Yleinen asenne työttömyyteen on muuttunut
Olen alalla, jossa silloin tällöin joutuu työttömäksi. Edellisen kerran olen ollut työttömänä neljä vuotta sitten. Silloin en huomannut samanlaisia reaktioita tuttavapiirissäni kuin nyt. Ihmiset kehottavat kovasti töihin, ikään kuin en hakisi töitä ja menisi, jos olisi. Monet kyselevät korostetusti asiasta.
Aiemmin työttömyysjaksoni on otettu jotenkin tyyliin "aha, vai niin", ne ei ole kiinnostaneet. Nykyään moni ihan jopa tenttaa minua, kuin se olisi heidän asiansa ja heillä olisi siihen oikeus. Kaiken huippu oli, kun mies, jota olen silloin tällöin vuosien varrella treffaillut ja joka itse oli tavatessamme pitkäaikaistyötön, hoputti minua töihin ja kyseli suunnitelmistani. Siis tyyppi, joka oikeasti ei ollut vuosikausiin itse missään töissä. Koskaan en osoittanut hänelle, että se olisi minua haitannut. Nyt toisin päin hän paheksuukin.
Muutama ystäväni lähettelee minulle linkkejä "sopiviin työpaikkoihin", ihan kuin en osaisi itse etsiä töitä. Kaiken huipuksi nämä työt sijaitsevat monen sadan kilometrin päässä, ihan kuin tosiaan lähtisin jonkun määräaikaisen työn perässä jonnekin itärajalle.
Mitä oikeasti on tapahtunut ihmisille? Joskus tuntuu, että ihmiset ohjelmoidaan jostain, kun kaikkien mielipiteet muuttuvat aina samaan suuntaan.
Onko muilla kokemusta tästä? Tai onko oma asenteesi työttömyyttä kohtaan muuttuneet tuomitsevammaksi?
Kommentit (143)
Kokoomusta ja persuja äänestäneet kun jäävät työttömiksi, menettävät asunnon, auton, omaisuutensa > etsikää peili katsokaa ketä voi syyttää ensijaisesti tilastasi.. koksut ja persut eivät toimi suomen kansan parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se muuttuu. Samaa tahtia kuin julkisuudessa on näitä vinkumaan joiden mielestä heidän ei tarvi töitä tehdä ja on yhteiskunnan tehtävä elättää että työtön saa tehdä vain sitä mitä haluaa silloin kun haluaa. Suomeen pitäisi rakentaa oikea kodittomuuden ja nälkäkuoleman pelko jos ei itse kiinnosta tehdä mitään oman elämänsä eteen. Kaikki sosiaalituet pitäisi lakkauttaa siksi aikaa että työhaluttomilta alkaisi löytymään työhaluja. Suomi on rakennettu työllä ja hyvinvointiyhteiskuntaa ei pystytä ylläpitämään ellei suurin osa kanna korttaan kekoon yhteiskunnan maksuissa. Suomessa julkinen puoli on paisunut aivan liian suureksi. Yksityiseltä puolelta kerätään verorahat ja julkisella puolella vain tuhlataan ne, sieltä ei kerrytetä yhtään yhteiskunnan veropottia
Julkinen puoli voi kerryttää veropottia. Toki, mitä enemmän tuottavat osa-alueet yksityistetään, sen hankalampaa se on.
Sosiaalitukien perumisen kannattajana varmasti kannatat myös yritystukien, vero- ja muiden vähennysten, palkkatukien, erilaisten viljely yms tukien jne perumista?
Yleinen asenne paitsi työttömiä, myös työntekijöitä kohtaan on jotenkin muuttunut. Paitsi työttömät, myös työntekijät ovat vain kuluerä, eikä mitään etuja saati mukavuuksia saisi olla kummallakaan. Pitäisi olla tyytyväinen, että on ylipäätänsä työpaikka, ehdoilla millä tahansa. Ja jos ei ole, pitäisi vastaanottaa mitä tahansa - sillä nollasopparillakin. Julkisen puolen työntekijät taitavat olla vieläkin pahempia kuin työttömät. Niillehän oikein toivotaan työttömyyttä.
En oikein ymmärrä, miten näin on päässyt käymään. Tai ymmärrän, mutta en sitä, miten työntekijätkin on saatu kadehtimaan muita työntekijöitä ja työttömiä. Enää ei pidetä kollektiivista yhtä, ollaan vaan peloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomusta ja persuja äänestäneet kun jäävät työttömiksi, menettävät asunnon, auton, omaisuutensa > etsikää peili katsokaa ketä voi syyttää ensijaisesti tilastasi.. koksut ja persut eivät toimi suomen kansan parhaaksi.
Yksi tuttu päällikkö sanoi, että irtisanoo kokoomulaisia, jotka on kuntapolitiikassa.
Voi irtisanoa niin, että sanoo, että oli liian pitkä kahvitauko, ei tietenkään puolue syyllä.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen asenne paitsi työttömiä, myös työntekijöitä kohtaan on jotenkin muuttunut. Paitsi työttömät, myös työntekijät ovat vain kuluerä, eikä mitään etuja saati mukavuuksia saisi olla kummallakaan. Pitäisi olla tyytyväinen, että on ylipäätänsä työpaikka, ehdoilla millä tahansa. Ja jos ei ole, pitäisi vastaanottaa mitä tahansa - sillä nollasopparillakin. Julkisen puolen työntekijät taitavat olla vieläkin pahempia kuin työttömät. Niillehän oikein toivotaan työttömyyttä.
En oikein ymmärrä, miten näin on päässyt käymään. Tai ymmärrän, mutta en sitä, miten työntekijätkin on saatu kadehtimaan muita työntekijöitä ja työttömiä. Enää ei pidetä kollektiivista yhtä, ollaan vaan peloissaan.
Monella työttömällä on perhe.
Ei vuokraa ja ruokaa 4 hengelle makseta 0 sopparilla.
On huolestuttavaa huomata miten oikeiston valheellinen propaganda työttömistä on uponnut moneen kuin kuuma veitsi voihin, näinkö heikkolahjaisia ja helposti harhaanjohdettavissa maailman koulutetuin kansa onkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu päällikkö sanoi, että irtisanoo kokoomulaisia, jotka on kuntapolitiikassa.
Voi irtisanoa niin, että sanoo, että oli liian pitkä kahvitauko, ei tietenkään puolue syyllä.
Jännä nähdä miten kokoomuslaiset pärjää 595 työmarkkinatuella puolentoista vuoden päästä, kun leikattu ansiosidonnainen loppuu.
Niillä jotka on kuntapolitiikassa ei ole sopeutumisrahaa.
Päällikkö sanoi, että irtisanoo kuntapolitiikassa olevia kokoomuslaisia, koska ne tykkäävät leikatusta ansiosidonnaisesta.
Irtisanomissyyksi ei tietenkään laiteta puoluetta, mutta liian pitkä kahvitauko riittää.
Vierailija kirjoitti:
Päällikkö sanoi, että irtisanoo kuntapolitiikassa olevia kokoomuslaisia, koska ne tykkäävät leikatusta ansiosidonnaisesta.
Irtisanomissyyksi ei tietenkään laiteta puoluetta, mutta liian pitkä kahvitauko riittää.
Tosi noloa olla kaupungin yksikössä töissä, jos kuuluu kokoomukseen, kun kokoomus on päättänyt potkulakeja ja ansiosidonnaisen leikkausta.
Potkulaki koskee myös julkisen työpaikkoja.
Mjääh. Itsehän olen vain laiha luuranko paska
Työtön joten ei näy elintaso vatsaa eikä muuta.
Mutta teen paljon sellaista mistä nautin.
Lisäksi tutkin jatkuvasti asioita mitkä minua kiinnostaa.
Täten minulla on enemmän aikaa kuin työssä käyvällä näihin tutkimus juttuihin.
Pilvi kirjoitti:
Huvittavaa miten 1920-lukulainen asenne ihmisillä on työntekoon ja työttömyyteen vielä 2020-luvulla, vaikka sadassa vuodessa on moni asia muuttunut ja työnteon tarve kutistunut sekä työnkuva uudistunut. Aina silloin tällöin koen olevani yksinäinen, mutta jos miettii että yhtenä vaihtoehtona olisi joutua törmäyskurssille tällaisten hyvepoliisien kanssa, ehkä yksinäisyys kannattaa sittenkin.
Pelottavaa miten 1920-luvun asenteet ovat tekemässä comebackia 2020-luvulla.
Osa oikein haikailee tätä. Se edellyttää 30-40- lukujen historian uudellenkirjoittamisen ja siihenkin näkyy joskus yrityksiä tyyliin "historia on voittajien kirjoittamaa" ja " todellisuudessa uhreja oli paljon vähemmän".
Uskon, että ihmettelijät ovat sellaisia jotka uskovat kaiken mitä valtamedia kertoo. Valtamediassa on ollut lukuisia kertoja juttuja työttömistä jotka saavat tukia jopa tuhansia euroja kuukaudessa. Jutut ovat kuitenkin aina joko täysin tuulesta temmattuja tai sitten kyseessä on joku monen lapsen yksinhuoltaja. Kun lapsia on monta niin Suomen lakien mukaisesti tuet saattavat nousta sangen korkeiksikin. Niin ne kuitenkin nousevat työssä käyvilläkin. Esimerkiksi viiden lapsen kokoaikatyössä käyvä yh on todennäköisesti oikeutettu asumis- ja/tai toimeentulotukeen lapsilisän ja elatustuen tai elatusavun lisäksi. Tällaiset faktat vain jätetään aina kertomatta ja tarkoituksellisesti annetaan tietämättömille väärää/vääristynyttä tietoa.
Työttömät tuhosivat kansantalouden laiskottelullaan. Olisi jo aika leikata sossutukia jotta lomaileva eliitti joutuisi hakeutumaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät tuhosivat kansantalouden laiskottelullaan. Olisi jo aika leikata sossutukia jotta lomaileva eliitti joutuisi hakeutumaan työhön.
Osaat imitoida hyvin Petteri Orpoa. Saisit varmasti paljon keikkaa ainakin aluksi joten nouse sohvalta makoilemasta, ota itseäsi niskasta kiinni ja ALA TÖIHIN.
Työkyvyttömyyeläkkeellä on 181000.
Yksi mies on selästä ollut työkyvttömyyseläkkeellä jo 20 vuotta ja harrastaa metsästystä ja kävelee ihan normaalisti kaupassa eli täysin terve.
Sossupummit siis töihin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mies on selästä ollut työkyvttömyyseläkkeellä jo 20 vuotta ja harrastaa metsästystä ja kävelee ihan normaalisti kaupassa eli täysin terve.
Sossupummit siis töihin.
Eli kun joku selkävaivainen käy muutaman kerran vuodessa metsästämässä niin se on täysin selvä merkki siitä, että hänellä ei ole mitään ongelmaa. Jos joku käy kaupassa niin hänenhän on pakko olla kaikin puolin terve. Olet selvästikin taas humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossupummit siis töihin.
Eli kun joku selkävaivainen käy muutaman kerran vuodessa metsästämässä niin se on täysin selvä merkki siitä, että hänellä ei ole mitään ongelmaa. Jos joku käy kaupassa niin hänenhän on pakko olla kaikin puolin terve. Olet selvästikin taas humalassa.
Työkkärin listoilla on huomattavasti sairaampia kuin tollaset jotka pystyy metsästämään.
Töihin vaan
Osa on työkyvyttömyyseläkkeellä, vaikka pystyy omat 3 lasta hoitamaan.
Täysin käsittämätöntä.
Ja toiset on työkkärin listoilla samoilla vaivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossupummit siis töihin.
Työkkärin listoilla on huomattavasti sairaampia kuin tollaset jotka pystyy metsästämään.
Töihin vaan
Totta. Työttöminä työnhakijoina on paljon työkyvyttömiä joita ei ole päästetty eläkkeelle mutta ymmärrätkö sinä, juoppo pummi, että eläkkeelle pääsee vain jos työkyvyttömyys on todettu useamman lääkärin toimesta? Jos on eläkkeellä selkävaivojen takia niin sitten vaiva on todellinen. Selkävaivat eivät kuitenkaan tarkoita sitä, että ihminen olisi toimintakyvytön. Kai sinä sen, juoppo pummi, ymmärrät? Selkävaivaista ihmistä ei kukaan ota töihin. Kai sinä senkin, juoppo pummi, ymmärrät?
Jos tämä ei ole sosiaalitukea niin mikä sitten on? Työnantajat on Suomen suurin yhteiskunnan tukia nauttiva ryhmä.