Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yleinen asenne työttömyyteen on muuttunut

Vierailija
13.01.2025 |

Olen alalla, jossa silloin tällöin joutuu työttömäksi. Edellisen kerran olen ollut työttömänä neljä vuotta sitten. Silloin en huomannut samanlaisia reaktioita tuttavapiirissäni kuin nyt. Ihmiset kehottavat kovasti töihin, ikään kuin en hakisi töitä ja menisi, jos olisi. Monet kyselevät korostetusti asiasta.

Aiemmin työttömyysjaksoni on otettu jotenkin tyyliin "aha, vai niin", ne ei ole kiinnostaneet. Nykyään moni ihan jopa tenttaa minua, kuin se olisi heidän asiansa ja heillä olisi siihen oikeus. Kaiken huippu oli, kun mies, jota olen silloin tällöin vuosien varrella treffaillut ja joka itse oli tavatessamme pitkäaikaistyötön, hoputti minua töihin ja kyseli suunnitelmistani. Siis tyyppi, joka oikeasti ei ollut vuosikausiin itse missään töissä. Koskaan en osoittanut hänelle, että se olisi minua haitannut. Nyt toisin päin hän paheksuukin.

Muutama ystäväni lähettelee minulle linkkejä "sopiviin työpaikkoihin", ihan kuin en osaisi itse etsiä töitä. Kaiken huipuksi nämä työt sijaitsevat monen sadan kilometrin päässä, ihan kuin tosiaan lähtisin jonkun määräaikaisen työn perässä jonnekin itärajalle.

Mitä oikeasti on tapahtunut ihmisille? Joskus tuntuu, että ihmiset ohjelmoidaan jostain, kun kaikkien mielipiteet muuttuvat aina samaan suuntaan.

Onko muilla kokemusta tästä? Tai onko oma asenteesi työttömyyttä kohtaan muuttuneet tuomitsevammaksi?

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuonna 2024 Kela maksoi eläkeläisen asumistukea yli 200 000 eläkeläiselle."

https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…

Oho sorry siis vuonna 2023

Vierailija
102/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että ilmapiiri on koventunut. Yksi ystävä, jonka olen tuntenut tosi pitkään, on alkanut viljelemään huumoria, mikä ei ole enää hauskaa. Siinä naureskellaan työttömille. Kyllä se sellaista vihapuhetta on. Kyllä kun omalle kohdalle sattuu, pilkkaaminen yleensä loppuu. Se on sääli, että joutuu karsimaan ystävyyssuhteita. 

Romukoppaan tuollaiset "kaverit". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kertonut työttömyydestäni kaikille sukulaisille, tuttaville yms. Enkä kerro. Hyville tyypeille ja muutamille muille kerron. Tuskinpa  muutkaan kaikkea kertoo tuttaville. Pieni valkoinen  valhe on joskus paikallaan.

Itse olen tiedottanut isoon ääneen, jotta pääsee heti sellaisista tyypeistä eroon, joillekka jonkun työttömyys on ongelma.

Vierailija
104/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien on nyt helpompi päästä töihin, kun paikallinen sopiminen tuli voimaa ja voi sopia palkan alle tessin.

Potkulaki tulee keväällä voimaan ja vakituisia voi irtisanoa.

Vierailija
105/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
106/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ottaa työttömän palkkatuella töihin ja kun potkulaki tulee voimaan irtisanoa vakituisia.

Vierailija
107/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ottaa työttömän palkkatuella töihin ja kun potkulaki tulee voimaan irtisanoa vakituisia.

Tilalle voi aina ottaa uuden.

Työttömiä on palkkatuella töissä esim. kaupoissa myyjinä.

Vierailija
108/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus lisäsi palkkatuea yrityksille.

https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…

Saa olla palkkatuella 10 kuukautta ja toiset 10 kuukautta perään, kun vaihtaa yritystä.

Vierailija
109/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa olla palkkatuella 10 kuukautta ja toiset 10 kuukautta perään, kun vaihtaa yritystä.

Valtio maksaa 50 % tai 70 % palkasta.

Vierailija
110/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän päinvastainen kokemus. Minusta siitä on enemminkin tullut normaalia, että hyviäkin tyyppejä on välillä työttömänä. Jatkuvasti irtisanotaan porukkaa, joten tuon tuosta on joku työttömänä. Ennen se oli iso juttu, jos joku potkittiin pihalle ja kaikki ajatteli, että ko. tyyppi oli jotenkin huono. Nykyään se on ihan normaalia ja kuka vaan saattaa lentää pihalle, vaikka olisi ollut kuinka hyvä työssään ja työyhteisössä.

Vierailija
111/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massojen hallintaan on kätevää järjestää joku "alhaisempi" ryhmä, jota voi osoittaa ja syyttää kaikesta. Vain mielikuvitus on rajana. Vaihtoehtoisesti massoja voi harhauttaa, kun puuhataan likaisia hommia heidän selkänsä takana. Suomessa sopivimmaksi ryhmäksi on todettu työttömät.

Vierailija
112/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalituet on rikkaille ja omistajille vallan mainioita, kun niitä itse saa.

Vierailija
113/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se muuttuu. Samaa tahtia kuin julkisuudessa on näitä vinkumaan joiden mielestä heidän ei tarvi töitä tehdä ja on yhteiskunnan tehtävä elättää että työtön saa tehdä vain sitä mitä haluaa silloin kun haluaa. Suomeen pitäisi rakentaa oikea kodittomuuden ja nälkäkuoleman pelko jos ei itse kiinnosta tehdä mitään oman elämänsä eteen. Kaikki sosiaalituet pitäisi lakkauttaa siksi aikaa että työhaluttomilta alkaisi löytymään työhaluja. Suomi on rakennettu työllä ja hyvinvointiyhteiskuntaa ei pystytä ylläpitämään ellei suurin osa kanna korttaan kekoon yhteiskunnan maksuissa. Suomessa julkinen puoli on paisunut aivan liian suureksi. Yksityiseltä puolelta kerätään verorahat ja julkisella puolella vain tuhlataan ne, sieltä ei kerrytetä yhtään yhteiskunnan veropottia

Vierailija
114/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei vain nykyisin riitä kaikille ja osalla ei riitä taidot jne. On paljon eri mielenterveys ja päihdeongelmia. Tiedän ja tunnen paljon ihmisä jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä vuosiin, tai koko elämänsä aikana. Työnteko on heille täysin vieras ilmiö. Ei tällainen ihminen voi saada töitä, eikä siihen myöskään kykene ilman huomattavaa tukea.

Itse olen alani ammattilainen, mutta työnantajan ahneus ja globaali maailmantilanne on johtanut suuriin irtisanomisiin. Me jäljelle jääneet muserrumme työtaakan alle. Lisää töitä työnnetään koko ajan ja nämäkin pitäisi opetella. Huomaan jo itselläni ja kolleegoilla olevan samaa ongelmaa. Koko ajan pitäisi omaksua uusia asioita ja vanhatkin asiat pitäisi muistaa, niin tulee ongelmia jo muistamisen kanssa. Työskentelen lähinnä IT alan viankorjauksen parissa, joka käsittää niin raudan kuin softan. Tuohon päälle kaikki muu ns sälä. Burnoutit, masennukset, pitkät sairaslomat ja työkyvyttömyydet ovat alallani arkipäivää.

Vierailija
115/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät hakevat vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa ja ne merkitään pankkitunnuksilla www.tyomarkkinatori.fi sivuille.

Että tiedät, kun potkulaki tulee keväällä voimaan ja saat potkut.668

Vierailija
116/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se muuttuu. Samaa tahtia kuin julkisuudessa on näitä vinkumaan joiden mielestä heidän ei tarvi töitä tehdä ja on yhteiskunnan tehtävä elättää että työtön saa tehdä vain sitä mitä haluaa silloin kun haluaa. Suomeen pitäisi rakentaa oikea kodittomuuden ja nälkäkuoleman pelko jos ei itse kiinnosta tehdä mitään oman elämänsä eteen. Kaikki sosiaalituet pitäisi lakkauttaa siksi aikaa että työhaluttomilta alkaisi löytymään työhaluja. Suomi on rakennettu työllä ja hyvinvointiyhteiskuntaa ei pystytä ylläpitämään ellei suurin osa kanna korttaan kekoon yhteiskunnan maksuissa. Suomessa julkinen puoli on paisunut aivan liian suureksi. Yksityiseltä puolelta kerätään verorahat ja julkisella puolella vain tuhlataan ne, sieltä ei kerrytetä yhtään yhteiskunnan veropottia

olipas hienosti kirjoitettu, eli sinun mielestä se henkilö kovasta työnhausta huolimatta ei ole työnantaja valinnut muitten satojen hakijoiden joukosta pitäisi lentää kadulle asumaan?! mitäs työtä muuten itse teet?

Vierailija
117/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä ei vain nykyisin riitä kaikille ja osalla ei riitä taidot jne. On paljon eri mielenterveys ja päihdeongelmia. Tiedän ja tunnen paljon ihmisä jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä vuosiin, tai koko elämänsä aikana. Työnteko on heille täysin vieras ilmiö. Ei tällainen ihminen voi saada töitä, eikä siihen myöskään kykene ilman huomattavaa tukea.

Itse olen alani ammattilainen, mutta työnantajan ahneus ja globaali maailmantilanne on johtanut suuriin irtisanomisiin. Me jäljelle jääneet muserrumme työtaakan alle. Lisää töitä työnnetään koko ajan ja nämäkin pitäisi opetella. Huomaan jo itselläni ja kolleegoilla olevan samaa ongelmaa. Koko ajan pitäisi omaksua uusia asioita ja vanhatkin asiat pitäisi muistaa, niin tulee ongelmia jo muistamisen kanssa. Työskentelen lähinnä IT alan viankorjauksen parissa, joka käsittää niin raudan kuin softan. Tuohon päälle kaikki muu ns sälä. Burnoutit, masennukset, pitkät sairaslomat

Kyllä töitä saa kun ei vaadi 10 000€/kk palkkaa 1000€/kk arvoisesta työstä. Kova palkka ansaitaan etenemällä uralla mutta kukaan ei saa sitä oletuksena. Pois lukien johtajien sukulaiset 

Vierailija
118/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun sut irtisanotaan niin sun pitää hakea vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.

Eli jos haet palomieheksi ilman koulutusta niin se ei kelpaa ja saat karenssin.

Vierailija
119/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin on halveerattu.Töissä olisin jos työ kuntoinen.Sosiaalinen avoin tykätty missä oonkaan ollut.Nyt frakaa kaikki.Fyysinen toimintakyky on mitä on.Ehkä työttömän osaa kadehditaan kun töissä melkein jokaisella huono olla.Mikä nyky työelämässä mättää??.Olin koulukiusattu,ei mitään vikaa kuin huippu juoksija..jne.Kehuttiin kauniiksi jne.Hyvä itsetunto olikin joka pelastanut,koti hyvä.No työpaikka kiusaaminen,mies vastainen työpaikka.Mun kotonakin ihan käyty.Olin itse töissä.Sitten palkka syy kadehtimiseen.Naapurit kyylää,antaa niidenkin vaan kyylätä.Monissa työpaikoissa on vaan paha olla .En usko että työllistyn,työpajalla on sisäilma ongelmaa.Olin muualla pajalla ja tykkäsin.Karenssit koettu henkeen terv.uhalla.valitettu minne piti turhaa..Voi kun olisin terve...pyörätuolilla kädetöntä ihnistä kukaan huoli,yöt kipuilen,huono uni.

Vierailija
120/143 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen alani ammattilainen, mutta työnantajan ahneus ja globaali maailmantilanne on johtanut suuriin irtisanomisiin. Me jäljelle jääneet muserrumme työtaakan alle. Lisää töitä työnnetään koko ajan ja nämäkin pitäisi opetella. Huomaan jo itselläni ja kolleegoilla olevan samaa ongelmaa. Koko ajan pitäisi omaksua uusia asioita ja vanhatkin asiat pitäisi muistaa, niin tulee ongelmia jo muistamisen kanssa. Työskentelen lähinnä IT alan viankorjauksen parissa, joka käsittää niin raudan kuin softan. Tuohon päälle kaikki muu ns

Monilla työttömillä on cv 2 sivua ja AMK tutkinto.

Hain valtiolle 8 kuukautta kestävää työtä ja hakijoita oli 300.