Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tietoa, onko vauva-ajan huonolla motoriikalla yhteys oppimisvaikeuksiin?

Vierailija
01.03.2007 |

Jostain olen lukenut, että konttaamattomuus korreloisi suoraan lukivaikeuteen. Meillä hyvin hitaasti ja hyppien liikkumisessa kehittynyt lapsi ja nyt rupesi taas stressaamaan, kun tajusin, ettei lapsi vieläkään (3v) halua kieriä, tehdä kuperkeikkaa, kääntää itseään sivusuunnassa tai pää alaspäin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli jo pienestä. Hiljaisuus,jokelluksen vähyys voi viitata oppimisvaikeuksiin.

Vierailija
2/11 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konttaamattomuus ja heikko motoriikka ennustaa tulevia oppimisvaikeuksia, mutta ei tarkoita sitä, että niitä ilman muuta olisi.

Motorisia taitoja kannattaa kehittää niin vaikeuksia tulevaisuudessa vähemmän.

Kakkoselle. Hiljaisuus ja jokelluksen puute viittaa tuleviin kielellisiin vaikeuksiin. Voi olla esimerkiksi dysfasiaa tai kuulon kanssa ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti hän on oppinut lukemaan ja laskemaan ym. taitoja nopeasti ja on todella hyvä koulussa. Olen kuullut, että motorisilla taidoilla olisi merkitystä akateemisten taitojen oppimiseen, mutta ei kannata vetää silti yksi yhteen johtopäätöksiä.

Vierailija
4/11 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti vaan näyttämään mallia!

Vierailija
5/11 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaiselle kömpelölle lapselle ei välttämättä synny oppimisvaikeuksia. Paljon on merkitystä kuinka selvää motorisen puolen hidas kehitys on ja saako eskari-ikään mennessä kiinni. Jos suvuissa tai vanhemmilla opimisvaikeuksia tai huono koulumenestys, olisin huolissani kömpelön lapsen puolesta.

t. toimintaterapeutti

Vierailija
6/11 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi inhoaa kaikkea uutta ja pelkää tosiaan esim. pyörimistä. Hiihtoa ja luistelua on yritetty, jumpassa käydään, ulkoiluun panostetaan. Mitkä olisivat hyviä harjoituksia keskilinjan ylittämiseksi? Kannattaako 3vuotiasta vielä konttauttaa? kiipeileminen?

Vierailija
7/11 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimintapuistot hyviä. Niissä lapsi useimmiten viihtyy.

Vierailija
8/11 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennatte yhdessä siten, että oviaukko on matala, " joutuu" konttamaan ja motorista suunnittelua tulee " harjoiteltua" . Myös sellaiset kankaiset tunnelit motivoivat usein lapsia konttamaan; tunneliin voi laittaa esim. palapelin palat ja niitä saa tuoda yksi kerrallaan sieltä vaikka selän päällä kuljettaen. Vauhtipelkoista lasta EI sa pakottaa keinumaan, vaan ehkä houkuttelemalla ja tekemällä asiasta leikin lapsi voi unohtaa pelkoaan. 3-vuotias menee vielä vauvakeinuun, jossa turvallsiempi olla, ei pelkoa tippumisesta.

Tosi kivat kirjat vanhemmille on vinkkejä antamaan " virkku vekara" ja " touhukas taapero" . Löytyy varmaan kirjastoistakin.

Vierailija
9/11 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheentuoton vaikeudet usein tietävät myös oppimisvaikeuksia.

Vierailija
10/11 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kylissä heiluttaminen ja kierähdys pään ympäri ovat kammottavia. Kieriminen kyljen ympäri onnistuu runsaan harjoituksen jälkeen

Vierailija
11/11 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tarinani on kyllä poikkeuksellinen eikä ehkä lohduta sinua. Itse olen ollut pienestä asti poikkeuksellisen kömpelö ja motoriset taidot ovat kehittyneet hitaasti. Syyksi paljastui 7-vuotiaana lievä cp-vamma. MUTTA ihan pienestä asti olen ollut todella taitava kaikissa muissa taidoissa. Luin jo 5-vuotiaana muille lapsille ääneen tarhassa kirjoja, olen pärjännyt koulussa ja opiskeluissa huippuhyvin jne. Minusta ei siis voi millään sanoa, että motorisesti heikohkot taidot olisivat näkyneet jossakin muualla, oikeastaan päinvastoin.

Enkä usko, että taustalla tarvitsee olla edes lievää cp-vammaa. Tiedän joitakin muita ihmisiä, jotka ovat " terveitä" , mutta kömpelöitä ja silti ihan superhyviä esim. tiedollisissa, älyllisissä ja akateemisissa taidoissa. Syytä huoleen ei siis välttämättä ole.