Onko ihan hullua suunnitella jotain kymppitonnin kesälomamatkaa?
En tiedä oonko ihan irti realiteeteistä vai käyttääkö ihmiset/lapsiperheet tollaisia summia matkailuun? Musta summa ei ole mikään kauhean iso mutta toisaalta kun mietin että sillä saa sen muutaman viikon lämmössä ja kivat muistot. Olishan se 10k kiva säästössäkin! Laittaisitko kymppitonnin ulkomaanmatkaan vai säästöön mielummin?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen tuon verran meni vuodessa reissuihin kun olimme n 2 vkoa talvilomalla Aasiassa/Karibialla ja kesällä kuukauden etelä-Euroopassa.
En ole ikinä katunut matkoihin käytettyjä rahoja, elämykset ja yhdessäolo on niin paljon tärkeämpää kuin tavarat.
Vanhempani matkustivat paljon juurikin luksuslomilla. Isäni on nyt kuollut, ja musitisairas äitini karjuu vihaisena, ettei todellakaan ole koskaan käynyt Suomen rajojen ulkopuolella. Sellaisia muistoja. Yhdessäoloa voi harjoittaa missä tahansa. Luultavasti ostaisin tuolla summalla metsää.
Okei, eli sinä ajattelet, että koska äitisi ei enää muista matkojaan, niitä ei olisi kannattanut edes tehdä, eikä äitisi nauttinut reissuista nuorempana. Olen ihan eri mieltä. Ei kai sinunkaan kannata tehdä elämässä mitään, eikä ainakaan met
En toki tiedäkään, mutta perilliset sentään tietävät perivänsä tuuheaa tukkimetsää! Minun muistoni ovat ikuisesti kadotetut höpöhöpö-loimailusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään meistä ei halua lomailla missään aurinkotuolissa uima-altaan äärellä. Vuokrataan asunto mielellään jostain pikkukylästä, käydään sieltä käsin eri kohteissa, yövytäänkin ehkä jossain. Matkabudjetti on liikkunut 2000 - 4000 euron välillä.
Ranskassa ja Italiassakin on oltu monta kertaa pääsiäisen aikoihin, pari viikkoa kerrallaan. Kaikkein parhaimpia reissuja ovat olleet ne, jolloin on joko ajettu autolla Suomesta asti tai matkustettu junalla. Näistä matkoista lapset puhuvat vielä nytkin, kun ovat jo aikuisen ikäisiä.
Samoin meillä, aloitettiin kuukauden autolomat Italiaan ja Ranskaan 35v sitten.
Onko auton kulut laskettu näihin juttuihin mukaan, vai onko se ihan ilmaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen tuon verran meni vuodessa reissuihin kun olimme n 2 vkoa talvilomalla Aasiassa/Karibialla ja kesällä kuukauden etelä-Euroopassa.
En ole ikinä katunut matkoihin käytettyjä rahoja, elämykset ja yhdessäolo on niin paljon tärkeämpää kuin tavarat.
Vanhempani matkustivat paljon juurikin luksuslomilla. Isäni on nyt kuollut, ja musitisairas äitini karjuu vihaisena, ettei todellakaan ole koskaan käynyt Suomen rajojen ulkopuolella. Sellaisia muistoja. Yhdessäoloa voi harjoittaa missä tahansa. Luultavasti ostaisin tuolla summalla metsää.
Okei, eli sinä ajattelet, että koska äitisi ei enää muista matkojaan, niitä ei olisi kannattanut edes tehdä, eikä äitisi nauttinut reissuista nuorempana. Olen ihan eri mieltä. Ei kai sinunkaan kan
En toki tiedäkään, mutta perilliset sentään tietävät perivänsä tuuheaa tukkimetsää! Minun muistoni ovat ikuisesti kadotetut höpöhöpö-loimailusta.
Virkistävää, että mamma ohjeistaa muita elämään tulevia perillisiä ajatellen. Normaalistihan palstan konsensus on, että rahat pitää käyttää itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään meistä ei halua lomailla missään aurinkotuolissa uima-altaan äärellä. Vuokrataan asunto mielellään jostain pikkukylästä, käydään sieltä käsin eri kohteissa, yövytäänkin ehkä jossain. Matkabudjetti on liikkunut 2000 - 4000 euron välillä.
Ranskassa ja Italiassakin on oltu monta kertaa pääsiäisen aikoihin, pari viikkoa kerrallaan. Kaikkein parhaimpia reissuja ovat olleet ne, jolloin on joko ajettu autolla Suomesta asti tai matkustettu junalla. Näistä matkoista lapset puhuvat vielä nytkin, kun ovat jo aikuisen ikäisiä.
Samoin meillä, aloitettiin kuukauden autolomat Italiaan ja Ranskaan 35v sitten.
Onko auton kulut laskettu näihin juttuihin mukaan, vai onko se ihan ilmaista?
Tietenkin: lauttamatkat, tietullit, bensat, parkkimaksut.
Tai autonvuokra+bensa+tietullit+parkit silloin kun olemme lentäneet kohteeseen
Matkakulut saa alhaisiksi kun jättää puolet pois...
"Me emme käytä huvituksia eikä ravintolasyömisiä Suomessa joten lasken ne kyllä matkakuluihin koska ne on extraa n 20€ päivittäiseen ruokabudjettiin verrattuna"
Tämä on vähän surullista, jos ainoat hetket huvituksille ja ravintoloille on (harvoilla) lomilla. Ehkä kannattaisi tehdä edes joka toinen matka vähän edullisemmin, että voi nauttia elämästä myös sen loppuosan vuodesta? Ei ne museoliput yms niin paljoa kuitenkaan maksa.
Ei kymppitonni reissuun ole kovin paljon, tosin riippuu reissun pituudesta. Itse yleensä teen 4-6 kk reissuja, ja siihen riittää kyllä 10 000 oikein hyvin. Ja ei, en kurjistele, vaan asun mukavasti, syön ravintoloissa, joskus jopa shoppailen turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli sinä ajattelet, että koska äitisi ei enää muista matkojaan, niitä ei olisi kannattanut edes tehdä, eikä äitisi nauttinut reissuista nuorempana. Olen ihan eri mieltä. Ei kai sinunkaan kannata tehdä elämässä mitään, eikä ainakaan met
Ja kuolleena sillä metsällä ei tee senkään vertaa. Parempi mennä kellariin ja pysyä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan hullua suunnitella jotain kymppitonnin kesälomamatkaa?
En tiedä oonko ihan irti realiteeteistä vai käyttääkö ihmiset/lapsiperheet tollaisia summia matkailuun?
Suunniteleminen voi olla ihan hauskaa ja opettavaista, eikä maksa juuri kuin aikaa. Paljonko matkailuun käytetään, on sitten perhekohtaista.
En maksaisi. Suurin summa, jonka olen käyttänyt perheen lomaan on ollut 5000€. Sain perinnön ja maksoin sillä loppulainan ok talosta ja teimme tuon lomamatkan. Sillä vietimme 2 vkoa Italiassa eri puolilla vuokra-autolla kierrellen. Oli kiva reissu. Muuten lomailemme kotimaassa ja Lapin mökillä. Olen opiskellut, asunut ja työskennellyt välillä ulkomailla, joten ulkomaat ja matkailu ei ole mulle kovinkaan kiinnostava asia. Tulot perheellä noin 200 000 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
"Me emme käytä huvituksia eikä ravintolasyömisiä Suomessa joten lasken ne kyllä matkakuluihin koska ne on extraa n 20€ päivittäiseen ruokabudjettiin verrattuna"
Tämä on vähän surullista, jos ainoat hetket huvituksille ja ravintoloille on (harvoilla) lomilla. Ehkä kannattaisi tehdä edes joka toinen matka vähän edullisemmin, että voi nauttia elämästä myös sen loppuosan vuodesta? Ei ne museoliput yms niin paljoa kuitenkaan maksa.
Suomessa ravintolaruoka on hinta-laatusuhteeltaan surkeaa, vaikka olisin miljonääri en kävisi rvintoloissa yhtään useammin. Teemme mahtavaa ruokaa kotona, kutsumme ystäviä syömään n kerran kk. Paljon parempi nautinto!
Suomalaiset museot on käyty vuosia sitten, ei niissä montaa kertaa viitsi käydä. Joku valikoitu erikoisnäyttely tai teatteri toki ehkä kerran vuodessa mutta tästäkin pystyn hyvin tinkimään
Mun mielestä lomien viehätys on juuri siinä että ne ovat luksusta arkeen verrattuna, että silloin tehdään jotain spesiaalia. Taika säilyy
Elämyksiin ja kokemuksiin laitettu raha ei mene koskaan hukkaan. Parhaista reissuista jää muisteltavaa pitkäksi aikaa. Meillä oli tosi kiva 2 viikon reissu, kun lennettiin kerran elämässä A380 (suurimmalla matkustajakoneella) San Franciscoon ja mentiin Amtrakilla San Luis Obispon kautta Los Angelesiin. Rahaa meni lentokoneen valinnan ja ajankohdan (joulu- uusi vuosi) takia 8500+ kahdelta hengeltä.
Tosiasia on, että "Mitä ihmiset katuvat kuolinvuoteellaan" -listalla "Olisi pitänyt matkustaa enemmän" on yksi tyypillinen asia. https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000000847253.html
Riippuu tuloista ja mihin rahansa haluaa käyttää. Juuri tultiin 10 000€ maksaneelta ulkomaanreissulta kotiin - ei kaduta, upeita kokemuksia ja muistoja jäi neljän viikon lomalta.
Kyllä niitä matkoja, elämyksiä ja kokemuksia saa halvemmallakin.
Yleensä ne lasten mielestä parhaat elämykset ovat suhteellisen edullisia.
Se on valinta, joka on tehtävä itse / oman puolison kanssa.
Minä en laittaisi tuollaista summaa lomamatkaan, ellen olisi todella äveriäs.
Säästäisin mieluummin osan tai käyttäisin sen arjen helpottamiseen. Se on isompaa luksusta ja kestää kauemmin kuin vain matkan ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä matkoja, elämyksiä ja kokemuksia saa halvemmallakin.
Yleensä ne lasten mielestä parhaat elämykset ovat suhteellisen edullisia.
Tuosta tuli mieleen lapsen kirjoittama aine, jossa kyseltiin kesäloman vietosta. Käytiin loman aikana Kreikassa, Tukholmassa, Lintsillä ja Särkänniemessä. Lapsi kuitenkin kirjoitti, että olin mummin ja ukin kanssa retkellä saaressa, saatiin kaloja, paistettiin ja syötiin ne. Kertoi myös olleensa A:n luona koiranpentuja katsomassa. Ei sanaakaan kahden viikon rantalomasta!
Jotain 65-70k oli 2 vuoden maapallon kiertäminen,yksin.
Ois toki halvemmalla päässy,mutta en halunnu enkä halua nukkua jossai räkäsissä hostelleissa muitten seassa.
Nyt pari vuosikymmentä myöhemmin maksais varmaan tuplaten jos menis samat paikat ja majotukset yms. Hinnat nousseet todella paljon .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä matka maksaa kymppitonnin? Itselleni ei ole rahan käyttö tai jonkun asian kalleus mikään pointti, joten tuskin laittaisin lomamatkaan kympitonnia, kun sen halvemmallakin saa.
No vaikkapa Aurinkomatkoilta kahden viikon Singaporen reissu 2+2 heinäkuussa on hinnat alkaen 7500 €. Kahden viikon ruoat, juomat ja muu tekeminen päälle niin ei taida kymppitonni edes riittää.
Hirveä hinta! Varsinkin kun huomioi että Aurinkomatkojen Singaporen-matkat on täysin omatoimimatkoja eli niissä ei makseta edes mistään opaspalveluista.
Ei mitään järkeä maksaa tuollaisia hintoja kun menee nettiin ja vaikka ihan ensimmäisiltä sivuilta ilman sen kummempia hakuja saa vastaavanlaisen matkan alle 5000 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmeisesti sitten tosi pihi, kun 10 tonnin käyttäminen yhteen matkaan kuulostaa järjettömältä. Voisin puolustella hintaa vain jos se olisi luokkaa maailmanympärysmatka tai monen viikon häämatka tms erikoistapaus. Mutta 10tonnia perus lomamatkasta, ehei 😂. Ja mun vuositulot on yli 250 tonnia... Viime vuonna meni matkoihin luokkaa 3000e, ja sillä kävin kuukauden eteläeuroopassa, kaksi viikkoa yhdessä Euroopan pääkaupungeista, ja 3 viikonloppureissua. Kolmen vuoden matkabudjetin käyttäminen muutaman viikon matkaan tuntuu hulluudelta.
Tuosta tulee päiväbudjetiksi n. 60 euroa. Vähemmän kun otetaan huomioon lennot tai muut kulkumuodot kohteeseen. Aikamoista kitubudjettimatkailua.
Kuulostaa aika mahdottomalta ellei sitten ole liftannut kohteisiin ja telttaillut.
5 reissua esim lentäen -
Euroopan lentoja saa Suomestakin alkaen parikymppiä menopaluu.
Hotellihuoneen (ei siis hostelli) saa kyllä huomattavasti halvemmalla kuin 50 euroa/yö eikä tarvitse edes mihinkään murjuun mennä.
Okei, eli sinä ajattelet, että koska äitisi ei enää muista matkojaan, niitä ei olisi kannattanut edes tehdä, eikä äitisi nauttinut reissuista nuorempana. Olen ihan eri mieltä. Ei kai sinunkaan kannata tehdä elämässä mitään, eikä ainakaan metsää ostaa, koska muistisairaana et enää tiedä sellaista omistavasi.