Päänahan kosteutus
Onko mitään luontaistuotetta jolla saa kosteutettua helposti ärtyvän, yhtä aikaa kuivan ja rasvaisen päänahan? Olen kokeillut kaikkia markettien ja apteekkien tököttejä vuosikymmenien varrella eikä mikään tehoa ja ongelma vain pahenee iän myötä! Nyt haluaisin tietää onko mitään luonnontavaraa, ilman sadan kilometrin ainesosaluetteloa? Joka oikeasti koteuttaa!
Kommentit (21)
Oletko käynyt ihotautilääkärillä? Taliköhnä? Hormonit epätasapainossa?
On. Vastaukseni saanee alapeukkuja, mutta kirjoitan silti. Päänahan kuivuus, ärtyneisyys, paha haju ja nopea rasvoittuminen johtuu usein siitä, että sitä pestään liian emäksisillä aineilla. Kun haluat palauttaa päänahan happamuuden, käytä siis happamia aineita. Erittäin hyvä ja halpa konsti tähän on se, että huuhtelee päänahan ja hiukset laimennetulla etikalla pesun jälkeen. Voit kokeilla vaikka sellaista suhdetta, että etikkaa on 1 osa ja vettä 3 osaa. Anna vaikuttaa pikku hetki ja huuhtele. Sain itse tämän vinkin, kun asuin vuosia maassa, jossa on todella kalkkista vettä. Päänahka meni ihan hirveään kuntoon. Yritin hoitaa sitä rasvaamalla, mutta paheni vain, koska se rasvahan pitää sitten pestä pois useammalla sampoopesulla.
Mä pesen hiukset nykyään vain Lactolinella, se on sopivan hapanta ja jättää hiuksetkin mukavan kuohkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vinkki. Ota joka päivä ruokalusikallinen rypsiöljyä eli vaikka ennen aamiaista kulautat kurkkuun. Se auttaa sisäisesti kosteuttaa ihoa sekä auttaa terveyteenkin muuten. Tutkittu juttu. Kokeile.
Älä myöskään pese usein hiuksia ja osta joku hyvä shampoo kampaajalta.
Toi hiusten pesemättömyys on muuten huonoin vinkki ikinä jos on yhtään taipumusta vaikka lievään psoriin tai päänahkan kutinaan.
Ilman mitään diagnooseja, pesemättömyysvinkkeja tms - onko olemassa jokin kosteuttava luontaistuote?
Vierailija kirjoitti:
Ilman mitään diagnooseja, pesemättömyysvinkkeja tms - onko olemassa jokin kosteuttava luontaistuote?
Tuo etikka.
Oletko varma ettei kyseessä ole seborrea?
Taliköhnään voi auttaa etikkahuuhtelu. Kuivaan päänahkaan joku öljysampoo.
Kotimaisella luonnonkosmetiikkaa myyvällä Twistbellä on hyviä tuote ja hoitovinkkejä https://twistbe.fi/blogs/twistbe-blogi/paanahan-kutina-kuivuus-ja-hilse…
Kannattaa satsata sellaisiin shampoihin, jotka hoitavat päänahkaa. Itselläni on päänahka erittäin herkkä reagoimaan ja olen kyllä löytänyt sille sopivia shampoita, valikoimaa on nykyisin tosi paljon. Ja hoitoaine on myös tärkeä, itselleni sopii parhaiten se, että en koskaan laita hoitoainetta päänahkaan, vaan sivelen sitä hiusten latvoihin.
Vierailija kirjoitti:
Taliköhnään voi auttaa etikkahuuhtelu. Kuivaan päänahkaan joku öljysampoo.
Minulla auttoi etikkahuuhtelu just tuohon kuivaan päänahkaan. Oli niin kuiva, että oli haavaumiakin. Taliköhnästä ei kokemusta.
Oletko kokeillut ACOn Dry Scalp Treatment kosteuttavaa geeliä? Minulla auttaa kutinaan ja hilseeseen. Myös ystäväni pääsi tällä tuotteella hilseestä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Suolaliuos (1 rkl 1 litraan) ja etikkaliuos. Teepuuta, kamomillaa ja rosmariiniakin voi kokeilla.
Ei ole luonnontuote mutta System 4 Oil Cure Scalp Treatment. Tekee hiuksista ilmavammat, vähentää talia ja kuivia päänahkahiutaleita eikä kuivata.
Onko ongelma vain pakkasten tultua? Kannattaa mitata huoneen ilmankosteus. Kuiva ilma kuivattaa ihoakin. Minä laitoin ilmankostuttimen ja pääsin eroon kuivasta ihosta ja vuotavasta, tukkoisesta nenästä. Päänahkakin lopetti kutinan. Varsinkin öisin makkarissa on ihan hyvä olla 35-40% kosteus ja herätessä onkin sitten yllättävän hyvä olo.
Näihin ketjuihin tulee aina niitä jotka ei lue aloitusta tai lukee osan, ja sit höpisee jotain mitä ei kysytty. Jokainen vissiin haluaa olla viisas neuvoja.
Mutta joo, vastaan kysymykseen: kookosöljyä, jojobaa ja rosmariinia suositellaan. Löysin joskus yhdestä nettikaupasta superhyvän öljyn joka ei ollut mikään noista mutta olen unohtanut sekä kaupan että öljyn nimen!
Millä shampoolla peset ja kuinka usein? Huuhteletko kunnolla ja mikä on veden lämpötila?
Vierailija kirjoitti:
Näihin ketjuihin tulee aina niitä jotka ei lue aloitusta tai lukee osan, ja sit höpisee jotain mitä ei kysytty. Jokainen vissiin haluaa olla viisas neuvoja.
Mutta joo, vastaan kysymykseen: kookosöljyä, jojobaa ja rosmariinia suositellaan. Löysin joskus yhdestä nettikaupasta superhyvän öljyn joka ei ollut mikään noista mutta olen unohtanut sekä kaupan että öljyn nimen!
Aika turha on suositella mitään kosteutusta päänahkaan, jos se pestään fairylla.
Hedelmät, marjat, pähkinät, siemenet sisältävät myös öljyjä. Oliiviöljyä jotkut käyttävät päänahkaansa, myös lämmitettynä.
Shampoo kannattaa vaihtaa kosteuttavaan shampooseen. Myös XZ-öljyhoito auttaa.
Hyvä vinkki. Ota joka päivä ruokalusikallinen rypsiöljyä eli vaikka ennen aamiaista kulautat kurkkuun. Se auttaa sisäisesti kosteuttaa ihoa sekä auttaa terveyteenkin muuten. Tutkittu juttu. Kokeile.
Älä myöskään pese usein hiuksia ja osta joku hyvä shampoo kampaajalta.