Onko teidän lapsilla pankkitilit
Johan on markkinat kun olen kuullut, että jopa ala-asteikäisillä on pankkitilit ja kortit?
Jotkut höpisseet jostain raha-asioiden hoidon opettelusta? Hehheh taisi olka jopa että äiti vie lasten rahat? Melkoista sontaa siis, mutta en olisi yllättynyt ottaen huomioon mitä mustamaalausta ollut erään perheen kohdalla.
Ei varmaan haittaakaan jos lapsella on pankkitili, mutta kyllä kalskahtaa naurettavan aikaiselta. Lapseni jo 10-vuotiaana valitti että kaikilla kavereilla on kuulemma pankkitilit? Mitä ihmettä? Olivat kyselleet kuulemma miksei sulla ole ja miksi ei anneta viikkorahaa?
Onko nykyaikana noin todellakin? No vaikka olisi, en todelkakasn pitäisi lasten pankkitilien puuttumista vanhempien vastuuttomuutena tms.
Kyllä ne viikkorahat voi käteisenä antaa.
Meidän lapset saa rahaa kokeista ja kotitöistä. Viikkoraha käytäntöä ei ole. Pankkitilit ja kortit hankittaneen kun lapset 12 v.
Mites teillä?
Kommentit (46)
Monilla tiedän olevan ja tilinumerot on jaettu isovanhemmille.
En muista omista lapsista, ala-asteajoista heillä on aikaa. Mutta ystävien lapsilla on nyt pankkikortit jo alakoulussa. Koulussa myydään välipalaa, ja sitä ei voi ostaa käteisellä. Mobilepaylla voisi tietysti kai sielläkin maksaa, mutta koska käyvät välillä myös kaupassa, niin kortti on ollut toimivampi. He matkustavat myös harrastuksiin metrolla. Kai siihenkin lippuun on muita maksuvälineitä kuin omalta tililtä maksaa, mutta he nyt ovat maksaneet näin kuukausilippunsa.
Meillä lapset matkusti harrastuksen takia ilman vanhempiaan jo 8v ikäisenä. Pikkusen oli helpompaa hoitaa ruokailut yms kun lapsella oli pankkikortti, kuin että olisi työntänyt käteistä mukaan.
Miten sille lapselle säästetään jos ei ole omaa tiliä? Jos kerrytät säästöt omalle tilillesi ja sitten aikanaan siirrät ne lapsen tilille niin joudut maksamaan lahjaveron.
Jep. Säästötilit joihin pääsevät käsiksi kun täyttävät 18v. Isommilla myös käyttötilit ja kortit.
Pankkikortti helpottaa myös meillä noita harrastusreissuja. On myös helpompi valvoa missä/milloin/miten käyttää korttiaan, ja näkee myös etän laittamat rahat. Lapsella oli taipumus "huijata" käteistä molemmilta vanhemmilta, jättämällä kertomatta toisen vanhemman antamista rahoista. Itsekin sain kortin 11-vuotiaana ja siitä on jo ikuisuus aikaa, myös kavereilla oli.
Kyllä meidän lapsilla on pankkitilit. Olleet jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Monilla tiedän olevan ja tilinumerot on jaettu isovanhemmille.
Mitä pahaa siinä on? =) ennemmin säästää kun turhaa sälää ostaa.
On tili. Sinne on säästetty, kun on ollut ylimääräistä ja sinne menee lahjarahat ym. Kortin tiliinsä saa ehkä joskus teininä, jos tulee tarve tai sitten voi odotella täysi-ikäiseksi asti. En pidä mitenkään ihmeellisenä, että lapsella on tili.
Kun lapset olivat vauvoja niin silloin jo on avattu pankkitilit molemmille. Sinne on aina talletettu lahjarahat.
Pankkikortit on otettu vasta mopoiässä niin on helpompi tankata.
Molemmilla lapsilla on kaksi tiliä, käyttötili ja säästötili. Käyttötiliin on yhdistettynä maksukortti ja sille tilille menee viikkorahat. Säästötili on sitä varten, että sinne voi sukulaiset laittaa lahjoja (isovanhemmat tapaa laittaa jouluisin pari sataa) ja jos käyttötilille kertyy rahaa niitä voi siirtää sinne säästötilille turvaan. Että jos maksukortti katoaisi niin ei mene kuin vähän rahaa. En tiedä ketään, joka puljaisi käteisellä viikkorahoja lapsilleen, vaan kaikilla lasten kavereillakin on kyllä maksukortit.
Avattiin heille ne kun oli 2 ja 3 vuotiaita. Mies pankissa töissä.
Vauvasta asti tili. 7 vuotiaana kortti ja 12 vuotiaana pankkitinnukset. Ikinä en ole hänen rahoihin koskenut, vaikka olen parjattu yh. Nyt hän on 20 "sijoittaja". Onnistunut kasvattamaan aika hyvin pottiaan. Joten ajattelen, että oli hyvä opettaa omiin rahoihin ja niiden hallintaan pienestä pitäen.
On ollut vauvasta asti lapsilisiä varten. Kannatan sitä että rahasta puhutaan avoimesti mutta olemme sopineet että pankkitilin saldo ei kuulu kavereille. Ei saa viikkorahaa tai kuukausirahaa eikä saa kaveritkaan, keskisuuri kaupunki. Omaa rahaa omaan possuun saa joskus kotitöistä, on hoitanut naapurien koiria jo monta vuotta josta saa palkkaa omaan käyttöön. Saa pitää myös rahat jos myy eteenpäin lelut, vaatteet, huonekalut, yhdessä toki mietitään mitä laitetaan kiertoon. Pankkikortti on, käytöstä sovitaan yhdessä, epäterveellisiä välipaloja ei osteta mutta sovitusti kahvilaan tai elokuviin annan rahaa.
Meillä avattiin tili kun syntyi ja osakkeita myös. Me vanhemmat hallitaan tilejä, ei tarvitse ala-asteelainen omaa rahaa kauppaan vielä. Menee muuten kaikki rahat karkkiin ja leluihin
Mun lapsella on ollut pankkitili vauvasta asti. Kortin sai joskus yläasteikäisenä. En ymmärrä mitä väärää siinä on, että lapsella on oma tili. Sinne voi laittaa rahaa muutkin kuin vanhemmat.
Lapsi on nykyään aikuinen ja sama tili on edelleen käytössä.
Hankkeen n lapselle pankkikortin heti kun sen sai. Koska matkustimme paljon. Ajattelin, jos minut ryöstetään, niin lapsen kortti ehkä jää käyttöön. Pääsemme ainakin pois missä ikinä olimmekin. Olin siis yh vailla verkostoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on ollut pankkitili vauvasta asti. Kortin sai joskus yläasteikäisenä. En ymmärrä mitä väärää siinä on, että lapsella on oma tili. Sinne voi laittaa rahaa muutkin kuin vanhemmat.
Lapsi on nykyään aikuinen ja sama tili on edelleen käytössä.
Lisään vielä, että on mulle itsellekin avattu pankkiin tili kun olin vauva. Tämä on tapahtunut vuonna 1979 eli ei mitenkään ole nykypäivän juttu, että lapsella on oma tili. Mulla muuten edelleen tuo sama pankki ja tili käytössä.
Mä olen kyllä aina ajatellut, että on ihan yleistä avata lapselle oma tili hyvin aikaisessa vaiheessa.
Ei ole vielä pankkitilejä, mutta sijoitussalkut kyllä.
Mun lapsella oli ihan vauvasta asti pankkitili, mutta lähinnä sen takia, että isäni perusti hänelle rahaston. N. 11-vuotiaana avattiin sitten toiseen pankkiin tili ja siihen pankkikortti. Helpotti elämää rutkasti, kun ei tarvinnut aina itse olla nostamassa rahaa vaikkapa lapsen pelireissuja varten, vaan hän pystyi itse kortilla maksamaan mitä nyt ruokaa tai herkkuja halusikaan pelien jälkeen ostaa.
Tää lapsi on tosin nyt jo 20 v, ja tuolloin kymmenisen vuotta sitten ei ollut ihan niin tavallista, että alakoululaisilla on pankkikortti.