Entä jos työuupumus iskee kesken koeajan?
Minulla on pitkä koeaika työn erityisluonteen vuoksi. Nyt olen uupunut, mutta uskaltaako tästä mennä lääkärille edes valittamaan, jos kuitenkin syy tulee työnantajan tietoon? Koeajalla ei kummosta syytä tarvita potkuihin.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
UUpUnUt jo parissa viikossa. 🤣😂
#naiset
Voi naurattaa niin pitkään että sattuu omalle kohdalle, jos on pää syvällä siellä minne aurinko ei paista eikä osaa asettua toisen ihmisen asemaan vähimmisdäkään määrin. Meillä jokaisella on painolastia jo edeltävästä elämästä ja joskus uupumus iskee jälkikäteen, kun uudessa työssä on rankkaa. Alun opettelu ei ole mitään leikkiä, jos työ on vaativaa, muistan itse miten loppu olin aloittaessani nykyisessä työssä. Pitäisi pystyä erottamaan, onko kyse vain alkustressistä vai onko työtä oikeasti liikaa.
Ainakaan et ole arkisin töissä koska nytkin roikut täällä. Ei ole edes lounasaika.
Sitten sinä lopetat siellä itse tai haet sairaslomaa etkä saa jatkoa. Ei ole mitään järkeä, että jatkaisit siellä, jos et kestä koeaikaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#naiset
Voi naurattaa niin pitkään että sattuu omalle kohdalle, jos on pää syvällä siellä minne aurinko ei paista eikä osaa asettua toisen ihmisen asemaan vähimmisdäkään määrin. Meillä jokaisella on painolastia jo edeltävästä elämästä ja joskus uupumus iskee jälkikäteen, kun uudessa työssä on rankkaa. Alun opettelu ei ole mitään leikkiä, jos työ on vaativaa, muistan itse miten loppu olin aloittaessani nykyisessä työssä. Pitäisi pystyä erottamaan, onko kyse vain alkustressistä vai onko työtä oikeasti liikaa.
Jos haastattelussa väität olevasi ammattilainen ja osaat työsi olet valehdellut.
Jos on todella ns vaativa asiantuntijatyö, voi neuvotella jopa koeajan lyhyemmäksi tai kokonaan pois. Ainoastaan suorittavissa töissä se on pitkä.
Vierailija kirjoitti:
On minulla vapaa-aikakin. En istu tv:n ääressä iltaisin vaan elän elämääni. Ei se ennen ole työhön vaikuttanut.
Työni on näyttöpäätetyötä ja henkisesti kuormittavaa. Työtä on liikaa yhdelle ihmiselle.
-ap-
Työtä on liikaa sinulle, mutta ei välttämättä naapurillesi. Vaikka meitä kuinka yritetään tasapäistää ja samalla laskea tuottavuutta, meissä on eroja. Toinen pystyy johonkin helpolla ja sinä vaivoin, kuitenkin teille tulisi maksaa sama palkka, vaikka olet jo koeajalla sairasloman tarpeessa. Vaihda vähemmän kuormittavaan työhön, silloin et kuormitu niin paljoa ja firma voi etsiä työhön sopivamman työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn erityisluonteen? Naurattaa saatana vammaisten tukityöt.
Teinit voisi taas poistua täältä.
Olen pahoillani etten jaa täällä yksityiskohtia siitä mitä teen työkseni. En todellakaan halua että kukaan tunnistaa minua.
-ap-
Olet kaiken lisäksi vainoharhainen.
Ei tarvitse olla. Jos ala on pieni, helppo tässä maassa keksiä kenestä kyse. Esimerkiksi oma työni sellaista, että ei moni yritys tee ja helppo ymmärtää, kuka vasta aloittanut, jos kollega sattuu lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on todella ns vaativa asiantuntijatyö, voi neuvotella jopa koeajan lyhyemmäksi tai kokonaan pois. Ainoastaan suorittavissa töissä se on pitkä.
Ei se näin ole, kyllä monilla asiantuntija-aloilla puolen vuoden koeaika on ihan vakio. Kun on iso satsaus firmalta, niin se haluaa varmistaa, ettei tullut hankittua sutta ja sekundaa.
Työnantaja voi pidentää koeaikaa, jos työntekijä on ollut koeaikana pois töistä 1) sairauden; tai 2) perhevapaan vuoksi. Koeaikaa voi tällöin pidentää kuukaudella jokaista poissaoloon sisältyvää 30 kalenteripäivää kohden. Käytännössä koeaika siis jatkuu kuukaudella jokaista yhteensä kuukauden poissaoloa kohden. Lain mukaan koeaika on maksimissaan 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#naiset
Ei ole työnantajan asia kantaa sitä painolastia. Työnantajan asia on maksaa palkkaa tehdystä työstä. Kaikki ei vain kykene joka hommaan, mutta aivan kuten tässä, se oma itsetunto ei kestä sen myöntämistä. Ihan normaalia tänä voimaantumosen aikakautena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#naiset
Jos haastattelussa väität olevasi ammattilainen ja osaat työsi olet valehdellut.
Tuleeko jollekin vielä yllätyksenä, että ammattilainenkin joutuu käyttämään useita uusia järjestelmiä työpaikkaa vaihtaessaan? Tietysti pitää rehellisesti kertoa mitä osaa ja mitä ei, mutta ei sellaista työntekijää löydykään, joka kaiken osaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se näin ole, kyllä monilla asiantuntija-aloilla puolen vuoden koeaika on ihan vakio. Kun on iso satsaus firmalta, niin se haluaa varmistaa, ettei tullut hankittua sutta ja sekundaa.
Kova tekijä pystyy neuvottelemaan työsopimuksen täysin haluamakseen. Itse olen esim aina vaatinut täydet lomat töihin tullessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen varmistus tehdään soittamalla tarpeeksi monelle suosittelijalle.
Luulet olevasi korvaamaton mutta mitä sitten kun saat potkut tai otat loparit? Tuleeko maailmanloppu koska et ole niitä töitä tekemässä???
Ei tuollaisen työn tekijät roiku av:llä. Ikivanha trolli tämä on.
Moni kuvittelee että kun on tutkinto taskussa, silloin on valmis työelämään. Moni taas ei kuvittele että onko itsellä resursseja tehdä sitä työtä johon kouluttautuu. Meillä on tässä maassa ihan hirveästi koulutettuja ihmisiä jotka eivät kykyäene koskaan tekemään sitä työtä jolle ovat kouluttautuneet.
Itsepä olet allekirjoittanut työsopimuksen jossa on lainvastainen koeaika.
Olet kaiken lisäksi vainoharhainen.