Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elarin määrä kun toinen lähes tuloton?

Vierailija
13.01.2025 |

Jos teini asuu pelkästään sillä vanhemmalla jolla on tosi pienet tulot (on sairaana ja työtön) ja toisella vanhemmalla on taas suurehkot tulot. Niin kuinkahan iso elatusmaksu voi olla kuukaudessa?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti haluaa eron miehestä mutta ei miehen lompakosta.

Ja mies haluaa eron lapsistaan. Vai muuttuivatko ne lapset yhtäkkiä vain eksän lapsiksi?

Vierailija
42/49 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on jälleen kerran niin saatanan törkeä keskustelu VANHEMMUUDESTA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän varakas ottaisi tuollaista diiliä. Mielummin hakee viikko per viikko yhteishuoltajuuden jolloin ei tarvitse maksaa kuin pienehkö "tasaus". Jollain 5000€ kuukausituloilla elatusmaksu olisi helposti 500-700€/kk, jos lapsi asuu vain köyhällä vanhemmalla, yhteishuoltajuudessa selviäisi parilla sadalla..

Vierailija
44/49 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mies haluaa eron lapsistaan. Vai muuttuivatko ne lapset yhtäkkiä vain eksän lapsiksi?

Joissakin tapauksissa kyllä. Kävin pitkän ja kalliin prosessin saadakseni lapseni asumaan luokseni ja minulla oli se todistusvelvollisuus että olen kyllin hyvä vanhempi. Lapsen äidin ei tarvinnut missään prosessin vaiheessa vastata tiettyihin kysymyksiin, kun oletettiin, että äiti tietää ne automaattisesti. Ja se olin minä jonkun piti toimittaa näyttö, esim pitämistäsi vanhempainvapaista, sairauslomapäivistä, kun lapsi oli sairas, jne. Järjestelmään on sisään rakennettuna se, että äiti voi automaattisesti omia lapsen itselleen, esim muuttamalla pois yhteisestä kodista lapsen kanssa.

- isä, lähivanhempi

Vierailija
45/49 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän varakas ottaisi tuollaista diiliä. Mielummin hakee viikko per viikko yhteishuoltajuuden jolloin ei tarvitse maksaa kuin pienehkö "tasaus". Jollain 5000€ kuukausituloilla elatusmaksu olisi helposti 500-700€/kk, jos lapsi asuu vain köyhällä vanhemmalla, yhteishuoltajuudessa selviäisi parilla sadalla..

Hakee? Mistä sitä vuorovanhenmuutta anotaan? 

Vierailija
46/49 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juridiikka ei tunne termiä, vuoroviikot. Tapaamis- ja elatussopimus ovat kaksi täysin eri asiaa ja niitä ei pidä sotkea keskenään. Vuoroasumisessa huomioidaan vain ja ainostaan luonapitovähennys, joka on täysmääräisenä noin 50e/kk eli elatus voi olla myös viikko viikko vanhemmuudessa tuon yli 500e. 

Vierailija
47/49 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä tienaa 4700 e kk bruttona tosin ja 12 v elari on 240 e kk. Olen työtön ja tulona työmarkkinatuki ja tt tuki jota lapsikin saa. Isällään ei voi eikä halua asua väkivallan takia. Eikä isänsä edes haluaisi lapsen kanssa asua, omia harrastuksia ja menoja on joka pvä 22-23 asti. 

Surettaa kun aina ehdotetaan isällään asumista kun kerron tilanteesta. Kaikilla ei ole sellaista isää joka haluaisi asua lapsensa kanssa. 

Vierailija
48/49 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin tapauksissa kyllä. Kävin pitkän ja kalliin prosessin saadakseni lapseni asumaan luokseni ja minulla oli se todistusvelvollisuus että olen kyllin hyvä vanhempi. Lapsen äidin ei tarvinnut missään prosessin vaiheessa vastata tiettyihin kysymyksiin, kun oletettiin, että äiti tietää ne automaattisesti. Ja se olin minä jonkun piti toimittaa näyttö, esim pitämistäsi vanhempainvapaista, sairauslomapäivistä, kun lapsi oli sairas, jne. Järjestelmään on sisään rakennettuna se, että äiti voi automaattisesti omia lapsen itselleen, esim muuttamalla pois yhteisestä kodista lapsen kanssa.

- isä, lähivanhempi

Olisi ihanaa jos lapsellani olisi ollut tuollainen isä. Meillä isä ei ollut koskaan lapsen kanssa jos sairastui, jätti yksin kotiin jopa koronassa kun lapsi oli 8 v ja kuumetta 39. Minä olin silloin ensimmäisen kerran pois kotoa yhden yön. Siksi ero tuli, helpompaa olla kaksin kun miestä ei perhe kiinnostanut ja tuli ja meni kuten halusi siitä asti kun lapsi oli 1 kk.

Vierailija
49/49 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lastenvalvojalle menette:

Luepa täältä ohje lapsen elatusavun suuruuden arvioimiseksi: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/76043

Elatusavun määrään vaikuttaa ensisijaisesti lapsen elatuksen tarve eli millaiset pakolliset kulut lapsella on. Näitä on mm asumiskulut, lääkekulut, terveydenhoitokulut, opiskeluun liittyvät kulut ja mahdolliset vanhempien yhdessä hankkimat vakuutukset lapselle. Tässä vaiheessa ei kiinnosta vanhempien kulut.

Seuraavaksi katsotaan sitten vanhempien tuloja ja menoja, niiden suhteita ja lasketaan pakollisten kulujen jälkeen jäävä summa eli elatuskyky. Tässä vaiheessa katsotaan myös mahdollisen luonapitovähennyksen määrä. Elatuskykyjen suhteessa lasketaan ehdotettu elatusapusumma. Loppupeleissä elatusapu on kuitenkin aina lapsen vanhempien keskinäinen sopimus. Voit myös leikitellä esim tällä elatusapulaskurilla: https://ekollega.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Lastenvalvojalla vahvistettava sopimus on yleensä voimassa määräaikaisesti, jos toisen vanhemman tulotaso vaihtelee tai toinen vanhemmista on hoitovapaalla, pitkällä saikulla, työttömänä tms.

Nykyään monet vanhemmat sopivat elatusasiat keskenään ja sopimus käydään tarvittaessa vain vahvistamassa lastenvalvojalla, ei edes lähdetä laskemaan lastenvalvojan avulla summia. Jos lapsi on vaikka 50/50 vanhemmilla, voi olla ettei elatusapua edes makseta. Riippuu kovasti tilanteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä