Uskaltaako kukaan rakentaa omakotitaloa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä liikaa luottaa ammattilaisiin, aina kannattaa tarkastaa työn laatu ja jälki, itse laitoin putkifirman eristämään uudelleen ilmanvaihtoputket, kun olivat tehneet sen päin peetä, ammattilaiset juu.
Putkifirmoilla valitettavasti nykyisin putkimiehiä ja putki miehiä. Ovat tekevinään ja osaavinaan ja osa kyllä osaa ja tekeekin vielä laatuakin.
Minä en näe siinä kertakaikkiaan mitään järkeä, ellei rahaa ole kuin roskaa. Maksat itsesi kipeäksi jostain tusinatalosta. Vanhemmatkin talot ovat aivan kelvollisia asumuksia, remontin jälkeen eivät eroa uudesta. Minusta uusi talo ei tuo mitään lisäarvoa elämään, ellei sitä rakenna vaikkapa jollekin poikkeuksellisen hienolle tontille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Visst, men först bör man välja landet man bygger i.
Sinä voit rakentaa tönösi Ruotsiin, jos et kykene suomenkielellä vastaamaan suomenkieliseen aloitukseen.
Man förstår att det harmar att sitta fast i floskan i en hyreshåla, men det är helt ditt eget fel. Jag skulle inte beskriva fastigheten som jag nu sitter i som "tönö". I en granne till Sovjet skulle jag inte bygga något alls i.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä tehdä niitä rakennusvirheitä tietenkään. Itse kun tekee, tietää varmasti mitä on missäkin ja kuinka paljon. Jos ei osaa, se on toki eri juttu, ei silloin pidä rakentaa. Tuossa naapurissa on yksi tämmöinen "avaimet käteen" talo, laatu ihan paska, homeessa jo, eristeet mitä sattuu ja lattiat poksahti auki kun vedet tuli IV kanavista 🤣🤣🤣 että siinä on ammattilaisten rakentamaa laatua.
Ja näitä tapauksia on PALJON. 5€/h slaaviduunareilla teetetään, vaikka raukat ei aina tiedä edes mikä on betonin raudoitus, kun ei Bulgariassakaan sellaista tarvittu. Laatu on siis pelkkää paskaa ja sitten myöhemmin kukaan ei ota vastuuta mistään, vaan virheet jää aina 100% asiakkaan vastuulle. Ellei ole varallisuutta ja jaksamista lähteitä todella kalliiseen, vuosikausia kestävään oikeusprosessiin, jossa kaiken lisäksi voi tulla lasku itselle vaikka olisi täysin oikeassa.
Itse kun tekee niin tietää mitä saa. Jos tietää ettei itse tekemällä kovin hyvää saa, niin parempi olla tekemättä.
Kyllä. Olemme suurituloisia ja rakennamme hyvin maltillisen kokoista taloa (118m2). Teemme sitten jossain vaiheessa reilun kokoisen tallin lämpimällä varastotilalla. Meille tulee monella tavalla unelmiemme talo, mutta teemme myös järkiratkaisuja. Keittiön tason voi joskus vaihtaa, mutta tässä vaiheessa tulee laminaattitaso. Lattiat myös laminaattia.
Talo rakennetaan maaseudulle Pohjanmaalle ja kustannusarvio on tällä hetkellä noin 450k. Talo on valmis kesäkuussa ja uskon, että budjetti pitää.
Taloa tärkeämpi oli tontti. Halusimme ison tontin luonnon keskeltä.
Meillä on niin hyvät tulot, että talolainaa voidaan lyhentää pelkästään toisen tuloilla. Tämä oli myös iso syy sille, miksi uskalsimme rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en näe siinä kertakaikkiaan mitään järkeä, ellei rahaa ole kuin roskaa. Maksat itsesi kipeäksi jostain tusinatalosta. Vanhemmatkin talot ovat aivan kelvollisia asumuksia, remontin jälkeen eivät eroa uudesta. Minusta uusi talo ei tuo mitään lisäarvoa elämään, ellei sitä rakenna vaikkapa jollekin poikkeuksellisen hienolle tontille.
On siinä se järki, että itse rakentamalla saa sellaisen kuin haluaa. Ei tarvitse ottaa tusinataloa. Toki suurimmalle osalle "itse rakentaminen" tarkoittaa, että ostaa talopaketin ja saa tusinatalon. Usein talon rakentaminen ajoittuu sellaiseen elämänvaiheeseen, jossa on mukana perhe, päiväkodit, koulut, työpaikat ja harrastukset, niin tonttia valitessa joutuu punnitsemaan tontin hienouden ja tontin sijainnin välillä ja tekemään kompromisseja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olemme suurituloisia ja rakennamme hyvin maltillisen kokoista taloa (118m2). Teemme sitten jossain vaiheessa reilun kokoisen tallin lämpimällä varastotilalla. Meille tulee monella tavalla unelmiemme talo, mutta teemme myös järkiratkaisuja. Keittiön tason voi joskus vaihtaa, mutta tässä vaiheessa tulee laminaattitaso. Lattiat myös laminaattia.
Talo rakennetaan maaseudulle Pohjanmaalle ja kustannusarvio on tällä hetkellä noin 450k. Talo on valmis kesäkuussa ja uskon, että budjetti pitää.
Meillä on niin hyvät tulot, että talolainaa voidaan lyhentää pelkästään toisen tuloilla. Tämä oli myös iso syy sille, miksi uskalsimme rakentaa.
Laminaattia?? Kai tämä on joku trolli 😂😂😂
Aika kallis talo jollain laminaateilla ihan pikkasen ei oo taas suunniteltu tuota.
Vierailija kirjoitti:
Talo rakennetaan maaseudulle Pohjanmaalle ja kustannusarvio on tällä hetkellä noin 450k. Talo on valmis kesäkuussa ja uskon, että budjetti pitää. Taloa tärkeämpi oli tontti. Halusimme ison tontin luonnon keskeltä. Meillä on niin hyvät tulot, että talolainaa voidaan lyhentää pelkästään toisen tuloilla. Tämä oli myös iso syy sille, miksi uskalsimme rakentaa.
Meillä oli vähän samankaltainen tilanne, kun alettiin rakentaa 2014. Toisen palkalla elettiin ja toisen palkka käytettiin rakentamiseen. Tontti ostettiin säästörahoilla, ja tonttia käytettiin vakuutena kun nostettiin ensimmäinen lainaerä. Erissä nostettiin ja vakuus kasvoi sitä mukaa kun talo valmistui. Samalla lyhennettiin koko ajan lainaa pois, tasalyhennyksinä, niin pääoma lyheni nopeasti. Tehtiin myös myöhemmin reilu talli ja siihen lämmin varastotila. Mutta se oli eri tavalla, että ei laitettu laminaattia, vaan puulattiat ja puutasot. Koska puutaloa rakennettiin, haluttiin aitoa ja kestävää puuta eikä muovia. Ympäristösyistäkään ei ole hyvä laittaa lyhytikäisiä ratkaisuja.
Miksi ei uskaltaisi? Maailman sivun ihmiset ovat rakentaneet taloja ja pesijä kodikseen ja vain harvalle koti on sijoitus, kyllä se on menoerä ja siihen ollaan valmiit laittamaan rahaa läpi ihmiselämän. Ja tärkeintä kodissa on asumisviihtyväisyys, eikä mihin senkin rahan käyttäisi tai säilyykö arvo. Itse en usko kodilla tehdään bisnestä, kyllä se on menoerä ja jos ajattelee sijoituksena, se rahalla mitattuna on huono.
Sanotaanko näin, että ennen kannatti rakentaa, nykyään ei, moni parametri osoittaa siihen suuntaan, että avioerotalo niistä vaan tulee.
Liian kallista työ
Liian epävarmaa
Korot eivät vähennyskelpoisia
Rakennusvirheiden riski
Jälleenmyynti arvon ongelmat
Kutistuva kansantalous
Verojen osuus rakentamisesta 50-60%
Avioero
Työpaikkojen epävarmuus
Sitoo maahasta itsensä maahan
Energiakustannusten ja kiinteistöverojen nousu
---
Valmiita taloja ja asuntoja pilvin pimein tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laminaattia?? Kai tämä on joku trolli 😂😂😂
Toisinsanoen 4000 €/m2.
Itse en moiseen velkakiikkuun lähtisi.
Pohjanmaalla ette ikinä saa tuota hintaa myydessä takaisin.
KTM45
Uskaltaisin jos haluaisin sellaisen. Mutta tuo on viimeisimpänä toivelistassani.
En uskalla, vasara ja muut kalut pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Pankit ovat kuulema kiristäneet rajusti oman rahan osuutta, oliko op joka vaati 30% ja joku toinen pakki jopa 50%. Alkaa unelmat karata monelta
Meillä oli 50%:n omarahoitusosuus jo 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te tuhlaatte ne rahat? Tuohon hintaan noin pieneen taloon saa jo graniittitasot ja kunnon parkettia.
Ei edes täällä pks mene pieneen perustaloon tuollaista summaa!?
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä liikaa luottaa ammattilaisiin, aina kannattaa tarkastaa työn laatu ja jälki, itse laitoin putkifirman eristämään uudelleen ilmanvaihtoputket, kun olivat tehneet sen päin peetä, ammattilaiset juu.
Oikeat putkimiehet ei eristä putkia itse vaan käyttävät eristäjiä.
En rakentaisi uutta missään olosuhteissa. Ostain vanhan isolla omalla tontilla ja remppaisin sen mitä tarvii.
En ole koskaan halunnut meille talonrakennusprojektia. Liian stressaavaa, väsyttävää, vie kaikki rahat ja siltikin pitää tehdä kompromisseja eli tinkiä vähän sieltä ja täältä, eikä pihakaan ole valmis kymmeneen vuoteen.
Taloja ja pihoja saa valmiina. Sopivampi meille.