Ruotsissa Jeesuksesta on tulossa nuorten suosituin influensseri Näin ilmiö näkyy Suomessa
Vuoden 2025 suosituin vaikuttaja voisi olla Jeesus, kirjoitetaan Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:n joulukuisessa jutussa.
Tulkinta perustuu Ruotsin tuoreimpaan nuorisobarometriin. Kyselyn mukaan Jeesuksesta on tulossa tänä vuonna trendikäs 1524-vuotiaiden keskuudessa. Kyselyyn vastasi 17447 ruotsalaisnuorta.
Luin seuraavan artikkelin ja ajattelin sen kiinnostavan sinua:
Uskonto | Ruotsissa Jeesuksesta on tulossa nuorten suosituin influensseri Näin ilmiö näkyy Suomessa
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010961811.html
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Suomesta on tulossa ateistinen valtio jossa Islam tulee ja täyttää hengellisen tyhjiön.
Täältä nostetaan korvista ulos mokomat takaisin riitelemään vinku-intiaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä nuoret voivat olla näin naiiveja? Eivätkö ole koskaan kyseenalaistaneet mitään? Ymmärtäisin Jeesuksen suosion vielä 1800-luvulla, mutta että 2025?
Iso osa aiemmista sukupolvista, jotka ovat hurahtaneet kristinuskoon, eivät ole sisäistäneet jeesuksen sanomaa millään tasolla. Kristinusko on mystikkouskonto, jonka ensimmäinen sääntö on, että sinä olet jumala. Moni kristitty henkilöpalvoo jeesuksen kuvaa, kun jeesus nimenomaan pyrki opettamaan, että jokainen on itse jumala
Vierailija kirjoitti:
Tiktok -aikana aivotoiminta selkeästi laskee, äärioikeisto nousee ja huuhaa, kultit ym. nostavat päätään.
Tiede, logiikka ja järjenkäyttö eivät ole huudossa.
Ja hyvä niin. Tieteen rationaalisuus on valheellista ja myös äärimmäisen julmaa ja vahingollista. Jos laskettaisiin yhteen kaikki elämälle ja henkilöille tuotetut vahingot, kristinuskon vahingollisuus kalpenisi tiedekultin tappojen, r aiskausten, lastenryöstöjen ja muiden silmittömien julmuuksien edessä. Sen takia se tuhoutuu, ja se on oikein
Tuleeko heistä Temppeliritareita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä nuoret voivat olla näin naiiveja? Eivätkö ole koskaan kyseenalaistaneet mitään? Ymmärtäisin Jeesuksen suosion vielä 1800-luvulla, mutta että 2025?
On mielenkiintoista, että Jeesukseen uskomista pidetään naiivina, kun taas monissa nykyajan ideologioissa kuten identiteettipolitiikassa hyväksytään ajatus siitä, että ihmiset jaetaan arvojensa tai ominaisuuksiensa, kuten ihonvärin, uskonnon ja sukupuolen mukaan eriarvoisiksi. Jeesus opetti rakkauden ja tasa-arvon periaatteita, jotka haastavat juuri tällaisen erottelun ja korostavat, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Ehkä juuri tässä piilee jotakin syvällistä, joka ei ole lainkaan naiivia, vaan vastavirtaan kulkevaa.
Jeesuksen opit tasa-arvosta ja rakkaudesta ovat ajankohtaisia vastalauseita nykypäivän syrjivälle identiteettipolitiikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei voi pelastaa ketään eikä itseään. Se on syntisten osa täällä maan päällä . Syntyä ja kuolla. Siinä välissä elää. Luoja sitten hoitaa kuolevien ihmisten pelastukset . Jeesus taas on sovinto eli jos otat sovinnon vastaan kasteella et joudu tuomittavaksi vaan siirryt kuolemasta elämään. Jos et vielä ole kristitty käänny pois pahasta ja käy kasteella. Joudut vähän kuulemaan evankeliumin sanomaa . Great Story.
En ole kristitty.
Mutta minun ei tarvitse kääntyä pois pahasta, en ole koskaan elämässäni tehnyt mitään pahaa. En ole koskaan vahingoittanut yhtäkään elävää olentoa.
Mutta en ymmärrä, miksi minun pitäisi uskoa vanhoihin juutalaisiin satuihin vain siksi, että esi-isäni kristillistettiin väkisin.
Minä uskon luontoäitiin.
Muistetaanko Jeesuksen puolustavan köyhiä, sairaita ja heikkoja? Muistetaanko rakastaa ihmisiä?
Jeesus ei ole maallisen vaurauden ja maallisen korkean aseman puolustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei voi pelastaa ketään eikä itseään. Se on syntisten osa täällä maan päällä . Syntyä ja kuolla. Siinä välissä elää. Luoja sitten hoitaa kuolevien ihmisten pelastukset . Jeesus taas on sovinto eli jos otat sovinnon vastaan kasteella et joudu tuomittavaksi vaan siirryt kuolemasta elämään. Jos et vielä ole kristitty käänny pois pahasta ja käy kasteella. Joudut vähän kuulemaan evankeliumin sanomaa . Great Story.
En ole kristitty.
Mutta minun ei tarvitse kääntyä pois pahasta, en ole koskaan elämässäni tehnyt mitään pahaa. En ole koskaan vahingoittanut yhtäkään elävää olentoa.
Mutta en ymmärrä, miksi minun pitäisi uskoa vanhoihin juutalaisiin satuihin vain siksi, että esi-isäni kristillistettiin väkisin.
Minä uskon luontoäitiin.
Miten ihmeessä mitään maata on kristillistetty väkisin, varsinkaan keskiajan tekniikalla ja resursseilla? Neukutkaan eivät saaneet itäblokin maiden asukkaista tehtyä kommunisteja, vaikka koko valtiokoneiston oli heidän käsissään, oikeuslaitosta ja rajattomilla oikeuksilla varustettua salaista poliisia myöden... Uudempana esimerkkinä Iranissa on alkanut ns. tavallinen kansa kypsyä äärimenoon, joten saattaa saattaa sielläkin ääri-islam joutua marginaaliin heti kun vain kansa saa enemmän vapauksia. Ei mikään järjestelmä pysy väkipakolla pystyssä määränsä pidempään, jos kansa ei sitä hyväksy.
Eli taisi kansa aikoinaan hylätä vanhan uskonsa kun löysi uuden tilalle. Nykyäänhän on menossa kansakunnan maallistuminen, eikä nytkään ketään pakoteta miekkojen ja kirveiden kanssa hylkäämään vanhaa uskoa.
Niin ne ajat muuttuu.
Tiktok -aikana aivotoiminta selkeästi laskee, äärioikeisto nousee ja huuhaa, kultit ym. nostavat päätään.
Tiede, logiikka ja järjenkäyttö eivät ole huudossa.