Te, jotka olette päättäneet olla olematta netistä löydettävissä. Onko teitä siis?
Tämä ketju niille, jotka eivät halua olla löydettävissä netin syövereistä omalla nimellä + naamalla.
Oletteko joskus olleet somessa, mutta poistuneet? Miksi?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Olen somessa. Facessa olen omalla nimelläni, mutta siellä on myös paljon kaimoja. Siksi se ei haittaa. Nimen lisäksi muita tietojani ei ole näkyvissä, ei myöskään kuvaa. En koskaan kommentoi siellä mitään julkisesti, enkä esimerkiksi suljetuissa ryhmissäkään kommentoi koskaan mitään, vaikka joskus mieli tekisikin. En halua että kukaan ei kaveri, mutta minut tietävä hoksaa että se olen juuri minä. Ryhmissä siis vain seuraan muiden päivityksiä. Muualla somessa en ole nimelläni.
Työpaikalla jos otetaan someen kuvia, en osallistu niihin. Enkä esim. halua kuvaani työnantajan sivulle.
Lisään tähän, että olen vuosia jo harkinnut omaan tyttönimeeni palaamista. Mutta sitten kaimoja ei enää olisi, harvinainen nimi. Sillä en somessa olisi koskaan.
Työlästä, ahdistavaa, masentavaa. Sitä oli facebook-tilin ylläpito. Käytän kyllä pikaviestimiä kuten whatsappia mutta minkäänlaista virtuaalista kotisivua itsestäni en ylläpidä.
Siinä somessa joka tänään ymmärretään somena, siinä en ole ollut mukana. En koskaan liittynyt Facebookiin enkä Twatteriin koska noiden kerhojen toimintatavat tuntuivat alusta saakka epäilyttäviltä.
Olin joskus jäsenenä eräällä foorumilla jonka jäsenille kerran esittelin naaman salanimeni takana. Tällä ei ole enää väliä, koska koko yhteisö on jo kuollut ja kyseinen foorumi suljettu ja materiaalit sieltä kadonneet.
En siis ole juurikaan jäljitettävissä internet-käyttöni perusteella. Foliohattutyypeille sanon kuitenkin sen verran että jos onnistut suututtamaan valtiollisen toimijan, he kyllä löytävät sinut resursseillaan. Tor-verkkokaan ei ole enää se suoja mitä se joskus oli.
Oikea elämä on muuta kuin somea seuraaminen 24/7.
olin joskus Facessa, mutta lähdin pois, koska en kerta kaikkiaan saanut siitä mitään irti. Tuttavat lähinnä käyttivät sitä tekemisteni urkkimiseen; ei kiitos.
Mitä paskaa väännät taas Ap?
Suuri osa julkisen alan asiantuntijoista ei ole netissä.
Ja ne jotka ovat, joutuvat olemaan siellä työnsä puolesta, jolloin Facebook yhteystiedot, ovat koko yhteisö yleiset tiedot.
Yksityispuolella osittain samon. Facebook- Instagram sun yritysten omat sivut.
Joidenkin, kuten markkinoinnin, myynnin, asiakaspalvelun tiedot ovat aina julkisia.
Henkilökohtaisilla Facebook tileillä, useimmat eronneet miehet ja naiset laittavat tilinsä yksityisiksi.
Jotkut eronneet lopettavat kokonaan Facebook- Instan sun muut sos. median tilit.
Tietyistä syistä. Eihän tuo tarkoita sitä tarkoita, että jää paitsioon totaalisesti.
Yhteyttä pidetään muilla välneillä, ja osittain työsähköpostien ja kakkospuhelimien kautta.
Ymmärrä tuon erittäin hyvin.
En todellakaan halua, että Facen kautta, esim. ystäväni mies, kuuluttaisi / kertoisi kaikki eron jälkeiset vaiheet, ex-miehelleni. Kuten usein käy.
Kun on erottu, se on siinä. Loppu. Omaisuus + muut hoidetaan kahden kesken, el se muille kuulu.
Itse suljin hlökoht. somet eron jälkeen. Mies petti. Ja pitkää. Silti aneli anteeksi.
Mutta kuten kaikki tietävät, jossain raja menee.
Nyt jo uusi elämä aluillasn, mutta some on unohdettus elämää.
Elämäni on yksityistä. Ei julkista.
En ole koskaan edes ollut. Olen introvertti ja varsin yksityinen ihminen. Old school, puhelin, sähköposti ja vauvapalsta.
Poistuin viitisen vuotta sitten. Mulla on harvinainen nimi ja mielipiteitä herättävä ammatti niin en halunnut olla löydettävissä. Lisäksi ajattelen, että ne keitä kiinnostaa mitä mulle kuuluu, on mihin yhteydessä henk koht ja sama toisinpäin.
Kuka jaksaa somessa omalla nimellä ku jotkut ilkeet tekee vaikka x portaaliin haukkumis tilejä. Somessa voi olla myös näkymätön.
olen vain linkkarissa ja siellä yksi mustavalkoinen kasvokuva. instassa ikivanha tili jossa pari maisemakuvaa mutta that's it.
Linkkarissa olen töiden takia koska se on nykyään uran näyteikkuna - ja että jos lähtee työpaikka alta joskus tai haluan vaihtaa niin voin hyödyntää verkostoa, mutta aktiivisesti en tykkäile muiden julkaisuista ja joskus alkuaikoina kirjoittamani muutamat kommentit olen poistanut.
Hep! Minusta ei löydy mitään netissä. Ei edes puhelinnumeroa tai osoitetta saati kuvaa.
Googlaamalla löytyy tietoja työn ja toiminimen puolesta, virallisilta sivuilta, itse en ole mitään laittanut. Muuten en ole ollut somessa paitsi av:lla ja joillain muilla keskustelupalstoilla ilman kirjautumisia.
Vierailija kirjoitti:
Oikea elämä on muuta kuin somea seuraaminen 24/7.
Olen tyytyväinen, kun melkein kaikki tutut ovat somessa vielä. Kerran viikossa käyn katsomassa kuulumiset. Aikaa säästyy, kun ei tarvitse kaikilta erikseen kysyä kuulumisia. Ennen tuli kirjoitettua pitkiä sähköposteja ja puhuttua maratonipuheluita. Kyllä vie enemmän aikaa yhteydenpitoon heidän kanssaan, jotka eivät ole somessa. Valitettavasti pitkän välimatkan takia pääsee harvoin näkemään.
Vierailija kirjoitti:
olin joskus Facessa, mutta lähdin pois, koska en kerta kaikkiaan saanut siitä mitään irti. Tuttavat lähinnä käyttivät sitä tekemisteni urkkimiseen; ei kiitos.
Eikö se ole somen tarkoitus, että katotaan ja kerrotaan kuulumisia? Jos tuttavat kysyvät sulta miten on mennyt ja olet tehnyt viime aikoina, niin sinä kieltäydyt vastaamasta?
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi. En ole koskaan ollut somessa. En koe sitä tärkeäksi ja aika ei riitä postailla.
Ei Facebook, ei Instaa, ei TikTokkia.
Ainoastaan on LinkedIn, joka työtehtävien takia piti tehdä ja jota todella, todella inhoan. Perskärpästen pöhinäpaikka. Käyn siellä mahdollisimman harvoin, mutta työtehtävät vaatii.
Tunnen joitain viisikymppisiä, ihan hyvässäkin asemassa työelämässä, joita ei löydä netistä ollenkaan. Ei yhtään osumaa nimellä. On se vähän hämmästyttävää, miten on onnistunut.
Minulla ei ole enää instaa, facessa edellinen päivitys on joulukuulta 2022, kaikki kuvat sieltä poistin vuosi sitten. Työpaikan facessa on pakko olla, samoin harrastusten ja työn takia löytyy minusta kuvia ja tekstejä netistä, kun valtakunnan tasolle on luottamustehtävssä noussut. Mutta yksityiselämässä pyrin olemaan niin vähän somessa kuin mahdollista.
Netti ei ole todellisuutta, ihan tiedoksi vaan sulle.