Onko ihan hullua suunnitella jotain kymppitonnin kesälomamatkaa?
En tiedä oonko ihan irti realiteeteistä vai käyttääkö ihmiset/lapsiperheet tollaisia summia matkailuun? Musta summa ei ole mikään kauhean iso mutta toisaalta kun mietin että sillä saa sen muutaman viikon lämmössä ja kivat muistot. Olishan se 10k kiva säästössäkin! Laittaisitko kymppitonnin ulkomaanmatkaan vai säästöön mielummin?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Jos 10k olisi kaikki mitä on säästössä, yrittäisin suunnitella saman matkan 5k-7k. Jos rahasta ei ole pulaa, miksi ei voisi laittaa lomaan tuota summaa. Jos muistelen omia matkoja, on melko yhdentekevää onko matka tehty isolla vai pienellä budjetilla, muistoihin jää ihan erityyppiset asiat.
Oletko tosissasi? Jos sinulla olisi kymppitonni säästöjä, siis tasan vain se kuppainen 10 000, niin laittaisit siitä seitsemän lomailuun? Ei ihme että kansa on näin perseaukista! Harkitsisin viiden tonnin lomaan 50 000 euron säästöjen kohdalla!
Se saattaa tuntua hullulta jos ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen tuon verran meni vuodessa reissuihin kun olimme n 2 vkoa talvilomalla Aasiassa/Karibialla ja kesällä kuukauden etelä-Euroopassa.
En ole ikinä katunut matkoihin käytettyjä rahoja, elämykset ja yhdessäolo on niin paljon tärkeämpää kuin tavarat.
No tuskin se tavaraan menisi minullakaan. Ajattelin joskus noin, mutta jonkin verran matkustaneena nuo *elämykset* ovat alkaneet vähitellen haalistumaan mielessä, menettämään merkitystään. Vanhempani matkustivat paljon juurikin luksuslomilla. Isäni on nyt kuollut, ja musitisairas äitini karjuu vihaisena, ettei todellakaan ole koskaan käynyt Suomen rajojen ulkopuolella. Sellaisia muistoja. Yhdessäoloa voi harjoittaa missä tahansa. Luultavasti ostaisin tuolla summalla metsää.
Metsää en tarvitse joten turha sijoitus itselle. Luksuslomat ei ole koskaan kiinnostaneet, aina hinta-laatusuhde edellä reissattu (yli 100 matkaa)
Sitten kun (jos) en itse enää muista lapset ja lastenlapset ehkä ovat vielä tolkuissaan ja muistavat ihanat lomapäivät etelänmummolassa ja reissuissa.
Kotona fasiliteetit on kunnossa mutta myös arki eritavoin kuin lomilla, siksi läheisyys ja läsnäolokin on kovin erilaista.
Itse valitsisin pienemmän budjetin loman, koska en ilmeisesti pidä "luksusta" kymppitonnin arvoisena.
Säästäisin sen loppurahan ns. pahan päivän varalle.
Jos ap:lla on 70 000 nettopalkka, niin totta kai voi käyttää 10 000 matkaan.:D
Oikeasti 10 000 eurolla saa jo mielettömän reissun, jos vertailee ja suunnittelee eikä nappaa ensimmäistä pakettimatkaa mikä eteen tulee. Jokainen käyttää rahansa mihin haluaa.
Itselläni on sijoitusvarallisuutta alle 100 000. En ikinä käyttäisi reissuun kymppitonnia.
Millainen ap on taloudellinen tilanteesi? Onko tili aina tyhjä ja luottoraja tapissa ennen kuin uusi tili tulee? Eli elätkö yli varojeni, etkä pysty säästämään?
Elämyksiä ja yhdessäoloa saa pienemmälläkin rahalla, mutta toki jokainen päättää itse.
Itse en taitaisi tässä maailmantilanteessa laittaa isoa summaa peliin näin reilusti etukäteen. Kesään on aikaa eikä kukaan tiedä mitä tapahtuu.
Ei, mutta tarvitseeko sitä suunnitella?
Itsellä meni Thaimaan reissuun 8 tonnia, mutta ihan sama, ei tunnu missään, lähden uudestaan.
Jos on resursseja, niin mikä ettei? Itselläni menee yleensä jo kaukolentoihin pelkästään 5000-8000 euroa, kun matkustan vain bisnes-luokassa. Myös majoitukseen uppoaa sievoinen summa helposti. Siihen käyttörahat päälle, niin kyllä reissuun yleensä se +10 000 euroa aina menee.
Ei ole. Yolo ja sota kolkuttelee ovella, joten kannattaa nyt nauttia. Ylipäätään elämästä kannattaa nauttia silloin kun voi.
Minulle se olisi puolet liikaa, keskituloinen olen. Ehkä kerran elämässä. Mutta jollain toisella rahaa on enemmän. Kyllä minullakin on jonkin verran säästöjä, mutta en käytä niitä matkoihin paitsi ehkä siihen mahdolliseen kerran elämässä -matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tulossa 10k talvilomaviikko. 2 aikuista, 2 teinityttöä. Voisihan rahan käyttää muuhunkin, mutta kaksikko ei enää monta vuotta meidän kanssa reissaa.
Mikä maksaa noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Minulle se olisi puolet liikaa, keskituloinen olen. Ehkä kerran elämässä. Mutta jollain toisella rahaa on enemmän. Kyllä minullakin on jonkin verran säästöjä, mutta en käytä niitä matkoihin paitsi ehkä siihen mahdolliseen kerran elämässä -matkaan.
Ja itse asiassa alan olla niin vanha, että kerran elämässä -matkalla alkaa olla kiire.
En, kalleimmat lomat on maksanut jotain 3500 euroa. Kahden viikon kiertomatka Argentiinassa ja pari Afrikan reissua on maksanut tuon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tulossa 10k talvilomaviikko. 2 aikuista, 2 teinityttöä. Voisihan rahan käyttää muuhunkin, mutta kaksikko ei enää monta vuotta meidän kanssa reissaa.
Mikä maksaa noin paljon?
2 teinityttöä.
No jos vaihtoehtona on 0 euroa säästössä, niin en tietenkään lähtisi lomalle. Mutta puskurirahojen päälle, mikäettei.
Jotain muuta kymppitonnilla kyllä pitää saada kuin pari viikkoa lämmössä. Kuukauden australiankierros tms olisi järkevämmin käytetty raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan hullua jos rahasta on muuten niukkaa. Jos pitää säästää ja kituuttaa lomaa varten niin hullua. Jos kymppitonneja putoilee taskusta niin ei ole.
No ei kyllä kymppitonneja putoile mutta olishan se kiva antaa lapsille jotain muuta lomalla kuin lähipuiston liukumäki ja puhallettava uima-allas.
Kaipaako lapset oikeasti matkustelua varsinkaan pieninä? Eikä sillä rahasummalla ole väliä lapsille, varmasti nauttivat yhdessä olosta ja matkustelusta vaikka budjetti olisi pienempi.
Ihan linjassa muunkin ilmastontuhoajabudjetin kanssa varmasti.
Ei kai siinä mitään hullua ole jos on tuon verran löysää käytettäväksi. Viimeisiä roposia ei ehkä kannata reissuun polttaa, mutta ei tuolla nyt mitään ihan ihmeellistä reissua edes tehdä jos matkaan lähtee neljä aikuisen hinnalla kulkevaa. Jos kohde on jokin muu kuin bussimatka fugeen, niin äkkiä menee pelkkiin matkoihin 6-7 tuhatta.
Jos 10k olisi kaikki mitä on säästössä, yrittäisin suunnitella saman matkan 5k-7k. Jos rahasta ei ole pulaa, miksi ei voisi laittaa lomaan tuota summaa. Jos muistelen omia matkoja, on melko yhdentekevää onko matka tehty isolla vai pienellä budjetilla, muistoihin jää ihan erityyppiset asiat.