Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elarin määrä kun toinen lähes tuloton?

Vierailija
13.01.2025 |

Jos teini asuu pelkästään sillä vanhemmalla jolla on tosi pienet tulot (on sairaana ja työtön) ja toisella vanhemmalla on taas suurehkot tulot. Niin kuinkahan iso elatusmaksu voi olla kuukaudessa?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a mutta halvemmalla ei pääse jos asuisi sillä hyvätuloisellakaan.  Siis se vanhempi. Elareissa ei oteta huomioon muuta kun kulut ruoka, vaatteet, muut menot. Ei se mikään hoitomaksu ole. 

Vierailija
2/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulut vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se minimi on n. 200 ja kun tulot vaikuttaa niin isoilla tuloilla voi olla jopa 300-400 kuukaudessa, noistahan voi keskenään sopia. 

Vierailija
4/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne tuon ikäsellä ole jotain yli 500e.kk?

Vierailija
5/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a mutta halvemmalla ei pääse jos asuisi sillä hyvätuloisellakaan.  Siis se vanhempi. Elareissa ei oteta huomioon muuta kun kulut ruoka, vaatteet, muut menot. Ei se mikään hoitomaksu ole. 

No jos se teini asuisi sillä hyvätuloisella niin saisi valtiolta elarit, sen parisen sataa euroa.

Vierailija
6/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se minimi on n. 200 ja kun tulot vaikuttaa niin isoilla tuloilla voi olla jopa 300-400 kuukaudessa, noistahan voi keskenään sopia. 

Aika alakanttiin arvioit maksimin. Minulle käräjätuomari lätkäisi jo vuonna 2009 elareita 350 euroa per lapsi. Ja olin silloinkin keskituloinen. Puoliso/lähivanhempi heittäytyi täysin tulottomaksi ja tuomari uskoi.

Vierailija
7/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä taas joku lokki laskeskelee paljonko voi saada automaattirahaa omalle tilille ja kuinka maksimoida hyötyminen jonkun toisen rahoista

Vierailija
8/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika alakanttiin arvioit maksimin. Minulle käräjätuomari lätkäisi jo vuonna 2009 elareita 350 euroa per lapsi. Ja olin silloinkin keskituloinen. Puoliso/lähivanhempi heittäytyi täysin tulottomaksi ja tuomari uskoi.

No ei todellakaan voi pitää paikkaansa tai sinua on kusetettu raskaasti. Vuonna 2009 350 euroa olisi kattanut kevyesti kahden lapsen elatusmaksut.

Vierailija
9/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Eiköhän lapsen ole parempi olla varakkaammalla vanhemmalla, ainakin kunnes tuloton saa taloutensa kuntoon. 

Vierailija
10/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän oli vaikea sanoa koska tuloja ei kerrottu enkä ole ollut näissä rahaleikeissä mukana. Tiedän kyllä että kiusaa tehdään paljon. Minulle taas isoilla tuloilla lasten isä maksoi vain minimin molemmista lapsista eikä tämä kiinnostanut edes lastenvalvojaa. Olin vielä hoitovapaalla. Palkkakin suureni mutta ei kiinnostanut ketään kun etä jätti ilmoittamatta ne tulomuutokset.

Vierailija
11/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

196,02 € on oikea määrä per lapsi vuonna 2025. Enempää ei pidä kenenkään maksaa.

Elatustuki maksetaan lapselle, ei lähivanhemmalle. Molemmat, sekä etä- että lähivanhempi ovat elatusvelvollisia, vaikka toinen olisi persaukinen ja tuilla elävä.

Vierailija
12/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten virallisesti ja oikein.

"Ohjeessa on siis määritelty kiinteät rahamäärät eri ikäluokille seuraavasti (rahamäärät voimassa 1.1.2024 alkaen): 06-vuotiaat lapset: 359 euroa kuukaudessa. 712-vuotiaat lapset: 418 euroa kuukaudessa. 1317-vuotiaat lapset: 563 euroa kuukaudessa.

https://www.minilex.fi elatusapu-j...

Elatusapu ja lapsen yleiset kustannukset - Minilex

Vierailija
13/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Eiköhän lapsen ole parempi olla varakkaammalla vanhemmalla, ainakin kunnes tuloton saa taloutensa kuntoon. 

Näin minäkin nyt päätin, työttömyys on pitkittynyt. Parempi kun lapset asuvat siellä missä palkkakin juoksee ja on tilaa enemmän. Täytyy katsoa kun saa töitä niin uudestaan jos siltä tuntuu.

Vierailija
14/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain seinähullu suostuisi tuollaisiin summiin per lapsi vuonna 2009, eihän tuossa ole järjen hiventäkään jos olit keskituloinen. 

Vierailija
15/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ohjeessa on siis määritelty kiinteät rahamäärät eri ikäluokille seuraavasti (rahamäärät voimassa 1.1.2024 alkaen): 06-vuotiaat lapset: 359 euroa kuukaudessa. 712-vuotiaat lapset: 418 euroa kuukaudessa. 1317-vuotiaat lapset: 563 euroa kuukaudessa.

Kukaan hullu ei maksa tuollaisten ns. ohjeiden mukaisia summia ellei ole aivan järjettömän suuret tulot.

Vierailija
16/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nuo summat jakaantuvat molempien vanhempien kesken. Ei se niin mene, että etävanhempi maksaa nuo summat lähivanhemman tilille. Jaa summat kahtia.

Vierailija
17/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän oli vaikea sanoa koska tuloja ei kerrottu enkä ole ollut näissä rahaleikeissä mukana. Tiedän kyllä että kiusaa tehdään paljon. Minulle taas isoilla tuloilla lasten isä maksoi vain minimin molemmista lapsista eikä tämä kiinnostanut edes lastenvalvojaa. Olin vielä hoitovapaalla. Palkkakin suureni mutta ei kiinnostanut ketään kun etä jätti ilmoittamatta ne tulomuutokset.

Ohis lastenvalvojahan ei voi määrätä ja päättää elatusavun suuruutta. Lastenvalvoja voi yrittää saada elatusapuvelvollisen suorittamaan mahd. suurta elatuaspua mutta jos elatusvelvollinen kieltäytyy, niin lastenvalvoja voi ohjata osapuolia jatkamaan asian käsittelyä käräjille tai yrittää saada elatusavun suuruuden niin suureksi kuin se on mahdolslita jolloin se sitten jää osapuolten varaan hyväksyvätkö sen vai menevätkö käräjille.

Vierailija
18/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla sanottiin että noin 8- 12% bruttotuloista olisi minimi. Olin silloin yrittäjä eikä tuloja juuri ollut, pari ensimmäistä vuotta meni firma miinuksella kun oli alkuun paljon hankintoja. 150e/ lapsi sovittiin ja se oli sama koko 15 vuotta. Exä yritti korotuttaa elareita mutta en suostunut koska heillä oli paljon paremmat tulot. Ja olinhan maksanut paljon yli varojeni monet vuodet.

Vierailija
19/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan hullu ei maksa tuollaisten ns. ohjeiden mukaisia summia ellei ole aivan järjettömän suuret tulot.

Harvalla on tuon ikäisiä lapsiakaan. Vanhan testamentin aikaisia kenties, tai sitten kyse vampyyreistä tai jättiläispunapuista?

Vierailija
20/49 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksakaan, nuo summat jakaantuvat molempien vanhempien kesken. Käytännössä jakaantuu siis tyypillisesti kahtia eli etävanhempi maksaa maksimissaan puolet noista summista, usein vähemmänkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme