikeistä, mistään lääkkeistä, huumeista eikä muusta kuin diagnosoimattomasta astmasta, jonka kanssa olin kärvistellyt ties kuinka pitkään. Kun vaan kuulemma sitä ennen hyperventiloin. Jaksoin pitkään kantaa kaunaa, ettei ymmärretty, mutta vikaa oli itsessänikin, kun olin niin kuin ei mitään vikaa missään olisikaan.
Korosta että sinulla on rytmihäiriöitä kun pyydät apua. Saisivat jouduttaa aikaa. Oletko ottanut yhteyttä päivystykseen? Ottaisivat sydänfilmin.
Sydänlihastulehdus liiasta treenaamisesta tai treenaamisesta kipeänä?
Rytmihäiriöitä on jokaisella ihmisellä joka päivä, ja suurin osa niistä on täysin vaarattomia. Korkea verenpaine taas aiheuttaa vahinkoa hitaasti - yksittäiset korkeat lukemat eivät vielä ole syy hakeutua päivystykseen.
Syökö poika lakritsaa tai salmiakkia? Niiden käyttö kannattaa lopettaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Paljonko paineet on?
Sh
Ap
Höpsistä. Hieman koholla.
Päivystykseen eivät ottaneet. Sanottiin että täällä ei tutkita ja lähetettiin kotiin
Meinasin sanoa, et paljonko alkoa, röökiä menee.
Mutta koska urheilija, niin veikkaan että ns. ylikunto, stressireaktio - keho koittaa sanoa, et rauhoitu nyt.
(polarilla on hyvä Vantage-sarjassa se, miten keho palautuu rasituksesta. Tänä aamuna luulin, et päin vattua, niin keho olikin, yllättäen palautunut).
Vaatii sykevyön esim. H10 (sillä muuten saa 1-kanavaisen ekg:n otettua, jos se niinkuin kiinnostaa; se tosin pitää sitten itse "tulkita")
Päläpälä, porvoo edustusta taas raikaa.
Kardiologin vastaanotto 500 e :((
Jos rytmihäiriöön liittyy rintakipua, voimattomuutta, pyörrytystä tai tajunnan menetys, hoitoon pitää lähteä heti.
Tuollaiset paineet eivät ole mitenkään huolestuttavat.
Seuraatte paineita pari viikkoa kotimittauksilla ja mikäli paineet ovat koko ajan nuo, varaatte ajan lääkärille ja
tarvittaessa hän määrää lääkityksen, mikäli on tarpeen.
Ylimääräiset sydämenlyönnit ovat myös tavanomaisia, toki tästäkin on syytä mainita samalla lääkärille.
Korkean paineen kanssa ei kannata odotella, itse odottelin 15 vuotta ja sinä aikana sydän sai pieniä kammiovaurioita.
Paineet olivat itselläni 230/120, nyt lääkityksellä 125/67.
Montako energiajuomaa juo päivässä? Onko juhlinut ja juonnut alkoholia ja energiajuomaa yhtaikaa. Näistä yhdistelmistä tullut nuorille miehille sydänoireita ja pahempaakin.
Olen kirjoittaja kaksi, joita typerät persereiät alapeukuttivat. Lisäisin että tuo tila voi muodostua myös henkisen vastoinkäymisen vuoksi. Itsellä kokemusta myös. Eli ahdistusreaktio tai miksi sitä nyt sitten nimittääkään voi tehdä helposti tuollaista. Epäilisin että riippuu siitä miten herkkä ihninen on luonteeltaan. Ja päivystys on olemassa mistä saa betasalpaajaa.
Minulla korkea verenpaine aiheutti tuhoa munuaisiin, kun sitä ei lääkitty. Koska olen nainen sydänoireet laitettiin ahdistuksen piikkiin ja hoito viivästyi. Vaikka olisi mikä syy asia pitäisi tutkia eikä olettaa. Mies terveydenhuollossa sydänoireiden kanssa otetaan varmasti vakavammin. Varsinkin jos nainen valittaa rintakipua, se kuitataan psyykkiseksi ( jota tietenkin voi olla).
Sitten on paha jos diagnoosina esim. ahdistuneisuushäiriö, et saa asianmukaista hoitoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Paljonko paineet on?
Sh
Ap
Ihan normaali alapaine. Turha ruuhkauttaa päivystyksiä yhtään enempää täysin tarpeettomasti.
Soita päivystysapuun 116117. Kysy mitä tehdä.