Keksiikö teidän muiden 4 vuotiaat itse tekemistä itselleen
Kommentit (9)
kaksi ei ole tuon ikäisenä keksinyt itselleen tekemistä kuin pikkuhetkiksi kerrallaan, yksi taas leikki yksin ja pehmoeläintensä kanssa jo 2-vuotiaana.
eikä hetkeäkään kulu kotona, etteivät leikkisi keskenään jotain. Menee aika riehumiseksi välillä, sitten houkuttelen heidät piirtämään tai laitetaan pikkukakkonen päälle. Mutta eivät kaipaa kyllä minua seuraksi muuhun kuin lautapeleihin, niistä tulee kahdestaan pelatessa vain riita.
välillä on toki päiviä jolloin " ei ole mitään tekemistä" mutta silloin mietitään yhdessä mitä lapsi vois tehdä tai saatan sanoa ettei joka hetki tarvi ollakaan tekemistä - välillä voi ihan vaan olla.
Joskus saattaa unohtua hetkeksi puuhailemaan jotain oma-aloitteisesti. Hän on ainoa lapsemme ja olemme aina puuhanneet hänen kanssaan paljon - en tiedä onko sillä vaikutusta.
Kirjoitimme eräs päivä hänen kanssaan lappusille " tekemisiä" (piirustus, palapelit ym. tuli noin 20 eri puuhaa. Sieltä hän innolla ottaa itselleen tekemistä (ja tekeekin), silloin kun me vanhemmat teemme jotain muuta.
Tuntuu vaan olevan aika haaste ainakin meidän vikkaalle ja energiselle 4-vuotiaalle :)
t. 5
pikkuveljen pitää tehdä juuri kuten hän sanoo... Itsekseen katsoo vaan videoita tai hetken piirtää... Pikkuveli taas puuhailee itsekseen vaikka kuinka ja paljon, samoin vauva 6 kk!!!
Seuraavat lapset osanneet keksiä itselleen puuhaa ja viihtyneet hyvin myös yksinkin jo ihan pienestä asti.
Meidän hiukan alle 4 v vain katselisi telkkaria tai pelaisi dvd kids -pelejä, jos annettaisiin. Sitten kun telkkari suljetaan, on heti kyselemässä " äiti mitä mä tekisin" . Leikkeihin haluaa äidin tai isän kaveriksi. Ainoa lapsi siis.
Vierailija:
Joskus saattaa unohtua hetkeksi puuhailemaan jotain oma-aloitteisesti. Hän on ainoa lapsemme ja olemme aina puuhanneet hänen kanssaan paljon - en tiedä onko sillä vaikutusta.Kirjoitimme eräs päivä hänen kanssaan lappusille " tekemisiä" (piirustus, palapelit ym. tuli noin 20 eri puuhaa. Sieltä hän innolla ottaa itselleen tekemistä (ja tekeekin), silloin kun me vanhemmat teemme jotain muuta.
Piti vielä lisätä, että meidän vain katsoisi videoita tai olisi tietokoneella. Jos nuo kielletään, niin ei leiki mitään, vaan alkaa mankua minua leikkimään mukaan.