Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yksin kävelijän on aina väistettävä?

Vierailija
16.01.2025 |

Kysymys otsikossa. Miksi kaikki kaksin tai isommassa porukassa kävelijät pitävät itsestään selvyytenä että yksin vastaan kävelijä väistää heitä? Joskus vaan ei kerta kaikkiaan huvita hypätä kinokseen, vesilammikkoon tai jäätikölle, vaan kävelen omaa linjaani. Silloin on vaarana että vastaantuleva porukka kävelee minut nurin, tai saan kipeän iskun käsivarteeni, tai vihaisen katseen, kun en ymmärtänyt väistää heitä porukassa tai kaksin kulkijoita. Mikä heistä tekee niin arvokkaita omasta mielestään?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt tällaiseen ilmiöön. Ehkä se johtuu siitä, että minulle ei ole mikään ongelma vaihtaa tarvittaessa tien puolta. Paitsi jos olen liikkeellä kahden pienen lapsen ja koiran kanssa, silloin ohjeistan omat jonoon siinä määrin kuin se on mahdollista ja oletan, että se yksi tai useampikin aikuista, joilta puolen vaihto käy joutuisammin ymmärtää sen tehdä.

Vierailija
22/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä väistän mielelläni jos vastaan tulee lastenvaunut, koira tai vaikka aloitteleva pyöräilijä tai vanhus rollaattorilla. Saatan jopa hymyillä vastaan tulevalle, se voi olla jollekin päivän pelastus. Miksi ei tekisi pientä ystävällistä elettä jos se on mahdollista?

Heistä ei nyt ollut kyse, lue aloitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tehdä ele väistäkseen niin yleensä vastaantuleva tekee saman, sitten se on vähän niinkuin tanssi kumpi siirtyy kummalle puolelle. Semmoise, jotka vievät koko kadun olemalla isossa lossissa tai vaan kaksi erittäin leveää ja hidasta naisihmistä, jotka eivät nää ympärilleen on ärsyttävää.

Vierailija
24/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lenkillä tai kävelyllä väistä, jos minua vastaan tulee monta ihmistä rinnakkain.

Myöskään kevyenliikenteen väylillä, joissa pyörällä ajaminen on sallittua, en väistä jos nuoriso on tukkinut koko väylän seisoskellen esim. tupakalla koulun läheisyydessä.

Olen huomannut, että tilaa tulee, jos on tarpeeksi päättäväinen. Myös lapsi, joka yritti estää pyörällä ajoni väisti, kun huomasi, etten todellakaan aio ajaa ojaan alamäessä vain siksi, että hän seisoo tiellä kädet levitettynä.

Vierailija
25/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suomalaisille nyt on vaikeaa elää muiden ihmisten kanssa. Kerrostaloissa metelöidään piittaamatta naapureista, ovista kulkiessa rynnitään päälle, kaduille syljeskellään ja jos joku kaatuu kadulla niin ei auteta mutta pysähdytään katsomaan ja ottamaan kuvia.

Vierailija
26/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen aina kulkuväylän oikeassa reunassa tasaisella nopeudella. En väistä ketään.

t. mies 185cm/120kg

Vierailija
27/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu. Liikun paljon yksikseni myös illalla ja yöllä. En ole huomannut, että kukaan olisi jättänyt väistämättä liikuivatpa jalkaisin, pyörällä tai rullalaudoilla.  

M 55 / 205 / 135

Vierailija
28/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää julkisissa puhelimeen tuijottajat jotka ryntäävät pysäkillä ulos vasta kun ovet ovat menossa jo kiinni.

Ensin odotat ulkona että ihmiset tulevat ulos vaunusta, sitten astut sisään niin sieltä sitten ryntää aina joku luurinsa kanssa ja runnoo itsensä ulos hädässä.

Vierailija
29/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikatuni varrella on kaksi koulua ja usein töihin lähtiessäni jalkakäytävää vastaan tulee koululaisia ryppäissä. Usein rinnakkain. Tai puhelimeen uppoutuneina. Kävelen oikeaa laitaa, en väistä vaan kävelen määrätietoisesti. Joskus joku puhelintollo on melkein kävellyt päin, silloin olen kehottanut katsomaan eteensä. Napakasti mutta en töykeästi.

Väistän vanhuksia ja apuvälineiden kanssa liikkuvia.

Vierailija
30/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kans huomannu 3 ryhmää jotka eivät väistä: nee kerit, kännykkään tuijottelijat ja nuorisoporukat. Ite pakko väistää sitte pyöräkaistalle mutta pelottavaa puuhaa, pyöräilijät on yllättävän agressiivisia nykysin. Mutku ei viitti päinkään kävellä. N 59 kg.

Vierailija
31/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kans huomannu 3 ryhmää jotka eivät väistä: nee kerit, kännykkään tuijottelijat ja nuorisoporukat. Ite pakko väistää sitte pyöräkaistalle mutta pelottavaa puuhaa, pyöräilijät on yllättävän agressiivisia nykysin. Mutku ei viitti päinkään kävellä. N 59 kg.

Olisit nyt lisännyt vielä, että venäläiset ja mustalaisetkaan eivät väistä.

Vierailija
32/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella ihmettelen tätä todella paljon. Punkevat rintarinnan, väistäminen on joskus olematonta, vähän vaivalloisesti yritetään siis se toinen. Toljotetaan suu auki. Eivät mene peräkkäin välttämättä. ihmisiä silti tulee vastaan paljon jalkakäytävällä. Myös lapsille kannattaa opettaa nämä väistösäännöt. Vaikka liukkaalla pitää olla varovainen mihin astuu. Lisäksi joku pappa tunki yhdessä putiikissa koko ajan päälle häiriköimään, oli varmaan 2m pitkä. Pyöräilijät kulkevat vierekkäin hipoen ohituksessa kävelijää.

Vierailija
33/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että olen saman painoinen, mutta mua väistetään aina. Oletko lyhyt?

Vierailija
34/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella ihmettelen tätä todella paljon. Punkevat rintarinnan, väistäminen on joskus olematonta, vähän vaivalloisesti yritetään siis se toinen. Toljotetaan suu auki. Eivät mene peräkkäin välttämättä. ihmisiä silti tulee vastaan paljon jalkakäytävällä. Myös lapsille kannattaa opettaa nämä väistösäännöt. Vaikka liukkaalla pitää olla varovainen mihin astuu. Lisäksi joku pappa tunki yhdessä putiikissa koko ajan päälle häiriköimään, oli varmaan 2m pitkä. Pyöräilijät kulkevat vierekkäin hipoen ohituksessa kävelijää.

Samaa mieltä Tampereesta

Vierailija
35/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet koiranulkoiluttajat kävelevät koiransa kanssa kävelytien eri puolilla eivätkä jostain syystä havainnoi ollenkaan ympäröivää maailmaa ja vastaantulijoita.

Vierailija
36/38 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen tien oikeaa reunaa ja väistän vain vanhuksia ja koiria. Tilaa tulee kyllä kun marssii vain. 

T. Tyly tantta

Vierailija
37/38 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen kevyenliikenteen väylillä ja jalkakäytävillä oikeaa reunaa ja jos joudun kävelemään ajotiellä, niin kuljen tietysti vasenta reunaa.

En väistä niitä, jotka eivät noudata näitä sääntöjä, kuten esim. koiraulkoiluttajia, jotka yleensä ovat väärällä puolella.

Vierailija
38/38 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman ilmiön. Porukka joka kulkee rinnakkain ja puhelimen tuiottajat. No itse väistän heitä sen 50% loput on heidän vastuulla. Jos eivät väistä tulee törmäys. Jos alkaa urputus tulee myös tyrmäys. Olen kuitenkin 190cm ja vajaa 100kg niin yleensä kukaan ei tule päin.

Ihmiset on rasittavia mänttejä nykyään. Perkele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme