Peräaukon fissuura ei parane, leikkaus edessä
Kokemuksia leikkauksesta? Itselleni aikovat tehdä sulkijalihaksen viillon sijaan peräaukon venytyksen. Tämä hieman ahdistaa, koska kuulemma (google-hakujen perusteella) se ei ole suositeltava toimenpide. Mietinkin, olisiko turvallisempi vaihtoehto maksaa itse sulkijalihaksen leikkaus yksityisellä? Vaikka toki siinäkin toimenpiteessä kuulemma on riskinsä.
Kommentit (434)
Muistaakseni jonkun ihan Suomi-apteekista saatavan tuotteen mukana on tullut vastaavanlainen suutin rasvan asettamiseen. Olisiko ollut Sheriproct Neo.
Siinä oli kierteet ja ei mitään ruiskuosaa mukana, mutta saisi sen varmaan integroitua ruiskuunkin.
Itse kuvittelin että nuo asettimen kierteet olisi vain tarkoitus ruuvata suoraan rasvatuubiin, ja puristaa suoraan tuubista rasvaa asettimen kautta anukseen. En tuota koskaan testannut, koska mielestäni etusormella saa kyllä aivan riittävästi rasvaa sisällekin asti, kun tunkee sen sormen muutaman sentin reiän sisään.
Nyt kun vähän googlailin, niin näkyy olevan tilattavissa muitakin vastaavia noita esim. apteekki360 löytyisi tuollainen ActiProct Geeli + asetin.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni jonkun ihan Suomi-apteekista saatavan tuotteen mukana on tullut vastaavanlainen suutin rasvan asettamiseen. Olisiko ollut Sheriproct Neo.
Siinä oli kierteet ja ei mitään ruiskuosaa mukana, mutta saisi sen varmaan integroitua ruiskuunkin.
Itse kuvittelin että nuo asettimen kierteet olisi vain tarkoitus ruuvata suoraan rasvatuubiin, ja puristaa suoraan tuubista rasvaa asettimen kautta anukseen. En tuota koskaan testannut, koska mielestäni etusormella saa kyllä aivan riittävästi rasvaa sisällekin asti, kun tunkee sen sormen muutaman sentin reiän sisään.
Nyt kun vähän googlailin, niin näkyy olevan tilattavissa muitakin vastaavia noita esim. apteekki360 löytyisi tuollainen ActiProct Geeli + asetin.
En halua voidetta, haluan pelkän asettimen. Sellaisia ei ole. Ja nuo voiteiden mukana tulevat asettimet käyvät ainoastaan siihen kyseiseen tuubiin, eivät esim. bepanthen-tuubiin, mitä itse käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mies saattaa pitää tuon vartijapoimun lipsuttelusta.
Mä vihaan tätä palstaa niiin paljon
Olet herkkänahkainen ja huumorintajuton vanha torttu. Hyhhyh!
Hyi helvetti mitä juttuja. MINÄ YRITÄN TÄSSÄ SYÖDÄ!!
Paljonko muut kanssakärsijät syötte pegorionia? Minulla menee 1 pussi päivässä, mutta silti tulee n. kerran kuussa se yksi kovempi uloste. Mietin annoksen nostoa kahteen, mutta voiko suoli tottua siihen ja vaatia jatkuvasti vaan isompaa annosta...?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko muut kanssakärsijät syötte pegorionia? Minulla menee 1 pussi päivässä, mutta silti tulee n. kerran kuussa se yksi kovempi uloste. Mietin annoksen nostoa kahteen, mutta voiko suoli tottua siihen ja vaatia jatkuvasti vaan isompaa annosta...?
Suoli ei voi tottua Pegorioniin. Se ei ole laksatiivi, se ainoastaan sitoo vettä ulosteeseen ja näin pehmentää sitä.
Voithan kokeilla myös esim. 1,5 pussia päivässä.
Kannattaa harkita myös ruokapäiväkirjaa. Näin näkisit, mitä olet edellisenä päivänä syönyt, kun se liian kiinteä uloste tulee, ja ehkä välttää sitä jatkossa. Toki joskus uloste nyt vain sattuu olemaan kovempaa, vaikka söisi miten tahansa.
Osaisiko joku suositella pk-seudulta nimenomaan fissuuroihin ja niiden hoitoon perehtynyttä lääkäriä? Olen valmis menemään vaikka yksityiselle, vaikka se tuleekin tekemään ison loven kukkaroon. Olen niin väsynyt tähän vaivaan ja siihen, ettei julkisella puolella tämä oikein tunnu lääkäreitä kiinnostavan. Haluaisin käydä sellaisella lääkärillä, joka oikeasti paneutuisi vaivan juurisyihin ja tarvittaessa tekisi vaikka lähetteen fyssarille (mulla on kireät lantionpohjan lihakset, jotka eivät asiaa varmasti ainakaan auta). Tällä hetkellä kun tunnutaan hoitavan vain oiretta, ei syytä. Ei voi olla normaalia, että tavanomainen uloste (ei edes mikään kivikova ummetus) repii perseen ruvelle.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku suositella pk-seudulta nimenomaan fissuuroihin ja niiden hoitoon perehtynyttä lääkäriä? Olen valmis menemään vaikka yksityiselle, vaikka se tuleekin tekemään ison loven kukkaroon. Olen niin väsynyt tähän vaivaan ja siihen, ettei julkisella puolella tämä oikein tunnu lääkäreitä kiinnostavan. Haluaisin käydä sellaisella lääkärillä, joka oikeasti paneutuisi vaivan juurisyihin ja tarvittaessa tekisi vaikka lähetteen fyssarille (mulla on kireät lantionpohjan lihakset, jotka eivät asiaa varmasti ainakaan auta). Tällä hetkellä kun tunnutaan hoitavan vain oiretta, ei syytä. Ei voi olla normaalia, että tavanomainen uloste (ei edes mikään kivikova ummetus) repii perseen ruvelle.
Birgitta Niemi!
Vierailija kirjoitti:
Syön akuuttiaikana, siis silloin kun vähänkään kovempi uloste aiheuttaa kipua, n. 3 pussia päivässä.
Kun vaiva on kunnolla parantunut, pyrin jättämään Pegorionit, rasvaukset ja kaikki kokonaan pois. En halua totuttaa elimistöä edes psyykkisellä tasolla siihen, että joutuu päivittäin elämäänsä näillä rajoittamaan.
Joskus kaikki menee hyvin, ja saattaa perse kestää suht koviakin ulosteita ilman haavan uudelleenaukeamista, jopa kuukausitolkulla.
Joskus taas ei mene montaakaan päivää, ja joutuu aloittamaan Pegorionit ja rasvaukset uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Birgitta Niemi!
Kiitos! Valitettavasti näyttäisi tosin pitävän vastaanottoa vaan Tampereella eikä pkseudulla. Toisaalta olen niin epätoivoinen, että saatan silti lähteä sinne asti. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Birgitta Niemi!
Kiitos! Valitettavasti näyttäisi tosin pitävän vastaanottoa vaan Tampereella eikä pkseudulla. Toisaalta olen niin epätoivoinen, että saatan silti lähteä sinne asti. :D
Itsekkin lähdin kauempaa, enkä voi kuin suositella!
Hei, jos et ole jo ehtinyt varata aikaa niin itse kävin gastrokirurgilla Mehiläisessä uskon, että löytyy monestakin lääkärikeskuksesta pätevä lääkäri. Itsellä vaiva uusi toistamiseen ja hoito hieman muuttunut vuosien aikana eli aloitellaan rasvalla (diltiazem) joka tehdään Yo-apteekissa 8 vkon kuuri tosin hitaasti lähti paranemaan vasta viimeisten vkojen aikana. Tärkeää on myös että suoli toimii säännöllisesti joten kannattaa syödä lisäkuitua. Tämä on todella kurja vaiva, zemppiä paranemiseen.
Onko kellään kokemuksia tuosta botoxista? Aiheuttiko jotain karkailua ja paraniko haava sillä?
Tuntuu että löysin tähän vaivaan aika hyvän konstin, kunhan vaivan aluksi saa vaan hoidettua akuutista vaiheesta kuntoon; kasviksia ja hedelmiä paljon ruokavalioon, ja joka ikinen päivä. Aika hankala on saada ulostetta kovalle, jos tätä noudattaa. Tästä ei saa vaan poiketa ikinä, ja pitää vältellä vaikkapa isoja ravintola-annoksia, jotka eivät sisällä juurikaan kasviksia.
Kiivi on muuten yksi todella hyvä hedelmä. Sillä on tutkitusti ulostetta pehmentävää vaikutusta. Myönnettäköön että kallista on, jopa lähelle 1e/kpl, mutta toisaalta jos pitää valita että syökö makrogolia vai kiiviä, joissa kustannukset lähellä toisiaan, niin valitsen kyllä kiivin.
Vierailija kirjoitti:
Miten ap menee?
Nyt on pari kuukautta ollut täydellinen ulosteen koostumus ja haavauma on ollut tämän ajan oireeton. Ei siis verta tms.
Limaa ei ole enää tullut pitkään aikaan, mutta peräaukon tuhrimista on edelleen. Peräaukko myös näyttää oudolta, mikä huolestuttaa.
Olen kuitenkin jatkanut bepanthenin käyttöä ja sitä laittaessani sormella, huomaan klo 12 kohdalla olevan aristavan kohdan. Alkuperäinen haavauma oli siis klo 13 kohdalla ja tässä toisessa kohtaa minulla oli se polyyppi. Liekö siihen sitten jäänyt hauras arpikudos, joka repeilee?
Eli tilanne kai on nyt suht ok, mutta ei kaikki kunnossa ole. Lääkärin mielipide (=yksityiselle meno) kiinnostaisi, mutta se lääkärin proktoskooppi sitten taas repii haavan auki.. Argh.
Miten sinulla menee (oletan tietäväni, kuka olet)? Auttoiko se uusi voide?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ap menee?
Nyt on pari kuukautta ollut täydellinen ulosteen koostumus ja haavauma on ollut tämän ajan oireeton. Ei siis verta tms.
Limaa ei ole enää tullut pitkään aikaan, mutta peräaukon tuhrimista on edelleen. Peräaukko myös näyttää oudolta, mikä huolestuttaa.
Olen kuitenkin jatkanut bepanthenin käyttöä ja sitä laittaessani sormella, huomaan klo 12 kohdalla olevan aristavan kohdan. Alkuperäinen haavauma oli siis klo 13 kohdalla ja tässä toisessa kohtaa minulla oli se polyyppi. Liekö siihen sitten jäänyt hauras arpikudos, joka repeilee?
Eli tilanne kai on nyt suht ok, mutta ei kaikki kunnossa ole. Lääkärin mielipide (=yksityiselle meno) kiinnostaisi, mutta se lääkärin proktoskooppi sitten taas repii haavan auki.. Argh.
Ap
Ihan mielenkiinnosta, minkä takia jatkat bepanthenin käyttöä oireettomanakin? Onko se sellainen varotoimenpide, että on hieman liukastamassa ulosteen kulkua ja/tai tunkeutumassa heti haavaan, jos sattuu uudelleen aukeamaan? Tai joku henkinen tuki? Pitkäaikaiskäytöstä kaiketi tuskin mitään haittaa on, kun ei ole ihoa ohentavia ainesosia.
T. eri
Minulla oli ihan perushaavaumaa ulkona ja kesti kuukausia saada se paranemaan. Suihkuttelin ja laitoin jotakin apteekin hoitosalvoja jota sai käyttää vain tien ajan, olikohan kaksi viikkoa. Sitten bebanthenia ( punainen). Ja taas apteekin rasvaa. Kun vihdoin sain haavan paranemaan, oli välillä parempi ja luulin vaivan loppuneen, niin saattoikin yllättäen tulla uudestaan.
Nyt pysynyt pois yli puoli vuotta, mutta yhä illalla laitan bebanthenia suihkun jälkeen "varalta". En tosiaan halua uudelleen tätä riesaa. Ja minun ongelma ei ollut mitään verrattuna ketjun muihin kirjoittajien, toivon paranemista kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ap menee?
Ap
Ihan mielenkiinnosta, minkä takia jatkat bepanthenin käyttöä oireettomanakin? Onko se sellainen varotoimenpide, että on hieman liukastamassa ulosteen kulkua ja/tai tunkeutumassa heti haavaan, jos sattuu uudelleen aukeamaan? Tai joku henkinen tuki? Pitkäaikaiskäytöstä kaiketi tuskin mitään haittaa on, kun ei ole ihoa ohentavia ainesosia.
T. eri
Ihan vaan buustatakseni paranemista.
Ap
Olen tuskaillut, kun sormella on niin vaikea laittaa voidetta. Varmaan 90% voiteesta jää reiän suulle, tuntuu että meneekö haavaan yhtään mitään. Sitten löysin, että tähänhän on näköjään markkinoilla oma asetin, DoseRite. ...mitä ei tietenkään Suomesta saa. Argh.