Esivaihdevuodet kolmevitosena
Olen tässä vuodenvaihteessa kärsinyt erilaisista psyykkisistä ja fyysistä oireista ja Googlettelu antaa 35-vuotiaalle yhden yhdistävän tekijän kaikille oireille: esivaihdevuodet.
Olen jotenkin tosi tyrmistynyt. Lapset on tehty jo kahden- ja kolmenkympin välissä, mutta miten minulla on jo "mummotaudin" oireet, kun toiset ikätoverit vasta suunnittelee lapsia tai odottaa esikoisiaan.
Onko palstalla muita, joilla ensimmäiset vaihdevuosien merkit on tulleet näin aikaisin?
Kommentit (49)
Olin jooga tunnilla ja parilla naisella oli esivaihdevuodet alkaneet jo 30 vuoden pintaan, yhdellä alle kolmenkympin. Suurimmalla osalla 40-43 vuoden iässä ja vain yksi 47 vuotias sanoi, että kuukautiset tulevat normaalisti.
Tämä on prosessi, matka, elämänvaihe.
Kärsin itse PMSstä, olen kuin raivo härkä. Lähiympäristö ei varsinaisesti ymmärrä.
Mikä helpottaa jonkun verran on kova liikunta, juokseminen ja hiihto kunnon hikeen. En juo alkoholia, enkä syö sokeria ja nukun kun nukuttaa, koska yöllä yleensä herään aamuyöstä, niin on pakko ottaa päiväunet.
Vierailija kirjoitti:
Olin jooga tunnilla ja parilla naisella oli esivaihdevuodet alkaneet jo 30 vuoden pintaan, yhdellä alle kolmenkympin. Suurimmalla osalla 40-43 vuoden iässä ja vain yksi 47 vuotias sanoi, että kuukautiset tulevat normaalisti.
Tämä on prosessi, matka, elämänvaihe.
Kärsin itse PMSstä, olen kuin raivo härkä. Lähiympäristö ei varsinaisesti ymmärrä.
Mikä helpottaa jonkun verran on kova liikunta, juokseminen ja hiihto kunnon hikeen. En juo alkoholia, enkä syö sokeria ja nukun kun nukuttaa, koska yöllä yleensä herään aamuyöstä, niin on pakko ottaa päiväunet.
Tästä asiasta ei oikeastaan juurikaan puhuta. Hienoa, että te olette löytäneet porukan, jossa asiasta on voinut keskustella.
Minäkin olen miettinyt, voisivatko useat päällekkäiset terveysongelmani johtua tästä. Olen vähän päälle 30, ja kuukautiset loppuivat itsekseen kahdeksan vuotta sitten (mitään ehkäisyä en ole käyttänyt, sillä en ole koskaan aloittanut sukupuolielämää). Ajatus vaihdevuosista ei haittaa minua yhtään, olisi pelkästään mukavaa saada ongelmille harmiton ja luonnollinen selitys. Myös luustoni on murtumahistorian perusteella tavanomaista heikommassa kunnossa, joten sekin kyllä täsmäisi. Olisi mukava kuulla lisää muiden kokemuksia!
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne nyt kellään NOIN aikaisin ala?
Ei se tavatonta ole, oireet käynnistyvät tosi yksilöllisesti!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esivaihdevuodet voi alkaa, niistähän on usein jopa 10-12 vuotta siihen kuin menopaussi tapahtuu, eli kuukautiskierto loppuu. Tuo on iso ongelma, että esivaihdevuosista puhutaan niin vähän. Monet naiset luulee, että "vaihdevuodet" on jotain joka tulee sitten 50-vuotiaana tai vähän jälkeen. Mutta silloin keskimäärin tapahtuu menopaussi eli tulee viimeiset kuukautiset. Esivaihdevuodet on voineet alkaa jo 10 vuotta sitten tai ylikin, ja niihin liittyy erilaisia klassisia vaihdevuosioireita.
Olokin on kuin mummolla täällä. Väsyttää ja ei jaksaisi taistella teinien kanssa. Ikää 35. PMS-oireet lisääntyneet, parranhaivenia kasvaa. En ole ylipainoinen, tupakoi tai käytä alkoholia. Haluaisin muuttaa ulkomaille pimeästä Suomesta. Kesällä ei ärsytä ihan niin paljon, koska aurinko antaa energiaa .
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen miettinyt, voisivatko useat päällekkäiset terveysongelmani johtua tästä. Olen vähän päälle 30, ja kuukautiset loppuivat itsekseen kahdeksan vuotta sitten (mitään ehkäisyä en ole käyttänyt, sillä en ole koskaan aloittanut sukupuolielämää). Ajatus vaihdevuosista ei haittaa minua yhtään, olisi pelkästään mukavaa saada ongelmille harmiton ja luonnollinen selitys. Myös luustoni on murtumahistorian perusteella tavanomaista heikommassa kunnossa, joten sekin kyllä täsmäisi. Olisi mukava kuulla lisää muiden kokemuksia!
Siis häh, viimeiset menkat joskus päälle parikymppisenä...?
V..mitä p..skaa,nykyää on esivaihtarit jo kaksikymppisillä ei oo ihme ettei lapsia synny kun murrosiestä suoraa mummotautiin ko on nii kova kiire
Vierailija kirjoitti:
Biologiaa vastaan et voi taistella. Ota vaan nyt vastaan se, mitä tulee. Ja ole onnellinen, että teit lapset nuorena. Vaikka näin ei varmaankaan saisi sanoa, niin nykyinen ikuisesti kestävä nuoruus voi kaataa lapsihaaveet, kun hedelmällisyys tosiaan naisilla surkastuu nykyiseen elämän ihannemalliin nähden melko varhain.
Tämä on kummallinen ihannemalli. Naiset saattaa suorastaan suuttua, kun sanoo, että yli nelikymppinen on biologisesti isoäiti-iässä. Väitetään kovasti vastaan, vaikka totuus on, että biologiaa vastaan ei voi väitellä. Tai voi, mutta siinä väittelyssä häviää. Lopputulos on esimerkiksi lapsettomuus. Se voi olla tosiasiassa vain sitä, että lyhyt hedelmällinen ikä on mennyt ohi.
Joillekin tulee ihan ekat jo 32-33v. 46v onkin jo hikinen rätti, energiahukka. Kaikille ei käy estrogeeni, osa hormoneista myös lisää vaan hikoilua.
Mulla alkoi selkeät esivaihdevuodet n. 42 vuotiaana. Aiemmin nukuin hyvin, mutta yht'äkkiä alkoi yöt mennä valvoessa. Lisäksi sain ärsyttäviä rytmihäiriöitä, joita tutkittiin ja seurataan erikoissairaanhoidossa. Aivosumu oli ihan hirveä, johon ADHD piirteet eivät tuoneet yhtään helpotusta. Lisäksi kuukautiskierto lyheni kolmeen viikkoon ja ekat pari vuotopäivää olin tosi kipeänä.
Gynen ehdotuksesta aloitin yhdistelmäehkäisypillerit hieman vajaa 45 v. iässä (olen hoikka, tupakoimaton ja en riskiryhmää veritulpille), vaikka olin nuorempana vannonut "never again". Rytmihäiriöt katosi pillereillä parissa viikossa, unet alkoivat palaamaan parin kuukauden jälkeen. Aivosumukin on mielestäni hälvennyt ja nyt mulla on kuukautiset 1-2kk välein, riippuen siitä, että syönkö kaksi liuskaa putkeen vai en.
Suosittelen harkitsemaan hormoniehkäisyä joko pillereinä tai kierukkana.
Siis onko menkat epänormaalit, jos ne alkaa muutama päivä aikaisemmin tai myöhemmin kun edellisenä kuukautena? Onko tuo esivaihdevuosi oire?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, 25-vuotiaana. En voi väittää, että kaipaisin.
En ole koskaan pitänyt vanhenemista pelottavana. Toimintakyvyn menettäminen ja sairastuminen pelottavat, avuttomuus kaikkein eniten. Itse ikääntymiseen sen sijaan suhtaudun ihan mielenkiinnolla ja uteliaisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan pitänyt vanhenemista pelottavana. Toimintakyvyn menettäminen ja sairastuminen pelottavat, avuttomuus ka
No tämä nyt johtunee jostain muusta kun erittäin varhaisesta menopaussista. Oletko puhunut tästä terveydenhuollossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologiaa vastaan et voi taistella. Ota vaan nyt vastaan se, mitä tulee. Ja ole onnellinen, että teit lapset nuorena. Vaikka näin ei varmaankaan saisi sanoa, niin nykyinen ikuisesti kestävä nuoruus voi kaataa lapsihaaveet, kun hedelmällisyys tosiaan naisilla surkastuu nykyiseen elämän ihannemalliin nähden melko varhain.
Tämä on kummallinen ihannemalli. Naiset saattaa suorastaan suuttua, kun sanoo, että yli nelikymppinen on biologisesti isoäiti-iässä. Väitetään kovasti vastaan, vaikka totuus on, että biologiaa vastaan ei voi väitellä. Tai voi, mutta siinä väittelyssä häviää. Lopputulos on esimerkiksi lapsettomuus. Se voi olla tosiasiassa vain sitä, että lyhyt hedelmällinen ikä on mennyt ohi.
Juuri näin. Ymmärrän toki osittain, kuten kuvasitkin tuota ihannemallia. Pitää olla koulutukset, työurat, talot ja tavarat ja sitten aletaan miettiä lapsia. Jos joku tekee lapset jossain noiden välissä tai jopa ennen, on hän puheissa melkeinpä teiniäiti aina sinne 25 vuoden paremmalle puolelle asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan pitänyt vanhenemista pelottavana. Toimintakyvyn mene
Olen tästä kysynyt, mutta katsoivat, ettei ole tarpeen tutkia. Hieman kyllä ihmettelin mutta luotan toki ammattilaisen arvioon.
Mun kaverille tuli vaihdevuodet 37-vuotiaana.
Synnytti lapsen ja sen jälkeen ei kuukautisia enää tullut ja todettiin, että vaihdevuodet alkoi.
Eihän ne yleensä noin nuorena ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan pitänyt vanhenemista pelottavana. Toimintakyvyn menettäminen ja sairastuminen pelottavat, avuttomuus ka
Taidat olla lihava?
Mulla yöheräilyä ja -hikoilua jo 10 vuotta, mutta nyt vasta sain kierukan ja estrogeelin. Huisaa, miten olo on parantunut, paino pudonnut 10kg puolessa vuodessa. Ikää 47. Kuukautiset tulee silti, mutta ei enää mitään niagaraa, vaan pikkuhousunsuojalla pärjää.