Miksi ei ole keksitty halpaa keinoa talon lämmitykseen?
Öljylämmitys on kallis, pellettilämmitys on kallis ja sähkölämmitys on kallis. Ennen toki sähkö oli halpaa kun ei ollut siirtomaksuja tms, mutta luulisi että teknologia olisi jo sen verran kehittynyttä että halpa keino olisi keksitty.
Toki myös aurinkopaneeleita voi käyttää mutta eipä niistä Suomen talvessa paljoa hyötyä ole.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Polttopuut omasta metsästä itse tehden = ilmaista lämpöä...
Kenenkään ei kannata olla kovin paljon halvempi kuin helpoin vaihtoehto.
Investoinnin hinta nousee, jos käyttö on halpaa.
Helpoimman vaihtoehdon hinta määrää hintatason.
Tuikkaa koko pska tuleen. Vähemmän päänvaivaa. Sinnittelet katuojassa havuilla pykätyssä majassa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta minä maksan siitä tekemästäsi pinosta 50e/ pinokuutio. Mietippä sitä. Haluatko puut, vai haluatko rahani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksutonta koska: Taimet, lannoitteet, metsänhoidolliset toimenpiteet jos teettää, puun kaato (bensa,diesel/löpö) Puun kuljetus (diesel/löpö) Puut klapeiksi (sähkö/diesel/löpö)
Ja se oma aikahan ei tietenkään maksa mitään. On siinä klapissa monet kintaanjäljet, ennenkuin se pesässä palaa. Meillä öljylämmitys. Nyt on 184€/kk. lämpö ja kuumavesi. Vähän reilu 2000€ vuosi. Huoleton, siisti ja varma. Kerran viikossa käy kurkistamassa, suutin kerran vuodessa ja suodatin 2 vuoden välein. Sutari saa kerran vuodessa piipusta kourallisen, ja sekin on irronnutta laastia.
Vierailija kirjoitti:
ILP:ssa aseta joku tavoitearvoksi joku +28 C ja puhallus täysille. Näillä parin kolmen plusasteen keleillä hyötysuhde on varmastikin sellainen että yhtä kWh kohden saat jotain 2,5 kWh lämmintä. Sitten pakkasilla voi poltella pöllejä.
Saunassa onkin kiva asua
Vierailija kirjoitti:
Öljy olisi edullista ja hyvä lämmitysmuoto mutta koska piipertäjät!
Me lämmitetään öljyllä ja sillä sipuli. Kohta siirrytään bioöljyyn ja piipertäjä saa työntää sormen pyllyynsä ja sitten haistella sitä.
Meillä on 3000 l säiliö ja se riittää kahdeksi vuodeksi. Otetaan täydennystä, kun hinta on edullista. Bioöljy on kalliimpaa, mutta ehkä tulee halpenemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksutonta koska: Taimet, lannoitteet, metsänhoidolliset toimenpiteet jos teettää, puun kaato (bensa,diesel/löpö) Puun kuljetus (diesel/löpö) Puut klapeiksi (sähkö/diesel/löpö)
Ja se oma aikahan ei tietenkään maksa mitään. On siinä klapissa monet kintaanjäljet, ennenkuin se pesässä palaa. Meillä öljylämmitys. Nyt on 184€/kk. lämpö ja kuumavesi. Vähän reilu 2000€ vuosi. Huoleton, siisti ja varma. Kerran viikossa käy kurkistamassa, suutin kerran vuodessa ja suodatin 2 vuoden välein. Sutari saa kerran vuodessa piipusta kourallisen, ja sekin on irronnutta laastia.
Sama meillä.
Kyllä sellainen on keksitty, nimittäin fuusio. Tai keksimiseen ei edes tarvittu ihmistä. Se vaan vähän heikonlaisesti toimii vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ne puut eivät ole ilmaisia. Ne puut on sen arvoisia, mitä joku maksaa niistä sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Laskeppa montako tuntia menee tehdessä ja kerro omalla tuntipalkallasi. Ei ollutkaan ilmaista.