Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yleinen asenne työttömyyteen on muuttunut

Vierailija
13.01.2025 |

Olen alalla, jossa silloin tällöin joutuu työttömäksi. Edellisen kerran olen ollut työttömänä neljä vuotta sitten. Silloin en huomannut samanlaisia reaktioita tuttavapiirissäni kuin nyt. Ihmiset kehottavat kovasti töihin, ikään kuin en hakisi töitä ja menisi, jos olisi. Monet kyselevät korostetusti asiasta.

Aiemmin työttömyysjaksoni on otettu jotenkin tyyliin "aha, vai niin", ne ei ole kiinnostaneet. Nykyään moni ihan jopa tenttaa minua, kuin se olisi heidän asiansa ja heillä olisi siihen oikeus. Kaiken huippu oli, kun mies, jota olen silloin tällöin vuosien varrella treffaillut ja joka itse oli tavatessamme pitkäaikaistyötön, hoputti minua töihin ja kyseli suunnitelmistani. Siis tyyppi, joka oikeasti ei ollut vuosikausiin itse missään töissä. Koskaan en osoittanut hänelle, että se olisi minua haitannut. Nyt toisin päin hän paheksuukin.

Muutama ystäväni lähettelee minulle linkkejä "sopiviin työpaikkoihin", ihan kuin en osaisi itse etsiä töitä. Kaiken huipuksi nämä työt sijaitsevat monen sadan kilometrin päässä, ihan kuin tosiaan lähtisin jonkun määräaikaisen työn perässä jonnekin itärajalle.

Mitä oikeasti on tapahtunut ihmisille? Joskus tuntuu, että ihmiset ohjelmoidaan jostain, kun kaikkien mielipiteet muuttuvat aina samaan suuntaan.

Onko muilla kokemusta tästä? Tai onko oma asenteesi työttömyyttä kohtaan muuttuneet tuomitsevammaksi?

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M23 kirjoitti:

Huvittavaa miten 1920-lukulainen asenne ihmisillä on työntekoon ja työttömyyteen vielä 2020-luvulla, vaikka sadassa vuodessa on moni asia muuttunut ja työnteon tarve kutistunut sekä työnkuva uudistunut. Aina silloin tällöin koen olevani yksinäinen, mutta jos miettii että yhtenä vaihtoehtona olisi joutua törmäyskurssille tällaisten hyvepoliisien kanssa, ehkä yksinäisyys kannattaa sittenkin.

Nämä hyvepoliisit - tai "ryhtiliikeläiset" - eivät koskaan opi että heidän kaunainen kyttäämisensä ja syyllistämisensä itse asiassa VÄHENTÄÄ ihmisten jaksamista ja täten myös suorituskerrointa!

Vierailija
82/143 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänäänkös se YLE uutisoi että tarjolla on yli 100000 kesätyöpaikkaa.. JA hakea saa vaikkei olisi enää nuori.. Eli hakemusta menemään..

PS. Yrityksen voi myös perustaa.

PPS. Joku on joskus perustanut myös Nokian. Ei pidä vättämättä odottaa että se työpaikka on jo olemassa, sen yrityksen voi perustaa myös itte.

MENE KOULUUN! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertonut työttömyydestäni kaikille sukulaisille, tuttaville yms. Enkä kerro. Hyville tyypeille ja muutamille muille kerron. Tuskinpa  muutkaan kaikkea kertoo tuttaville. Pieni valkoinen  valhe on joskus paikallaan.

Vierailija
84/143 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täystyöllisyys on mahdottomuus.

Täystyöllisyys oli ennen yhteiskunnallinen tavoite, nyt siitä on luovuttu. Itse asiassa sitä ei pidetä edes toivottavana, googlatkaa NAIRU.

Aiemmin pyrittiin järjestämään työttömyystöitä, mutta todettiin, että niiden järjestäminen tulee liian kalliiksi.

Ai työttömyystöistä tulee joidenkin halu komentaa työttömiä OIKEISIIN töihin eli kaivamaan maata lapiolla kaiken päivää ja yötä. Sillai oppii heidän mukaan tekemään töitä. Missäs välissä niitä töitä pystyy sitten hakemaan? :D

Vierailija
85/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kaverit linkkaili noita työpaikkoja kyllä jo 2017 kun olin työtön. Oma vika kai kun otin puheeksi, nyt olen oppinut että aihetta kannattaa välttää. Itse luulin silloin itsekin että töitä voi saada kunhan vaan hakee.

Vierailija
86/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoinneista on tullut kauan sitten rasittavaa, ensin on vuokrafirman konsultti tekemässä kaikenmaailman psykologisia testejä sen jälkeen haastattelu puhelimessa, sitten seuraavaksi joku videohaastattelu, hyvällä tuurilla pääset työnantajan eli asiakkaan haastatteluun ja sitten ei tule valituksi vaikka olisit miten kiinnostunut paikasta ja tähän paskaan menee useampi viikko!

ei sinne töihin niin vaan mennä! ärsyttää nämä työttömien savustaminen ihan kuin omasta halusta on työn saanti kiinni

Vierailija
87/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole helpompaa kuin ihmisten aivopesu. Ei yhtään mikään. Kaikesta koulutuksesta ja pisatuloksista huolimatta ihmiset on lähinnä idiootin tasolla. Uskovat kyseenalaistamatta kaiken kuulemansa ja lukemansa.

Näihin tepsii vain se että alkaa syyttämään heitä jostain tekaistusta väitteestä takaisin. Esimerkiksi boomereita voi syyllistää helposta elämästä ja varojen kahmimisesta (toimii hyvin, olen testannut). Eläkkeellä olevia työtä tekeviä nuorten työpaikkojen viemisestä. Rikkaita sijoittamisesta, yrittäjiä alipalkkauksesta tai orjatöistä. Jatka listaa. Anna takaisin arvostelijoille.

Vierailija
88/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tehty provo muuten 👍. Vielä kun muutat kappalejakoa ja siirrät kysymykset vaikka alkuun, niin ei näytä samalla kaavalla tehdyltä kuten sadat muut aloituksesi.

Vierailija
89/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
90/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisella sopimisella voi sopia palkoista ja lomista.

https://arviointineuvosto-paikallisen-sopimisen-vailutuksia-yrityksille…

Vierailija
91/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
92/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
93/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään työttömyys on kasvussa, irtisanominen helpottunut ja työttömyysturva heikentynyt. Ihmiset pelkäävät enemmän oman työnsä puolesta. Ehkä yrittävät hallita pelkoaan tällä tavalla, vakuuttelevat samalla itselleen, että tottahan toki sitä työtä löytyy, kun on vain tarpeeksi aktiivinen.

Ja onhan koko ilmapiiri muuttunut tämän hallituksen myötä. Työttömiä on nyt tavallaan lupa "kiusata" enemmän kuin ennen.

Kyllä se ilmapiiri muuttui jo edelisen hallituksen myötä, turha inistä nyt, demareista tuli sossupummien puolue jota työntekijöiden ei kannata äänestää, eläkeläisistä puhumattakaan joita haukuttiin koko 4vuotta. 

Vierailija
94/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kehtaa kenelläkään kertoa olevani työtön kun nyt on hallituksen vainnonnan kohteena  työttömät jotka syyllistetään kaikesta ja laitetaan yleisen sylkykupin asemaan joka saa kerätä kaiken paskan..

Kun olin työtön 10 kuukauden ajan, salasin sen kaikilta paitsi aivan läheisiltä ihmisiltä. Työttömyyden häpeä on niin musertava. Hain kyllä hullun lailla paikkoja, ilman mitään paimentamistakin. Oli ahdistavaa todeta, että pitkällä kokemuksellani ja laajalla osaamisellani ei ollut mitään merkitystä. Valtion virastoihin palkattiin mieluummin vastavalmistuneita maistereita, vaikka kyse oli asiantuntijan tehtävistä. Lopulta onnistuin saamaan paikan.

Vierailija
95/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole helpompaa kuin ihmisten aivopesu. Ei yhtään mikään. Kaikesta koulutuksesta ja pisatuloksista huolimatta ihmiset on lähinnä idiootin tasolla. Uskovat kyseenalaistamatta kaiken kuulemansa ja lukemansa.

Näihin tepsii vain se että alkaa syyttämään heitä jostain tekaistusta väitteestä takaisin. Esimerkiksi boomereita voi syyllistää helposta elämästä ja varojen kahmimisesta (toimii hyvin, olen testannut). Eläkkeellä olevia työtä tekeviä nuorten työpaikkojen viemisestä. Rikkaita sijoittamisesta, yrittäjiä alipalkkauksesta tai orjatöistä. Jatka listaa. Anna takaisin arvostelijoille.

Mielipidevaikuttaminen on tosiaan helppoa. Samalla tavalla toimittiin Saksassa 1930-luvulla ja toimittiin USAssa kommunistivainojen aikaan 1950-luvulla ja on toimittu lukemattomissa diktatuureissa: esitetään jokin ihmisryhmä kielteisessä valossa, jopa vihattavana. Suomessa vain ulkomailta tulleita ei saa arvostella julkisuudessa; omasta kansasta kyllä nostetaan esiin sisäisiä vihollisia, kuten varsinkin työttömät.

Vierailija
96/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te-toimistolla virkailija kysyi olenko edes hakenut mihinkään, no kyllä olen. Minkä sille voi etten mahdu muiden 1000 hakijan joukkoon joista valitaan se jolla eniten kokemusta, tulee edes vastaus kiitos hakemuksesta. Olen kuullut ettei kaikille tule edes vastausta. Oletus työn saa heti hakemalla, ei saa. En täytä kriteerejä. 

Työhakemukset karsitaan tekoälyllä ei niitä edes lue oikeat ihmiset..tietyt avainsanat karsii jo kättelyssä ja yksi sana on työtön.

Minä olenkin CV:ssä salannut pari työttömyysjaksoa. Pakko venyttää totuutta, jos haluaa työllistyä.

Vierailija
97/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkeläiset omistaa yli puolet Suomen kesämökeistä."

https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/yli-puolet-mokinomistajista-on…

Vierailija
98/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa."

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.

Vierailija
99/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa luultavasti kompensoi omaa työttömäksi jäämisen pelkoaan ja turhautumista työelämään tällä työttömien patistelulla ja haukkumisella. On helpompaa tehdä jostain ulkopuolisesta syntipukki kuin kohdata rehellisesti pelkonsa ja ahdistuksensa. Itsetutkiskelu ei tunnetusti ole ihmisten lempipuuhaa.

Lisäksi hallituksen propaganda on varmasti tepsinyt osaan kansasta. Keskivertokansalainen on hämmästyttävän helposti aivopestävissä. Ynnätään tähän vielä heikko kokonaisuuksien hahmottamiskyky, yleinen älyllinen laiskuus ja taipumus mustavalkoiseen ajatteluun (työssäkäyvä = hyvä ihminen, työtön = paha ihminen) niin ihmisten asenteet eivät varsinaisesti yllätä.

Tässä ajassa vaikuttaa olevan ensisijaisen tärkeää oppia rakentamaan omanarvontuntonsa muiden seikkojen kuin toisten ihmisten mielipiteiden varaan. Olen itsekin huomannut, etten voi jäädä anelemaan muilta hyväksyntää ja pitää itseäni muita huonompana jonkin sattumanvaraisen asian takia. Varsinkin työllisyys on nyt niin kovassa turbulenssissa, että periaatteessa keneltä tahansa voi lähteä työpaikka alta. Olisi täysin järjetöntä rakentaa identiteettinsä vain työssäkäymisen varaan.

Vierailija
100/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuonna 2024 Kela maksoi eläkeläisen asumistukea yli 200 000 eläkeläiselle."

https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…