Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuryritykset ja työvoimapula Ylen juttu tänään

Vierailija
16.01.2025 |

Miksi tätä valehtelua jatketaan päivästä toiseen? Jopa 40% yrityksistä katsoi että kasvua hidastaa työvoiman saatavuus. Minkä alan työvoiman? 

Minä olen 45 v nainen Helsingistä ja työkokemusta vaikka mistä, puhun 4 kieltä, en pääse edes haastatteluun. En usko että kaikki tänne tulevat m muuttajat ovat paremmin koulutettuja ja heillä on parempi kielitaito. Voivat olla nuorempia mutta hekin vanhenevat

Onko jotain mitä en ymmärrä? Miksi minä en kelpaa?Tämä vie itsetunnon niin alas etten enää edes yritä tosissani. Tiedän kavereilta että jopa hoitoalalta irtisanotaan nyt samoin sosionomit eivät saa töitä.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan vaimo tuli Espanjasta Suomeen siivoomaan. Oli ihan järkyttynyt suomalaisesta työkulttuurista. Siis siitä, etteivät suomalaiset viitsi tehdä töissä mitään.

Mitä työtä ap siis oikeasti osaa tehdä? Palkkatoive? Onko lapsia? Sairauksia? Oma auto? Oletko valmis muuttamaan?

Varhaiskasvatus, lastensuojelu, tilaustenkäsittely, asiakasyrityksen prosessisuunnittelu, tuotekehitys sos.ja tervalalla,asiakaspalvelu puhelinessa ja netissä, siivous, kassamyyjä.

2100 bruttona palkkatoive. Voin aloittaa työt heti huomenna. Ei ole ajokorttia tai sairauksia, olen kahden alakoululaisen yh. Voimme muuttaa jos saan asunnon niin että koulu on lähellä jotta lapsrt voivat kävellä itse kouluun ja harrastuksiin. 

Vierailija
82/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä uutiset mediassa jotta voidaan haukkua työttömiä ja alentaa tukia? Minulle riittäisi 1800 nettopalkka, sekin olisi parempi kuin nykyinen tuki.

T: kahden lapsen työtön yh

Alentaa palkkoja. Se on tavoite nro 1. Rikkaat haluavat rikastua enemmän.

En oikein ymmärrä logiikkaa. Olen suurituloinen julkisella sektorilla mutta en saa lisää palkkaa jos toisen palkkaa alennetaan. Veroprosentti nousee tänä vuonna 47 prosenttiin kun valtion verotulot ovat liian pienet.

Jokainen haluaa varmasti rikastua mutta ei se yritystoiminta ihan joka alalla ole kannattavaa Suomessa. Yrityksiä menee konkurssiin ja talous ei kasva. Valtio verottaa yrityksiä joka käänteessä ja uusin lisä on yrittäjien työeläkeuudistus on ollut joillekin pienyrittäjille liian raskas uudistus eli moni lopettaa toimintansa.

Yksityissektorilla jokaisen työntekijän pitäisi tuoda yritykseen ainakin palkkansa ja sivukulujen verran tuottoa jotta rekrytointi olisi kannattavaa. Tuossa vaiheessa hyötyjät ovat valtio verotulojen muodossa ja työntekijä palkan muodossa eikä yrityksen omistaja ole saanut vielä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan lähettäneet itsestänne tarjousta/tarjouksia yritykselle/yrityksille, jotka eivät nyt juuri edes hae (ainakaan julkisesti) uutta työvoimaa ja tarjouksessa  kerrotte olevanne kiinostunut yrityksestä ja mahdollisuudesta työskennellä heidän palveluksessaan ja sitten kerrotte osaamisinne, työkokemuksenne ja koulutuksenne. Itse tein töitä hakiessani muutaman tällaisen tarjouksen ja melkein vuosi ehti kulua ja sitten yhdestä yrityksestä mihin tarjouksen lähetin otettiin yhteyttä ja kysyttiin olenko vielä kiinostunut, mutta valitettavasti olin siinä vaiheessa ehtinyt juuri kiinnittyä toiseen kiinnostavaan työpaikkaan .

Vierailija
84/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä uutiset mediassa jotta voidaan haukkua työttömiä ja alentaa tukia? Minulle riittäisi 1800 nettopalkka, sekin olisi parempi kuin nykyinen tuki.

En oikein ymmärrä logiikkaa. Olen suurituloinen julkisella sektorilla mutta en saa lisää palkkaa jos toisen palkkaa alennetaan. Veroprosentti nousee tänä vuonna 47 prosenttiin kun valtion verotulot ovat liian pienet.

Jokainen haluaa varmasti rikastua mutta ei se yritystoiminta ihan joka alalla ole kannattavaa Suomessa. Yrityksiä menee konkurssiin ja talous ei kasva. Valtio verottaa yrityksiä joka käänteessä ja uusin lisä on yrittäjien työeläkeuudistus on ollut joillekin pienyrittäjille liian raskas uudistus eli moni lopettaa toimintansa

Julkinen sektori on vähän eri asia. Tarkoitin yksityistä yrittäjää joka palkkaa työntekijöitä. Haluaa heidät entistä halvemmalla että voi itse rikastua enemmän. 

Vierailija
85/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ensin kapitalisti vei tuotannon ulkomaille suurempien voittojen vuoksi eli yksinkertaisesti ahneuksissaan. Irtisanoi työntekijänsä Suomessa jotta saisi enemmän voita leipänsä päälle. Sitten se itkee ja valittaa että kun ostovoima on kadonnut. Ja tämä kaikki yritetään sitten laittaa työttömien syyksi. Tässä on varmaan jokin hieno asia mitä en vain ymmärrä.

Vierailija
86/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään työvoimapulaa? Ei ole töitä.

Vierailija
87/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli me suomalaiset työttömät olemme roskaa meidät voi kai tappaa samantien. Sellainen olo noista uutisista tulee. Oli oikein mainittu ettei edes suomenkielen taitoa vaadita. Mitä töitä ne on ja missä? Hakisin niitä mielelläni.

Tässä:

"OP:n Suuryritystutkimus

Kohderyhmänä 250 liikevaihdoltaan suurinta Suomessa toimivaa yritystä."

Laita 250 hakemusta. Kerro jos tärppää.

Vierailija
88/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ensin kapitalisti vei tuotannon ulkomaille suurempien voittojen vuoksi eli yksinkertaisesti ahneuksissaan. Irtisanoi työntekijänsä Suomessa jotta saisi enemmän voita leipänsä päälle. Sitten se itkee ja valittaa että kun ostovoima on kadonnut. Ja tämä kaikki yritetään sitten laittaa työttömien syyksi. Tässä on varmaan jokin hieno asia mitä en vain ymmärrä.

Kommunistit ajoivat nuo yritykset pois Suomesta, ei niillä ole halua lähteä.

Mikä olisi siis ratkaisusi? Ammutaan lähtijät rajalle?

Vierailija
89/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen haluaa varmasti rikastua mutta ei se yritystoiminta ihan joka alalla ole kannattavaa Suomessa. Yrityksiä menee konkurssiin ja talous ei kasva. Valtio verottaa yrityksiä joka käänteessä ja uusin lisä on yrittäjien työeläkeuudistus on ollut joillekin pienyrittäjille liian raskas uudistus eli moni lopettaa toimintansa

"Olen suurituloinen julkisella sektorilla"

Kun Suomeen saadaan oma DOGE, olet ensimmäisenä leikkuulaudalla. Julkisella ei kuulu olla yhtäkään suurituloista virkaloista.

Vierailija
90/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on työvoimapula. Esimerkiksi omalla työpaikallani pankissa haetaan seuraavia:

- Pilviarkkitehtejka

- Juristeja

- Pankkisäätelyä ymmärtäviä kyberturvallisuusasiantuntijoita

ja niin edelleen. Töitä löytyy, kun on oikeaa osaamista.

Ja tällä huuuutavalla työvoimapulalla saatiin töitä korkeintaan kymmenelle henkilölle. Ei paljoa kokonaiskuvassa tunnu kun oikea työttömyysluku liikkunee jossain lähempänä 600t kuten se on tehnyt viimeiset 15v ajan.

- Pilviarkkitehtejka Tiedän useamman vuosikaudet työttömänä olleen arkkitehdin, joukossa myös pilviarkkitehteja. Eivät kelpaa minnekään koska ikä alkaa vitosella tai kutosella. Kauheasti on pulaa osaajista juu. Jäi vain työnantajilta kertomatta että ikää max 30v tai ei kelpuuteta.

- Juristeja Tämä on älytön väite tai tarjoatte jotain 2500e/kk palkkoja. 

- Pankkisäätelyä ymmärtäviä kyberturvallisuusasiantuntijoita Kyberturvallisuusalalla huippuosaajien tarve on globaalisti suuri. Koska ala on melko nuori ei kymmenen vuoden kokemusta omaavia osaajia oikein ole ja ne joilla kokemusta on on kalliita palkata. Tässäkin pitäisi saada haluttuja huippuja harjoittelijan palkalla. Alalle koulutetaan jatkuvasti lisää ihmisiä mutta he eivät saa edes harjoittelupaikkoja koska työnantajat eivät vaivaudu itse kouluttamaan itselleen osaavaa työvoimaa. Ennenvanhaan tämä oli itsestään selvää, nykyään ei.

ja niin edelleen. Töitä löytyy, kun on oikeaa osaamista. Osaamista ei kellekään taivaasta tipahda. Kokemus ja osaaminen karttuu töissä. Miten tämä on niin vaikea työntajien ymmärtää?

Vierailija
91/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näihin "työvoimapulafirmoihin" ei tehdä täsmäkoulutuksia.

Esim.itse olin nuorena Tukholman alueella yhdessä hoivakodissa töissä hoiva-avustajana. Silloin oli Ruotsissa valtava työvoimapula (90-luvulla). 

Rekrytoijat tuli Suomeen, sain työpaikan (minulla ei mitään kys.alan koulutusta eikä kokemusta ) ,sanottiin että tule x hoitokotiin Tukholmaan silloin ja siihen aikaan.

Olin siellä ja minut työn ohessa koulutettiin kyseiseen yksikköön. Kaikki meni hyvin. Kyseessä ei ollut oppisopimus vaan juurikin täsmäkoulutus juuri siihen työpaikkaan. 

Vierailija
92/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se syy ole voittojen maksimointi. Jos sinulla on yritys ja haluat paljon rahaa niin tietenkin teetät tavarasi Kiinassa? Koska siten saat parhaan voiton itsellesi. Turhaan sinä jotain kuvitteellisia kommunisteja syytät siitä ettei ihmisillä ole varaa ostaa tuotteitasi. Kai sinä ymmärrät erilaisten yhteiskuntajärjestelmien erot kuten kapitalismi, markkinatalous, kommunismi???

Vierailija
93/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se syy ole voittojen maksimointi. Jos sinulla on yritys ja haluat paljon rahaa niin tietenkin teetät tavarasi Kiinassa? Koska siten saat parhaan voiton itsellesi. Turhaan sinä jotain kuvitteellisia kommunisteja syytät siitä ettei ihmisillä ole varaa ostaa tuotteitasi. Kai sinä ymmärrät erilais

Itse lässytät pääsi sisällä asuvista kapitalisteista. Mitä yritysten pitäisi voitontavoittelun sijaan tehdä? Maksimoida tappioita?

Mikä on hyväksyttävä voittomarginaaliprosentti eri teollisuudenaloilla niin selvitetään tiedätkö yhtään mistä puhut. Anna nollan desimaalin tarkkuudella niin et voi venkoilla jollain liian tarkoista pyynnöistä.

Vaihtoehtoisesti voit tunnustaa ettei päässäsi liiku aiheen tiimoilta yhtään mitään.

Vierailija
94/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jo luuserit lässytys ja kitinä. Petätte itseänne. Työvoimapula on todellinen. Suomessa jengin osaaminen vaan on liian heikkoa, vanhanaikaiseen suorittavaan duuniin keskittynyttä ja/tai osaaminen on väärissä paikoissa suhteessa työpaikkojen sijaintiin. 

Tasokkaimmat asiantuntijat on muualla ja niitä tarvitaan. Elinkeinoelämän rakenne on muuttunut.

Itse haen jatkuvasti koodareita sellaisilta erikoistumisalueilla, jollaisia ei vaan Suomesta löydy. Tosin olen verotuksen ja tämän ongelman vuoksi siirtämässä firmani Jenkkeihin.

n45

Vierailija
95/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa jo luuserit lässytys ja kitinä. Petätte itseänne. Työvoimapula on todellinen. Suomessa jengin osaaminen vaan on liian heikkoa, vanhanaikaiseen suorittavaan duuniin keskittynyttä ja/tai osaaminen on väärissä paikoissa suhteessa työpaikkojen sijaintiin. 

Tasokkaimmat asiantuntijat on muualla ja niitä tarvitaan. Elinkeinoelämän rakenne on muuttunut.

Itse haen jatkuvasti koodareita sellaisilta erikoistumisalueilla, jollaisia ei vaan Suomesta löydy. Tosin olen verotuksen ja tämän ongelman vuoksi siirtämässä firmani Jenkkeihin.

n45

Et sinä ole muutamassa mihinkään. Kaikkein vähiten jenkkeihin missä vihataan naisia hyvin näkyvästi.

Vierailija
96/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan vaimo tuli Espanjasta Suomeen siivoomaan. Oli ihan järkyttynyt suomalaisesta työkulttuurista. Siis siitä, etteivät suomalaiset viitsi tehdä töissä mitään.

Mitä työtä ap siis oikeasti osaa tehdä? Palkkatoive? Onko lapsia? Sairauksia? Oma auto? Oletko valmis muuttamaan?

Joo ne ulkomaalaiset on kovia sähläämään. Tekee paljon mutta paska siinä vain siirtyy paikasta toiseen. Sorry, nähty on nämä tehokkaat ulkomaalaiset moneen kertaan. Tekevät kaiken päin helvettiä. Hommat käy nopeasti kun ne tehdään juostenkusten. Samalla pyyhkeellä vessasta pöytään. Kunhan on nopea.

Vierailija
97/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vei tuotannon ulkomaille, että keskiluokalla on varaa ostaa sitä mitä haluaa. Sitä ei tehty hyvää hyvyyttään ja tämän varjolla aloitettiin keskiluokan köyhdyttäminen ja tuloerojen kasvattaminen. Ja koska keskiluokka vain köyhtyy niin ollaan jo Temu pisteessä asioiden suhteen. Saat yhä tilattua sen mitä haluat etkä tajua, että jos sinua ei olisi köyhdytetty viimeiset 30 vuotta sinulla olisi varaa ostaa se polyester vaate villaisena.

Vierailija
98/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen haluaa varmasti rikastua mutta ei se yritystoiminta ihan joka alalla ole kannattavaa Suomessa. Yrityksiä menee konkurssiin ja talous ei kasva. Valtio verottaa yrityksiä joka käänteessä ja uusin lisä on yrittäjien työeläkeuudistus on ollut joillekin pienyrittäjille

Siis DOGE ei vähennä virkamiehiä vaan lopettaa koko etuuksien maksun. Siellä jää ihmiset ilman terveydenhuoltoa, veteraanit illman terveydenhuoltoa ja eläkkeitä, erityislapset jää ilman koulutusta, ylipäätään jäävät ilman koulutusta. 

Vierailija
99/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työvoimapula puheet on kuin suoraan r...ssän suusta. Eli totuus 180 astetta.

Vierailija
100/112 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n45

Et sinä ole muutamassa mihinkään. Kaikkein vähiten jenkkeihin missä vihataan naisia hyvin näkyvästi.

Voi ulinaa. En ole yrityksessäni tj einkä operatiivisissa tehtävissä, vaan pääosakas ja advisor. Operatiiviisiin tehtäviin Jenkeissä tulee suurimmaksi osaksi sikäläiset työntekijät. Itse lähden lähinnä oleskelemaan.