Kantorinkkojen omistajat!
Ostin meille juuri Deuterin kid Comfort II -kantorinkan, kun rintareppu jäi pieneksi ja jotenkin haluaisin kuopuksen saada menoon mukaan kannossa. Rinkka tuntuu tosi hyvältä kantaa ja lapsi tuntuu viihtyvän hyvin.Eli tuskin maltan odottaa että pääsen oikeen tosissani rinkan kanssa reissuun.
Nyt siis haluaisin kuulla kokeneempien kokemuksia rinkoista. Mitä kaikkea ootte tehnyt lapsi selässä? Miten isoja lapsia ootte siinä pitäneet? Me koitettiin 3v. tyttöämme ja hyvin meni. Entä saako lapsi nukuttua rinkassa?
Tämmösiä kysymyksiä tuli mieleen, oon tosi iloinen jos jaksatte kirjotella omia kokemuksianne!
Kommentit (6)
Meillä on ollut rinkka käytössä siitä lähtien kun lapsi oli 10kk, nyt on 2,5v.
Käytetty ollaan metsäretkillä, kaupungilla, päivävaelluksilla tunturissa, yleisötapahtumissa, sauvakävellyt olen tai muuten lenkkeillyt lapsi selässä, kerran kokeiltiin hiihtämistä, mutta se oli turhan kylmää kyytiä, ahkio on siihen parempi;)
Loistava ostos ollut kaikinpuolin ja painorajoista ei tarvitse välittää, rinkka kyllä kestää jos vaan itse jaksaa kantaa.
Lapsonen, muutoin huonouninen, on oikein tyytyväisenä nukkunut päikkärit rinkassa, ollaan niskan tukena käytetty sellaista lasten autoissa käytettävää niskatukea.
Aiemmin olin käyttänyt rinkkaa aupairina ollessani ja silloin myös 2v. pikkuneiti nukkui hyvin rinkassa, kun 3 vuotiaan isoveljen kanssa käveltiin pitkin metsiä.
Kannattaa ensin totuttaa pienissä erissä kerrallaan ja alkuun meidän äiti- vaihetta elellyt ihmisen alku suostui olemaan vain äitin kannettavana:)
Esikko ei enää mahdu (painonsa puolesta kyllä), mutta on jo liian pitkä (4,5v.) Tulossa oleva pikkukakkonen pääsee kyytiin heti kun osaa kunnolla istua.
Rinkan kanssa ollaan kesällä käyty päivävaelluksilla maastossa, jossa ei ole valmiita teitä esim. rattaille. Jatkossa on kiva päästä esikoisen (joka jo osaa arvostaa kiipeilemisen riemuja) kanssa vähän haastavammille metsäpoluille kävelemään, kun ei tartte miettiä, miten pikkukakkonen kulkee mukana.
Talvella käyttöä on ollut enemmän, murtsikkahiihtolenkit onnistuu mukavasti lapsi selässä, kunhan valitsee ladut sieltä ei niin vaativasta päästä (eli hiihtäjä varoo, ettei kaadu). Talvella kannattaa katsoa lapsen vaatetus tosi tarkkaan, liikaa ei voi pukea!!! Paikoillaan istuva tenava paleltuu tosi helposti, vaikkei olisi kova pakkanenkaan. Samoin talvella auringonpaisteessa kannattaa suojata lapsen silmät, kun lumi tuppaa heijastamaan aika kirkkaasti. Olenpa nähnyt lapissa jopa muutaman laskettelijan lapsi selässään, itse emme ole moiseen uskaltautuneet, kun se kaatumisen pelko kuitenkin kummittelee mielessä.
Parhaat hetket on ollut meren/järven jäällä auringonpaisteessa sivakoidessa, esikoinen tykkäsi kovasti ottaa päikkärit repussa ja yleensä nukahti keinuvaan liikkeeseen tosi nopeasti.
Ja en kyllä voisi elää ilman sitä! ;)
Meidän poika 1 v. ja retket pitenevät sitä mukaa kun ikää tulee. Olen tehnyt paljon niinkuin edelliset kirjoittajat, vaeltanut, hiihtänyt pikkupakkasella n.max 5 km kerrallaan, lumikenkäillyt tehnyt pihan lumityöt yms. Matkustaessa rinkka oli aivan ykkönen. lentokentällä homma sujui kuin rasvattu kun tenava sai katsella maailmaa korkealta ja matkalla kulki nähtävyyskohteissa yms. Aina on myös nukkunut, tosin sitten pieni niskatyyny tarpeellinen ettei pää heilu kovin kauaa sivusuunnassa. Olen tehnyt kaulahuivistakin tällaisen tyynyn.
Mulla joulusiivouksista ja ruokien laitosta ei ois tullu mitään ilman rinkkaa myöskään. Oli mukava tehdä hommia kun ei tarvinu ihn koko ajan juosta lapsen perässä...;) Olo oli kuin afrikkalaisella.
Meidän poika aivan rakastaa rinkkaa kun saa tosiaan olla niin korkealla. Paremmin viihtyy kuin rattaissa.
ei muuta ku menoks!
deux
Reilut 1,5-vuotias viihtyy hyvin kantorinkassa, just samanmerkkinen on kuin teilläkin. Sauvakävelen puolen tunnin reissuja näin talvella, hiihtämään en taida uskaltautua, koska pelkään kaatuvani - lapsi selässä muuttaa selvästi omaakin tasapainoa.
Laskettelurinteistä kannattaa ehdottomasti pysyä poissa (ellei se jopa ole kiellettyäkin), tapaturmariski on suuri ja vammat sitten ihan eri luokkaa kuin kotipihalla omin jaloin pyllähtäessä. Rinkkaillessahan on tarkoitus reippailla turvallisesti lapsen kanssa eikä altistaa häntä turhille riskeille:) Keväämmällä ajattelin kyllä rinteiden ala-asemilla tepastella...
Kesällä voisi mennä jonnekin " yleisötapahtumiin" /konsertteihin, joissa ois vaunujen kanssa vähän tientukkona eikä lapsi sieltä alhaalta mitään näkiskään.
kun sen ostin ja käytin sitä lähinnä silloin, kun lähdettiin koiraa käyttämään (pitkilläkin) metsälenkeillä tai ulkona " pikaisesti" . Myös Rukalla liikuttiin talvella freestylen mm-kisojen tungoksessa mielummin Ergon kuin rattaiden kanssa. Nyt 1v poika matkustaa Ergossa. Kaupungille lähtiessäni otan mieluummin Ergon autoon mukaan, kuin rattaat.
Kyllä Ergossa ainakin lapsi voi nukkua, varmasti sinunkin rinkassa. Melkein säätö kuin poikkeus, et lapsi nukahtaa liikkeeseen. ;) Ainakin pienempänä.