Onko teidän lapsilla pankkitilit
Johan on markkinat kun olen kuullut, että jopa ala-asteikäisillä on pankkitilit ja kortit?
Jotkut höpisseet jostain raha-asioiden hoidon opettelusta? Hehheh taisi olka jopa että äiti vie lasten rahat? Melkoista sontaa siis, mutta en olisi yllättynyt ottaen huomioon mitä mustamaalausta ollut erään perheen kohdalla.
Ei varmaan haittaakaan jos lapsella on pankkitili, mutta kyllä kalskahtaa naurettavan aikaiselta. Lapseni jo 10-vuotiaana valitti että kaikilla kavereilla on kuulemma pankkitilit? Mitä ihmettä? Olivat kyselleet kuulemma miksei sulla ole ja miksi ei anneta viikkorahaa?
Onko nykyaikana noin todellakin? No vaikka olisi, en todelkakasn pitäisi lasten pankkitilien puuttumista vanhempien vastuuttomuutena tms.
Kyllä ne viikkorahat voi käteisenä antaa.
Meidän lapset saa rahaa kokeista ja kotitöistä. Viikkoraha käytäntöä ei ole. Pankkitilit ja kortit hankittaneen kun lapset 12 v.
Mites teillä?
Kommentit (46)
On, eivät halua palkkojaan minun tilille.
Ei lasten pankkitili ole pakollinen ja jokainen perhe toimii kuten haluaa.
Kaikkia paskapuheita ei kannata uskoa. Saa ne käteisetkin varastettua.
Olen syntynyt v. 1960 ja aikanaan sitten huomasin, että minulle oli perustettu tili kolmen kuukauden ikäisenä. Sinne meni kaikki lapsilisät, ehkä jotain muutakin, eikä kai mitään nostettu ennen kuin olin 18 v ja aloin käyttää sitä tiliä.
En muista mutta kai siellä siinä vaiheessa oli jo varsin kohtuullinen summa.
Ei ole pankkitiliä, koska se vaatisi lapsen isän mukaan pankin tiskille avaamaan tiliä eikä isä ole yhteistyöhaluinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on ollut pankkitili vauvasta asti. Kortin sai joskus yläasteikäisenä. En ymmärrä mitä väärää siinä on, että lapsella on oma tili. Sinne voi laittaa rahaa muutkin kuin vanhemmat.
Lapsi on nykyään aikuinen ja sama tili on edelleen käytössä.
Lisään vielä, että on mulle itsellekin avattu pankkiin tili kun olin vauva. Tämä on tapahtunut vuonna 1979 eli ei mitenkään ole nykypäivän juttu, että lapsella on oma tili. Mulla muuten edelleen tuo sama pankki ja tili käytössä.
Mä olen kyllä aina ajatellut, että on ihan yleistä avata lapselle oma tili hyvin aikaisessa vaiheessa.
Kotiseurakuntani lahjoitti aikoinaan vauvoille 1 markan pankkitilin pesämunaksi. Käytin minulle niin avattua tiliä ainakin noin 11- tai 12-vuotiaasta alkaen pankkikirjalla. Pankkikortin sain vasta täysi-ikäisenä.
Olen pitänyt itsestäänselvänä, että lapsille avataan tilit heti vauvoina. Kuinkakohan yleistä on, että tiliä ei olisi vaikka 10-vuotiaalla.
Pankkikortit hommattiin lapsille yläkouluikäisinä, kun niille oli jotain käyttöä. Alakouluikäisinä eivät koskaan käyneet yksin kaupassa, kun asutaan maalla, kaukana kaupoista.