Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EK:n asiantuntijat: Työaikamallin muutos välttämätön Suomen talouskasvulle - jopa 80 tuntia töitä viikossa

Vierailija
18.01.2025 |

Elinkeinoelämän Keskusliitto (EK) on tänään julkaissut raportin, jossa ehdotetaan merkittäviä muutoksia Suomen työaikamalliin. EK:n asiantuntijat esittävät, että talouden elpymiseksi ja kasvun saavuttamiseksi suomalaisten tulisi tehdä viikoittain 70-80 työtuntia.

EK aikoo sisällyttää tämän ehdotuksen käynnissä oleviin työehtosopimusneuvotteluihin.

"Suomen talous tarvitsee radikaaleja toimenpiteitä. Nykyisillä työaikamalleilla emme pääse tarvittavaan kasvuun," kommentoi EK:n pääekonomisti.

Raportissa korostetaan myös, että 10 % palkankorotuspyynnöt eivät ole tällä hetkellä realistisia.

"Talous tilanteemme ei salli palkankorotuksia. Keskitymme mieluummin työaikojen pidentämiseen, joka tuo suoraan lisää tuottavuutta," EK:n edustaja lisäsi.

EK ehdottaa, että hallitus muuttaa työaikalainsäädäntöä siten, että uusi työaikamalli tulee voimaan kaikille työntekijöille. Tämä varmistaisi uuden minimitason ja tasapuoliset pelisäännöt kaikille toimialoille.

"Ilman hallituksen tukea emme saavuta tarvittavia muutoksia," EK:n asiantuntija totesi.

Ehdotus on herättänyt laajaa keskustelua sekä työnantajien että työntekijöiden keskuudessa. Työntekijäliitot ovat ilmaisseet huolensa työhyvinvoinnista ja jaksamisesta, kun taas työnantajat näkevät mahdollisuuden parantaa tuottavuutta ja kilpailukykyä.

Kommentit (225)

Vierailija
141/225 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ollaan laiskoja. Yhdysvalloissa ihan normaalia, yleensä jopa 100 tuntia viikossa. 

Ihmisen pitäisi oppia elämään työlle. Eläkkeellä kerkeää nauttimaan elämästä.

Tuottavuus ei lisäänny yhtään, päinvastoin. Islannissa lyhennetty työviikkoa, ja se on nostanut tuottavuutta ja parantanut Islannin taloutta kohisten.

Jokainen tajuaa tuon, että tuottavuus laskee ihan ilman tutkimuksiakin. EK voi painua v t t u u n Suomesta, ja viedä Persut ja Sekoomuksen mukanaan- kaikki ovat tuhonneet Suomen talouden seuraavaksi vuosikymmeneksi.

Islands test gällde några slattriga offentligt anställda och går inte att spegla på något av värde.

Vierailija
142/225 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko EK:ssa kaikki jotain autisteja, sosiopaatteja tai muuten vajokkeja vai ihan vanhanaikaisesti mielisairaita? Ainakaan terveitä he eivät ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/225 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijöitähön riittää. Tehtaalle vaan aamu- ja iltavuorot niin kaksi ihmistä saa 80-tuntia helposti täyteen.

Vierailija
144/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten talouskasvu muka tällä mallilla hoidetaan? Ihmisille ei jää enää vapaa-aikaa: Ei ole aikaa harrastaa. Kuntosalit, teatterit ym.vapaa-ajan harrastukset menevät konkurssiin.Lisää työttömiä.

Miten niin ei ole vapaa-aikaa? Vuorokausi kestää 24 tuntia josta työtä teet noin 13 tuntia 6 kertaa viikossa. Sunnuntqi on vapaata, aikaa on vaikka mihin.

Työpäivinä aikaa 11 tuntia omiin juttuihin ja jos nukkuu aikuisille hyvin riittävät 3-4 tuntia niin vapaa-aikaa on 7-8 tuntia eli käytännössä mikään ei muutu.

Vierailija
145/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti ihmiset.. Jos aloituksessa ei ole lähdettä, ja se kuulostaa muutenkin ihan utopialta, niin älkää uskoko ihan kaikkea mitä täältä luette. Tuohan on ihan keksitty juttu. Katsotaan itse Googlesta löydättekö tuollaista juttua.

Vierailija
146/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan.

Tuolla saa enemmän kuin 10% korotuksen. Vapaa-aikaa kerkeää pitämään lomilla. 

Palkka pysyisi samana mutta työtunteja tulisi siis lisää. 

En tiedä sinusta mutta oma palkka perustuu tehtyihin tunteihin joka nykyisin on 40 tuntia viikossa.

Mikäli 80 tuntia olisi uusi määrä niin tuntipalkka maksettaisiin jokaiselta 80 tunnilta.

Kuukausipalkka laskettaisiin keskimääräiset tunnit kuukaudessa ja kuukausipalkka vastaisi tehtyjä tunteja. 

Vierailija
147/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti ihmiset.. Jos aloituksessa ei ole lähdettä, ja se kuulostaa muutenkin ihan utopialta, niin älkää uskoko ihan kaikkea mitä täältä luette. Tuohan on ihan keksitty juttu. Katsotaan itse Googlesta löydättekö tuollaista juttua.

Utopialta? Et edes tiedä mitä utopia tarkoittaa. Aika heikkoa sinun uskottavuutesi.

Vierailija
148/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Utopialta? Et edes tiedä mitä utopia tarkoittaa. Aika heikkoa sinun uskottavuutesi.

Linkkaa minulle lähde tuohon uutiseen?

Vierailija
149/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko EK:ssa kaikki jotain autisteja, sosiopaatteja tai muuten vajokkeja vai ihan vanhanaikaisesti mielisairaita? Ainakaan terveitä he eivät ole.

Orpopurra on EKn marionetti.

Kohta me kaikki teemme töitä 16 tuntia päivässä. Toki lpu8let kansasta on työttömiä eikä saa kuin 600 käteen "ansiosidonnaista".

Vierailija
150/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyn käyttö nostaa tietotyön tuottavuutta helposti kymmenillä prosenteilla. Millä vuosikymmenellä EK patruunat elävät?

Vierailija
151/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkaa minulle lähde tuohon uutiseen?

Ymmärrätkö mitä on utopia?

Vierailija
152/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä kuulostaa täysin purran ideologialta. Hän sanoo, ettei suomalaiset ansaitse näin hyvää elintasoa ja ovat muutenkin velttoja. Kyllä tällainen kuri ja roti on meille laiskoille oikein.

Vierailija
153/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä kuulostaa täysin purran ideologialta. Hän sanoo, ettei suomalaiset ansaitse näin hyvää elintasoa ja ovat muutenkin velttoja. Kyllä tällainen kuri ja roti on meille laiskoille oikein.

Linkkaa sinäkin minulle tuo uutinen? Oletteko te oikeasti noin saatanan tyhmiä ja yksinkertaisia?!

Vierailija
154/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ek:n painostus on tämän nykyisen laman ja työttömyyden kasvun taustalla että eiköhän sovita, että nämä herrat jotka ei ole päivääkään oikeita töitä tehneet ei tiedä työn tekemisestä eikä sen vaatimuksista mitään. Jo nyt loppuun ajettu henkilökunta sairastaa jatkuvasti enemmän ja tulee todella kalliiksi kun siltä välttyisi lopettamalla iänikuisen tehostamisen. Ihminen ei ole kone.

Onko Usalainen ihminen sitten kone, kun siellä päin standardina on 100-tuntinen työviikko?

Jostain syystä minä, suomalainen inssi sain paikan päällä kymmenessä päivässä aikaiseksi enemmän kuin osastollinen sikäläisiä inssejä vajaassa puolessa vuodessa. Kahden kuukauden liksa bonuksena tuosta maailmanpelastuksesta, joka tosin vaati niitä 12h päiviä myös viikonlopun aikana...

USA:ssa on työntekijöillä ylityökorvaukset, lauantai- ja sunnuntailisät hyvin samanlaiset kuin Suomessa. Siis työntekijäportaassa saa korvaukset. Insseillä ja muilla asiantuntijoilla myös ihan sama kuin Suomessa, eli ylityötä ei käytännössä korvata, sitä vaan tehdään ilmaiseksi. 

Vierailija
155/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ek:n painostus on tämän nykyisen laman ja työttömyyden kasvun taustalla että eiköhän sovita, että nämä herrat jotka ei ole päivääkään oikeita töitä tehneet ei tiedä työn tekemisestä eikä sen vaatimuksista mitään. Jo nyt loppuun ajettu henkilökunta sairastaa jatkuvasti enemmän ja tulee todella kalliiksi kun siltä välttyisi lopettamalla iänikuisen tehostamisen. Ihminen ei ole kone.

Ei ole kone, ei. Olen itse joskus aikoinaan ollut asvalttihommissa. Silloin ei ollut vielä mitään rajoituksia rekoille, vaan hommaa puskettiin ympäripyöreitä päiviä tehden. 

Talvella nukuin univelkoja ainakin 3 kuukautta, jossain näillä main tammi-helmikuun vaihteessa rupesin olemaan enemmän hereillä kuin unessa. Kyllä elimistö aina vaatii omansa.

Vierailija
156/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkaa sinäkin minulle tuo uutinen? Oletteko te oikeasti noin saatanan tyhmiä ja yksinkertaisia?!

Mikä lähde se IS tai linkki on? Se luotettavuus perustuu vain uskoon. Eivät he kerro ikinä lähdettä vaan kirjoittavat juttuja ilman mitään mainintaa mistä saavat tietonsa.

Vierailija
157/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijöitähön riittää. Tehtaalle vaan aamu- ja iltavuorot niin kaksi ihmistä saa 80-tuntia helposti täyteen.

Olin juuri kirjoittamassa samaa. Nythän tehdään jopa 120-tuntisia työviikkoja, ne on vain jaettu 3 eri vuoroon ja 3 eri ihmiselle.

Miksi yhden ihmisen pitää olla lähes vuorokauden ympäri töissä ? 

Vierailija
158/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Usalainen ihminen sitten kone, kun siellä päin standardina on 100-tuntinen työviikko?

Jostain syystä minä, suomalainen inssi sain paikan päällä kymmenessä päivässä aikaiseksi enemmän kuin osastollinen sikäläisiä inssejä vajaassa puolessa vuodessa. Kahden kuukauden liksa bonuksena tuosta maailmanpelastuksesta, joka tosin vaati niitä 12h päiviä myös viik

usalaisethan laskee työtunteihin ihan kaiken, siis ihan kaiken. Nukkumisesta en ole varma.

Vierailija
159/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää idiootille, jos töitä on viikossa 80 tuntia, miksi tuo työ pitäisi tulla tehdyksi yhdellä ihmisellä? Monella alalla työt silputaan ja tarjolla ei ole kokoaikaista työtä. Ymmärtääkseni on kannattavampaa kuin työntekijöiden kokoaikaistaminen.

Jos yhdellä työntekijällä on viikossa 80h töitä, niin tehokkuus ja laatuhan siinä heikkenee. Töihin tullaan tekemään väsyneenä 'tunnit täyteen' ja mikään ei oikeasti edisty. Työttömiä kuitenkin on, joten työvoimapulasta ei ole kyse.

Olenko idiootti vai mitä en ymmärrä? Onko tässä agendana vaan laskea palkkoja?

Vierailija
160/225 |
19.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lähde se IS tai linkki on? Se luotettavuus perustuu vain uskoon. Eivät he kerro ikinä lähdettä vaan kirjoittavat juttuja ilman mitään mainintaa mistä saavat tietonsa.

Ei helvetti.. olen sanaton. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän