Mikä vaivaa työkaveria, joka...
... toisaalta antaa sinusta ylistävää palautetta ylemmille tahoille, mutta joskus työntää puukkoa kylkeen vähättelemällä suorituksiasi sinulle suoraan päin naamaa?
Jokin burnoutia lähestyvä narsistinalku?
Kommentit (25)
Miten tällaisen kanssa pitäisi toimia?
Totuutta on yleensä vaikeaa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaisen kanssa pitäisi toimia?
Voit kertoa esimiehelle jos olet kohdannut epäasiallista tai muuten ikävää käytöstä. Työnantajalla on velvollisuus puuttua siihen.
Siis tuo ylemmälle taholle ylistäminen on hyvä juttu. Mun työkaveri kans on kehunut monesti mua johdolle, mut sitten se kaikki haukkuu aina päin naamaa. En oo viittiny kertoa, et kiitos kun olet kehunut. Varmasti nekin vaikutti, mä olin ainut joka sai loppuvuodesta bonuksen,pomo sen erikseen ano mulle ja tuli siitä henkilökohtaisesti sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on totuus? Tyyppi sanoo toisaalle toista ja ap:lle toista?
Toiset voivat stressaantuneina olla hyvinkin tylyjä muille ja syytellä muita ongelmistaan. En kyllä ymmärrä miksi, asiallinen käytös pitäisi säilyttää työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on totuus? Tyyppi sanoo toisaalle toista ja ap:lle toista?
Eihän tuossa aloituksessa sanottu, että samasta asiasta puhuu kahta mielipidettä eri tahoille. Ehkäpä ap tekee työtään välillä hyvin ja välillä huonommin ja on syytä sekä kehua ylöspäin että kehoittaa parempaan kasvotusten. Itsestään on vaan joidenkin vaikea vastaanottaa mitään negatiivista palautetta, vaikka olisi kehittävääkin. Se on aina haukkumista ja puukottamista.
Taas kuulostaa vähän pullukka-ongelmalta
Ap tässä. Työkaveri siis on totaalisen kyllästynyt omiin hommiinsa ja haluaisi sälyttää ne kaikki jollekulle muulle. Hän etsii jatkuvasti uutta työtä. Hänellä on monen vuoden kokemus työstänsä ja minä olen tullut vasta 2kk sitten taloon. En millään pysty omaksumaan sitä kaikkea lyhyessä ajassa, etenkään kun aikaa ei ole yhtään opiskeluun, pitää vain tehdä kulloinkin tapetilla olevaa asiaa. Kummallista että selkeästi tuntuu vaativan, että pystyisin samaan kuin hän. On huonoissa väleissä muiden työkavereiden kanssa, aina valittamassa ja vaatimassa arvostusta itselleen. Jatkuvasti stressaantunut ja kiukkuinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Työkaveri siis on totaalisen kyllästynyt omiin hommiinsa ja haluaisi sälyttää ne kaikki jollekulle muulle. Hän etsii jatkuvasti uutta työtä. Hänellä on monen vuoden kokemus työstänsä ja minä olen tullut vasta 2kk sitten taloon. En millään pysty omaksumaan sitä kaikkea lyhyessä ajassa, etenkään kun aikaa ei ole yhtään opiskeluun, pitää vain tehdä kulloinkin tapetilla olevaa asiaa. Kummallista että selkeästi tuntuu vaativan, että pystyisin samaan kuin hän. On huonoissa väleissä muiden työkavereiden kanssa, aina valittamassa ja vaatimassa arvostusta itselleen. Jatkuvasti stressaantunut ja kiukkuinen.
Niin. Siinähän se vastaus tulikin. Hän on väsynyt ja kiukkuinen. Se sitä vaivaa.
Eikös tuo ole nimenomaan se hyvä tapa toimia, suojaa selustaasi ja antaa sinulle rakentavaa palautetta kahden kesken? Oletko itse ihan terve, kun haukut työkaveria narsissiksi ja manaat hänelle burnista?
Valitettavasti ap:lla on kokemuksia narsistista työkaverina. Oli hyvin saman tyyppinen. En tehnyt koskaan mitään hyvin, vaikka teinkin. Lopulta räjähti minulle että olen pilannut hänen elämänsä ja aiheutti kauhean selkkauksen työpaikalla. Lähdimme molemmat firmasta. Jälkikäteen on ollut mielin kielin ja ilolla suosittelemassa minua uusiin työpaikkoihin. Traumat jäivät.
Ap jatkaa vielä. Ei ole salaisuus, että nykyinen työkaverini on burnoutin partaalla, on sanonut sen itsekin.
Mutta miten tällaisten kanssa pitäisi menetellä? Pitää vaan päänsä ja jaksaa vaan kestää satunnaiset puukoniskut, mielialanvaihtelut ja hermostumiset? Menneisyyteni takia olen tosi herkkä tällaiselle.
Nimenomaan noin päin sen pitää mennä, että negatiivinen palaute annetaan kasvokkain. Kasvata selkärankaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Siinähän se vastaus tulikin. Hän on väsynyt ja kiukkuinen. Se sitä vaivaa.
Ja se oikeuttaa hänet käyttäytymään huonosti työpaikalla?
Mikähän siinä nykyään on, että ihmiset ei kestä kuulla palautetta tai kritiikkiä, vaikka itse mokannut, vaan heti täytyy toisen olla narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se oikeuttaa hänet käyttäytymään huonosti työpaikalla?
Sanottiinko siinä niin? Eipä sanottu ei.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä tässä on epäselvää? On omaan työhönsä leipääntynyt, stressaantunut ja kiukkuinen joten lähteminen on oikein hyvä ajatus. Tekee omaa työtään, etsii uutta ja mitä ilmeisimmin yrittää perehdyttää siinä samalla sinua naukujaa mahdollisimman hyvin, ettei tiimi jää pulaan sitten kun lähtee. Ja vielä kehuu johdolle eli petaa pysyvää paikkaa sinulle. Oletettavasti olet koeajalla.
Kummallista et tajua että se kuinka paljon pystyt omaksumaan tai onko oppimiseen aikaa ei ole työkaverin vastuulla vaan pomosi. Nyt urputat valmiiksi stressaantuneesta työkaverista ja etsit syntipukkia. Etkä millään näin yksinkertaista työelämän kuviota tajua.
Jakomielitauti?