Mitä teet tällaisessa tilanteessa (päiväuniasiaa)
Kun 3-vuotias tarvitsisi vielä päiväunet, on koko iltapäivän ja illan väsynyt, jopa unelias, ja kiukkuinen jos ei nuku - mutta ei suostu nukkumaan! Mitä sille voi tehdä? Onko muilla tällaista? Miten suhtaudutte? Kun lasta yrittää lepuuttaakaan sängyssään, nukuttamisesta puhumattakaan, niin tyttö ei muuta tee kuin riehuu, huutaa ja itkee että haluaa pois ja tunkee sängystä väkisin pois. Olen vuosien saatossa kokeillut sekä tämän että esikoisen kanssa vieressä makoilua (kiipeää ylitseni), sängyssä pitämistä käsin (saa kamalan raivarin), kirjan antamista luettavaksi jos on nätisti (toimivuus olematon)... mikään ei auta tyttöä pysymään sängyssä. Auttaako mikään muu kuin aika? Nimittäin aikanaan samanlainen esikoinen on nyt 5-vuotiaana alkanut ihan itse haluta päikkäreille kun väsyttää! Toisaalta esikoinen ei ollutkaan niin sippi ilman päikkäreitä aikanaan kuin tämä kuopus.
Kommentit (8)
kaverin nuorimmainen. Kaverilla 3 lasta joista siis tämä nuorimmainen ei tietenkään suostunut nukkumaan kun sisarukset puuhasivat ympärillä. Ei siinä kyllä mikään auttanut, vanhemmatkin totesivat että pitäisi nukkua mutta kun ei. Autoon kyllä nukahti joten joskus kävivät pienellä ajelulla kun oikein tilanne oli epätoivoinen. Kärvistelivät muutaman kuukauden ja sitten tilanne parani ajan myötä. - Oma 3 juuri täyttänyt kuopukseni protestoi villisti mutta meillä on sen verran tiukat rutiinit että niiden avulla vielä pärjään. Olen kuitenkin jo miettinyt suunnitelma b:tä, joka on lastenohjelmat. Esikoinen samassa tilanteessa nimittäin ollessaan oikein väsynyt nukahti piirrettyjen ääreen, ja samaa ajattelin yrittää nyt jos ei muuten onnistu. Eli sohvalle makaamaan tyynyn ja peiton kanssa ja jokin suht tylsä filmi niin usein jo pian kuuluu vain vienoa kuorsausta!
Eli olen tosiaan muutaman kerran ihan kiinni saanut lasta pitää sängyssä, mutta nukahti. Ongelmat eivät kyllä ole olleet jatkuvia.
Oletko kokeillut satukasetteja hyvin hyvin hiljasella äänellä? Sama pitkä ja pitkäpiimäinen satu joka päivä.
Tai silittelyä? Joissakin päiväkodeissa pieniä nukutetaan niin, että hoitaja silittää kättää kevyesti. Tähän opittuaan lapset ovat kuin niitä kuolaavia koiria, eli pari silitystä kätenn ja silmät alkavat sulkeutua :o)
Nukkumaan meno jos on jo ehtinyt muodostua tahtojen taisteluksi, voi olla vaikea kääntää venettä.
taistella väsyneen kanssa, vaan pääsee suoraan sänkyyn kun uuvahtaa. pidä vieressä sohvalla ja keskity miehesi kanssa kuherteluun. meillä toimii ja menee itse nukkumaan...
Molemmat lapseni lopettivat päiväunet pian parivuotiaana, ollessaan kotihoidossa. Päiväkodissa nuorempi nukkui niitä taas uudestaan, kun meni hoitoon 2,5 -vuotiaana.
Eli minä olen vakaasti sitä mieltä, ettei kannata pakottaa. Sängystä ja nukahtamisesta EI saa tehdä valtakamppailua ja pakkoa. Jos lapsi ei puolessa tunnissa rauhoitu, saa tulla pois sängystä.
Eli auttaisiko, jos panisit vaikka munakellon sängyn viereen, ajaksi 30 min ja sanoisit, että sitten, kun aika on loppu, saa nousta ylös. Panet vaikka hiljaa satulevyn soimaan. Jos lapsi punkeaa kesken pois, kokeile lyhyempää aikaa ja palkintoa.
Tärkeintä on rauhoittua ja levätä. Jos uni tulee, niin hyvä. Mutta jos ei, niin turha maata hämärässä huoneessa pidempään.
Mitä väsymykseen tulee, niin pane illalla aiemmin unille/anna nukkua yöunia pidempään. ONHAN lapsi siirtymävaiheessa väsyneempi (siis kun on jättämässä päikkäreitä veks), mutta pian lapsi siihen tottuu, että nukkuu yöllä sitten pidempään.
kun esikoisen kanssa oli tosiaan sama rumba. MUTTA esikoinen ei nuokkunut makkarasopassaan vielä kolmen kuukauden kuluttua unien lopetuksesta.
ap
5, iltaisin on vaikea mennä aikaisemmin nukkumaan kun on tuo esikoinenkin ja joskus on harrastusten takia vain yksi vanhempi nukuttamassa. Ja siis meillä on pakko nukuttaa, kumpikaan ei pysy sängyssään jos aikuinen ei ole huoneessa. Tämä on siis *todellakin* sitkeydellä testattu, nimimerkillä käy voimille kantaa lasta sänkyyn yli 70 kertaa joka ilta. Ajattele jos niitä kantaisi kahta...
Kiitos vastauksista. Kyllä vaikuttaa siltä, että ajan kanssa tämä vain paranee :(
ap
olen ollut kovasti päättäväinen asian suhteen, mutta olen antanut periksi, kun lapsi on tunnin maannut sängyssä eikä uni ole tullut. Siinä ei ole enää kyse siitä ,että kuka määrää :-)...
eikö kukaan tee mitään?