Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuodet kolmevitosena

Vierailija
15.01.2025 |

Olen tässä vuodenvaihteessa kärsinyt erilaisista psyykkisistä ja fyysistä oireista ja Googlettelu antaa 35-vuotiaalle yhden yhdistävän tekijän kaikille oireille: esivaihdevuodet.

Olen jotenkin tosi tyrmistynyt. Lapset on tehty jo kahden- ja kolmenkympin välissä, mutta miten minulla on jo "mummotaudin" oireet, kun toiset ikätoverit vasta suunnittelee lapsia tai odottaa esikoisiaan.

Onko palstalla muita, joilla ensimmäiset vaihdevuosien merkit on tulleet näin aikaisin?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ne nyt kellään NOIN aikaisin ala?

Kyllä esivaihdevuodet voi alkaa, niistähän on usein jopa 10-12 vuotta siihen kuin menopaussi tapahtuu, eli kuukautiskierto loppuu. Tuo on iso ongelma, että esivaihdevuosista puhutaan niin vähän. Monet naiset luulee, että "vaihdevuodet" on jotain joka tulee sitten 50-vuotiaana tai vähän jälkeen. Mutta silloin keskimäärin tapahtuu menopaussi eli tulee viimeiset kuukautiset. Esivaihdevuodet on voineet alkaa jo 10 vuotta sitten tai ylikin, ja niihin liittyy erilaisia klassisia vaihdevuosioireita.

Tää on ihan totta. On hämmentävää, miten paljon keskitytään menopaussiin, joka itse asiassa on sekunnin murto-osan mittainen hetki. Se on se hetki, jolloin viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi. Tuon hetken ympärillä on vaihdevuodet, joka voi olla pitkäkin ajanjakso.

Vierailija
42/49 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat tosi yksilöllisiä asioita nämä vaihdevuosiasiat. Mummollani alkoi vaihdevuodet 40v. Minulla taas 56v. Esivaihdevuodet alkoivat minulla taas 51v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ainoa hoitomuoto hormonit? Tai tarvitseeko esivaihdevuosioireita edes hoitaa? Vai antaako vaan olla ja elää niiden kanssa?

Vierailija
44/49 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologiaa vastaan et voi taistella. Ota vaan nyt vastaan se, mitä tulee. Ja ole onnellinen, että teit lapset nuorena. Vaikka näin ei varmaankaan saisi sanoa, niin nykyinen ikuisesti kestävä nuoruus voi kaataa lapsihaaveet, kun hedelmällisyys tosiaan naisilla surkastuu nykyiseen elämän ihannemalliin nähden melko varhain.

Tämä on kummallinen ihannemalli. Naiset saattaa suorastaan suuttua, kun sanoo, että yli nelikymppinen on biologisesti isoäiti-iässä. Väitetään kovasti vastaan, vaikka totuus on, että biologiaa vastaan ei voi väitellä. Tai voi, mutta siinä väittelyssä häviää. Lopputulos on esimerkiksi lapsettomuus. Se voi olla tosiasiassa vain sitä, että lyhyt hedelmällinen ikä on mennyt ohi. 

Eikä ole. Jos meillä ei olisi ehkäisyä niin suurin osa saisi lapsia vielä +40-vuotiaana.

Vierailija
45/49 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen miettinyt, voisivatko useat päällekkäiset terveysongelmani johtua tästä. Olen vähän päälle 30, ja kuukautiset loppuivat itsekseen kahdeksan vuotta sitten (mitään ehkäisyä en ole käyttänyt, sillä en ole koskaan aloittanut sukupuolielämää). Ajatus vaihdevuosista ei haittaa minua yhtään, olisi pelkästään mukavaa saada ongelmille harmiton ja luonnollinen selitys. Myös luustoni on murtumahistorian perusteella tavanomaista heikommassa kunnossa, joten sekin kyllä täsmäisi. Olisi mukava kuulla lisää muiden kokemuksia!

Itse kyllä vaatisin tutkimuksia noilla oireilla. Ei ole normaalia kuin anorektikolle tuollainen. Muilla se todennäköisesti tarkoittaa jotain sairautta.

Vierailija
46/49 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat tosi yksilöllisiä asioita nämä vaihdevuosiasiat. Mummollani alkoi vaihdevuodet 40v. Minulla taas 56v. Esivaihdevuodet alkoivat minulla taas 51v.

Voisiko tässäkin olla takana myös elintason nousua ja ravintomme parantumista, kuten tyttöjen kuukautisten alkamisen aikaistumisessa?

Vierailija
47/49 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ainoa hoitomuoto hormonit? Tai tarvitseeko esivaihdevuosioireita edes hoitaa? Vai antaako vaan olla ja elää niiden kanssa?

Ei ole pakko hoitaa mitenkään, jos oireiden kanssa pärjää. Joillain oireita tuskin huomaa, toisilla ne ovat lähes invalidisoivia

Vierailija
48/49 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen miettinyt, voisivatko useat päällekkäiset terveysongelmani johtua tästä. Olen vähän päälle 30, ja kuukautiset loppuivat itsekseen kahdeksan vuotta sitten (mitään ehkäisyä en ole käyttänyt, sillä en ole koskaan aloittanut sukupuolielämää). Ajatus vaihdevuosista ei haittaa minua yhtään, olisi pelkästään mukavaa saada ongelmille harmiton ja luonnollinen selitys. Myös luustoni on murtumahistorian perusteella tavanomaista heikommassa kunnossa, joten sekin kyllä täsmäisi. Olisi mukava kuulla lisää muiden kokemuksia!

Itse kyllä vaatisin tutkimuksia noilla oireilla. Ei ole normaalia kuin anorektikolle tuollainen. Muilla se todennäköisesti tarkoittaa jotain sairautta.

Ehkä se olisi tarpeen. En vain koskaan ole tullut pitäneeksi tuota tärkeänä, koska en suurin surminkaan halua lisääntyä. On kyllä korkea kynnys kysyä terveydenhuollosta, kun viimeksikään eivät sanoneet sitä eikä tätä.

Vierailija
49/49 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pärjäät, et tarvitse mitään hoitoa. Jos et pärjää, siis jos oireet haittaavat elämääsi / jaksamistasi, hae apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme