Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvasti lihasvärinöitä/nykäyksiä joka puolella kehoa

Vierailija
13.01.2025 |

Siis ihan päästä varpaisiin, melkein päivittäin, ainakin viikottain. Jopa kaulan alueella ja muutaman kerran kielessä. Olen lukenut, että olisi yksi ALS:in oire nuo kielessä tapahtuvat lihasnykäykset. Jopa pakaroissa on välillä hirveän voimakkaan tuntuisia lihasvärinöitä. Kipeää nämä ei siis tee, eli eivät ole mitään kramppeja. Mietin vain syytä näille. Juon aika paljon kahvia päivän aikana, liikaa. Voikohan kofeiini aiheuttaa tällaista? 

Sitäkin mietin, kun olen lukenut, että ALS voi alkaa oireilla jo vuosia ennen kun puhkeaa/pahenee kunnolla. Olen 35-vuotias nainen. Mitä tekisitte minun tilanteessa, onko tässä syytä ja huolta tarpeeksi edes soittaa terkkariin?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla anemia aiheutti tuon

Onko runsaat menkat, raskauksia, synnytyksiä kuinka monta?

Vierailija
2/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy erikoislääkäriltä suoraan, joka osaa tutkia. Ei ole kiva arpoa ja virpoa. Jos se on noin pahat oireet. Se voi olla joku puutoskin, hermosto+kofeiini ja stressi. Ei se aina vakavaa ole. Vaikka en tiedä voiko piik. haitta tehdä joillekin värinää jonkin aikaa. Monilla on tähän aikaan vuodesta jotain elohiiriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös pelkkä stressi voi tehdä tuota. Minulla auttaa rautalisä, vaikka varastorauta oli kuitenkin 58. 

Vierailija
4/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasvärinät eivät yksinään ole koskaan ALSin oire. Luultavasti juurikin kahvi tekee nuo oireet, koeta vähentää vaihtamalla osa kofeiinittomaan. Stressi voi lisätä oiretta.

Vierailija
5/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti lukenut jo netistä, milloin suositellaan hakeutumaan lääkäriin. 

Vierailija
6/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kenties alottanu e-pillerit parin kuukauden sisään? Mulle tuli tommosta.

Vierailija
7/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Als on hyvin nopeasti etenevä sairaus, joka johtaa aina kuolemaan. Se etenee nopeasti, ei vähitellen. Toki jollain voi olla vuosia vaivaa x, joka on todellisuudessa täysin erillinen vaiva, mutta potilas ei tätä ymmärrä. 

Vierailija
8/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain noita kans. Tutkittiin lääkärissä (+labrat), johtui juurikin kahvi+stressi -yhdistelmästä.

On vähempää kun en juo paljon kahvia ja palaa kun juon

Vierailija
9/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värisee ja nytkähtelee yhy yhy yhhyyyy😭😭😭

Ap

Vierailija
10/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lihasnykimisiä jatkuvasti. Rautakuuri auttoi. Sekä varastorauta että hemoglobiini olivat alhaalla.

Vierailija
11/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sairastanut koronaa hiljattain? Se aiheuttaa myös tätä.

Vierailija
12/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkasta laskurista, saatko tarpeeksi kalsiumia ravinnosta. Puute voi aiheuttaa siristyksiä lihaksissa ja ehkä jopa kramppeja.

Vierailija
13/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiumin puutos? 

Vierailija
14/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut yli 20 vuotta tuollaista. Pelkäsin ALS:sää, mutta kävin yksityisellä neurologilla, joka diagnosoi hyvänlaatuisen lihasnykinän. Nykyään en kiinnitä nykinään huomiota. Tälläkin hetkellä pohkeet nykii. Mene neurologille, niin saat asiaan selvyyden. 

Satutko muuten käyttämään mirtatsapiinia tms.?

Vierailija
15/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ollut huuliherpestä?

Vierailija
16/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin kannattaa suunnata, koska tuollaista esiintyy myös esim. Ms-taudissa. Tosin silloin on muitakin oireita. Yleislääkäri laittaa neurologille lähetteen. 

Vierailija
17/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta B-vitamiinia. Jo loppuu nykiminen.

Vierailija
18/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsia?

Heti lääkäriin. Tuo pitää tutkia viipymättä.

Vierailija
19/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suhteesi kuningas alkoholiin kunnossa ?

Vierailija
20/53 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuota ainakin yli 10 vuotta. Alkoi siitä kun katsoin jonkun haastatteluohjelman, jossa oli nuorehko ALS potilas. Siitä lähtien ollut päivittäin joka puolella kehoa, käytännössä koko ajan. on pitkiä aikoja kun en edes huomaa, mutta kun kiinnitän huomiota, ne lisääntyy. En ole jaksanut käydä lääkärissä, netistä olen löytänyt tietoa hyvälaatuisesta nykinästä. Uskon että monella niitä on, ei kaikki vaan edes huomaa. Olen nyt 42v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi