Teen kotonani itselleni hotelliaamiaisen/brunssin. Mitä kaikkea siihen tekisin?
Ainakin ehdottomasti tietenkin:
- munakokkelia
- lihapullia, pekonia ja bratvurstia
- paistettua sipulia ja uunissa paahdettuja kasviksia (paprika, kesäkurpitsa, sieniä, tomaatti)
- katkarapusalaatti (skagen-tyylinen)
- raikas salaatti, jossa juustoa ja viinirypäleitä
Ihan kaikkea saa ehdottaa. Minä teen ainakin nuo ja jos jotain haluan niin lisään.
Pidän itselleni kotona virkistyspäivän jolloin sallin itselleni kaikkea ihanaa.
Kommentit (35)
Kuulostaa ihanalta idealta! Itse tehty hotelliaamiainen tai brunssi kotona on loistava tapa hemmotella itseään ja nauttia kiireettömästi aamusta. Tässä on muutamia ideoita, joilla saat monipuolisen ja herkullisen brunssin:
1. Munakas / Scrambled eggs
Koko aamiainen tarvitsee aina herkullisen munakkaan tai scrambled eggsin. Voit tehdä sen perinteisesti tai kokeilla lisäämällä esimerkiksi sieniä, pinaattia, fetaa tai pekonia.
Voit myös tehdä ranskalaisia munakkaita, joissa munat ovat pehmeitä ja vähän juoksevia, aivan kuten oikeassa hotellissa!
2. Pannukakut tai vohvelit
Tarjoile itsetehtyjä pannukakkuja tai vohveleita, ja päälle vaahterasiirappia, tuoreita marjoja (esimerkiksi mustikoita tai mansikoita), sekä kermavaahtoa tai jogurttia. Voit myös kokeilla lisätä pähkinöitä tai suklaahippuja taikinaan.
3. Leipä ja levitteet
Leivo itse tai osta tuoretta leipää vaalea leipä, croissantit tai täysjyväleipä toimivat hyvin.
Tarjoile esimerkiksi avokadotahnaa, tuorejuustoa, voita, hunajaa ja erilaisia marmeladeja.
4. Jogurtti ja granola
Laadi pieni jogurttibuffet: laita kulhoon kreikkalaista jogurttia ja tarjoa sen kanssa granolaa, pähkinöitä, siemeniä, marjoja ja hunajaa.
5. Hedelmäsalaatti
Raikas hedelmäsalaatti tuoreista hedelmistä, kuten appelsiineista, mangoista, omenoista, viinirypäleistä ja ananaksista on loistava lisä. Voit maustaa sen hieman mintulla tai limetillä.
6. Vihreä salaatti tai raikas smoothie
Jos kaipaat jotain kevyempää, vihreä salaatti on täydellinen. Voit lisätä siihen esimerkiksi avocadoa, kurkkua, tomaattia ja pähkinöitä.
Toinen hyvä vaihtoehto on smoothie, johon voit käyttää esimerkiksi banaania, marjoja, pinaattia ja kauramaitoa.
7. Lämpimät juomat
Koko brunssiin kuuluu tietenkin kuuma juoma, kuten kahvia, teetä tai vaikka matchaa. Voit myös tehdä kaakaota tai valmistaa tuoretta mehua (appelsiini- tai omenamehua on aina hyvä valinta).
8. Erilaiset leikkeleet ja juustot
Voit tarjota leikkeleitä, kuten kinkkua, lohta tai kalkkunaa, ja juustoja esimerkiksi brie, cheddar, emmental tai vuohenjuusto.
Jos haluat tehdä brunssista vähän "fiinimmän", voit lisätä myös oliiveja, suolakurkkua tai pikkelssejä.
9. Briossi ja tuore voi
Jos haluat lisää luksusta, paista briossileipää ja tarjoile se tuoreen voin ja hillon kanssa. Se tuo tunnelmaa.
10. Jälkiruoka
Jos brunssi on oikein juhlahetki, voit lisätä myös jälkiruoan, kuten marjapiirakan, croissantin tai vaikkapa suklaakeksejä.
Kun suunnittelet brunssia, muista miettiä myös esillepanoa kauniisti asetellut annokset, kuten erilaiset lautaset ja kupit, voivat nostaa tunnelmaa ja tehdä brunssista erityisen.
Onko jotain erityistä, mitä haluaisit tuoda mukaan brunssiin, tai jokin tietty ruokaa, jota kaipaat?
Hotelliaamiaisen ideahan on siinä, että siihen kootaan erilaisia aamiaistarvikkeita, joita eri maissa syödään, jotta kaikille ympäri maailmaa tuleville hotellivieraille löytyisi tuttuja vaihtoehtoja. Runsauden tarkoitus ei siis ole, että kaikkea mahdollista pitäisi syödä. Vaikka juuri niin suomalaiset toimivat ja sitten jättävät puolet ottamastaan syömättä, koska ovat ihan ähkyjä.
Omaan buffetiin siis tietysti tulee vain niitä ruokia, joita haluaa syödä, eikä koko maailman aamiaistarjontaa. 😅
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihanalta idealta! Itse tehty hotelliaamiainen tai brunssi kotona on loistava tapa hemmotella itseään ja nauttia kiireettömästi aamusta. Tässä on muutamia ideoita, joilla saat monipuolisen ja herkullisen brunssin:
1. Munakas / Scrambled eggs
Koko aamiainen tarvitsee aina herkullisen munakkaan tai scrambled eggsin. Voit tehdä sen perinteisesti tai kokeilla lisäämällä esimerkiksi sieniä, pinaattia, fetaa tai pekonia.
Voit myös tehdä ranskalaisia munakkaita, joissa munat ovat pehmeitä ja vähän juoksevia, aivan kuten oikeassa hotellissa!
2. Pannukakut tai vohvelit
Tarjoile itsetehtyjä pannukakkuja tai vohveleita, ja päälle vaahterasiirappia, tuoreita marjoja (esimerkiksi mustikoita tai mansikoita), sekä kermavaahtoa tai jogurttia. Voit myös kokeilla lisätä pähkinöitä tai suklaahippuja taikinaan.
3. Leipä ja levitteet
Leivo itse tai
Työnnä tekoälyvastaukset perseeseesi, kiitos
3 tölkkiä vahvaa lonkeroa
3 tölkkiä Sandelsia
1 salmarisnapsi
4:jää erilaista laadukasta leikkelettä ja raikkaita voileipiä.
Lasi appelsiinimehua ja vettä, kulhollinen ruiskaurapuuroa, lasi piimää, kuppi kahvia ja kaurakeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ensin siivoan kodin todella puhtaaksi edellispäivänä. Haluan raikkautta ja puhtaat lakanat. Teen aamiaista varten valmistelut, että olisi mahdollisimman helppoa.
Käyn sitten seuraavana aamuna lähelläni sijaitsevassa avannossa ja saunassa. Kun sieltä tulen teen aamiaisen valmiiksi ja nautin.
Olisipa vielä ystävä jonka kanssa jakaa mutta menee se itsekseenkin hyvän ohjelman parissa.
Ap
Missä tämä aamiainen nautitaan.. voisi olla kiinnostuneita liittymään seuraa,,
Minä en oikein pidä letuista ja pannukakuista enkä välitä niin kauheasti makeastakaan. Juuri joku pannacotta marjoilla menisi mutta katsotaan menisinkö kuitenkin vain suolaisella.
Tykkään niin paljon rehdistä ja täyspainoisesta ruoasta, että jos en söisi yksin niin voisin ehdottomasti lisätä vielä jotain palvikinkkua tai muuta ihanaa leikkelettä tuohon. Taidankin käydä kauppahallissa ja sieltä ostaa tarpeet aamiaiselle, ainakin lihat, munat ja juuston.
Tuo lohitartar Maalahden limpulla taitaa tulla lisäksi menuuni. Muuta leipää ei tarvitsekaan.
Ai että. Viikonloppuna sitten.
Asun Tampereen seudulla. Täytyy nyt katsoa kutsunko seuraa vai olenko itsekseni. En ihan ketä vain halua minua häiritsemään mutta uusiin ihmisiin olisi kyllä tarpeellista tutustua.
Ap
Kotijuusto/Leipäjuusto listalle lisäksi. Leipäjuuston kanssa tyrnihilloa, herkullista!
Kyllä on mainio idea tuo hotellibrunssi. Kun elää muuten terveellisesti, voi nauttia joskus hyvällä omatunnolla
herkkuja. Itse laittaisin vielä muutaman suklaakonvehdin jälkkäriksi.
Kaviaari, shamppanja, hummeri. Siinä tärkeimmät, Scandicissa noita ei varmaan näy mutta käykää joskus paremmissa hotelleissa
- Pakastecroissantteja
- Inkiväärishotti
- Kahvia
- Jotain tuoretta herkkuleipää (itse leivottuja sämpylöitä? juurileipä leipomosta tai kaupasta?)
- Bonuksena cocktailpiirakoita ja munavoita
- Vähän jotain makeaa (voi olla vaikka smoothie, keksejä, turkkilaista jugurttia...)
Amerikkalaiset pannukakut tai lätyt ois myös ihan kiva, mutta vaatii pienen panostuksen eikä niitä syödessä jaksa paljon mitään muuta.
Itse tekisin munakokkelin sijaan uppomunia. Mistä tulikin mieleen, että voisi joku päivä herkutella niillä.