Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet kolmevitosena

Vierailija
15.01.2025 |

Olen tässä vuodenvaihteessa kärsinyt erilaisista psyykkisistä ja fyysistä oireista ja Googlettelu antaa 35-vuotiaalle yhden yhdistävän tekijän kaikille oireille: esivaihdevuodet.

Olen jotenkin tosi tyrmistynyt. Lapset on tehty jo kahden- ja kolmenkympin välissä, mutta miten minulla on jo "mummotaudin" oireet, kun toiset ikätoverit vasta suunnittelee lapsia tai odottaa esikoisiaan.

Onko palstalla muita, joilla ensimmäiset vaihdevuosien merkit on tulleet näin aikaisin?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä alkoi kierto vähän lyhentyä ja uni heikentyä. Nelikymppisenä alkoi kausittainen emättimen kuivuus vaivata ja vuoto runsastua. Mutta niin vaan oli taas menkat viimeksi jouluna. Pitkä prosessi. 

N53

Vierailija
2/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mieti liikaa. Tulee mikä on tullakseen. Vaihdevuosissa auttaa sama kun muulloinkin eli terveet elintavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi lakkaat käyttämästä sanaa mummotauti.

Vierailija
4/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuosien oireet menevät käsi kädessä mm. raudanpuutteen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan oireiden kanssa.

Voihan sulla ollakki raudanpuute tai kilpparin vajaatoiminta. Ne ne viat on korjattavissa sitten.

Vierailija
5/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä alkoi kierto vähän lyhentyä ja uni heikentyä. Nelikymppisenä alkoi kausittainen emättimen kuivuus vaivata ja vuoto runsastua. Mutta niin vaan oli taas menkat viimeksi jouluna. Pitkä prosessi. 

N53

Voihan tuo olla niinkin, että just minulla on vaan kaikki naiseuteen liittyvä vähän pitkässä juoksussa. Ensimmäisistä murrosiän selkeistä merkeistä kuukautisiin meni kuitenkin 5 vuotta ja kuukautiseni alkoivat vasta 15-vuotiaana.

Ap

Vierailija
6/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, n. 37 v olin, kun alkoi esivaihdevuodet. Saattoi toki olla jo aiemminkin, mutta en tunnistanut. Menkat jatkuivat kuitenkin ainakin 46-vuotiaaksi asti, sen jälkeisestä ajasta ei oke tietoa, kun minipillerit pitää menkat pois. Eli varhainen edivaihdevuosioireilu ei välttämättä tarkoita varhaista menopaissia.

Vierailija
7/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N53

Voihan tuo olla niinkin, että just minulla on vaan kaikki naiseuteen liittyvä vähän pitkässä juoksussa. Ensimmäisistä murrosiän selkeistä merkeistä kuukautisiin meni kuitenkin 5 vuotta ja kuukautiseni alkoivat vasta 15-vuotiaana.

Ap

Olen käsittänyt, että myöhään alkaneilla menkoilla ja varhaisilla vaihdevuosilla olisi yhteys.

Vierailija
8/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esivaihdevuosien oireet menevät käsi kädessä mm. raudanpuutteen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan oireiden kanssa.

Voihan sulla ollakki raudanpuute tai kilpparin vajaatoiminta. Ne ne viat on korjattavissa sitten.

Ainakaan hemoglobiiniarvojen perusteella ei ole raudanpuutteesta kyse. Se on aina ollut yli 140, joskus jopa yli 150. Raskausaikanakaan ei ole laskenut alle 130. Ferritiinit otettiin muutamia vuosia sitten ja nekin oli ihan ok. Mutta toki oireet alkaneet tuon testin jälkeen.

Ap

Vierailija
9/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jälkikäteen, kun mietin, niin minulla oli varmaan jotain hormonimuutoksia tuossa iässä. Kuukautiset muuttuivat ja tuli hirveitä hormonifinnejä. Ei uniongelmia eikä muuta, mutta panetus lisääntyi. 

Nyt 40-vuotiaana on finnit kadonneet ja hormonit taas tasaantuneet. Panetus tosin jäi, mutta eipä tästä haittaakaan ole. 

Hormoniehkäisyä en ole koskaan käyttänyt, joten ihan luonnollisesti ovat hormonini heilahdelleet. 

Vierailija
10/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse söin rautakuurin ja sinne hävisivät vaihdevuodet sekä masennus. Olin aika epätoivoinen, kun lääkärissä valitin pahaa oloa ja diagnoosiksi tarjottiin vain "vanhuutta", jota olisi pitänyt alkaa hoitaa hormonein ja masennuslääkkein. Onneksi en lähtenyt siihen rumbaan. 

Vierailija
11/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N53

Ap

Olen käsittänyt, että myöhään alkaneilla menkoilla ja varhaisilla vaihdevuosilla olisi yhteys.

Päinvastoin itse asiassa. 

Mulla lyheni kierto 3 päivää noin kolmivitosena, ja nyt 42 veenä on kaikkia muitakin oireita, unettomuus pahimpana. Mutta kuukautiset tulee edelleen kerran kuussa, 25-32 pv välein. 

Vierailija
12/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N53

Ap

Mulla lyheni kierto 3 päivää noin kolmivitosena, ja nyt 42 veenä on kaikkia muitakin oireita, unettomuus pahimpana. Mutta kuukauti

Ja rauta, kilpparit ym tutkittu. 

Vierailija
13/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N53

Ap

Mulla lyheni kierto 3 päivää noin kolmivitosena, ja nyt 42 veenä on kaikkia muitakin oireita, unettomuus pahimpana. Mutta kuukauti

Kaikki alkoi univaikeuksista. Ensin heräilyä, mutta myöhemmin heräilyn päälle valvomista. Sitten alkoi yöhikoilu, jonka jäljiltä aamusta toiseen saa heittää lakanat koneeseen ensitöikseen.

En koe olevani normaalia enempää stressaantunut, mitään lääkitystäkään ei ole, joka oireita selittäisi.

Ja nyt viimeisimpänä havaitsin jo ennestäänkin selkeiden PMS-oireiden ampuneen ihan uusii sfääreihin ja aiemmin pahana pitämäni PMS-oireet menneiltä vuosilta ei olleet tähän verraten mitään...

Ap

Vierailija
14/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ikuista nuoruuttako kuvittelit?

Vierailija
15/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mikä ehkäisy?

Vierailija
16/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mikä ehkäisy?

Kuparikierukka. En ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä yli 10 vuoteen.

Vierailija
17/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ikää 36. Hormonit heitti selvästi jotain häränpyllyä tässä muutama vuosi sitten. Ensin alkoi paino nousta ja rasva kertyä paikkoihin, jonne ennen ei kertynyt (olen aina ollut tosi hoikka). Kuukautiset muuttui niin että ne runsastui, mutta kestää vain 3 päivää (ennen 5-6 päivää). Nyt viimeisen vuoden on vaivannut ihan tosi karseat pms-oireet, jotka alkaa pari viikkoa ennen menkkoja. Ne on luokkaa avioero; eli käyn välillä niin syvissä vesissä että haluan jopa erota miehestäni ja olen aivan yliherkkä kaikessa ja itkupilli. Sit kun menkat menee ohi niin tuleekin rakastumis- ja kanivaihe ja mies on maailman ihanin. 

Ja tottakai yritän hillitä ja hallita noita oireitani mahdollisimman pitkälle, että en esim. mieheen niitä  purkaa. Mutta pelkään kyllä että itse teen jotain peruuttamatonta (otan eron tms) noiden pms-oireiden keskellä, koska viimeksikin itkin itseni uneen monena iltana, ihan pikkuasioiden takia. En tiedä miksi mieli on niin maassa silloin, kun en muuten ole koskaan ollut mikään masennukseen taipuvainen.

Hormonaalista ehkäisyä ei ole. Kokeilin minipillereitä 3 vuotta sitten, söin niitä reilun vuoden ja niiden aikana oikeastaan alkoi noi oireilut. Sen takia lopetinkin; kun tunsin etten ole enää omassa kehossa ollenkaan. Painonnousu kyllä onneksi pysähtyi, kun lopetin pillerien popsimisen.

Lapset täälläkin on tehty 10 vuotta sitten. Välillä kyllä tuntuu että keho oikein yrittää kaikkensa että tulisin vielä raskaaksi (seksihalut), kun tuo biologinen kello tikittää ja sitten saan kärsiä nahoissani kun en tullut (pms-oireet ja hirmumenkat) 😅

Vierailija
18/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkään, että mulla on sama. Kuukautiset on nykyään ihan olemattomat. Yksi päivä voi olla tiputtelua johon riittää pari pikkuhousunsuojaa.

Lisäksi olen kovin masentunut ja iho on kuiva. Kilpirauhasenvajaatoimintaan mulla on lääkitys ja arvot mitattu vähän aikaa sitten.

Vierailija
19/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä kroppa tosiaan nyt huutelee viimeistä kuulutustaan vauva-arkeen?

Tämä kaikki tuli vaan niin nopeasti eteen! Vasta olin tosi nuori ja nyt sitten aletaan kai kääntyä hiljakseen naiseudessa uuteen vaiheeseen. Elämä on toki lyhyt.

Vierailija
20/49 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologiaa vastaan et voi taistella. Ota vaan nyt vastaan se, mitä tulee. Ja ole onnellinen, että teit lapset nuorena. Vaikka näin ei varmaankaan saisi sanoa, niin nykyinen ikuisesti kestävä nuoruus voi kaataa lapsihaaveet, kun hedelmällisyys tosiaan naisilla surkastuu nykyiseen elämän ihannemalliin nähden melko varhain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän