Uskotko koskaan pääseväsi eläkkeelle?
Itse en usko, että maapallo on enää pystyssä silloin. Eläkerahojen laskeskelu tuntuu turhalta. Parempi elää tässä ja nyt.
Kommentit (24)
Uskon. Ellen sitten kuole ennen sitä. Noin 1,5 vuotta enää alimpaan eläkeikään. Todennäköisesti lopetan kuitenkin työnteon jo tän vuoden syksyllä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Uskon. Ellen sitten kuole ennen sitä. Noin 1,5 vuotta enää alimpaan eläkeikään. Todennäköisesti lopetan kuitenkin työnteon jo tän vuoden syksyllä.
Minulla myös 1,5 vuotta alimpaan eläkeikään. Lopetin työt jo 1,5 vuotta sitten ja elän osittaisella varhennetulla vanhuuseläkkeellä ja säästöilläni. En ole päätöstäni katunut.
En tiedä enää. Tämä hallitus saattaa tehdä vielä jotakin sellaista, että kehoni saattaa tehdä exitukset ennen eläkeikää.
Kyllä. Muutaman vuoden päästä täytän 58v ja jos säännöt pysyy nykyisinä irtisanon itseni silloin. Jään ansiosidonnaiselle enimmäisajaksi ja otan näin takaisin maksamiani täysin kohtuuttomia veroja. Ei pitäisi olla mitään moraalisesti väärää koska aivan varmasti olen saamani korvaukset maksanut moneen kertaan. Sitten on muutama vuosi väliä ennen kuin osittainen eläke alkaa. Rahaa on sen verran ettei ole mikään ongelma mennä omalla kustannuksella tuo väli ja siitä eteenpäin varsinaiseen työeläkkeeseen asti. Sitten kun varsinainen eläkeikä alkaa saan eläkettä reilut 4000 €/kk. Riittää paremmin kuin hyvin ottaen huomioon että niitä säästöjä on edelleen siinä vaiheessa reilusti jäljellä.
Kaikki poliittiset päätökset tulisi tehdä hitaasti ja vakaasti. Nyt päätöksiä tehdään liian nopealla tahdilla ja liian paljon kerralla. Ja tehdäänkö poliittiset päätökset nykyään myös huumeiden vaikutuksen alaisena? Ei voi luottaa näihin missään asiassa.
Uskon, 5 vuotta eläkeikään. Vuoden aion vielä jaksaa ja sit jään omalle eläkkeelle. Onneksi!!!
Aivan varmasti. Parin vuoden päästä lähden.
En usko. Siksi en tee 100% työaikaa vaan osa-aikaista ja nautin elämästä nyt terveenä. Säästän ja sijoitan mutta en nimenomaan eläkettä varten vaan elämää yleensä.
En pääse sairauseläkkeelle vaikka olen sairas iäkäs ja työmarkkinatuella. Kukaan työnantaja ei taastusti enää palkkaa maksa tämmöiselle. Järkyttäväksi on mennyt Kelassa edes myöntää sairauspäivärahaa nykyään lääkärin todistuksella.
Ihme kyselyjä tuli Kelasta 10 pv sairauslomasta ja sinne olisi pitänyt laittaa joku CV työhistoriasta ja joku työnhaku kopsata työmarkkinatorin sivuilta. Ei helvetti tämmöisiä kyselty koskaan ennen.
Ei koskaan ennen ole sairauspäivärahaan tämmöisiä vaadittu vaan ne tulivat lääkärintodistuksella automaattisesti.
En usko eläkejärjestelmän totaaliseen romahtamiseen ainakaan seuraavan 50 vuoden aikana vaikka varmasti eläkeikä tulee nousemaan, summat pienenemään ja ehdot muuttumaan moneen kertaan. Uskon silti, että monet sivistysvaltiot ovat olemassa vielä koko oman elinikäni ja heikoimmista pidetään huoli.
Eläkkeeseeni on 25 vuotta. Kun mietin 2000-lukua ja tätä vuotta, niin kyllä on maailma muuttunut. Eikä hyvään suuntaan. Kun on vuosi 2050, tuskin paljoa tästä planeetasta jäljellä. Ja vaikka planeetta kitkuttaisi, ihmiskunta ja hyvinvointivaltiot eivät.
Pääsen. Olen säästänyt ja sijoittanut itse puolet ansiotuloistani ja jään kymmenen vuoden kuluttua eläkkeelle 55 vuotiaana.
Uskon Jumalaan, en tyhjiin lupauksiin
Pidän todennäköisempänä että pääsen, kuin että en pääsisi, huolimatta epäterveellisistä elintavoistani, jotka varmaan jonkin verran lyhentää elinikää. En kuitenkaan niin paljoa siihen usko, saati siihen että olisin eläkkeellä terve ja jaksavainen, että jättäisin asioita tehtäväksi "sitten eläkkeellä".
Esim. sukulainen aina puhui kaikesta, mitä aikoo tehdä sitten eläkkeellä. Säästi hulluna rahaa, jotta Eläkkeellä pystyy ensin matkustelemaan kaikki bucket listan eksoottisetkin kohteet läpi, sitten ehkä asettumaan jonnekin Välimeren maan lämpöön asumaan, mökki kuitenkin Suomessa kun kesä on täällä niin mukava jne. Kun hän täytti 60, hänellä todettiin otsalohkodementia. Eläkkeelle päästessään ei ollut enää siinä kunnossa, että pystyisi mihinkään matkailemaan tai toteuttamaan unelmiaan. Aika pian joutui hoitolaitokseen ja kuoli. Sinne meni niukalla elämisellä säästetyt rahat perillisille.
Olen 50, jos vaan hengissä pysyn, niin uskon pääseväni eläkkeelle tavoite-eläkeiässä ja saavani suunnilleen sen suuruisen eläkkeen, mitä eläkelaskelmat näyttää. En usko mihinkään yhteiskunnan tai eläkejärjestelmän romahdukseen minun elinaikanani, vaikka nyt tämän hallituksen kaudella on kyllä vähän huonolta näyttänyt.
Kyllä pääsen. 40-vuotiaana tulen jäämään eläkkeelle. Eli noin 10 vuotta jäljellä työelämää.
En todellakaan pääse ikinä eläkkeelle. Eikä kukaan muukaan mun ikäinen. Se vaan on fakta. Fiksumpaa käyttää rahaa nyt ja nauttia elämästä nuorena.
25v
Saapas nähdä. Oli 2 vuotta eläkeikään, nyt on taas 4 vuotta. Sitten neljän vuoden päästä on varmaan taas 2 vuotta lisää. Vanhempani olivat omassa iässäni jo olleet vuosia eläkkeellä.
Eläke-ikä nousee nousemistaan. Edes varhaiseläke-ikäkin on arvoitus joten siitä syystä en usko pääseväni koskaan eläkkeelle , samoin varsinainen eläke-ikä.