Onko ihan hullua suunnitella jotain kymppitonnin kesälomamatkaa?
En tiedä oonko ihan irti realiteeteistä vai käyttääkö ihmiset/lapsiperheet tollaisia summia matkailuun? Musta summa ei ole mikään kauhean iso mutta toisaalta kun mietin että sillä saa sen muutaman viikon lämmössä ja kivat muistot. Olishan se 10k kiva säästössäkin! Laittaisitko kymppitonnin ulkomaanmatkaan vai säästöön mielummin?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 10k olisi kaikki mitä on säästössä, yrittäisin suunnitella saman matkan 5k-7k. Jos rahasta ei ole pulaa, miksi ei voisi laittaa lomaan tuota summaa. Jos muistelen omia matkoja, on melko yhdentekevää onko matka tehty isolla vai pienellä budjetilla, muistoihin jää ihan erityyppiset asiat.
Oletko tosissasi? Jos sinulla olisi kymppitonni säästöjä, siis tasan vain se kuppainen 10 000, niin laittaisit siitä seitsemän lomailuun? Ei ihme että kansa on näin perseaukista! Harkitsisin viiden tonnin lomaan 50 000 euron säästöjen kohdalla!
Miksi? Mihin tarvitset juuri nyt sen jäljelle jääneen 45000?
Toisessa ketjussa joku bimbo käyttää 10 000e vuodessa itsensä hölväämiseen eikä kukaan pidä sitä outona mutta sama summa 4 hengen lomaan on HUI ja HYI!?
Ei minusta. Ollaan reissattu 4 lapsen kanssa paljon, ei se ole halpaa. Nyt käytiin joululomalla Thaimaassa omassa talossa, ei sekään ilmaista ole, mutta laitan mielelläni rahaa matkoihin, ennemmin kuin moneen muuhun asiaan.
Haaveena on miehen kanssa päästä jossain kohtaa Malediiveille, taitaa olla n.5000€/hlö, mitä on jonkun verran noita katseltu
Juuri tuttava kertoi, että lähtevät Alpeille hiihtämään pidennetylle viikonlopulle; 2 aikuista ja 2 lasta ja hintaa tulee 10 000€. Ei tuo matkustelu ilmaista ole ja miksi pitäisi ollakaan
Ei ehkä kannata normalisoida rikkaiden budjettia. Suurimmalle osalle perusduunareista tuo raha olisi paremmassa käytössä jossain muualla.
Kannattaa katsoa taloutta kokonaisuutena ja arvioida sen perusteella. Itsellä menee kuukausittain rahaa sekä säästöön että matkakassaan. Joskus mietin, että pitäisikö säästää enemmän, mutta lähipiirissä on ollut tuttuja jotka ovat kuolleet ennenkuin ovat saaneet nauttia elämän aikana säästetyistä rahoista, joten haluan myös nauttia paremmasta tulotasosta tässä vaiheessa enkä siirtää kaikkea myöhemmäksi.
Olen ilmeisesti sitten tosi pihi, kun 10 tonnin käyttäminen yhteen matkaan kuulostaa järjettömältä. Voisin puolustella hintaa vain jos se olisi luokkaa maailmanympärysmatka tai monen viikon häämatka tms erikoistapaus. Mutta 10tonnia perus lomamatkasta, ehei 😂. Ja mun vuositulot on yli 250 tonnia... Viime vuonna meni matkoihin luokkaa 3000e, ja sillä kävin kuukauden eteläeuroopassa, kaksi viikkoa yhdessä Euroopan pääkaupungeista, ja 3 viikonloppureissua. Kolmen vuoden matkabudjetin käyttäminen muutaman viikon matkaan tuntuu hulluudelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, kalleimmat lomat on maksanut jotain 3500 euroa. Kahden viikon kiertomatka Argentiinassa ja pari Afrikan reissua on maksanut tuon verran.
Vähän nyt rohkenen epäillä että neljä henkeä ei kierrä kahta viikkoa Argentiinassa matkoineen, majoituksineen ja käyttökuluineen 850 €/lärvi.
Missään ei mainittu että budjetti pitää olla just neljälle hengelle.
Riippuu vähän minkäkokoinen perhe ja kuinka vanhoja lapset ovat. Mutta jos on varaa niin miksikäs ei, kyllä lomat voivat tuon hintaisua jos lapset ovat teinejä ja heistä menee aikuisen maksu kaikessa. Ja riippuu toki minne matkustaa, Euroopassakin on kallita kohteita ja sitten halvempia kohteita. Jos menee suosittuun kohteeseen on season, niin kyllähän se hinnassa näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmeisesti sitten tosi pihi, kun 10 tonnin käyttäminen yhteen matkaan kuulostaa järjettömältä. Voisin puolustella hintaa vain jos se olisi luokkaa maailmanympärysmatka tai monen viikon häämatka tms erikoistapaus. Mutta 10tonnia perus lomamatkasta, ehei 😂. Ja mun vuositulot on yli 250 tonnia... Viime vuonna meni matkoihin luokkaa 3000e, ja sillä kävin kuukauden eteläeuroopassa, kaksi viikkoa yhdessä Euroopan pääkaupungeista, ja 3 viikonloppureissua. Kolmen vuoden matkabudjetin käyttäminen muutaman viikon matkaan tuntuu hulluudelta.
Tuosta tulee päiväbudjetiksi n. 60 euroa. Vähemmän kun otetaan huomioon lennot tai muut kulkumuodot kohteeseen. Aikamoista kitubudjettimatkailua.
Mihin saa kulutettua 10 000e? SIllähän pääsee melkein maailman ympäri.
Itsellä meni kuukauden jenkkireissuun, los angeles-las vegas, grand canyon, yosemite, san-francisco, zion -reissulle, autovuokrineen ja lentoineen muutama tonni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tulee päiväbudjetiksi n. 60 euroa. Vähemmän kun otetaan huomioon lennot tai muut kulkumuodot kohteeseen. Aikamoista kitubudjettimatkailua.
Kuulostaa aika mahdottomalta ellei sitten ole liftannut kohteisiin ja telttaillut.
5 reissua esim lentäen - halvimmat liput Eurooppaan monella vaihdolla n 100e meno-paluu, suorat viimevuonna n 180e.
Noihin menee jo 500- 900e
Majoitus 30+14+6 (oletus vkl 2 yötä) 50 yöpymistä. Halvin hostelli 50e yö = 2500e
Ollaan jo 3000e - 3400e.
Miten liikkuminen paikan päällä, aamiaiset, lounaat, päivälliset, pääsyliput, rantatuolit, kahvit jne???? Pyhällä hengellä eletty 50pv
Kesällä emme lähde Suomesta pois. Mökillä on ihan parasta.
Marraskuun (4vk) olimme miehen kanssa Puerto de la Cruzissa kivassa kaksiossa ja retkeilemme vuorilla. Kaksion vuokra oli 900€, lennot yhteensä vajaa 400€, muuten meni elämiseen n.1800€ ja auton vuokriin ja bussilippuihin n.300. Eli n.3400€ riitti liki kuukauden matkaan kahdelta
Luksus maksaa. Ystäväpariskuntamme menevät tiettyyn kohteeseen vuosittain ja vuokraavat asunnon, josta merenrantaan 50m. Kaksi viikkoa maksaa yli 6000€, siihen sitten 2x päivässä ulkona syöminen ja juomat päälle. Se on näitä lapsettomien etuoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Luksus maksaa. Ystäväpariskuntamme menevät tiettyyn kohteeseen vuosittain ja vuokraavat asunnon, josta merenrantaan 50m. Kaksi viikkoa maksaa yli 6000€, siihen sitten 2x päivässä ulkona syöminen ja juomat päälle. Se on näitä lapsettomien etuoikeuksia.
Minä en saisi tuosta yhtään mitään - varaa olisi toki. Tai saisin: ahdistuksen että tuhkaan täysin höpöhöpöön ja mua rahastetaan koska olen debiili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saisi tuosta yhtään mitään - varaa olisi toki. Tai saisin: ahdistuksen että tuhkaan täysin höpöhöpöön ja mua rahastetaan koska olen debiili.
Kukaan ei sua sinne ole pakottamassakaan
En pystyisi nauttimaan niin kalliista matkasta.
Jos lapset ovat jo muuttamassa pois kotoa, käyttäisin vuotuisesta ylimääräisestä kymppitonnista suurimman osan heidän tukemiseensa opiskelujen ajalla, jottei heidän tarvitsisi ottaa opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, kalleimmat lomat on maksanut jotain 3500 euroa. Kahden viikon kiertomatka Argentiinassa ja pari Afrikan reissua on maksanut tuon verran.
Vähän nyt rohkenen epäillä että neljä henkeä ei kierrä kahta viikkoa Argentiinassa matkoineen, majoituksineen ja käyttökuluineen 850 €/lärvi.
Niin joo ei kyseessä neljä henkeä
Yksikään meistä ei halua lomailla missään aurinkotuolissa uima-altaan äärellä. Vuokrataan asunto mielellään jostain pikkukylästä, käydään sieltä käsin eri kohteissa, yövytäänkin ehkä jossain. Matkabudjetti on liikkunut 2000 - 4000 euron välillä.
Ranskassa ja Italiassakin on oltu monta kertaa pääsiäisen aikoihin, pari viikkoa kerrallaan. Kaikkein parhaimpia reissuja ovat olleet ne, jolloin on joko ajettu autolla Suomesta asti tai matkustettu junalla. Näistä matkoista lapset puhuvat vielä nytkin, kun ovat jo aikuisen ikäisiä.