Työttömästä yrittäjäksi?
Olen kahden lapsen totaali yh ja ollut työtön nyt 3 vuotta. Säästöjä ei ole. Jos perustan yrityksen, miten maksan vuokran ja meidän elämisen sen aikaa kun yritys tuottaa voittoa? Mitä jos yritys ei tuota voittoa ja lopetan sen, miten sitten? Pääomaa ilmeisesti ei tarvitse kun on starttiraha tms?
Kysyin te toimistosta jo mutta eivät osanneet neuvoa, eivätkä kannustaneet siihen. Kuitenkin monet m muuttajatkin perusravat yrityksiä, ei kai heilläkään isoja säästöjä ole.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Älä rupea. Mulla loppu asiakkaat ja tappelin Kelan kanssa melkein puoli vuotta. Mistään en saanut apuja kun aina keksivät jonkun tekosyyn ettei tarvi auttaa. Lainasin sukulaisilta sitten kun syödäkin piti. Starttirahaa tai Finveran laina erittäin vaikea saada tai pitää olla hyvä liiketoimintasuunnitelma + sopiva markkina alue jne. Tuloja ei heti tule mistään ja jos on ALV velvollinen niin heti pitää alkaa maksamaan niitä oli rahaa tai ei. Ne palautetaan sitten joskus. Samoin YEL pakko maksaa oli rahaa tai ei.
Tiedoksi että esim Finveran lainaa EI saa käyttää oman palkan maksuun. Ne on tarkoitettu bisneksen pyörittämiseen esim tavaran ostoon.
Ei pidä paikkaansa. Alle kymppitonnin liiketoiminnalla ei tarvitse maksaa alvia, tuskin yelliäkään.
Kysy alueesi ely-keskuksesta, ei työttömyyspalveluista.
Mun puoliso on yrittäjä. Ihan kokemuksesta sanon, että todella ison riski otat jos tolta pohjalta aloitat. Meillä mulla on onneksi ollut aina oma työ ja välillä koko perheen elatus oli mun harteilla. Yrittäjän on maksettava ne lainat ja muut laskut ajallaan, vaikka jonain kuukautena ei olisi juuri tuloja. Lisäksi yrittäjän on huomattavasti vaikeampi saada tukia, jos kaikki menee pieleen. Riippuu tietty alasta, mutta varsinkin alussa monet yrittäjät tekevät ympäripyöreää päivää, ilman lomia tai vapaapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä rupea. Mulla loppu asiakkaat ja tappelin Kelan kanssa melkein puoli vuotta. Mistään en saanut apuja kun aina keksivät jonkun tekosyyn ettei tarvi auttaa. Lainasin sukulaisilta sitten kun syödäkin piti. Starttirahaa tai Finveran laina erittäin vaikea saada tai pitää olla hyvä liiketoimintasuunnitelma + sopiva markkina alue jne. Tuloja ei heti tule mistään ja jos on ALV velvollinen niin heti pitää alkaa maksamaan niitä oli rahaa tai ei. Ne palautetaan sitten joskus. Samoin YEL pakko maksaa oli rahaa tai ei.
Tiedoksi että esim Finveran lainaa EI saa käyttää oman palkan maksuun. Ne on tarkoitettu bisneksen pyörittämiseen esim tavaran ostoon.Ei pidä paikkaansa. Alle kymppitonnin liiketoiminnalla ei tarvitse maksaa alvia, tuskin yelliäkään.
Mut kuka tulee toimeen tollasilla tuloilla.
YEL tosiaan pitää alkaa maksamaan heti, vaikka et vuosiin pystyisi maksamaan itsellesi palkkaa sentin senttiä, ja sen suuruus voi olla todella ikävä yllätys ellei asiaa ole selvittänyt ennalta. Mutta alvin suhteen olet ymmärtänyt väärin. Alv on pelkkä kauttakulkuerä, eli jos olet myynyt asiakkaille tuotteita jotka sisältävät esim. 14% tai 25,5% alvia, ei se raha ole sinun, vaan sinä vain tilität sen jälkikäteen asiakkaalta verottajalle. Jos et myy mitään, et tilitä alvejakaan, koska olet siinä vain välikätenä. Uuden yrityksen kanssa usein alveissa päinvastoin verottaja maksaa sinulle, koska ostoja tulee alkuun enemmän kuin myyntiä.