Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sosiaaliturvan ja työmarkkinoiden kustannuksia vähentäviä uudistuksia hallituksemme tulisi vielä tehdä?

Vierailija
15.01.2025 |

Nyt kun on lähdetty matkalle kohti vahvaa ja välittävää Suomea niin mitä uudistuksia vielä tarvitaan?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki pois kokonaan. Toimeentulotuki vain kuitteja vastaan takautuvasti. Ei rahaa kun pakollisiin. Huumetesti oltava negatiivinen puolen vuoden välein. Työttömyyskorvausta maksimissaan puoli vuotta, sitten toimeentulotuelle. Näille kaikille talous neuvontaa ja edunvalvojat. Lapsilisät ym... käytetään vain lapsiin , kuitit toimitettava.

Vierailija
22/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotusta muutettava enemmän välillisiin veroihin ja kulutus sekä haittaveroihiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa lisää rahaa terveydenhuoltoon ja poistaa sotebyrokratiavälikerros.

Nykymalli lisää kuluja pitkässä juoksussa, kun kukaan ei saa ajoissa hoitoa, ja rahaa kaadetaan pomoportaalle

Vierailija
24/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisää maksettaisiin vain 3 ensimmäisestä lapsesta. Sen jälkeen syntyneiden elinkustannukset vanhempien tulisi maksaa ihan itse.

Tällaisen ehdottajat voivat itse maksaa omat eläkkeensä. Suomessa on ennätysalhaiken syntyvyys. Se on suurin talouden uhka.

Jos ehdottaja on alle viisikymppinen niin maksaa kyllä oman eläkkeensä joka tapauksessa kun ei sitä kukaan muukaan tee.

Olen 33v nainen.

Tunnen/tiedän muutaman tällaisen vauvatehtailijan. Mielestäni antaa huonon esimerkin lapsilleen. 

Olen työelämässä ja tiedostan sen, että saan maksaa eläkkeeni ihan itse. Ei haittaa, kun on vielä hyvin aikaa tuohon valmistautua.

Vierailija
25/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisää maksettaisiin vain 3 ensimmäisestä lapsesta. Sen jälkeen syntyneiden elinkustannukset vanhempien tulisi maksaa ihan itse.

1. lapsesta maksettaisiin rahana tilille. Seuraavista saisi vain verovähennyksinä ansiotuloista.

Vierailija
26/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisen ehdottajat voivat itse maksaa omat eläkkeensä. Suomessa on ennätysalhaiken syntyvyys. Se on suurin talouden uhka.

Jos ehdottaja on alle viisikymppinen niin maksaa kyllä oman eläkkeensä joka tapauksessa kun ei sitä kukaan muukaan tee.

Olen 33v nainen.

Tunnen/tiedän muutaman tällaisen vauvatehtailijan. Mielestäni antaa huonon esimerkin lapsilleen. 

Olen työelämässä ja tiedostan sen, että saan maksaa eläkkeeni ihan itse. Ei haittaa, kun on vielä hyvin aikaa tuohon valmistautua.

Eli lahkolaisista kysymys. Noin muuten Suomessa lapsiluku on sitä suurempi mitä korkeampi koulutus. 

Vierailija
27/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvausten sijaan valtio tarjoaa työn. Niissä suoritetaan sitä työtä, mikä ei ole koskaan lakannut olemasta, vaikka siitä ei enää ole kukaan halunnut maksaa. Aikuisia kouluun, hoitoapulaisia laitoksiin ja sairaaloihin, lisää aikuisia kouluun, ihmiskontakteja ja talonmiespalveluita ikäihmisille, valtion infrasta huolehtimista, jne. Tästä pitäisi saada palkkaa, joka kerryttää myös eläkettä ja takaa työterveyden. Tästä saisi tukia määrää suuremman summan palkkaa, mutta toisaalta matalapalkkatöitä tämä tietysti tarkoittaisi. Niistä sitten voi siirtyä muihin töihin heti, kun sellainen löytyy.

Vierailija
28/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. lapsesta maksettaisiin rahana tilille. Seuraavista saisi vain verovähennyksinä ansiotuloista.

Verotuksen lapsivähennyksiä ydinperheillä voisi korottaa. Koska eivät aiheuta niin paljon turhia kustannuksia ja kulueriä yhteiskunnalle kuin muut perhemuodot.

Vierailija
29/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasse-sedät vauhdissa.

Vierailija
30/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän on selvää, että eläkekupla jossain vaiheessa puhkeaa.

Miksi on mielestäsi kohtuutonta, että  holtittomasti lisääntyminen ei olisi elinkeino? Eikö se ole jo lähtökohta, että vanhemmat maksavat lapsensa kulut. Miksi pitää tuilla mahdollistaa se, että joku tekee tuilla 2 v välein 10 lasta yhteiskunnan piikkiin? Tämä malli sitten periytyy näille 10 lapselle eivätkä hekään mene töihin vaan toimivat kotoa saadun esimerkin mukaan. Tällaisia sukupolvia ei vaan ta

Suomessa syntyy jo nyt aivan liian vähän lapsia. Vielä 50-luvulla oli tavallista että lapsia oli perheessä jopa viisi. Nyt yleensä yksi tai kaksi, kolmas on joskus mutta neljättä ei juuri kenelläkään. En ymmärrä mitä hyötyä siitä olisi että ohjattaisiin suomalaiset vähentämään syntyvyyttä entisestään kun päinvastoin pitäisi keksiä keinoja millä saataisiin lisää lapsia. Saattaa olla että kotiäiti jos on jollekulle elinkeino mutta täytyy myös muistaa se asia että ne lapset ovat niitä tulevaisuuden aikuisia, jotka joskus maksavat veroja.

Vierailija
31/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksan malli liittyen lasten elatukseen. Opintoetuuksien sijaan elatusvastuu vanhemmille opiskelevista, alle 25-vuotiasta lapsista, mutta vanhemmille oikeus saada lapsista lapsilisää (lienee n 250e/kk/lapsi tai nuori). Tämä tuki ei lopu hulluimpaan aikaan, jolloin kustannukset ovat suurimmillaan. Opiskelijoiden sekava ja epäreilu tukiviidakko ja opintolainaan painottuva "tuki" pois. Tämä järjestely ei myöskään riistäisi niitä perheitä, missä vanhemmat ovat säästäneet tavoitteellisesti nuorilleen, tai nuoria jotka tekevät ahkerasti töitä opintojen ohessa tai ovat vaikka saaneet perinnön nuorina.

Vierailija
32/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa potkut voi saada, kun on liian pitkään kahvitauolla tai myöhästyy kerran.

https://www.pam.fi/artikkelit/tyontekija-voisi-saada-potkut-kevyemmin-p…

Vierailija
33/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa potkut voi saada, kun on liian pitkään kahvitauolla tai myöhästyy kerran.

Toi tulee keväällä voimaan.

Vihdoin voi irtisanoa saikuttajat ja tupakalla kävijät myös julkisella.

Kiitos oikeisto hallitus

Vierailija
34/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi tulee keväällä voimaan.

Vihdoin voi irtisanoa saikuttajat ja tupakalla kävijät myös julkisella.

Kiitos oikeisto hallitus

Työmarkkinatuki on 595 netto.

Omistusasuntoon ei saa asumistukea.

Lainat ei ole menoja toimeentulotuessa, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua. Puolison tulot vaikuttaa.

Eli jos on omistusasunto ja kesämökki niin saa pelkän 595 työmarkkinatuen, jos 3 lasta.

Vierailija
35/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienivero?

Vierailija
36/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut voi ainakin te_ loittaa, ihan sama.

Vierailija
37/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välistävetäjät pois vanhuksilla ja lapsilla rahastamasta - säästyy miljardeja veronmaksajien euroja.

Vierailija
38/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset eivät vaihteeksi toimi.

Mutta lahkolaiskommenttiin vastaus: kyse ei ollut lahkosta vaan elintavasta, jota suku harjoittanut ties kuinka monta sukupolvea. Koulutusta ei arvosteta ja ihan ääneen ylpeillään sillä, että työnteko ei ole oma juttu. Muistan kun päästiin 9. Luokalta peruskoulusta, tämä lapsitehtailija tuuletti "ettei enää koskaan meinaa istua koulunpenkille ". Piti tämän lupauksen. Miten tällaisen ihmisen jälkikasvu tulee "veronmaksajaksi", kun esimerkki tulee kotoa? Tämän naisen vanhemmat myös eläneet samoin, eikä lapsesta todellakaan tullut veronmaksaja.

Näin elävien syntyvyyden ei pidäkään nousta.

Vierailija
39/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkinnanvaraisuuksista luovuttava, ja määritettävä laissa yksiselitteiset, tasa-arvoiset ja yhdenmukaiset perusteet, millä edellytyksin ko. tukia voidaan myöntää. Tämän jälkeen Kelan ja työllisyystoimen täysautomatisointi nettipohjaiseksi itsepalveluksi. Molempien laitosten lasipalatsit eri puolilta Suomea joutaa tämän jälkeen sulkea.

Vierailija
40/92 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuesta määräaikainen esim. 6 kk.